Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

Nr.  21 din 18.04.2018

  

     Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de POZNA ALEXANDRU-MARIAN, cu sediul în municipiul Sfantu Gheorghe, str. Aleea Caminului, nr. 7,bl. 34, sc. A, et. 3, ap. 9,jud. Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7611/24.11.2017,  în baza:

- Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului  Mediului;

- Hotărârii Guvernului 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;

-  Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;

-  Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

-    Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului

APM Covasna decide ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei/şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.12.2017, că proiectul „Infiintare plantatie de mure, imprejmuire teren si executare put”, propus a fi realizat în comuna Ozun, satul Ozun,extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

-   proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 1, litera b);

-  în urma anunţurilor publice privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu

afisate la sediul APM Covasna în data de 27.11.2017, pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 27.11.2017, respectiv publicat de către titular în ziarul Szekely Hirmondo din  data de 05.12.2017,

- notificarea pentru începerea execuției privind alimentarea cu apă nr. 2 din 12.02.2018 emisă de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna,

-   prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009,

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

Descrierea proiectului:

Proiectul constă în înființarea unei plantații de mure, împrejmuirea terenului și realizarea unui put. Suprafata totala teren - 24300 mp, suprafata plantata - 22000 mp, numar de arbusti plantati – 10000 buc. Imprejmuirea provizorie va fi realizata din materiale usor demontabile care sa permita trecerea in caz de interventii.

▪  Situația existentă

    Terenul cu suprafața de 24300 mp (CF nr. 26844,) se află în extravilanul localității Ozun, conform PUG aprobat și este in proprietatea solicitantului, liber de construcții.Categoria de folosinta actuala a terenului este pasuni. Accesul fiind asigurat pe drumul judetean DJ103B si in continuare pe drumul communal DC16.

     Vecinătăți: 

     - spre nord- est : proprietate particulara

     - spre sud- vest: proprietate particulara

     - spre sud- est : drum

     - spre nord-vest: drum

▪  Situația propusă

   Pe terenul studiat solutia aleasa de beneficiar pentru plantarea lastarilor de mure este aceea de sadire a acestora la o distanta de 100 cm si la o latime intre randuri de 2,50 m. Recoltarea fructelor se va face manual iar dupa sortare acestea vor fi ambalate in recipiente ce vor respecta normele europene in vigoare, cu capacitati cuprinse intre 250 gr si 500 gr.  Depozitarea fructelor se va face in depozite sau camere frigorifice. Fertilizarea plantelor se va face in conformitate cu normele comunitatii europene, folosindu-se materie organica biologica. Irigarea plantatiei se va face prin intermediul unei conducte principale DN 90 mm, cu ramificatie la conducte secundare DN 63 mm, cu ajutorul putului sapat de captare apa. Irigarea se va face printr-o instalatie ce va folosi sistemul prin picurare. Se va folosi un sistem pentru drenarea apelor pluviale in exces de la radacinile plantelor.  Majoritatea soiurilor de mur necesita sistem de sustinere. Beneficiarul a hotarat realizarea unui sistem de spaliere cu doua sau trei sarme duble, fixate pe stalpi din otel zincat. Primul rand de sarme se aseaza la 60 cm fata de sol, iar al doilea rand la 1,20 m.Pentru soiurile cu port inalt se foloseste spalierul cu trei randuri de sarme distantate la 50 cm una de alta.

Accesul in incinta (pietonal si auto) se face din drumul de exploatare existent prin intermediul unei porti duble realizate pe schelet metalic din teava rectangulara cu panouri de plasa bordurata.Imprejmuirea propusa va fi executata pe cele patru laturi a terenului astfel: pe latura de nord-vest 143,3 ml, la drumul de acces va fi realizat un acces auto si pietonal cu deschidere de 4 m, inchiderea fiind realizata din plasa de sarma galvanizata pe stalpi metalici cu fundatii punctuale ce vor atinge adancimea de inghet. Lungimea totala a imprejmuirii este de 634,80 ml.

Sistemul de irigare si fertilizare

Instalatia de irigare prin picurare are urmatoarele parti :

-Ansamblul frontal –sursa de apa- put sapat -1 buc, H=7m,

-Instalatia de pompare – care asigura un debit de 5mc/ora,

-Debitmetru,

-Manometru

-Bazin de stocare apa V=360,00 mc,

-Filtre pentru separarea suspensiilor minerale, organice sau biologice

-Conductele de transport din PVC

-Conductele de udare

-Alimentarea cu energie electrica – un grup electrogen

Alimentarea cu apa

Proiectul elaborat pentru realizarea investitiei prevede asigurarea apei din sursa proprie .S-a stabilit ca necesarul de apa se va situa in jurul valorii de Qmediu = 60mc/zi, Qmax zi = 80 mc/zi, se vor pompa in lunile mai, iunie, iulie si august. Necesarul de apa pe planta = 3 l/zi,

Debitul mediu al picuratoarelor este de 2 l/picurator/ora.Inmagazinarea apei se va face intr-un bazin de stocare apa cu un volum de V= 360 mc, confectionat din membrana hidroizolatoare de lac.

Evacuarea apelor uzate menajere

Din tehnologia aplicata pe amplasament nu rezulta debite de apa uzata menajera.

Pentru nevoile igienico- sanitare ale muncitorilor pe teren se monteaza 2 buc Wc- uri ecologice.

1. Caracteristicile proiectului:

a)  dimensiunea și concepția întregului proiect: proiect de dimensiune medie, care poate să aibă efecte semnificative numai în cazul producerii de poluări accidentale (deversări de produse/reziduuri petroliere sau a altor materiale sau deșeuri periculoase pe sol)

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: conform Certificatului de urbanism, punctul regimul economic, categoria de folosinta a terenului este pasuni, subcategoria de pasuni curate

c) utilizarea resurselor naturale, în special al solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza diferite materiale de construcţie achiziţionate de la agenţi economici autorizaţi.

d)  Producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (pământ excavat, balast, pietriş) se vor folosi pentru modelarea terenului şi amenajarea drumurilor de incintă.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor rezultate din şi a componentelor necesare execuţiei, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; deversări accidentale de produse petroliere sau altor materiale sau deșeuri periculoase pe sol

- surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică specifică unităților de service, diferite tipuri materiale sau de deșeuri periculoase și nepericuloase

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de  schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Deversările accidentale de produse petroliere sau a altor marteriale sau deșeuri periculoase

reprezintă un risc de poluare a solului. Se vor respecta cu stricteţe legislația și normativele de mediu în vigoare, respectiv a condițiilor de realizare a proiectului din prezenta Decizie, legislația și normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor. Proiectul nu prezintă un risc din punct de vedere a schimbărilor climatice

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Poluarea solului prezintă un risc pentru populație dacă aceasta este contaminat peste limita admisă de Ord.MAPPM 756/2007 (caz în care concentrația THP depășeste 2000 mg/kg, care reprezintă pragul de intevenție pentru soluri cu tipuri de folosințe mai puțin sensibile)

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenul se află in extravilanul localității Ozun și este liber de construcții. Folosință actuală: pasuni.

Regimul economic:

-  Categoria de folosinta actuala a terenului este pasuni, subcategoria pasuni curate. Terenul are o suprafata totala de 24300 mc.

 b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Sunt cele caracteristice zonelor extravilane.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) rezervaţii şi parcuri naturale – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate de dreptul național; zone Natura 2000 desemnate de statele

  membre în conformitate cu Directiva 92/43/CEE și cu Directiva 2009/147/CE – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului

  prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există

  astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este

  cazul

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

    Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și   

  dimensiunea populației care poate fi afectată): posibilitate limitată de extindere a impactului,

  populație redusă de a fi afectată

  (b) natura impactului; posibilitatea poluării  solului cu produse petroliere sau cu alte

  marteriale sau deșeuri periculoase

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: poluare cu cantități reduse de produse petroliere, sau altor marteriale sau deșeuri periculoase

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: frecvență redusă, 

  sau unică;  Poluarea poate fi eliminată prin   îndepărtarea solului contaminat

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului. Manipulare atentă a produselor petroliere,

  sau altor marteriale sau deșeuri periculoase

    II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul ședinței CAT din data de 06.12.2017 s-a stabilit că proiectul nu are impact asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

1. Se vor respecta prevederile  OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase; Ord.MAPPM 756/2007 (actualizată) pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului; HG 1175/2007 (ADR) pentru aprobarea Normelor de efectuare a activitatii de transport rutier de marfuri periculoase in Romania; HG 188/2002 (actualizată) pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate; HG 1175/2007 (ADR), pentru aprobarea Normelor de efectuare a activităţii de transport; SR 10009-2017 privind limitele admisibile a nivelului de zgomot; STAS 12574-87 privind conditiile de calitate ale aerului din zonele protejate;

    Toate tipurile de deşeuri vor fi colectate selectiv (butoaie metalice, recipienți de mase plastice, containere metalice sau de mase plastice, pubele, saci, etc. – după caz) şi vor fi preluate pentru tratare/valorificare/eliminare de societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură

2. Solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 429 din 25.08.2017, emis de Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

3. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) a legislaţiei si normativelor în domeniul situaţiilor de urgenţă (Legea 307/2006, Ord.ANRE 118/2013 şi altele) precum şi înştiinţarea ITM Covasna, respectiv ISU Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

4. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ord.MS 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;

5. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

6. respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor.

7. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

8. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

9. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;

10. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei decizii, respectiv la terminarea lucrărilor;

     Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, cu excepția situațiilor în care:

a) apar elemente noi, necunoscute la data emiterii acesteia,

b) este modificată legislația relevantă,

c) este schimbat regimul de protecție,

d) sunt modificate datele care au stat la baza emiterii.

     Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului 445/2009Legii contenciosului administrativ 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. f), considerându-se că acestea     sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

     Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanțe odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

    Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.Procedura de solutionare a plângerii prealabile prevăzută la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORHE

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii                                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Bote Daniela