Back

draft DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE Nr. din a Planului de Management al Ariei de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0059 Lacul Strachina, jud. Ialomita

draft

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Nr.         din  

a  Planului de Management al Ariei de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0059 Lacul Strachina, jud. Ialomita

 

          Ca urmare a cererii adresate de SOCIETATEA ORNITOLOGICĂ ROMÂNĂ cu sediul în Bucureşti, sector 3, Bd. Hristo Botev , nr. 3, ap. 6, înregistrată la A.P.M. Ialomita  cu nr. 6363/15.09.2015 si a completarilor inregistrate la APM Ialomita cu nr 6967/13.10.2015, nr. 7650/11.11.2015 si cu nr. 7833/18.11.2015, în baza H.G. 48/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice si pentru modificarea unor acte normative in domeniul mediului si schimbarilor climatice si a Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind  reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile şi completările ulterioare,

 Având în vedere prevederile :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr.  57 / 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare
  • Ordinul nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe,
  • Ordinul nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa HG nr.1076/2004.

          APM Ialomita decide ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Colectivului Special Constituit, din data de  23.11.2015, etapa de încadrare, că:

                    „Planul de Management al Ariei de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0059 Lacul Strachina, jud. Ialomita " , nu necesită evaluare de mediu şi se supune procedurii de adoptare fără aviz de mediu.

              Motivele care au stat la baza luării deciziei sunt următoarele :

Planul de management este necesar pentru managementul conservării Sitului Natura 2000  Strachina (ROSPA0059), iar informatiile prezentate au evidenţiat faptul că planul propus nu are un impact semnificativ asupra habitatelor/speciilor care fac obiectul conservării.   

     Situl Natura 2000   Lacul Strachina a fost declarat prin:

-         Hotărârea de Guvern nr. 971/2011 pentru modificarea şi completarea H.G. nr. 1284/2007 privind declararea ariilor de protecţie specială avifaunistică ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România  cu indicativul: ROSPA0059 Strachina

-          observatiile facute pe parcursul procedurii de reglementare au fost insusite de titularul de plan si varianta de plan supusa avizarii a fost mult imbunatatita;

 

                Obiectivele prezentului plan de management :

               Plecând de la argumentele care au stat la baza desemnării acestui areal ca  Sit de Importantă Comunitară în cadrul Retelei Ecologice Natura 2000 au fost stabilite în baza consultării cu grupuri de interes doua obiective generale si sapte obiective specifice ,cuprinse in cap 4, respectiv:

 

OG1 Asigurarea conservării speciilor enumerate în formularul standard al sitului în scopul menţinerii stării de conservare favorabilă a speciilor  

OS1.1. Asigurarea unor condiţii optime de cuibărire pe durata implementării planului de management în scopul realizării unei stări de conservare favorabile pentru speciile enumerate în formularul standard al sitului

 OS1.2. Asigurarea unor condiţii optime de hrănire pe durata implementării planului de management în scopul realizării unei stări de conservare favorabile pentru speciile enumerate în formularul standard al sitului

OS.1.3. Menţinerea şi eventual creşterea nivelului populaţional al speciilor enumerate în formularul standard al sitului 

OS1.4. Monitorizarea unor factori cu impact insuficient cunoscut asupra speciilor de păsări din sit

OS1.5. Reducerea deranjului speciilor enumerate în formularul standard al sitului

OS1.6. Realizarea/actualizarea inventarelor, evaluarea detaliată, pentru speciile de interes conservativ

 

OG2.Promovarea utilizării durabile a resurselor naturale, cu scopul asigurării conservării speciilor și a habitatelor de interes comunitar

OS2.1. Promovarea utilizării durabile a pajiştilor/păşunilor şi terenurilor agricole

             Pentru realizarea planului de management au fost parcurse următoarele etape care au presupus:

 

  • consultarea factorilor interesaţi şi implicarea activă a acestora în elaborarea planului de management prin realizarea unor dezbateri în cadrul întâlnirilor cu factorii interesaţi, informatii ce se regasesc in „Dosarul de comunicare” si  precizarile din adresele de completari nr.6967/13.10.2015 si nr. 7650/11.11.2015;
  • evaluarea detaliată a biodiversităţii (descrisă în capitolul 3 -  Evaluarea starii de conservare a speciilor si tipurilor de habitate). Aceasta a fost realizată pornind de la  evaluarea starii de conservare a fiecarei specii de interes conservativ , din punct de vedere al populatiei speciei, al habitatului speciei , al perspectivei speciei, si evaluarii globale a speciei , cu realizarea hartilor cu distributia speciilor observate in sit;
  • identificarea activitatilor cu potential impact asupra sitului: presiuni si amenintari ; activitatile cu potential impact, presiunile actuale cu impact, amenintari viitoare cu potential impact la nivelul ariei protejate (in cadrul subcapitolului 2.5) si au fost realizate hartile cu ativitatile cu potential impact si cu amenintari viitoare si a intensitatii acestora.
  • stabilirea măsurilor de conservare pentru speciile mentionate in formularul standard al sitului Natura 2000 si  habitatelor acestora, masuri ce se regasesc în capitolul 4 – Scopul si obiectivele planului de management si capitolul 5-Planul de activitati;
  • stabilirea unui plan de monitorizare a activitatilor – ce se regaseste in capitolul 6.

           În conformitate cu prevedrile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale,a florei şi faunei sălbatice , cu modificarile si completarile ulterioare :

                 - art.21, alin. 4: "Respectarea planurilor de management si a regulamentelor este obligatorie pentru administratorii ariilor naturale protejate, pentru autoritatile care reglementeaza activitati pe teritoriul ariilor naturale protejate, precum si pentru persoanele fizice si juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfasoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea ariei naturale protejate"

                      - art.21, alin. 5: "Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management"

                      - art 21. Alin. 6: „Autorităţile locale şi naţionale cu competenţe şi responsabilităţi în reglementarea activităţilor din ariile naturale protejate sunt obligate să instituie, de comun acord cu administratorii ariilor naturale protejate şi, dupa caz, cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor, măsuri speciale pentru conservarea sau utilizarea durabilă a resurselor naturale din ariile naturale protejate, conform prevederilor planurilor de management".

           Informarea şi participarea publicului  s-a realizat prin:

1.   Anunţurile privind depunerea solicitării au apărut in ziarul „ Evenimentul Zilei" din data de  15.09.2015 şi  18.09.2015. In cursul derularii procedurii de reglementare au fost inregistrate observatii din partea factorilor interesati – SC Ialpesco SA si AVPS Bendis,  cu adresele inregistrate la APM Ialomita cu nr. 7366/02.11.2015 si 7387/02.11.2015 , observatii care au fost analizate in sedinta CSC din 02.11.2015, cand s-a stabilit in sarcina titularului de plan sa clarifice aspectele sesizate. Clarificarile au fost formulate de titular  prin raspunsul inregistrat la APM Ialomita cu nr. 7650/11.11.2015 , in urma caruia APM Ialomita a informat factorii interesati SC Ialpesco SA si AVPS Bendis .  

2.  Draftul deciziei etapei de incadrare a fost afisat pe site-ul APM Ialomita.

3.      Anuntul privind decizia etapei de încadrare a fost publicat în ziarul  ………………. şi nu s-au înregistrat opinii/observatii din partea publicului.

       Documentaţia care a stat la baza deciziei :

              - Notificare pentru declansarea etapei de încadrare şi  Planul de Management al Ariei de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0059 Lacul Strachina, jud. Ialomita, cu completarile si modificarile    inregistrate la APM Ialomita  cu nr. 6363/15.09.2015, nr 6967/13.10.2015, nr. 7650/11.11.2015 si  nr. 7833/18.11.2015;

  • Punctele de vedere al Serviciului Calitatea Factorilor de Mediu – Domeniul Biodiversitate nr. 1016/28.09.2015, 1061/21.10.2015 si 1082/27.10.2015
  • Adresele APM Ialomita nr.7219/27.10.2015 si nr.7828/18.11.2015 de   invitare a membrilor CSC pentru a participa  la şedinţele CSC.
  • Procesele verbale ale sedinţelor CSC  nr. 7391 din 02.11.2015 si 7925/23.11.2015.

 

         Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ :

          Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

           Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

           Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

                   Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

                   Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

 

 

 

Director Executiv                                                           Sef Serviciu AAA       

Laurenţiu Ghiauru                                                                 Anisoara Ploesteanu

 

 

 

 

 

 

Intocmit,

Stoica Sonel

 

Mihai Reasilvia