Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Dezvoltare şi dotare unitate de procesare carne - titular - S.C. DIACARN FOOD S.R.L.

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE - proiect
Nr. 5322 / 21.05.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DIACARN FOOD SRL cu sediul social în mun. Focşani, str. Dornişoarei, nr. 7, bl. 7, sc. 1, ap. 12, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 3428/25.03.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfășurate în cadrul ședinței Comisiei de analiză tehnică din data de 09.05.2019, că proiectul Dezvoltare şi dotare unitate de procesare carne propus a fi amplasat în com. Coteşti, sat Goleştii de Sus, T 91, P 2983, 2984, 2985, 2989, 2992/1, jud. Vrancea,

nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, Anexa nr. 2, punctul 7, lit. b) „ambalarea şi conservarea produselor animale” şi lit. f) „abatoare”, punctul 2, lit. d)foraje de adâncime, cu excepţia forajelor pentru investigarea stabilităţii solului, în special: pct. 3 foraje pentru alimentarea cu apă.” şi punctul 10, lit. a): „proiecte de dezvoltare a unităţilor/zonelor industriale”,

b) Caracteristicile proiectului:

   b1) dimensiunea și concepția întregului proiect:  Proiectul prevede:

  • reabilitare, recompartimentare si schimabre destinatie şapte clădiri existente, pentru amenjare abator porcine și unitate de procesare carne - total suprafaţă construită 6695 mp reabilitare + 687 mp extindere (padoc porcine şi spaţii anexe - holuri, vestiare);
  • constuire magazin desfacere (40 mp, cu nivel de inaltime parter);
  • reabilitarea de platforme, parcaje si alei betonate;
  • realizare put forat cu H = 60 m, retele de apa si canalizare interioara.

Titularul deţine teren cu suprafaţa totală de 42.510 mp, pe care a funcţionat un combinat de vinificaţie.

Suprafaţa de teren aferentă proiectului este de 24.937 mp; aceasta se va delimita printr-o împrejmuire de restul terenului pe care se află construcţii în conservare (Sc = 3564 mp).

Clădirile existente care îşi vor schimba destinaţia sunt: C17 cramă 1458 mp, C19 combinat vinificaţie 2369 mp, C20 magazie 106 mp, C21 secţie îmbuteliere 1632 mp, C 24 cramă 842 mp, C25 centrală frigorifică 100 mp şi C28 distilare şi depozit 188 mp.

Caracterisitici constructive: clădirile propuse pentru reabilitare au fundaţii izolate din beton armat şi contiunui perimetral şi structura din stâlpi, grinzi şi planşee din beton armat; închiderile interioare şi exterioare vor fi din panouri termoizolante si zidarie (unele interioare şi din ipsos armat), acoperisul - sarpanta din lemn, învelitoarea – tablă profilata, tâmplăria - PVC cu geam termoizolant.

Structura funcțională: abator porcine: zonă recepție porci, zonă sacrifcare, zonă eviscerare; secție tranșare carne, secție procesare carne, depozit produse congelate, zonă administrativă, etaj: zonă administrative; magazin desfacere: zonă vânzare cca 15 mp, alte spații.

Activitatea desfășurată și capacitatea de producție: Abator (cod CAEN 1511): 14,4 t/zi materie primă (porci vii), 12 t/zi carcasă; Procesare carne (cod CAEN 1513): 14,8 t/zi materie primă (carcasă și carne ambalată), 13,5 t/zi produse finite.

Dotări: se vor monta linii automate pentru abatorizare, transare, procesare si transport carne, masini de spalat navete, celule de afumare 8 buc. cu funcţionare cu reumeguş, centrale frigorifice 3 buc. (pentru abator, pentru secţia de procesare carne şi pentru depozit), cu agent frigorific freon R407.

Materiile prime: în etapa de funcţionare se vor folosi: porci vii, carne refrigerată sau congelată ambalată, condimente, etichete, amabalaje.

Asigurarea utilităţilor:
- alimentarea cu apă se va realiza dintr-un foraj nou cu H = cca 60 m, Qcap= 4 l/s, echipat cu o electropompa submersibila; pe amplasament există un foraj de alimentare cu apă cu H = 120 m care va fi utilizat pentru asigurarea rezervei de apă pentru incendiu; şi un foraj cu H = 40 m care va fi utilizat pentru alimentarea clădirii C5;

- apele uzate tehnologice se vor preepura in separatoare de grasimi si, impreuna cu apele uzate menajere (provenite de la grupuri sanitare si vestiare filtru, preluate in sistem separativ printr-o reţea de canalizare gravitationala menajeră) vor fi epurate intr-o statie de epurare SBRC monobloc mecano-biologica cu capacitatea de 200 mc/zi si apoi colectate intr-un bazin decantor betonat vidanjabil cu V = 250 mc;  fluxul de epurare a apelor uzate: epurarea mecanica (se realizează în canale grătar și deznisipator/separator de grăsimi; apa este mixată, după care este pompată în reactorul biologic), epurarea biologică SBR, epurarea chimică (cu clorură de fier) şi sterilizarea cu UV;

  • apele pluviale de pe platformele carosabile vor fi preluate prin guri de scurgere racordate la reteaua de canalizare pluviala gravitaţională proiectata în incintă şi preepurate printr-un separator de hidrocarburi cu by-pass şi, împreună cu apele pluviale de pe sarpanta cladirilor, colectate intr-un bazin de retenţie si utilizate la irigarea spatiilor verzi;

- alimentarea cu energie electrică: se va asigura din sistemul energetic national, prin intermediul a unui post de transformare nou cu capacitatea de 1x1250 kVA; 20kV/0,4 kV, amplasat in incintă;

- alimentarea cu gaz metan se va asigura din reţeua existenta in zona;

- încălzirea spațiilor (zona administrativă si vestiare) se va asigura cu trei centrale termice cu tiraj forţat, cu functionare cu gaz metan si un sistem de climatizare;

Accesul rutier la amplasament se face din drumul judeţean DJ 205 R; se vor reabilita şi moderniza platformele betonate din incintă.

Metode folosite în construcţie: metode si tehnici de executie clasice: fundatiile armate cu fier beton se toarna din beton preparat in statie de betoane mobila; cadrele metalice se vor confectiona in ateliere specializate, pe santier fiind executat doar montajul final; panourile termoizolante pentru pereti se vor aproviziona la lungimile specificate in proiect.

Lucrări de demolare necesare: se vor realiza desfiintari de pereti, desfaceri de invelitoare, demolare de bazine cu fostă destinaţie stocare vin.

Organizarea de şantier: se va realiza în incinta amplasamentului proiectului; se vor folosi elementele de infrastructură existente (grupuri sanitare, dusuri, etc) şi platformele betonate existente pentru depozitarea materialelor necesare lucrărilor; nu se vor stoca combustibili in organizarea de şantier.

Lucrări de refacere a amplasamentului la finalizarea investiţiei: amplasamentul va fi curatat de orice urma a existentei unui santier; se vor amenaja spaţii verzi plantate cu arbusti decorativi şi gazon; pământul rezultat din excavatii va fi folosit ca umplutura pentru sistematizarea verticala a incintei.

  b2) cumularea cu alte proiecte existente şi/sau aprobate: pe amplasament a funcţionat un combinat de vinificaţie;

  b3) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei şi a biodiversităţii: în construcție se vor folosi: apă, lemn

şi în funcţionare se va folosi apă, gaz metan;

 b4) cantitatea şi tipurile de deşeuri generate/gestionate:

  • deşeurile generate din demolare: otel-beton, caramida, beton, lemn, tabla, placi de azbociment;;
  • deseurile generate în perioada de construcție: ambalaje din hartie-carton şi plastic, deşeuri metalice, resturi de constructii (cărămidă, beton, cherestea, materiale de construcţii cu conţinut de azbest), deșeuri municipale amestecate;
  • deşeurile generate în perioada de funcționare: dejecţii animaliere (cca 1200 kg/zi), deşeuri de origine animală (cca 800 kg/zi);
  • deşeurile generate se vor depozita selectiv în pubele/recipiente adecvate/pe platforme betonate special amenajate şi se vor preda către operatori specializaţi pentru valorificare/eliminare;

 b5) poluarea şi alte efecte negative:

Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

  b6) riscurile de accidente majore şi/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informaţiilor ştiinţifice: nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu; titularul de proiect/constructorul vor lua măsuri în vederea prevenirii accidentelor;

-  riscuri de accidente majore: nu este cazul;

-  riscuri de dezastre naturale;

- riscuri cauzate de schimbarile climatice.

  b7) riscurile pentru sănătatea umană (din cauza contaminării apei, a poluării atmosferice, etc.): nu este cazul;

c) Amplasarea proiectului  

   c1) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosinţa actuală: zonă unităţi industriale şi dotări complementare; destinaţia: zonă unităţi industriale şi dotări complementare;

Vecinătăți: la nord – DJ 205R, apoi teren liber de constructii, la sud – teren agricol proprietate Croitoru Nicoleta si Epure Dana, la est - drum comunal, apoi teren liber de constructii, la vest - drum exploatare, apoi teren liber de constructii;

   c2) bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale, inclusiv solul, terenurile, apa şi biodiversitatea, din zonă şi din subteranul acesteia: nu este cazul;

   c3) capacitatea de absorbţie a mediului natural, în special pentru:

  1. zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;
  2. zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;
  3. zonele montane şi forestiere: nu este cazul;
  4. arii naturale protejate de interes naţional, comunitar, international: nu este cazul;
  5. zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;
  6. zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul U.E. şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul;
  7. zonele cu o densitate mare a populaţiei: zonă cu locuințe indivduale ți collective;
  8. peisaje şi situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

d) Tipurile şi caracteristicile impactului potenţial

   d1) importanţa şi extinderea spaţială a impactului - zona geografică şi dimensiunea populaţiei care poate fi afectată: impactul este local, cu durată limitată, numai în zona frontului de lucru și nu va schimba funcțiunea zonelor învecinate;

   d2) natura impactului: direct și temporar, în perioada de realizare a lucrărilor;

   d3) natura transfrontalieră a impactului: nu este cazul; proiectul nu intră sub incidența Convenției 

privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontier, adoptată la Espoo la 25.02.1991, ratificată prin Legea nr. 22/2001;

   d4) intensitatea şi complexitatea impactului: în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra

factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim dacă se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect (precizate în memoriul de prezentare);

   d5) probabilitatea impactului: redusă pe timpul realizării proiectului;

   d6) debutul, durata, frecvenţa şi reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul lucrărilor asupra factorilor de mediu va debuta odată cu începerea execuţiei lucrărilor, în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar şi reversibil;

   d7) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente şi/sau aprobate: nu e cazul;

   d8) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin aplicarea Condiţiilor de realizare a proiectului menţionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului:

• Investiția se va realiza cu respectarea documentației depuse la A.P.M. Vrancea precum și a normativelor și prescripțiilor tehnice specifice construirii proiectului, a legislației de mediu în vigoare, a prevederilor Certificatului de urbanism nr. 58/27.08.2018 emis de Primaria Comunei Coteşti, Avizului de gospodărire a apelor nr. 38/17.05.2019 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Vrancea, Adresei nr. 904190/09.04.2019 emisă de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Anghel Saligny” al jud. Vrancea, Notificării nr. 122/03.04.2019 emisă de Direcția de Sănătate Publică Vrancea şi Notificării nr. 4300/19.03.2019 emisă de Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Vrancea.

• Prezentul act nu exclude obţinerea avizelor/acordurilor emise de instituţii specializate ale statului conform prevederilor legale.

• La executarea lucrărilor se vor respecta legislația de securitate la incendiu și protecție civilă, normele sanitare și de protecţia muncii în vigoare.

• Organizarea de şantier se va amenaja astfel încât să asigure facilitățile de bază conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările și completările ulterioare.

• Se vor asigura condiții pentru depozitarea temporară a materialelor de construcții și a reziduului de șantier, astfel încât să nu afecteze traficul rutier și să nu creeze disconfort în zonă.

• Investiția va respecta strict proiectul și măsurile de protecție a mediului prevăzute de proiect, în scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

• Se vor lua măsuri pentru prevenirea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toată durata execuției lucrărilor.

• Activităţile care produc mult praf vor fi reduse în perioadele cu vânt puternic, sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

• Se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și se vor pune în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Materialele fine sau prăfoase (pământ, balast, nisip, deșeuri de construcție prăfoase) se vor transporta în autovehicule prevăzute cu prelate de protecție pentru împiedicarea împrăștierii acestora pe partea carosabilă.

• La părăsirea incintei șantierului, roțile autovehiculelor se vor curăța.

• La realizarea investiției se vor utiliza utilaje performante, cu nivel redus al emisiilor de noxe și care au revizia tehnică la zi; se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și punerea în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Nu se vor stoca combustibili în organizarea de şantier.

• Se vor evita pierderile de carburanți sau lubrifianți la staționarea utilajelor/mijloacelor de transport utilizate; pentru aceasta, se vor verifica atent toate utilajele/mijloacele de transport utilizate.

• Se interzice efectuarea lucrărilor de întreținere și reparații a mijloacelor de transport în cadrul obiectivului de investiții / spațiului adiacent, precum și alimentarea cu carburanți a acestora; aceste lucrări se vor realiza numai la unități specializate autorizate.

• După terminarea lucrărilor, constructorul are obligația eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, etc).

• Deșeurile de construcție vor fi transportate și depozitate la o platformă autorizată.

• Managementul deșeurilor generate de lucrările de construcție va fi în conformitate cu legislația specifică de mediu și va fi în responsabilitatea titularului de proiect, cât și a operatorului care realizează lucrările.

• Se vor realiza spații special amenajate pentru colectarea selectivă /depozitarea temporară a tuturor categoriilor de deșeuri produse (deșeuri de ambalaje, deșeuri metalice, de lemn, hârtie – carton, plastic – PET, sticlă, textile, etc.), atât în timpul lucrărilor de execuție a proiectului, cât și în timpul funcționării obiectivului, în vederea eliminării/valorificării prin operatori specializați autorizați, în conformitate cu prevederile Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare.

• Transportul deșeurilor se va face cu mijloace de transport  adecvate fiecărui tip de deșeu, cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.

• Deșeurile menajere generate în perioada lucrărilor de construcții vor fi colectate / stocate temporar în europubele și eliminate prin operator de servicii de salubrizare autorizat.

• Este interzisă depozitarea materialelor de construcții și a deșeurilor rezultate în spații neamenajate în acest scop.
• Este interzisă arderea deșeurilor rezultate atât în timpul lucrărilor de execuție a proiectului cât și în perioada funcționării obiectivului.

• Prezentul act nu se referă la partea de rezistență și stabilitate a lucrărilor.

• Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul și constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuției lucrărilor sau exploatării acestora.

• La finalizarea proiectului, titularul proiectului va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

• Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea şi anularea acesteia, după caz.
 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui, în condiţiile specificate în art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, în cazul în care se constată apariţia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii.

Potrivit art.16, alin 5 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă decide, după caz, pe baza notificării titularului, prevăzută la art. 15 alin. (2) lit. a), menţinerea actelor de reglementare sau necesitatea revizuirii acestora, informând titularul cu privire la această decizie. Până la adoptarea unei decizii de către autoritatea competentă, este interzisă desfăşurarea oricărei activităţi sau realizarea proiectului, care ar rezulta în urma modificărilor care fac obiectul notificării.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat și care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanței de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanțial, actele, deciziile ori omisiunile autorității publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale:

• O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările și completările ulterioare;

 

• Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

SR 10009/2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;

• Legea nr. 211 /2011 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare;

• H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României;
• H.G. nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;

• H.G. nr. 352 /21.04.2005 privind modificarea și completarea H.G. 188 /2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

• Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare;

• Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri de ambalaje;

• Se vor respecta prevederile aplicabile din O.U.G. nr. 68/2007 aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin O.U.G. nr. 15/2009 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului.