Back

Vehicule scoase din uz

VEHICULELOR SCOASE DIN UZ - VSU

Legea nr. 212 din 21 iulie 2015  privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz, stabileşte măsuri care urmăresc prevenirea formării de deşeuri provenite de la vehiculele scoase din uz, reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz şi a componentelor acestora pentru a reduce eliminarea de deşeuri, precum şi îmbunătăţirea din punct de vedere ecologic a activităţii operatorilor economici implicaţi în ciclul de viaţă al vehiculelor, în special a operatorilor economici direct implicaţi în tratarea vehiculelor scoase din uz.

Această lege se aplică vehiculelor şi vehiculelor scoase din uz, inclusiv componentelor şi materialelor acestora, fără a se ţine seama de modul în care vehiculul a fost întreţinut sau reparat pe toată durata utilizării acestuia şi indiferent dacă acesta este echipat cu componente furnizate de producător ori cu alte componente a căror montare ca piese de rezervă sau ca piese de schimb respectă reglementările europene sau naţionale în domeniu.

OBIECTIVELE DE VALORIFICARE/RECICLARE/REUTILIZARE

Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să asigure, pentru toate vehiculele scoase din uz preluate în vederea tratării, realizarea următoarelor obiective:

    a) reutilizarea şi valorificarea a cel puţin 95% din masa medie pe vehicul şi an;

    b) reutilizarea şi reciclarea a cel puţin 85% din masa medie pe vehicul şi an.

În scopul monitorizării atingerii obiectivelor, operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare, respectiv tratare a vehiculelor scoase din uz au obligaţia de a raporta autorităţilor judeţene pentru protecţia mediului datele şi informaţiile cu privire la îndeplinirea obiectivelor de reutilizare, reciclare şi valorificare.

Procedura de raportare, precum şi tipul datelor şi informaţiilor care sunt transmise de operatorii economici implicaţi în gestionarea vehiculelor scoase din uz sunt stabilite prin ordin al ministrului mediului.

La solicitarea autorităţilor pentru protecţia mediului, operatorii economici au obligaţia de a dovedi, prin documente, corectitudinea datelor raportate.

În cazul vehiculelor scoase din uz pentru care s-a emis un certificat de distrugere în România şi ale căror materiale şi componente au fost livrate intracomunitar către alt stat membru al Uniunii Europene sau altă ţară terţă pentru tratare ulterioară, acea tratare va fi atribuită României în scopul calculării obiectivelor, dacă există dovada că reciclarea şi/sau valorificarea au loc în condiţii echivalente cu cele prevăzute de legislaţia europeană în domeniu.

Vehiculele scoase din uz pentru care un alt stat membru al Uniunii Europene sau altă ţară terţă a emis un certificat de distrugere şi care sunt importate în România pentru reciclare şi/sau valorificare nu vor fi luate în considerare pentru îndeplinirea obiectivelor.

În cazul transferului transfrontalier al vehiculelor scoase din uz şi/sau al materialelor şi componentelor acestora spre ţări terţe se aplică prevederile   Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, cu modificările şi completările ulterioare.