Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 22.05.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA MERENI prin primar Molnar Istvan, cu sediul/domiciliul în com. Mereni, sat Mereni, nr. 250, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 2837 din data de 08.05.2017, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 19.05.2017, că proiectul “Modernizarea structurii unor tronsoane de strazi din comuna Mereni, judeţul Covasna propus a fi realizat în comuna Mereni, satul Mereni, satul  Lutoasa, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a) corelat cu pct. 10,litera e). Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului, corelat cu pct.10, lit. e). Proiecte de infrastructură: construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;

- anunt public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 19.04.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 09.05.2017;

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele: 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiect de dimensiuni medii, care prevede modernizarea structurii unor tronsoane de strazi in comuna Mereni( etapa II).

Terenul se află în intravilanul localității Mereni si a localitatii Lutoasa conform PUG aprobat și este în proprietatea solicitantului, conform inventarului bunurilor publice ale comunei Mereni.

Lungimea traseului studiat este de cca. 1270 m, cu păstrarea traseului existent.

Se vor efectua lucrări de structură drum: strat de uzură din beton asfaltic peste tot latimea carosabilului va fi de 3,50m , iar acostamentele (stanga –dreapta)vor fi de 0,75 m si se vor executa din piatră spartă.

Caracteristicile proiectului:

  • Lungime traseu studiat = 1270 ml
  • Lățimea platformei drumului = 5,00 m
  • Lățimea părții carosabile = 3,50 m
  • Lățime acostamente drum = 2x0,75 m
  • Acostamentele se vor realiza din piatră spartă
  • Șanțuri neprotejate și șanțuri betonate existente.
  • Aceste tronsoane vor fi :
  • A) Satul Mereni
  • Str. Kanta   =  290,13 ml
  • Str. Baksa  =  538,59 ml
  • Str. Garii    =  628,00 ml
  • B) Satul Lutoasa
  • Str. Varhegy  = 466,16 ml

Lucrarile propuse pe aceste tronsoane vor fi (structura rutiera):

  • Strazile Kanta si Baksa – imbracaminte de beton asfaltic BA 16 -4 cm, binder de criblura BAD 25 -6 cm,piatra sparta -15 cm,
  • Strazile Varhegy si Garii – imbracaminte de beton asfaltic BA 16- 4cm, binder de criblura BAD 25- 6 cm, piatra sparta -15 cm, strat de balast nou – 15 cm.
  • Peste tot latimea carosabilului va fi de 3,50 m,iar acostamentele (stanga –dreapta) vor fi de 0,75 m si se vor executa din piatra sparta.In strada Garii in dreptul magazinului Toro-Impex SRL,s-a propus desfacerea bordurilor existente,degradate inclusiv al trotuarului din piscoturi  si refacerea lor impreuna cu realizarea unui parcaj lateral de 3x35 m pentru 6-7 autoturisme.
  • Structura trotuarului va fi :placi prefabricate din beton 20x16x6-6 cm, nisip pilonat-5 cm, subtrat de balast -15 cm, iar a parcajului lateral –imbracaminte de beton asfaltic BA 16-4cm, -strat de legatura binder de criblura BAD 25- 6 cm,fundatie din piatra sparta-15 cm, -fundatie din balast -25 cm.

 

Scurgerea apelor:

Tronsonul studiat nu traversează cursuri de apă permanente.In strada Baksa pentru conducerea apelor meteorice pe latura stanga inainte de subtraversarea strazii actuale ,cu tub de beton Ø 1000 mm s-a prevazut o canalizare subterana cu tuburi PVC-KGØ300 mm,pe o lungime de 64ml.Prezenta documentatie nu trateaza curatarea ,remodelarea santurilor exitente ( ele raman in sarcina locatarilor respectiv a Primariei),dar in punctele nevralgice s-au prevazut 7 buc podete tubulare . 

Gurile de scurgere sunt cele existente actuale și care nu se modifică.

- cumularea cu alte proiecte – nu e cazul

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor: materialele utilizate la construcţia drumurilor (piatră brută, piatră spartă, criblurile, filerul, nisip).

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: în urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – terenul aparține domeniului public al comunei Mereni. Lucrările se vor desfăşura pe platforma drumului comunal existent.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenție deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucrările de reabilitare pe platform a drumului existent. Investiția urmărește creșterea gradului de confort și civilizație a locuitorilor din zonă.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul.

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact redus, pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului - impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuție, poluări accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 620 din 20.12.2016 emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  3. respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  4. respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  5. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  6.  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea impurificării apelor pluviale, evitarea poluării solului şi a apelor subterane;
  9. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  11. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  12. deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  14. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  15. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  16. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                                     

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                              

 

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Bote Daniela