Back

Decizia etapei de incadrare (initiala) pentru proiectul Planul de management pentru situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I - titular - OCOLUL SILVIC NARUJA

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

(inițială)

Nr. 12493 / 12.12.2019

 

Ca urmare a notificării adresate de OCOLUL SILVIC NARUJA din com. Naruja, jud. Vrancea privind „ Planul de management pentru situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I , amplasament com. Nistoresti si com. Paulesti  , jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 12493 / 19.11.2019,

 

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 19/12.01.2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordin nr.117/2006 pentru aprobarea Manualului privind aplicarea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,
  • Ordinul nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvata a efectelor potentiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar,
  • Ordinul Ministrului Mediului si Padurilor  nr. 2387/2011 privind instituirea regimului de arie naturala protejata a siturilor de importanta comunitara , ca parte integranta a retelei ecologice europene Natura 2000 in Romania,
  • Legea nr. 5/2000 privind amenajarea teritoriului national,

 

având în vedere consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de 12.12.2019 - etapa de încadrare,

 

în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide:

 

„ Planul de management pentru situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I , amplasament com. Nistoresti si com. Paulesti  , jud. Vrancea, nu necesită evaluare de mediu şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

Motivele care au stat la baza luării deciziei de încadrare în procedura de evaluare a Planului de management pentru situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I, amplasament com. Nistoresti si com. Paulesti   sunt următoarele:

 

Planul de management este necesar pentru managementul conservării Sitului Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I, iar informatiile prezentate au evidentiat faptul ca planul propus nu are un impact semnificativ asupra habitatelor/speciilor care fac obiectul conservarii.   

 

Aria naturală protejată Situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I fac parte din categoria ariilor naturale protejate de importanţă comunitară, parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000, prin Ordinul Ministrului Mediului si Padurilor nr. 2387/19.septembrie 2011 si este in acelasi timp Rezervatie naturala de interes national , infiintata prin legea 5/2000 privind amenajarea teritoriului national , anexa III.

 

Ariile naturale protejate ROSCI0097 Lacul Negru și rezervația naturală 2.813 Lacul Negru - Cheile Nărujei I se află în Regiunea Sud - Est, în județul Vrancea, pe teritoriul administrativ a două localități, respectiv: Nistorești (99,4 %) și Păulești (0,6%), ocupând o suprafață de 104,2 hectare.

În conformitate cu harta delimitării regiunilor biogeografice la nivel național (M.O. 98 bis/2008- Anexa 3.2 la Planul de management), teritoriul pe care este amplasat situl ROSCI0097 Lacul Negru, face parte din regiunea biogeografică alpină, având altitudine de 1250 m.

 

Căile de acces în sit

Accesul în sit se poate face prin drumului județean D J205D Focșani – Nistorești – Herăstrău și apoi pe drumul forestier din lungul Văii Nărujei până în zona bazinului de recepție “Izvoarele Nărujei”.

Obiectivele generale ale planului :

 

Obiectivele generale au fost formulate pornind de la ameninţările cu care se confruntă Situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru si rezervatia naturala 2.813 Lacul Negru-Cheile Narujei I şi de la nevoile de dezvoltare ale comunităţilor locale, după cum urmează:

Tema 1. Conservarea și managementul speciilor și habitatelor de interes conservativ, inclusiv inventarierea/evaluarea detaliată și monitoringul biodiversității.

Obiectivul General 1. Asigurarea conservării speciilor și habitatelor de interes conservativ pentru care situl Natura 2000 a fost desemnat, în sensul menținerii/atingerii stării de conservare favorabilă.

Obiectivul General 2. Inventarierea/evaluarea detaliată a biodiversității.

Obiectivul General 3. Monitorizarea biodiversității.

Tema 2. Administrarea și managementul efectiv al ariei naturale protejate și asigurarea durabilității managementului.

            Obiectivul General 4. Asigurarea managementului efectiv al ariei naturale protejate.

Tema 3. Comunicare, educație ecologică și conștientizarea publicului.

Obiectivul General 5. Realizarea managementului ariei naturale protejate prin acțiuni de comunicare, educație ecologică, conștientizare.

Tema 4. Utilizarea durabilă a resurselor naturale.

Obiectivul General 6. Realizarea unui management eficient al ariei naturale protejate prin utilizarea durabilă a resurselor naturale.

Tema 5. Turismul durabil (prin intermediul valorilor naturale și culturale).

Obiectivul General 7. Realizarea unui management eficient al ariei naturale protejate prin promovarea unui turism durabil.

Măsuri de conservare/management pentru speciile și habitatele de interes comunitar din situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru și rezervația naturală 2.813 Lacul Negru - Cheile Nărujei I

Măsurile de conservare și management reprezintă totalitatea demersurilor/acțiunilor întreprinse pentru îndeplinirea obiectivelor specifice. Au fost propuse, pentru a fi dezbătute, o serie de măsuri de conservare/management necesare îndeplinirii obiectivelor specifice ale Planului de management pentru situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru și rezervația naturală 2.813 Lacul Negru - Cheile Nărujei I, care sunt prezentate în continuare.

În conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale,a florei şi faunei sălbatice aprobată prin Legea 49/2011:

- art.21, alin. 4: “Respectarea planurilor de management si a regulamentelor este obligatorie pentru administratorii ariilor naturale protejate, pentru autoritatile care reglementeaza activitati pe teritoriul ariilor naturale protejate, precum si pentru persoanele fizice si juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfasoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea ariei naturale protejate”;

- art 21. alin. 6: „Autorităţile locale şi naţionale cu competenţe şi responsabilităţi în reglementarea activităţilor din ariile naturale protejate sunt obligate să instituie, de comun acord cu administratorii ariilor naturale protejate şi, dupa caz, cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor, măsuri speciale pentru conservarea sau utilizarea durabilă a resurselor naturale din ariile naturale protejate, conform prevederilor planurilor de management".

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul presupune o serie de masuri pentru conservarea, protectia si imbunatatirea calitatii mediului , inclusiv conservarea habitatelor naturale si a speciilor protejate.

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

În conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale,a florei şi faunei sălbatice aprobată prin Legea 49/2011: - art.21, alin. 5: “Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management”.

c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul de management pentru situl Natura 2000 ROSCI0097 Lacul Negru și rezervația naturală 2.813 Lacul Negru - Cheile Nărujei I este necesar pentru managementul conservarii biodiversitatii si habitatelor pentru zona care a fost declarata arie protejata.

d) problemele de mediu relevante pentru plan: nu este cazul .

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

- s-au luat in considerare prevederile :

  • Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2001/42/EC privind evaluarea efectelor anumitor planuri si programe asupra mediului;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Directiva Consiliului Consiliului Europei 147/2009 EEC referitoare la conservarea pasarilor salbatice;
  • Directiva Consiliului Consiliului Europei 92/43 EEC referitoare la conservarea habitatelor naturale si a florei si faunei salbatice;

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor: nu este cazul.

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate): nu este cazul.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

A fost asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în cotidianul „ Ziarul de Vrancea” în ediţiile din 19.11.2019 şi din 22.11.2019  a anunţurilor privind prima versiune a planului în vederea obţinerii avizului de mediu şi declanşarea etapei de încadrare.

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va emite decizia finală.

Planul propus nu intra sub incidenta art. 28 din OUG nr. 57/2007 , intrucat are o legatura directa si este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar.

Planul propus nu necesita parcurgerea procedurii de realizare a evaluarii de mediu.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.