Back

Cadru Legislativ emisii poluanti atmosferici

Informaţii privind elaborarea inventarului emisiilor de poluanţi atmosferici

Inventarul emisiilor de poluanţi atmosferici se elaborează la nivel judeţean şi se raportează anual, pe baza informaţiilor solicitate sub formă de chestionare, de la agenţii economici, instituţii publice, spitale.

Conform Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, Sistemul Naţional de Monitorizare Integrată a Calităţii Aerului (SNEGICA) asigură realizarea inventarului naţional privind emisiile de poluanţi în atmosferă.

Sistemul Naţional de Inventariere a Emisiilor de Poluanţi Atmosferici (SNIEPA), ca parte componentă a SNEGICA, îndeplineşte următoarele atribuţii:

  • asigură colectarea datelor necesare în vederea elaborării inventarelor locale şi a inventarului naţional privind emisiile de poluanţi în atmosferă;
  • asigură elaborarea şi validarea inventarelor locale şi a inventarului naţional privind emisiile de poluanţi atmosferici;
  • asigură raportarea inventarului naţional în conformitate cu prevederile legislaţiei europene şi ale convenţiilor internaţionale în domeniu la care România este parte.

Autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului organizate la nivel judeţean au atribuţii privind:

  • colaborarea cu serviciile publice deconcentrate la nivel local ale celorlalte autorităţi publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu titularii de activitate în vederea colectării datelor necesare elaborării inventarelor locale de emisii pentru evaluarea calităţii aerului înconjurător;
  • verificarea datelor şi realizarea validării primare a datelor necesare elaborării inventarelor locale de emisii;
  • elaborarea, conform metodologiilor specifice, a inventarului emisiilor de poluanţi în atmosferă la nivel şi transmiterea  inventarului spre validare către Centrul de Evaluare a Calităţii Aerului (CECA).

Autoritatea publică centrală şi autorităţile publice teritoriale de inspecţie şi control în domeniul protecţiei mediului au atribuţii privind verificarea transmiterii datelor de către operatorii economici în vederea elaborării inventarelor locale de emisii, la autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului. Nerespectarea obligaţiei titularului de activitate, de a furniza autorităţilor competente informaţiile solicitate pentru elaborarea inventarelor de emisii de poluanţi atmosferici, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5000 lei la 10000 lei, pentru persoane juridice.

Scopul elaborării inventarelor de emisii:

  • oferă o bază de date solidă pentru modelarea dispersiei poluanţilor în atmosferă
  • servesc la predicţia impactului asupra mediului
  • ajută la stabilirea planurilor de dezvoltare urbană şi de mediu
  • sprijină proiectarea reţelelor de monitorizare a aerului
  • sunt esenţiale în evaluarea tendinţelor de evoluţie a emisiilor

 Inventarele de emisii sunt utilizate pentru:

  • elaborarea strategiilor şi reglementărilor
  • evaluarea tendinţelor de evoluţie a emisiilor
  • modelarea dispersiei poluanţilor în atmosferă
  • analizarea noilor surse
  • conformarea cu legislaţia / revizuirea reglementărilor şi standardelor privind calitatea aerului

 

Ordinul nr. 3299/2012 aproba Metodologia de realizare şi raportare a inventarelor privind emisiile de poluanţi în atmosferă, în mod unitar, pe întreg teritoriul ţării