Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 20.01.2020

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.N.T.G.N. TRANSGAZ SA MEDIAS, cu sediul/domiciliul în judeţul Sibiu, localitatea Medias, Piata C.I.Motas,  nr. 1, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 8179/ 19.12.2019, în baza :

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.01.2020, că proiectul Punere in siguranta a traversarilor aeriene peste raul Cormos cu conductele DN 700 IASU-Deal Mogiorosi si DN800 IASU-Batani, in zona sat Doboseni, judetul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Bradut, satul Doboseni, județul Covasna,  nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 3, lit. b), corelat cu pct. 13, lit.a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 08.01.2020, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.12.2019, privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Aviz de gospodarire a apelor Nr.1 din 17.01.2020, emis de Administratia bazinala de Apa Olt, SGA Covasna. 
  • Proces verbal nr. 1 din 16.01.2020 al sedintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

- proiect de dimensiuni medii, care prevede punerea in siguranta a traversarilor aeriene peste raul Cormos a conductelor de transport gaze naturale, lucrari ce se caracterizeaza printr-o protectie a acestora.

Situația existenta:

 

   Conductele de transport gaze naturale Dn 800mm Iașu-Batani și Dn 700mm Iașu-Deal Moghioroș traversează aerian râul Cormos la cca. 1,5km amonte de podul rutier de pe DJ131 Baraolt-Ocland, la sud de localitatea Doboșeni.

În această zonă albia râului Cormoș are un traseu meandrat cu raze mici și mari de curbură, cu malurile abrupte, erodate în zona de mal concav și de tip plajă în zonele de mal convex, cu depunere de material aluvionar.

Din cauză că fenomenul erozional pe orizontală în maluri este foarte activ, în perioada anilor 2018-2019, în malul drept în secțiunea traversărilor aeriene ale conductelor de gaze naturale, acestea au fost dezvelite pe o lungime de cca. 7,0 m. Fenomenul erozional este continuu, fiind în zona de ieșire dintr-o curbă.

Pentru asigurarea transportului de gaze în condiţii de siguranţă prin stoparea fenomenului erozional şi pentru evitarea unor pericole care pot apărea în cazul fisurării sau ruperii conductelor, se impune realizarea unor lucrărilor de punere în siguranţă a conductelor de transport gaze naturale Dn 700mm Iașu-Deal Moghioroș și Dn800mm Iașu-Batani, în zona sat Doboșeni, județul Covasna.

Lucrările de consolidare şi regularizare a albiilor se execută în vederea obținerii următoarelor rezultate:

  •  asigurarea protecției malurilor, prin stoparea fenomenului erozional;
  •  asigurarea unei curgeri fluente la toată gama de debite;
  •  protecția construcțiilor și instalațiilor amplasate în albie sau în apropierea ei;
  •  preluarea debitelor pentru evitarea inundațiilor.

Soluția proiectată

În documentație, ca urmare a analizei calculelor efectuate coroborate cu studiile hidraulice, topografice și geotehnice, pentru atingerea obiectivului, lucrările propuse sunt:

1. Lucrări de reabilitare la traversările aeriene, ce vor consta din:

 – Lucrări de refacere a izolației conductelor la intrarea în pământ pe o lungime de cca. 10,0m la ambele capete.

 – Protecția conductei Dn 700 cu insule de protecție pe ambele maluri și a conductei Dn 800 pe malul drept.

2. Lucrări hidrotehnice care constau în lucrări de apărare de mal drept râu Cormoș, în zona sat Doboșeni, comuna Brăduț – Apărare de mal drept din anrocamente în lungime de 158,0m.

La execuţia lucrărilor de reparaţie a conductelor de transport gaze naturale, antreprenorul va respecta următoarea succesiune la realizarea lucrărilor de C+M:

Etapa a I a. Se vor executa şi finaliza lucrările de reparaţie la conducte, respectiv refacerea izolației pasive la intrarea/ieșirea conductelor în/din pământ pe o lungime de cca. 10,0m și protecția conductelor în zona de intrare în teren cu insule de protecție din elemente prefabricate din beton.

Etapa a II-a. Se vor executa lucrările hidrotehnice, care constau consolidarea malului drept cu anrocamente.

Lucrările de protecţie propuse se încadrează în schema de amenajare a cursului de apă menționat și reparații la conducte de transport gaze naturale.

În funcţie de amploarea lucrărilor şi a condiţiilor naturale sunt necesare date sau studii legate de analiza evoluţiei formei albiei în condiţiile de amenajare actuală şi de perspectivă.

Pentru elaborarea temelor necesare întocmirii acestor date sau studii este necesară recunoaşterea terenului, unde se au în vedere următoarele:

  • stabilirea scopului lucrărilor hidrotehnice şi lungimea sectorului de aplicare;
  • efectuarea releveului şi stabilirea stării lucrărilor existente în zona studiată;
  • delimitarea zonei pe care urmează să se execute studiile topohidrografice şi stabilirea poziţiei profilelor transversale;
  • examinarea  naturii  acoperirilor  în  albie, în vederea aprecierii coeficientului de rugozitate corespunzător, diferenţiat pentru albia minoră şi albia majoră;
  • identificarea naturii terenului la suprafaţă şi stabilirea studiilor geotehnice necesare;
  • examinarea comportării în timp a lucrărilor existente pe cursul de apa şi efectele acestora;
  • identificarea nivelurilor maxime istorice, înregistrate pe cursul de apă şi efectele asupra zonei;
  •    culegerea de informaţii privind modificările de traseu ale albiei în timp;
  •    stabilirea surselor de materiale locale, a posibilităţilor de exploatare şi distanţele de transport;
  •    stabilirea amplasamentului pentru organizarea şantierului;
  •    stabilirea posibilităţilor de acces în albie pentru execuţia lucrărilor;
  •    culegerea de date referitoare la elementele de mediu, privind situaţia faunei şi florei specifice în amplasamentul lu­crării şi aprecierea efectelor de poluare a mediului înconjurător, cauzate de execuţia lucrărilor.

Scopul lucrărilor propuse și prezentate în documentație este, cu prioritate, de ordin economic prin stoparea eroziunilor active și evitarea pagubelor potențiale ce se pot produce conductelor de transport gaze naturale în timpul viiturilor.

Toate lucrările propuse vor avea un impact pozitiv în zonă, prin asigurarea gradului de siguranță în exploatare a conductelor.

Lucrarile de constructii-montaj se vor executa în conformitate cu planul de situatie si profilele longitudinale.

Succesiunea operațiilor realizate în perioada de construcții-montaj este următoarea: 

  1. Identificare în teren.
  2. Predare-primire amplasament între beneficiar, constructor, proiectant.
  3. Trasarea lucrărilor – beneficiar, constructor, proiectant.

    - trasarea și marcarea pe teren a amplasamentului lucrărilor cu țăruși și sabloane, pe care se vor nota cotele, grosimea straturilor și panta taluzului.

  1. Amenajarea accesului în zona cu lucrări.
  2. Amenajare platforme materiale și staționare utilaje pe mal:
  • decoperta sol vegetal și strângere în depozit.
  • copertare cu balast a platformei.
  • împrăștiere, nivelare și compactare a balastului. 
  1. Trasarea axului pentru montare anrocamente.
  2. Terasamente pentru fundare apărare de mal.
  3. Procurare materiale.
  4. Verificarea topografică a cotelor de fundare.
  5. Transport și montare anrocamente în corpul apărării de mal pe filtrul din geotextil.
  6. Refacere mal, nivelare suprafețe.
  7. Verificarea lucrărilor executate și remedierea eventualelor neconcordante dintre execuție și proiect.
  8. Dezafectarea lucrărilor provizorii:

    - refacere albie

                        -    platforme:

  • înlăturare balast. 
  • recopertarea suprafețelor cu solul vegetal strâns în depozite.
  • refacerea terenului agricol pe care a fost executată platforma, la categoria de folosinţă iniţială.
  1. Recepția lucrărilor.

Pentru stoparea fenomenului erozional este necesar a se executa o apărare de mal pe o lungime care să acopere zona vulnerabilă atât amonte cât și aval de cele două traversări aeriene cu conductele de gaze. Lungimea rezultată este de 158,0m din care 111,0m amonte de conducta de transport gaze naturale Dn 800mm Iasu-Batani și 47,0m aval de aceasta.

În zona amonte apărarea de mal va avea lungimea mai mare pentru faptul ca traversările cu conductele de gaze se fac într-o zonă la ieșirea dintr-o curbă.

În secțiune transversală apărarea de mal este constituită din prism la baza malului și pereu pe taluzul acestuia. Prismul are secțiune trapezoidală cu baza mică la partea inferioară de 2,0m, la partea superioară (la cota talvegului) de 3,0m și înălțimea de 1,0m. Taluzul dinspre albie cât și cel dinspre mal al prismului are panta m=0,5. De la partea superioară a prismului până la cota superioară a malului se va executa un pereu în grosime de 0,80m. Din cauza faptului că nivelul maxim al apelor corespunzător debitului de calcul depășește în unele zone cota malului, pereul se prelungește pe orizontală 1,50m în grosime de 0,40m. Anrocamentele din structura apărării de mal se vor pune în operă pe un covor de geotextil pentru a stopa antrenarea materialului din structura malului spre albie.

Traseul apărării de mal este la baza malului în secțiunile amonte și aval de traversările aeriene cu conductele de transport gaze naturale, iar în zona acestora apărarea de mal se va executa pe fosta linie a malului (limita dintre culoarea galbenă și negru pe conducta DN800mm; culoarea negru reprezintă izolația conductei în zona de intrare în mal). Astfel rezultă că în secțiunile traversărilor și până în punctele de apropiere a apărării de baza malului este necesar a se efectua umplutura în spatele apărării. Pentru ca lucrarea să reziste în timp este foarte important ca umplutura să se facă în straturi orizontale cu grosimea de 30cm cu realizarea compactării fiecărui strat.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă nu au mai fost executate proiecte de acest gen.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice de constructii si istalatii necesare.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Aceste deseuri se incadreza in categoriile de deseuri nepericuloase care vor rezulta in cadrul activitatilor de construire desfasurate pe amplasamentul propus:

17 05 04 pamânt si pietre; 20 03 01 deșeuri municipale amestecate;

17 05 08 resturi de balast; 20 01 01 hârtie și carton

17 09 04 alte amestecuri de deseuri de la constructii ;  13 01 13* Uleiuri hidraulice

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: În timpul execuţiei, poluări ale solului apar numai datorită manipulării neglijente a carburanţilor şi uleiurilor şi ele pot fi cu uşurinţă remediate având în vedere că societatea care va executa lucrările are obligaţia ca la terminarea lucrării să îndepărteze deşeurile şi să refacă suprafeţele.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Lucrările de construcţii aferente proiectului nu vor afecta în nici un fel aşezările umane din vecinătate. În vecinătatea amplasamentului proiectului nu au fost semnalate monumente istorice şi de arhitectură şi/sau zone de interes tradiţional. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenurile ce urmeaza sa fie ocupate,  respectiv suprafețele ocupate în afara albiei râului sunt terenuri cu categorie de folosință arabil.Terenul ocupat permanent de lucrari  se afla in administratia A.N. Apele Romane-ABA Olt, SGA Covasna, fiind situat in albia paraului Cormos.

Suprafata totala ocupata pentru executia lucrarilor :S= 9000,00 mp, din care: suprafata  ocupata permanent de lucrari este de 985,10 mp; suprafata ocupata temporar pentru executia lucrarilor este de 8014,90 mp.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul obiectului supus investiției se află pe teritoriul comunei Bradut, satul Doboseni, in extravilanul localitatii conform PUG aprobat, pe terenuri din domeniul public, aflat in administrarea ABA Olt – SGA Covasna.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice - nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform certificatului de urbanism, zona in care proiectul urmeaza a fi executat nu este  inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice și/sau ale naturii.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Implementarea proiectului se face respectand conditiile din Avizul nr. 1 din 17.01.2020, emis de Administrarea Bazinala de Apa Olt - SGA Covasna.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 656/11.12.2019 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  •  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Bote Daniela

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos