Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA GHELINȚA prin primar CSEH IOSIF, cu sediul/domiciliul în comuna Ghelința, sat Ghelința, nr. 345, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6794 din data de 18.10.2017 (r.e. nr. 618/18.10.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.10.2017, că proiectul Modernizarea rețelei rutiere de interes local în comuna Ghelința, județul Covasna propus a fi realizat în com. Ghelința, intravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a). Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului, corelat cu pct. 10, lit. e). Proiecte de infrastructură: construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;

- anunt public afișat de titular în ziarul Szekely Hirmondo din data de 19.10.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 18.10.2017;

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele: 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiect de dimensiuni medii, care prevede modernizarea a șapte străzi principale din comuna Ghelința..

Terenul se află în intravilanul localităţii, conform PUG aprobat şi este în proprietatea solicitantului conform inventarului bunurilor care aparţin domeniului public al comunei Ghelința.

Situația existentă: străzile propuse pentru modernizare au parte carosabilă alcătuită dintr-o structură rutieră rezultată prin împietruire.

Starea tehnică, elementele geometrice din profil longitudinal și transversal a drumului nu corespund prescripțiilor actuale, structura rutieră este degradată și pune în pericol desfășurarea fluentă și în siguranță a traficului rutier. Sunt porțiuni unde există șanț, podețe care sunt colmatate, continuizarea șanțurilor pe unele zone lipsește și sunt și porțiuni unde nu există șanț deloc.

Situația proiectată:

Lungimea totală a străzilor studiate este de L = 3.819,3 m:

  • Str. Brutăriei 200 m
  • Str. Alszeg 700 m
  • Str. Școlii 694,4 m
  • Str. Varancsa 760 m
  • Str. Grădiniței 838,5 m
  • Str. Bisericii 378,4 m
  • Str. Stadionului 248 m.

Lucrările se vor desfășura pe platforma existentă a drumului comunal.

Drumul în plan

  • Proiectul în plan urmăreşte traseul existent. Elementele geometrice în plan, inclusiv amenjarea în spațiu a curbelor (supralărgiri, convertiri, supraînălțări), sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 863/85, pentru viteza de proiectare 20 km/h în condițiile de mediu adiacente impuse de intersecții și unele limite de proprietăți în localitate. Aceste elemente s-au îmbunătățit în limita posibilităților existente pe teren, fără a fi nevoie de lucrări mari de terasamente sau lucrări de artă costisitoare.

Drumul în profil longitudinal

  • Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului cu mici modificări, cu diferenţe în ax pozitiv aproximativ egale cu grosimea sistemului rutier + corecturile necesare, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 să fie respectat.

Drumul în profil transversal

  • Str. Brutăriei: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lățime de 6 m, încadrat de borduri. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de 2,5 % spre dreapta, scurgerea apelor fiind asigurată de panta transversală și longitudinală, apele se scurg lângă bordură pe partea drepată.
  • Str. Alszeg: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lățime de 6 m, încadrată pe o parte de bordură, iar pe cealaltă parte de șanț trapezoidal betonat. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de 2,5 % spre șanțul trapezoidal de beton proiectat în partea stângă între Km 0+000 – 0+440. Între km 0+440-0+700 panta transversală va fi unică spre dreapta și se realizează șanț trapezoidal betonat. Pe partea dreaptă respectiv stângă a drumului modernizat se lasă loc pentru trotuar care poate fi construit în următorii ani.
  • Str Școlii: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lățime de 6 m. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de 2,5 % spre șanțul de beton proiectat în partea dreaptă între km 0+000-0+035, km 0+080-0+650. Între km 0+035-0+080 panta transversală rămâne unică spre dreapta și se realizează rigolă cu secțiune betonată cu plăcuță carosabilă. Între km 0+650-0+694,4 se montează bordură, apele se scurg lângă bordură, scurgerea fiind asigurată prin pantele transversale și longitudinale. Pe partea stângă a drumului modernizat se execută trotuar cu o lățime variabilă între 1,00 și 2,20 m, cu pantă de 1%. În fața acceselor de proprietăți bordurile se montează culcat, iar pe partea dreapta, unde avem șanț trapezoidal betonat, intrarea la proprietăți va fi asigurată prin podete tubulare, corugate cu D-315 mm.
  • Str Varancsa: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lățime cuprinsă între 4,25-5,50 m. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de  2,5 % spre șanțul de beton proiectat în partea dreaptă între km 0+000-0+200. Între km 0+200-0+365,3 panta transversala rămâne unică spre dreapta și se montează borduri mari de beton pe ambele părți al drumului, asigurând scurgerea apelor lângă bordură. Între km 0+365,3-0+760 se montează bordură pe partea dreapta, apele se scurg lângă bordură, scurgerea fiind asigurată prin pantele transversale și longitudinale, iar pe partea stângă se execută acostament variabil cu pantă de 4%. Pe partea stângă a drumului modernizat în primii 200 de m se execută trotuar cu o lățime variabilă între 1,00 și 4,0 m, cu pantă de 1%. În fața acceselor de proprietăți bordurile se montează culcat, iar pe partea dreapta, unde avem șanț trapezoidal betonat, intrarea la proprietăți va fi asigurată prin podete tubulare, corugate cu D-315 mm și cu  D-500 mm.
  • Str Grădiniței: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lățime cuprinsă între 3,50-5,00 m. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de 2,5 % spre bordură montată în partea stângă între km 0+000-0+405,3. Între km 0+405,3-0+838,5 panta transversala va fi tot unică dar spre dreapta spre borduri mari de beton, asigurând astfel scurgerea apelor lângă bordură. Pe partea stângă se execută acostament variabil cu pantă de 4%. Se execută trotuar cu o lățime variabilă între 1,00 și 4,0 m, cu pantă de 1% spre partea dreaptă pe toată lungimea a străzii. În fața acceselor de proprietăți bordurile se montează culcat.
  • Str Bisericii: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lățime cuprinsă între 4,70-5,00 m. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de  2,5 % spre șanțul de beton proiectat în partea stângă. Pe partea dreaptă a drumului modernizat se execută trotuar cu o lățime variabilă între 1,00 și2,50 m, cu pantă de 1%. În fața acceselor de proprietăți bordurile se montează culcat, iar pe partea stângă, unde avem șanț trapezoidal betonat, intrarea la proprietăți va fi asigurată prin podete tubulare, corugate cu D-315 mm și cu D-500 mm.
  • Str Stadionului: Pe traseul modernizat, partea carosabilă va avea lătime între 3,50-5,50  m, încadrată de borduri. Panta transversală a fost aleasă ca să fie pantă unică de 2,5 % spre stânga, scurgerea apelor fiind asigurată de panta transversală și longitudinală, apele se scurg lângă bordură pe partea stângă.

Sistem rutier

  • Strada Brutăriei, Strada Alszeg:

-

-

Pentru casete de lărgire:

-

-

-

-

  • Strada Scolii, Str. Varancsa KM 0+000-0+200, Str. Grădiniței și Str. Bisericii

-

-

-

Pentru casete de lărgire

-

-

-

-

-

Pe Str. Școlii, Str Varancsa și Str.Gradiniței km 0+000-0+405,3 trotuarul are următoarele straturi proiectate:

-

-

-

Pe Str. Gradiniței km 0+405,3-0+838,5 și pe Str. Bisericii trotuarul are următoarele straturi proiectate:

-

-

-

  • Strada Varancsa KM 0+200-0+760

-

-

-

-

-

  • Str. Stadionului

-

-

-

-

Evacuarea apelor meteorice

Poduri și podețe transversale

Nr. crt.

Stradă

Poziția KM

Poduri/podețe existente

Podeț proiectat

1

Brutăriei

0+001

Podeț tubular D-600

-

2

Școlii

0+000

 

Podeț tubular D-600 L=50 m

3

Varancsa

0+751,8

 

Podeț tubular D-800 L=7,5 m

 

Nu se vor executa poduri noi peste cursuri de apă permanente.

Drumurile laterale se vor amenaja pe o lungime de 5 m

Drumurile laterale care se intersectează cu străzile vor avea urmatoarea strauctură:

-

-

-

-

- cumularea cu alte proiecte – nu este cazul

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: în urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – terenurile aparțin domeniului public al comunei Ghelința. Lucrările se vor desfăşura pe platforma străzilor comunale existente.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenție deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucrările de reabilitare  pe platform a drumului existent. Investiția urmărește creșterea gradului de confort și civilizație a locuitorilor din zonă.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul.

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact redus, pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului - impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuție, poluări accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 2 din 09.03.2016 emis de Primăria Comunei Ghelința, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. în cadrul CAT al APM Covasna din data de 23.10.2017 s-a solicitat aviz din partea SGA Covasna;
  3. se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  4. respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  5. respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  6. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  7.  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea impurificării apelor pluviale, evitarea poluării solului şi a apelor subterane;
  10. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  11. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  12. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  13. deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  16. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia după caz, în conformitate cu prevederile legale.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                                     

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               

 

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela