Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 13.06.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BRĂDUȚ PRIN PRIMAR BALAZSI DENES, cu sediul/domiciliul în comuna Brăduț, sat Brăduț, str. Școlii, nr. 171, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3646/21.05.2019, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 13.06.2019, că proiectul “Modernizare străzi în comuna Brăduț, satele Filia, Brăduț, Doboșeni, Tălișoara, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Brăduț, satele Filia, Brăduț, Doboșeni, Tălișoara, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 23.05.2019 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 23.05.2019 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Proces verbal nr. 16/13.06.2019;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

- proiect de dimensiuni medii, care prevede modernizarea străzilor în comuna Brăduț.

Amplasarea lucrărilor din proiect este situată pe teritoriul comunei Brăduț, satele Filia, Brăduț, Doboșeni și Tălișoara, din județul Covasna, situate în partea de Nord-vest a acestuia, accesul fiind asigurat pe șoseaua națională DN12 Brașov – Sf. Gheorghe – M. Ciuc, drumul județean DJ 131 Micfalău – Baraolt, drumul comunal DC 42 Baraolt – Tălișoara – Brăduț – Filia.

Situația existent: străzile care fac obiectul proiectului sunt improprii circulației autovehiculelor și pietonilor, având ca strat de rulare o pietruire colmatată cu pământ. Există un tronson de stradă asfaltat în localitatea Brăduț cu îmbrăcăminte asfaltică (Tronson 8).

De-a lungul străzilor șanțurile sunt practic nefuncționale sau lipsesc, apa stagnează neevacuându-se spre emisar. Șanțurile existente sunt în general de pământ, fiind necesare lucrări de reprofilare și decolmatare prin săpătură mecanizată și manuală și execuția de șanțuri noi acolo unde nu există. Sunt și sectoare scurte de șanțuri betonate pe strada asfaltată din localitatea Brăduț.

În perioadele foarte bogate în precipitații pe străzile pietruite circulația autovehiculelor se desfășoară cu greutate.

Străzile din comuna Brăduț care fac obiectul prezentei documentații tehnice se încadrează în categoria de importanță ”C” (importanță normală) și în clasa de importanță III (medie), conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții și a HG nr. 766/1997, anexa 3 referitoare la aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcții.

La ora actuală pe drumurile investigate sunt executate umpluturi din balast, piatră spartă, pietriș și nisip, pietriș și bolovăniș și nisip cu grosimi variabile, în general în stare bună.

În unele zone se constată lipsa șanțurilor de pe marginea drumului.

Traseele străzilor urmăresc îndeaproape proprietățile cetățenilor, având aliniamente scurte racordate cu curbe având valori mici, neamenajate.

Din punct de vedere al profilului longitudinal, declivitățile au valori medii, specifice zonei de deal.

Partea carosabilă a străzilor este alcătuită dintr-o singură bandă de circulație cu lățimea platformei variabilă, cuprinsă între 2,50 – 5,00 m.

Profilul existent al străzilor este profil de drum la nivelul terenului, profil mixt sau mic debleu, cu sau fără șanțuri.

Acostamentele nu se desosebesc de partea carosabilă.

Scurgerea și colectarea apelor:

  • șanțurile existente sunt în general din pământ, dar sunt și sectoare de șanțuri betonate pe zona modernizată din localitatea Brăduș;
  • șanțurile nu au un profil constant și s-au degradat datorită acțiunii apei și a fenomenului de îngheț-dezgheț;
  • șanțurile existente sunt colmatate, înierbate, deoarece nu au pante de scurgere a apelor în profil longitudinal;
  • pe majoritatea tronsoanelor de stradă șanțurile lipsesc.

Podețe tubulare sunt insuficiente, colmatate și degradate, au timpanele degradate, iar amenajările amonte-aval lipsesc cu desăvârșire.

Intersecțiile cu alte străzi nu sunt amenajate conform normelor în vigoare.

Lipsesc semnalizările rutiere verticale și orizontale.

Soluția proiectată

Lungimea totală a străzilor = 8383 m.

FILIA: Lungimea traseului studiat  L = 3634 m din care:

Tronson

Lungime (m)

Tronson

Lungime (m)

Tronson

Lungime (m)

1

296

7

259

13

110

2

125

8

156

14

148

3

86

9

62

15

390

4

325

10

138

16

130

5

418

11

340

17

156

6

180

12

315

 

 

 

BRĂDUȚ: Lungimea traseului studiat L = 2053 m din care:

Tronson

Lungime (m)

Tronson

Lungime (m)

1

117

6

194

2

210

7

132

3

486

8

318

4

237

9

87

5

272

 

 

 

DOBOȘENI: Lungimea traseului studiat L = 1623 m din care:

Tronson

Lungime (m)

Tronson

Lungime (m)

1

332

5

182

2

150

6

115

3

380

7

139

4

178

8

147

TĂLIȘOARA: Lungimea traseului studiat L = 1073 m din care:

Tronson

Lungime (m)

Tronson

Lungime (m)

1

60

6

87

2

87

7

115

3

104

8

51

4

168

9

291

5

110

 

 

Traseu în plan: traseele proiectate ale străzilor se vor suprapune în linii mari peste cele existente evitând expropierile și vor fi formate din succesiuni de aliniamente și curbe.

În plan și în profil longitudinal, se recomandă proiectarea unor elemente geometrice corespunzătoare unei viteze de bază de 25 – 30 km/h pentru străzi de categoria a IV-a și drumuri de clasa tehnică V. În cazuri izolate, pentru evitarea mutărilor de instalații și implicit a exproprierilor de terenuri, proiecul va putea reduce viteza de proiectare pentru rezolvarea unor racordări în plan.

Fiind vorba de drumuri existente, nu se vor proiecta lucrări de supralărgire/supraînălțare în curbe decât dacă spațiul permite acest lucru.

Profilul longitudinal: în profil longitudinal linia roșie proiectată urmărește, în principiu, niveleta drumului existent, fiind făcute corecții ale liniei roșii pentru îmbunătățirea scurgerii apelor pluviale și pentru sporirea confortului și siguranței circulației.

Profilul transversal - cu o bandă de circulație, se recomandă următoarele elemente geometrice:

  • partea carosabilă 2,50 ...... 5,00 m
  • platforma drum 3,50 ...... 6,00 m
  • acostamente 2 x 0,50 m
  • nr. benzi de circulație 1
  • panta transversal carosabil 2,5%
  • panta transversal acostamente 4%.

Sistemul rutier propus, este alcătuit din:

  • 6 cm beton asfaltic BA16
  • 15 cm piatră spartă
  • Scarificare și reprofilare pietruire existent cu adaos de 5 – 10 cm balast.

Profilul transversal – cu două benzi de circulație, se recomandă următoarele elemente geometrice:

  • partea carosabilă 7,00 m
  • platforma drum 5,50 m
  • acostamente 2 x 0,75 m
  • nr. benzi de circulație 2
  • panta transversal carosabil 2,5%
  • panta transversal acostamente 4%.

Sistemul rutier propus, este alcătuit din:

  • 4 cm beton asfaltic BA16
  • 5 cm binder de criblură BAD22.4
  • 15 cm piatră spartă
  • Scarificare și reprofilare pietruire existent cu adaos de 5 – 10 cm balast.

Scurgerea apelor:

FILIA:

- tronson 1: se dispun curățarea și reamenajarea șanțurilor existente și 150 m șanț din beton pe paretea dreaptă a străzii. Se dispun executarea unui podeț tubular de Ø600, L = 7 m.

- tronson 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 17: se dispun curățarea și reamenajarea șanțurilor de-a lungul traseului.

- tronson 6: se dispun executarea șanțuri din beton pe partea stângă, pe toată lungimea străzii și unui podeț tubular de Ø600, L = 7 m.

- tronson 10: se dispun executarea șanțurilor din beton de-a lungul traseului.

- tronson 11: se dispun curățarea și reamenajarea șanțurilor existente și 110 m șanț din beton pe partea dreaptă a străzii.

BRĂDUȚ:

- tronson 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8: se dispun curățirea și reamenajarea șanțurilor de-a lungul traseului.

- tronson 3: se dispun executarea șanțuri din beton pe partea dreaptă a străzii km 0+000 – 0+230, pe partea stângă km 0+230 – 0+486 m și șanț închis transversal la poz. km 0+230, L = 15 m.

DOBOȘENI:

- tronson 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8: se dispun curățirea și reamenajarea șanțurilor de-a lungul traseului.

TĂLIȘOARA:

- tronson 1, 2, 5, 6, 7, 9: se dispun curățirea și reamenajarea șanțurilor de-a lungul traseului.

- tronson 3: se dispun executarea șanțuri din beton de-a lungul traseului.

- tronson 4: se dispun curățirea și reamenajarea șanțurilor de-a lungul traseului și executare șanșuri din beton pe partea dreaptă a drumului.

- tronson 8: se dispun executarea șanțuri din beton pe partea dreaptă a străzii.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă au mai fost executate proiecte pentru reabilitare și modernizare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor (agregate naturale de carieră, cribluri, sorturi, nisip, agregate naturale de balastieră, filer, bitum).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

Lucrările de investiţie la drumuri/străzi se fac strict în limita cadastrală alocată drumului şi nu afectează suprafeţe suplimentare. La terminarea lucrărilor, terenul ocupat temporar va fi readus la starea inițială.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): prin activitatea de execuție și exploatare, drumurile modernizate nu afectează starea de sănătate a  populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenurile ocupate în momentul de față de sectoarele drumurilor propuse pentru modernizare sunt în inventarul domeniului public al comunei Brăduț, conform Anexei la HCL Brăduț nr. 3/2018 și se află în intravilanul localităților Brăduț, Filia, Tălișoara, Doboșeni.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul obiectului supus investiției se află pe teritoriul comunei Brăduț.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice - nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform certificatului de urbanism, străzile parcurg zone care nu sunt  incluse pe lista monumentelor istorice și nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice și/sau ale naturii.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în cadrul ședinței CAT al APM Covasna din data de 13.06.2019 s-a stabilit că implementarea proiectului nu are efecte asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 693/17.12.2018 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a obține aviz de gospodărire a apelor dip partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna; respectiv aviz din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  •  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Csáki Gabriela

 

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos