Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Parcul Memoriei Nationale < Stejarii Romaniei- 100 de ani de istorie si demnitate > RO MANDRIA – Executie 4 puturi forate pentru sursa de apa si executie luciu de apa in terasa in vederea irigarii plantatiei de stejar din Parcul Memoriei Nationale - titular - U.A.T. JUDETUL VRANCEA

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE- PROIECT

 

 

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de  UAT JUDETUL VRANCEA, cu sediul in Focsani, str. Dimitrie Cantemir, nr. 1 , jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 9497 / 25.10.2018,

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, a Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 22.11.2018 , că proiectul : “  Parcul Memoriei Nationale < Stejarii Romaniei- 100 de ani de istorie si demnitate > RO MANDRIA – Executie 4 puturi forate pentru sursa de apa si executie luciu de apa in terasa in vederea irigarii plantatiei de stejar din Parcul Memoriei Nationale   , propus a fi amplasat in extravilan Marasesti, T 67, P 398, T 79, P 422, 424, T 80, P 426, jud. Vrancea , nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct. 1 lit.c) si lit.d) si pct. 2 lit. (iii),

b)Caracteristicile proiectului :

Justificarea necesitatii proiectului:

Proiectul RO MÂNDRIA s-a născut în contextul sărbătoririi centenarului Marii Uniri de la 1918. Parcul Memoriei Naţionale va fi un monument viu dedicat memoriei celor 335.000 de eroi căzuţi în Primul Război Mondial.

Localizarea proiectului:

         Terenul, identificat prin numărul cadastral 54670, are suprafaţa de 810.000 mp, este amplasat pe partea dreaptă a râului Siret si este situat în extravilanul localităţii Mărăşeşti, jud.Vrancea, T.67, P.398,   T.79, P.422, 424, T.80, P.426. Terenul este proprietate publică de stat, în administrarea U.A.T. Judeţul Vrancea.

Terenul pe care urmează a fi înfiinţat parcul forestier este mărginit de terenuri forestiere (fond forestier naţional administrat de către Ocolul Silvic Focşani), de terenuri arabile proprietăţi particulare, drumuri de exploatare, păşune proprietate comunală.

 

Vecinătăţi:

            est: fondul forestier al Ocolului Silvic Focşani - Direcţia Silvică Vrancea;                                                                  vest:teren păşune U.A.T. Oraşul Mărăşeşti;                                                                                                                                                             nord:teren păşune al UAT Judeţul Vrancea;                                                                                                        sud: teren păşune al UAT Cosmeşti, jud. Galaţi.

 

 

 Rezumatul proiectului

Parcul Memoriei Naţionale ”Stejarii României - 100 de ani de istorie şi demnitate” RO MÂNDRIA, Mărăşeşti va fi realizat în memoria eroilor căzuţi în Primul Război Mondial, în baza Acordului de parteneriat încheiat între Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Vrancea, Antena 3, Ministerul Apărării Naţionale, Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva şi Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare în Silvicultură ”Marin Drăcea”. U.A.T. Judeţul Vrancea a pus la dispoziţie o suprafaţă de teren agricol de 81 de hectare pentru realizarea acestui proiect. Pe suprafaţa de 75 de ha. vor fi plantaţi 335 000 puieţi de stejar, asiguraţi prin sponsorizare de partenerul R.N.P. Romsilva. Plantarea stejarilor va avea loc în trei etape şi va continua pe o perioadă de şase ani de la plantare, cu efectuarea de lucrări de întreţinere şi completări.

În prima etapă (toamna 2017) au fost plantaţi 50.000 puieţi pe o suprafaţă de 11,11 ha, urmând ca diferenţa să se planteze în anul 2018 şi ulterior. Din totalul de 75 ha. se vor planta efectiv 74,44 ha, iar restul de 0,56 ha vor constitui alei în cadrul parcului. Deoarece plantaţia va avea destinaţia de pădure-parc, revine  un număr de 4500 puieţi/ ha. Rezultă astfel schema de plantare de 2,22 m x 1,00 m, ce permite efectuarea mecanizată a lucrărilor de întreţinere a plantaţiilor, precum şi a lucrărilor ulterioare specifice conducerii ca pădure-parc.

În primul an se va planta cu 100% Stejar brumăriu, urmând ca în anii II şi III să se facă completări cu specii de amestec sau de ajutor (tei argintiu, ulm de turkestan, jugastru) în procent de 30% (anul II - 20% şi anul III - 10%), pentru a se realiza în final compoziţia: 70% St.b, 30% Tei a,Ul.t, Ju. Această variantă de lucru are avantajul că permite stejarului un avans de minimum un an, fiind o specie cu creşteri mai reduse.

Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Vrancea va realiza şi un parc tematic a cărui temă va fi comemorarea militarilor români căzuţi pe frontul de luptă Mărăşeşti - Mărăşti - Soveja, prin realizarea unui loc de reuniune a generaţiilor. Studenţii din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism ”Ion Mincu” Bucuresti - Facultatea de Urbanism, vor propune o serie de amenajări arhitecturale şi peisagistice ce vor fi imtegrate în Parcul Memoriei Naţionale.

Pentru asigurarea apei în vederea irigării puieţilor de stejar până la atingerea stării de masiv, UAT Judeţul Vrancea va executa patru foraje de alimentare cu apă în sistem hidraulic, fiecare cu H=15 m., cu un debit prezumat de 3,5-4,0 l/s foraj. Soluţia tehnică de realizare a acestora va fi prin foraj uscat – puţ înfipt. Metoda de irigare va fi prin aspersiune. Forajele vor fi amplasate în extravilanul oraşului Marasesti, T.79, P. 440 şi 442.

Totodată, va fi executat şi un luciu de apă (iaz) cu suprafaţa de 10.000 mp. Lucrările propuse a fi realizate sunt: excavarea pentru formarea iazului; încărcarea şi transportul materialului rezultat din excavare; realizarea digurilor; depunerea materialului steril pe diguri pentru impermeabilizare; nivelarea terenului; depunerea de sol vegetal pe taluzuri; amenajarea căilor de acces; însămânţare iarbă; plantare sălcii pe conturul amenajarii.

 Schema de amenajare propune construcţia iazului, de tip îngropat, cu pereţii in taluz stabilizat cu iarba si protejat contra infiltratiilor/exfiltratiilor cu material argilos. Balastul rezultat în urma lucrărilor de excavare se va colecta şi va fi folosit pentru amenajarea aleilor interioare ale parcului. Luciul de apă va fi amplasat în extravilanul oraşului Mărăşeşti, T.79 P.424.                                                                      

 

Caracteristici constructive :          

 - lungimea totală amenajare: 150 m;   

 - lăţime: între 61-70 m;                    

 - alimentarea cu apă: pânza freatică;                                          

 - suprafaţa totală ocupată cu lucrări: 12.000 mp;                     

 - panta taluzuri interioare   1:1,5;                                                            

 - volumul mediu al apei acumulate: cca.18.000 mc;                                  

 - nivel hidrostatic al apei subterane: 4-5 m, variabil în timp;                                

 - pilieri de siguranţă ai digurilor de contur: 5,0 m pe toate laturile.

 

 

Schema de desfăşurare a operaţiilor:

- delimitarea terenului destinat plantării prin amplasarea bornelor silvice;

- pregătirea terenului şi a solului în vederea plantării - scarificatul terenului, aratul terenului, discuitul terenului şi pichetarea terenului;

- plantarea puieţilor în teren pregătit: procurarea puieţilor, transportul puieţilor, săparea şanţurilor pentru depozitarea puieţilor, depozitarea puieţilor, executarea gropilor, plantarea puieţilor, inclusiv combaterea dăunătorilor;

- executarea completărilor;

- materializarea pieţelor de probă pentru controlul regenerării;

- executarea întreţinerilor: mobilizări, descopleşiri, udarea puieţilor, administrarea îngrăşămintelor, revizuirea plantaţiilor, executarea combaterilor;

- controlul anual al reuşitei plantaţiilor.

Lucrări necesare organizării de şantier

Deoarece lucrările nu au o complexitate deosebită, necesarul de specialişti, muncitori, materiale, utilaje se va asigura de către prestator. Forţa de muncă necesară executării lucrărilor manuale va fi adusa din zonă. În cazul în care muncitorii nu sunt localnici, pentru cazarea acestora pot fi închiriate spaţii de cazare în localităţile învecinate (Mărăşeşti, Cosmeşti, Haret) sau pot fi instalate în perimetrul şantierului de împăduriri spaţii de cazare mobile (vagoane mobile de dormit). Se va amenaja un loc de depozitare a deşeurilor menajere, urmând ca, periodic, să fie transportate în platforme de gunoi autorizate. Spaţiile de cazare precum şi şantierele de împăduriri vor fi dotate cu grupuri sanitare ecologice mobile.

Depozitul de puieţi se va amenaja intr-un amplasament sub pază permanentă.

Apa potabilă va fi transportată de executant si păstrată în recipiente.

Asistenţa medicală se va asigura de către personalul de specialitate din oraşele/comunele adiacente şantierului de împăduriri, iar în cazuri de urgenţă, se va putea solicita sprijinul personalului medical de specialitate din Focşani, Mărăşeşti, Tecuci. Pentru prevenirea afectării mediului prin incendii, participanţii la execuţia lucrărilor vor fi instruiţi privind Normele de prevenire şi stingere a incendiilor.

Antreprenorul care execută lucrările de întreţinere a plantaţiei va prezenta un proiect de organizare de şantier adecvat nevoilor sale.

  Lucrări de refacere a amplasamentului 

La finalizarea lucrărilor, titularul va asigura refacerea zonelor deteriorate (dacă este cazul) şi va notifica autoritatea de mediu dacă au fost respectate condiţiile impuse prin actul de reglementare emis de către aceasta.

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate :  În cadrul proiectului va fi integrat un parc tematic a cărui temă va fi comemorarea militarilor români căzuţi pe frontul de luptă Mărăşeşti - Mărăşti - Soveja, prin realizarea unui loc de reuniune a generaţiilor. Studenţii din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism ”Ion Mincu” Bucuresti - Facultatea de Urbanism, vor propune o serie de amenajări arhitecturale şi peisagistice.

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii :  În faza de construcţie: pamânt vegetal de împrumut, nisip, pietriş, lemn.

În faza de exploatare: apă.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate : prin realizarea proiectului, se generează cantităţi reduse de deşeuri, acestea vor fi colectate corespunzător şi predate spre valorificare unui operator autorizat, în baza unui contract. Deşeurile rezultate vor fi gestionate  conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor, cu modificările şi completările ulterioare si H.G. nr. 856/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza , inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc

 

 

pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

            -  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

- riscuri de dezastre naturale – nu este cazul.

            - riscuri cauzate de schimbarile climatice- realizarea proiectului contribuie la diminuarea  

           efectelor cauzate de schimbarile climatice , proiectul contribuie la îmbunătățirea calității aerului.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana- nu este cazul;

c) Amplasarea proiectelor :

 c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor :  conform certificatelor de urbanism nr. 183/27.09.2018 si nr. 209/ 19.10.2018 emise de catre Primaria Marasesti,  terenurile nu figureaza in zone cu interdictii de construire sau zona protejata, folosinta actuala –  pasune . Destinatia – put forat si iaz.

 c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale ( inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural , acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: nu este cazul ,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul ,

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul ,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : - nu este cazul

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : situri Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice ; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor , precum si a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: - nu este cazul

       g) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul ,

       h) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul .

       i) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care

 poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va

 schimba functiunea zonelor invecinate  ,

d2) Natura impactului: direct si temporar , in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul , proiectul nu intra sub incidenta Conventiei 

privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la

25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra

factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia

factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata , frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului :impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie

      a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului prezentat la APM Vrancea , a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 183/27.09.2018 si Certificatul de Urbanism  nr. 209/19.10.2018, emise de catre Primaria Marasesti precum si a avizelor menţionate in acesta.

 

Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor       prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii si de gospodărire a apelor in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute    prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

- Se vor respecta masurile de protectie a mediului pe timpul exploatarii obiectivului in scopul reducerii la minim a impactului asupra mediului.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul      obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole si refacerea cadrului natural.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate utilajele vor fi verificate periodic;
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O. 303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.