Back

Decizia etapei de incadrare pentru „Plan de management al Parcului Natural Putna Vrancea și al Siturilor Natura 2000 ROSCI 0208 și ROSPA 0088”-titular - RNP Romsilva, Administratia PNP Vrancea

Nr. 2326  din  23.04.2018

 

DECIZIE  PRIVIND  ETAPA  DE  ÎNCADRARE

( PROIECT )

 

                   „Plan de management al Parcului Natural Putna Vrancea și al Siturilor Natura 2000 ROSCI 0208 și ROSPA 0088”, aplasat pe raza comunelor  Tulnici, Păulești și Nistorești, jud. Vrancea 

 

                    Ca urmare a notificarii întocmite de RNP Romsilva, Administrația Parcului Natural Putna Vrancea, cu sediul în comuna Tulnici, județul Vrancea și înregistrată la APM Vrancea cu nr. 2326/09.03.2018, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului și a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările și completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe,

 

                    Având în vedere prevederile :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificările și completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe,
  • Ordinul nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor si programelor care intră sub incidența HG nr.1076/2004,
  • OUG nr.  57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,
  • Ordinul nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar,
  • HG 2151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone
  • Ordinul MMDD nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România
  • HG 1284/2007 privind declararea ariilor de protecție avifaunistică ca parte integrantă a rețelei ecologice Natura 2000 în România,
  • Legea nr. 5/2000 privind amenajarea teritoriului national,
  • Ordinul MMSC nr. 1052/2014, privind aprobarea Metodologiei de atribuire in administrare si custodie a ariilor naturale protejate,

 

           APM Vrancea decide ca urmare a consultărilor autoritatilor publice desfăşurate in cadrul şedinţei Colectivului Special Constituit – APM Vrancea, din data de 19.04.2018, precum si analizarii documentatiei ca „Plan de management al Parcului Natural Putna Vrancea și al Siturilor Natura 2000 ROSCI 0208 și ROSPA 0088” , titular RNP Romsilva, Administrația Parcului Natural Putna Vrancea, nu necesită evaluare de mediu sau evaluare adecvată și se va supune procedurii de adoptare fără aviz de mediu.

             

Motivele care au stat la baza luării deciziei sunt următoarele :

 

Planul de management este necesar pentru managementul conservării Siturilor Natura 2000 ROSCI 0208 și ROSPA 0088, iar informatiile prezentate au evidentiat faptul ca planul propus nu are un impact semnificativ asupra habitatelor/speciilor care fac obiectul conservarii.   

Situat în zona de curbură a Carpaților Parcul Natural Putna-Vrancea este caracterizat printr-o pondere semnificativă a pădurilor ce adăpostesc numeroase specii de floră și faună sălbatică de importanță conservativă la nivel național și internațional.

Localizarea sitului : este localizat in judetul Vrancea, pe raza comunelor  Tulnici, Păulești și Nistorești, jud. Vrancea.

Suprafata sitului : 38204 ha.

Parcul Natural Putna Vrancea are structura de administrare proprie inființată ăn urma încheierii contractului de administrare numărul 102709/SB/22.11.2005 ăntre Ministerul Mediului și Dezvoltării Durabile și Regia Națională a Pădurilor Romsilva în conformitate cu Ordinul nr. 494/2005 privind aprobarea procedurilor de încredințare a administrării și de atribuire în custodie a ariilor naturale protejate Administrarea ariilor protejate ROSCI0208, ROSPA0088 și a rezervațiilor incluse se realizează în conformitate cu prevederile contractului de administrare nr. 26/09.03.2016.

                   Obiectivele prezentului plan de management vizează :

                   Plecând de la argumentele care au stat la baza desemnării acestui areal ca Rezervatie naturala si  Sit de Importantă Comunitară în cadrul Retelei Ecologice Natura 2000 au fost stabilite în baza consultării cu grupurile de interes un set de obiective:

a) mentinerea diversităţii biologice prin conservarea pe termen lung a habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice de interes comunitar şi naţional;

b) protecţia acelor bunuri din  patrimoniul natural si cultural care necesită un regim special de ocrotire pentru asigurarea utilizării durabile a acestora;

c) protecţia şi conservarea unor habitate şi specii naturale importante sub aspect floristic, faunistic, forestier;

d) valorificarea potentialului recreativ datorat capitalului natural în scopul dezvoltării comunitătii fără  a periclita valorile naturale existente

                   Pentru atingerea obiectivelor au fost identificate 6 teme de bază în cadrul cărora au fost definite obiectivele specifice ce fundamentează planul de management:

1.Conservarea şi managementul biodiversităţii (al speciilor de interes conservativ şi a habitatelor acestora).

2.Inventarierea/evaluarea detaliată şi monitoringul biodiversităţii

3.Administrarea şi managementul efectiv al ariei naturale protejate şi asigurarea durabilităţii managementului

4.Comunicare, educatie ecologică si constientizarea publicului

5.Utilizarea durabilă a resurselor naturale

6.Turismul durabil (prin intermediul valorilor naturale si culturale)

 

                      Pentru realizarea planului de management au fost parcurse următoarele etape care au presupus:

                - consultarea factorilor interesaţi şi implicarea activă a acestora în elaborarea planului de management prin realizarea unor dezbateri în cadrul întâlnirilor cu factorii interesaţi;

                 - evaluarea detaliată a biodiversităţii . Aceasta a fost realizată pornind de la o activitate de documentare(pe baza surselor bibliografice) şi de pregătire a echipamentelor tehnice necesare desfăşurării activităţilor de teren.Au fost realizate vizite în teren pentru inventarierea prin metode standardizate (şi/sau adaptate) speciilor şi habitatelor de pe suprafaţa ariei protejate. S-a realizat cartarea distributiei habitatelor si speciilor de interes comunitar pentru fiecare perioada fenologica.

                 - analiza impactului antropic asupra ariei şi asupra fiecăreia dintre speciile de interes conservativ. Acesta a fost descris în capitolul Activităţi cu potenţial impact (presiuni şi amenintări) fiind descrise si localizate siturile identificate .

                - au fost stabilite măsuri de conservare pentru fiecare dintre speciile care au stat la baza desemnării rezervaţiei naturale acestea sunt enumerate în capitolul 4.2 Obiective generale, măsuri generale, măsuri specifice/management şi activităţi;

                    În conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale,a florei şi faunei sălbatice , cu modificarile si completarile ulterioare :

                 - art.21, alin. 4: “Respectarea planurilor de management si a regulamentelor este obligatorie pentru administratorii ariilor naturale protejate, pentru autoritatile care reglementeaza activitati pe teritoriul ariilor naturale protejate, precum si pentru persoanele fizice si juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfasoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea ariei naturale protejate”

                    - art.21, alin. 5: “Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management”

                    - art 21. Alin. 6: „Autorităţile locale şi naţionale cu competenţe şi responsabilităţi în reglementarea activităţilor din ariile naturale protejate sunt obligate să instituie, de comun acord cu administratorii ariilor naturale protejate şi, dupa caz, cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor, măsuri speciale pentru conservarea sau utilizarea durabilă a resurselor naturale din ariile naturale protejate, conform prevederilor planurilor de management”.

 

Planul propus nu intra sub incidenta art. 28 din OUG nr. 57/2007 , intrucat are o legatura directa si este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar.

Planul propus nu necesita parcurgerea procedurii de realizare a evaluarii de mediu.

 

                          Informarea si participarea publicului :

             Anunţurile privind depunerea solicitării au apărut în ziarul „Monitorul de Vrancea” din data de 9 martie 2018 și  12 martie 2018. Până la data luării deciziei, nu au fost înregistrate

opinii/observaţii din partea publicului.

             Draftul deciziei etapei de încadrare a fost afisat pe site-ul APM Vrancea

                       

                          Documentaţia care a stat la baza deciziei :

              - Notificare pentru declansarea etapei de incadrare inregistrata la APM Vrancea cu nr. 2877 din  21.03.2018

              - Punctul de vedere al Serviciului Calitatea Factorilor de Mediu nr. 2738 / 12.04.2018

              - Adresa APM Vrancea nr. 3682 / 17.04.2018 privind constituirea Colectivului Special Constituit in data de 19.04.2018  ăi  invitația membrilor CSC de participare la ședinta CSC ,

              - Procesul verbal nr.14 al sedintei CSC din  19.04.2018 .

 

         Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ :

 

              Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

             Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

               Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

              Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

              Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.