Navigation is temporarily unavailable.
Back

Săptămâna Mobilităţii Europene 16-22 septembrie 2015

Săptămâna Mobilităţii Europene 2015

 

Fiecare călătorie este diferită, însă adesea alegem acelaşi mijloc de transport fără să ţinem cont dacă este într-adevăr cea mai potrivită soluţie. Ne urcăm poate din obişnuinţă în maşină, chiar dacă transportul public sau bicicleta ar fi o soluţie mai eficientă.

Un motiv ar putea fi că maşina personală se prezintă ca cel mai convenabil mod de transport, care ne satisface cu uşurinţă toate necesităţile în materie de deplasare. Prea mulţi dintre noi însă folosim maşina pe distanţe mici, în timp ce niciuna dintre alternative nu este percepută ca fiind în măsură să acopere în totalitate cerinţele noastre de mobilitate.  

Cu toate acestea, o astfel de mentalitate nu este viabilă. Combinarea diferitelor moduri de transport este soluţia de care avem nevoie pentru a elimina ambuteiajele şi a evita dependenţa de maşină.

Multimodalitatea – tema din acest an – invită oamenii să combine diferitele moduri de transport pentru a se deplasa, ceea ce poate duce de multe ori la o călătorie mai rapidă şi mai plăcută.

Făcând alegeri inteligente cu privire la tipul de transport folosit, economisim bani, ne îmbunătăţim starea de sănătate şi protejăm mediul – trebuie doar să dorim să încercăm ceva nou.

Alegând, schimbând şi combinând, ne facem călătoriile mai eficiente.  

De ce să fii multimodal?

În loc să conduci până în centru şi să plăteşti un preţ mare pentru parcare, de ce să nu iei un mijloc de transport în comun? În loc să petreci întreaga călătorie în tramvai, de ce să nu cobori o staţie mai devreme şi să explorezi un nou loc în oraş? S-ar putea să descoperi noua ta cafenea favorită! Testând noi modalităţi de transport ne permite să experientăm oraşul într-un mod diferit.

Un nou aspect al temei din acest an este reinterpretarea transportului, călătoria fiind un mijloc de a ne îmbogăţi ziua. Să circuli cu autobuzul poate fi o ocazie de a te pune la curent cu ştirile; mersul cu bicicleta poate fi considerat o sală de fitness mobilă, oferind un antrenament în timpul drumului; iar în tramvai ai putea chiar să-ţi întâlneşti perechea!  

Profită din plin de timpul tău… pentru că într-un mijloc de transportul public poţi să citeşti ziarul, să îţi verifici e-mailurile pe smartphone, să lucrezi pe laptop, să vorbeşti cu prietenii sau doar să fii relaxat şi să asculţi muzică.

Exerciţii fizice: mersul cu bicicletă sau pe jos pe distanţe mici (sub 5 km) îţi oferă cele 30 de minute de exerciţii fizice necesare în fiecare zi pentru a te menţine în formă şi sănătos. Studiile arată că persoanele care merg pe jos cel puţin 30 de minute pe zi pot spera să trăiască în medie cu 2 până la 9 ani mai mult decât cele sedentare[1]. Aceşti ani în plus pot fi folosiţi pentru a călători sau a face ceva ce ai amânat, cum ar fi învăţarea unei noi limbi străine, să îţi priveşti nepoţii crescând, şi multe, multe altele!

Economiseşte banii tăi: utilizatorii de transport durabil din oraşele în care utilizarea transportului public este ridicată economisesc 500-600 litri de carburant / an – echivalentul a 15 rezervoare pline sau o călătorie în străinătate pentru tine şi partenerul tău[2].

Economiseşte banii societăţii: fiecare kilometru parcurs cu bicicleta în loc de maşină înseamnă o economie estimată de 0,97 EURO în costuri indirecte[3]. De exemplu, în fiecare zi în Amsterdam sunt parcurşi 2 milioane de kilometri cu bicicleta, economisindu-se mai mult de 700 milioane de EURO / an[4].

Fă din oraşul tău un loc mai plăcut!: o călătorie de acasă până la locul de muncă cu maşina consumă de 90 de ori mai mult spaţiu urban şi infrastructură decât aceeaşi călătorie cu metroul, şi de 20 de ori mai mult spaţiu decât dacă am utiliza autobuzul sau tramvaiul[5]. Imaginează-ţi ce suprafaţă de parcuri, zone pietonale şi spaţii publice s-ar putea amenaja pentru cetăţeni dacă am începe să “FACEM COMBINAŢIA POTRIVITĂ”.

Îmbunătăţeşte planeta: dacă rata ciclismului din Europa ar fi aceeaşi cu cea din Danemarca, unde în medie fiecare persoană parcurge cu bicicleta câte 965 km / an, emisiile din transport la nivelul Uniunii Europene ar fi cu 25% mai scăzute[6].

Informaţii suplimentare

Săptămâna Mobilităţii Europene are loc în fiecare an între 16 şi 22 septembrie, cu scopul de a încuraja oraşele europene să introducă şi să susţină transportul durabil.

De la debutul din anul 2002, impactul Săptămânii Mobilităţii a crescut continuu, atât în Europa, cât şi în întreaga lume. În anul 2014 au participat mai mult de 2000 de oraşe din 44 de state. Mai mult de jumătate dintre ele au implementat măsuri permanente, numărând un total de 8543, punânt accent pe managementul mobilităţii, accesibilitate şi suport pentru mersul cu bicicleta şi pe jos.

Săptămâna Mobilităţii Europene culminează cu Ziua fără Maşină, în care oraşele participante desemnează una sau mai multe zone doar pentru pietoni, biciclişti şi transport public.

Fiecare ediţie a Săptămânii Mobilităţii Europene se concentrează pe o anumită temă legată de transportul durabil. Tema din acest an – Multimodalitate -, încurajează oamenii să ia în considerare multitudinea de opţiuni de transport existentă şi să aleagă modul de transport adecvat.

Iniţiativele „Săptămâna mobilităţii europene” şi „Ziua fără maşină” au apărut ca urmare a constatării faptului că aproape  40% din emisiile de dioxid de carbon (gaz cu efect de seră) din sectorul de transport provin din utilizarea maşinilor private în oraşe, iar europenii sunt foarte îngrijoraţi în privinţa poluării şi a mobilităţii urbane. În mediul urban, transportul este principala cauză a poluării aerului precum şi principala sursă de zgomot. Gazele de eşapament ale oricărui autovehicul conţin substanţe chimice (dioxid de sulf, dioxid de azot, compuşi organici volatili, monoxid de carbon,  hidrocarburi aromatice, plumb) care au o influenţă negativă asupra sănătăţii omului (mai ales în cazul persoanelor cu afecţiuni respiratorii şi cardiace).

Informaţii suplimentare: http://www.mobilityweek.eu/home/ .

 

[1] International Federation of Pedestrians

[2] International Federation of Pedestrians

[3] Trunk, G. (2011). Gesamtwirtschaftlicher Vergleich von Pkw- und Radverkehr. Ein Beitrag zur Nachhaltigkeitsdiskussion Masterarbeit am Institut für Verkehrswesen der Universität für Bodenkultur, Wien

[4] Amsterdam City Council

[5] UITP Factsheet

[6] Cycle like the Danes to cut carbon emissions, says study in The Guardian