Back

Anunt public privind decizia etapei de incadrare pentru Planul de Mobilitate Urbana Durabila al Municipiului Focsani - titular - PRIMARIA MUNICIPIULUI FOCSANI

Nr.  5778 din data de  15.06.2017

                               

DECIZIE PRIVIND ETAPA DE INCADRARE

 

Ca urmare a cererii adresate de PRIMARIA MUNICIPIULUI FOCSANI cu sediul in Focsani, b-dul Dimitrie Cantemir nr. 1 bis, jud. Vrancea , înregistrata la APM Vrancea cu nr.3519 din 05.04.2017 cu completarile nr.5153/26.05.2017 referitoare la obtinerea avizului de mediu pentru Planul de Mobilitate Urbana Durabila al Municipiului Focsani ” amplasat in Focsani si comunele : Golesti, Campineanca, Milcovul, Vanatori si Rastoaca, a adresei M.M.A.P. nr. 2878/GLG/28.04.2015 , in baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • HG nr.1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului , aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Agentia Pentru Protectia Mediului Vrancea

  • Ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 08.06.2017, etapa de incadrare, a completarilor depuse la documentatie;
  • In conformitate cu prevederile art. 11 alin.1 si a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potentiale asupra mediului din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluarii de mediu pentru planuri si programe;
  • In lipsa unor observatii/propuneri din partea publicului interesat,

 

decide:

Planul „ Planul de Mobilitate Urbana Durabila al Municipiului Focsani ” amplasat in Focsani si comunele : Golesti, Campineanca, Milcovul, Vanatori si Rastoaca , titular PRIMARIA MUNICIPIULUI FOCSANI , nu necesita evaluare de mediu si se va supune adoptarii fara aviz de mediu.

 

  1. Caracteristicile planurilor si programelor cu privire, in special, la :
  1. gradul in care planul creează un cadru pentru proiecte si alte activitati viitoare fie in ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea si condiţiile de funcţionare, fie in privinţa alocării resurselor:

Planul de Mobilitate Urbana Durabila este un plan strategic conceput pentru a satisface nevoia de mobilitate a cetatenilor si companiilor in orase si in imprejurimile acestora , in vederea cresterii calitatii vietii.

Scopul Planului de Mobilitate Urbana Durabila a Municipiului Focsani consta in a imbunatati accesibilitatea in zonele urbane si in asigurarea mobilitatii durabile si a unui transport de inalta calitate in interiorul zonelor urbane si pe arterele de penetratie catre acestea.

Arealul Planului de Mobilitate este reprezentat de teritoriul unitatii administrativ teritoriale Focsani, resedinta judetului Vrancea, situat in Regiunea de de Dezvoltare Sud-Est a Romaniei si a comunelor limitrofe: Golesti, Milcovul, Rastoaca, Vanatori si Campineanca.

      Obiective fundamentale ale PMUD:

  • Accesibilitate- sistemul de transport si mobilitate va facilita accesul la toate formele si sistemele de transport urbane disponobile pentru toate categoriile de utilizatori;
  • Eficienta economica – sistemul de transport si mobilitate va sprijini in continuare desfasurarea activitatilor economice in municipiul Focsani si comunele limitrofe , generand noi locuri de munca , in conditii de dezvoltare durabila;
  • Siguranta – sistemul de transport si mobilitate va urmari reducerea numarului de victime provenite din accedentele rutiere, cu precadere din randul participantilor la trafic vulnerabili;
  • Protejarea mediului – sistemul de transport si mobilitate va urmari reducerea impactului negativ asupra mediului ( emisii de poluanti , de gaze cu efect de sera, zgomot) , contribuind astfel o dezvoltare urbana durabila si la cresterea calitatii vietii in municipiul Focsani si in comunele limitrofe.

 

În Plan sunt vizate următoarele tematici de mobilitate:

 

  • Rețeaua stradală
  • Transportul public
  • Transportul de marfă
  • Mijloacele (sistemele) alternative de mobilitate
  • Managementul traficului
  • Zone cu nivel ridicat de complexitate
  • Intermodalitatea și operațiuni urbanistice necesare
  • Aspecte instituționale

 

In vederea atingerii obiectivelor de mediu sunt propuse proiecte , organizate in funtie de tematica in care se incadreaza.

Aceste proiecte sunt cuprinse intr-un plan de actiuni , structurat pe tematici :

 

  1. Interventii majore asupra rețelei stradale

 

  1. Reabilitarea / modernizarea de străzi (pe care circulă transport public)
  2. Reabilitarea/ modernizarea de străzi (fără rețea de transport public
  3. Realizarea unei legături rutiere între Str. Cuza Vodă și Calea Moldovei
  4. Realizarea unei legături rutiere între Str. Militari și Str. A. Saligny
  5. Remodelarea arterei formată din Calea Munteniei și Calea Moldovei astfel încât să corespundă nevoilor urbane
  6. Realizarea unei centuri de ocolire în zona de Nord a Municipiului Focșani

 

2. Transport public

1. Reorganizarea rețelei de transport public

2. Amenajarea de stații de transport public în mediul urban - modernizarea stațiilor existente/ crearea de noi stații

3. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Golești

4. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Câmpineanca

5. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Milcovul

6. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Vânători

7. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Răstoaca

8. Achiziție de autobuze ecologice - capacitate medie

9. Achiziție de autobuze ecologice - capacitate mică

10. Achiziție sistem e-ticketing și monitorizare video

11. Realizarea unui terminal intermodal de transport public urban/ județean/ interjudețean în zona de Sud a orașului

12. Realizarea unui terminal intermodal de transport public urban/ județean/ interjudețean în zona de Nord a orașului

 

3. Transport de marfă

 

1. Realizarea unei centuri de ocolire în zona de Nord a Municipiului Focșani.

2. Reorganizarea traseelor pentru accesul vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone

3. Reglementarea logisticii de aprovizionare

 

4. Sisteme alternative de mobilitate

 

1. Reabilitarea / modernizarea trotuarelor, care să faciliteze accesul inclusiv pentru persoanele cu nevoi speciale

2. Realizarea unor trasee pietonale

3. Dezvoltarea reţelei de piste dedicate circulaţiei bicicletelor

4. Înfiinţarea de centre pentru închiriere biciclete

5. Amenajarea unui parc tematic pentru educarea cicliștilor

6. Amenajarea de zone de tip "shared space" (spații partajate) 

7. Dezvoltarea de infrastructură necesară utilizării autovehiculelor hibrid sau electrice (staţii de încărcare şi/sau schimb baterii pentru vehicule electrice)

8. Derularea de campanii pentru conștientizarea conceptului "car pooling" (partajare a autoturismelor)

9. Derularea de campanii de conștientizare a utilizării transportului public

 

5. Managementul traficului

 

1. Realizarea unui studiu de trafic, care să ofere soluții de sistematizare a traficului la nivelul Muncipiului Focșani

2. Implementarea unui sistem de management al traficului

3. Amenajarea unei parcări collective

4. Reglementarea interzicerii parcării pe străzile din zona centrală

5. Adaptarea politicii de parcare la nivel urban în sensul reducerii atractivității transportului privat

6. Reglementări privind reducerea vitezei de circulație în zonele vulnerabile și institurea acestora

7. Reglementări privind programul de realizare a serviciilor de utilități publice

8. Derularea de campanii de educație rutieră adresate tinerilor

9. Derularea de campanii de educație rutieră adresate tuturor categoriilor de participanți la trafic (șoferi, pietoni, bicicliști, utilizatori de mopede)

 

6. Zone cu nivel ridicat de complexitate

1.  Amenajarea de zone de tip "shared space" (spații partajate). 

 

7. Structură intermodală și operațiuni urbanistice necesare

1. Realizarea unui terminal intermodal de transport public urban/ județean/ interjudețean în zona de Sud a orașului.

2. Realizarea unui terminal intermodal de transport public urban/ județean/ interjudețean în zona de Nord a orașului.

3. Amenajarea de parcări colective de tip "Park&Ride"

 

8. Aspecte instituționale

 

1. Dezvoltarea unui compartiment având responsabilități de monitorizare a implementării PMUD

2. Încheierea unui contract de servicii publice conform Regulamentului CE 1370

3. Încheierea unui acord de asociere cu localitățile limitrofe în care se va realiza operarea serviciului de transport public local

 

Precizări:

I. Lista de proiecte ( anexa) este organizată pe Tematicile de mobilitate impuse în cuprinsul PMUD specificat în Normele metodologice de aplicare a Legii 350/ 2001. Există proiecte care se încadrează în mai multe tematici, acestea fiind alocate în consecință, însă costurile de implementare sunt considerate o singură dată, acolo unde proiectul apare pentru prima dată în lista.

 

II. Proiecte preluate din alte documente de planificare la nivel local sau regional, ale căror costuri nu sunt incluse în costurile necesare pentru implementarea PMUD Focșani întrucât pot fi suportate de altă entitate admnistrativă (CJ Vrancea):

1.6. Realizarea unei centuri de ocolire în zona de Nord a Municipiului Focșani

1.7. Realizarea unei centuri de ocolire în zona de Vest a Municipiului Focșani.

 

III. Proiecte propuse la nivelul comunelor din arealul de studiu, ale căror costuri nu sunt incluse în costurile necesare pentru implementarea PMUD Focșani întrucât pot fi suportate de altă entitate admnistrativă (UAT-uri limitrofe):

2.3. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Golești

2.4. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Câmpineanca

2.5. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Milcovul

2.6. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Vânători

2.7. Amenajarea de stații de transport public în Comuna Răstoaca

 

  1. gradul in care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele:

      La elaborarea PMUD al Municipiului Focsani s-a avut in vedere corelarea, pe cat posibil, cu prevederile documentelor de planificare spaţiala specifice la nivel naţional, judeţean si local. Crearea viziunii si a obiectivelor planului de mobilitate s-a realizat prin prisma consultării si analizării strategiilor existente, a situaţiei curente şi a consultării publice asupra problemelor curente ale comunităţii urbane.

  1. relevanta planului sau programului in /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă aplică conceptele și politicile europene de planificare și management pentru o mobilitate și dezvoltare durabilă adaptată condițiilor specifice localităților din România. PMUD are ca scop identificarea investițiilor, măsurilor programate până în anul 2023 care să conducă la realizarea unui sistem de transport urban durabil.

            Politicile şi măsurile definite în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă acoperă toate modurile şi formele de transport din zona analizată, atât în plan public cât şi privat, atât privind transportul de pasageri, cât şi cel de bunuri, transport motorizat şi nemotorizat, deplasarea şi parcarea și răspund conceptelor și principiilor de dezvoltare durabila.

            În Plan sunt vizate tematicile de mobilitate mai sus prezentate.

  1. probleme de mediu relevante pentru plan:

Problemele de mediu relevante pentru PMUD sunt in strânsă legătură cu transportul. Calitatea mediului urban este afectată de forma actulă a mobilităţii, dominată de utilizarea autovehiculului personal.

            În cadrul PMUD al Municipiului Focșani au fost identificate problemele/ disfuncţionalitaţile actuale şi au fost propuse proiectele şi măsurile care vor contribui la îmbunătăţirea calitaţii vieţii.

e)   relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare  

      de mediu : nu este cazul .

  1. Caracteristicile efectelor si ale zonei posibil a fi afectate cu privire, in special la :
  1. probabilitatea, durata, frecventa si reversibilitatea efectelor :

Proiectele încadrate în fiecare dintre tipologiile de mai sus au, în general, un impact pozitiv asupra mediului. Un impact negativ redus se poate manifesta în perioada de execuţie a lucrărilor însă pe o arie restrânsă şi pe o perioadă scurtă de timp.

  1. natura cumulativa a efectelor – nu este cazul.
  2. natura transfrontiera a efectelor – nu este cazul.
  3. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor ) – nu este cazul.
  4. mărimea si spaţialitatea efectelor ( zona geografica si mărimea populaţiei potenţial afectata )

Prezentul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă este elaborat la nivelul teritoriului administrativ al Municipiului Focșani și al comunelor limitrofe Golești, Câmpineanca, Milcovul, Vânători și Răstoaca, pentru acestea din urmă fiind tratată îmbunătățirea accesibilității sistemului de transport public.

Prin PMUD se promovează orientarea populației spre utilizarea unor mijloace de transport mai puțin poluante sau nepoluante. Astfel, se vor obține beneficii sociale directe la nivelul arealului de studiu, resimțite de locuitori, ca urmare a reducerii cantităților de emisii poluante și de gaze cu efect de seră, precum și a nivelului de zgomot.

În concluzie, populația afectată în mod pozitiv de implementarea intervențiilor propuse este reprezentată de locuitorii Municipiului Focșani și al comunelor limitrofe Golești, Câmpineanca, Milcovul, Vânători și Răstoaca, care vor cunoaște o calitate a vieții îmbunătățită.

  1. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :

( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului :

Prin implementarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila va creşte gradul de siguranţă rutieră, se vor elimina zonele cu trafic intens, conducând la reducerea poluării aerului, a zgomotului și vibrațiilor, precum și a gazelor cu efect de seră (în special CO2).

            (iii) folosirea terenului in mod intensiv : nu este cazul.

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : nu este cazul.

Obligaţiile titularului:

Ø  pentru realizarea proiectelor propuse in plan se va notifica APM Vrancea, conform    

      legislaţiei de mediu în vigoare;

Ø  la realizarea proiectelor propuse în plan se va avea in vedere crearea de noi spaţii verzi şi aliniamente de copaci, menţinerea spatiilor verzi si arbori existenţi pe amplasament;

Ø  se vor respecta indicatorii de monitorizare stabiliţi în plan;

Ø  titularul planului este obligat să depună anual rezultatele programului de monitorizare, pentru anul anterior, la APM Vrancea;

Ø  titularul planului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, precum şi in cazul oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acesteia;

Ø  titularul planului are obligaţia de a supune procedurii de adoptare planul, precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului;

Ø  răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţii competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine în întregime titularului planului.

 

Informarea si participarea publicului :

Anunţurile privind depunerea solicitării au apărut in ziarul „ Monitorul de Vrancea ” din data de 14.02.2017 si 18,19.02.2017 .

Pana la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

In conformitate cu prevederile art. 12 alin ( 2 ) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare pe care le trimite in scris la APM Vrancea , in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

In cazul in care nu se înregistrează comentarii din partea publicului in intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, APM Vrancea va emite decizia finala.

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ:

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.