Back

Decizia etapei de incadrare privind Amenajamentul fondului forestier proprietate privata apartinand Obștii Negrilești - titular - OBSTEA NEGRILESTI

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 7613 / 11.08.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de OBŞTEA NEGRILEŞTI   cu sediul în sat Negrileşti, com. Negrileşti, jud. Vrancea, „Amenajamentul fondului forestier proprietate privata apartinand Obștii Negrilești, amplasament în U.A.T: Nistoreşti, Păuleşti şi Negrileşti, jud. Vrancea , înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7613 din 16.07.2021,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor si Padurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare ;

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

Avand în vedere următoarele:

  • Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu  pentru amenajamente silvice;
  • consultarea autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 05.08.2021;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

decide:

„Amenajamentul fondului forestier proprietate privata apartinand Obștii Negrilești, amplasament în U.A.T: Nistoreşti, Păuleşti şi Negrileşti, jud. Vrancea, titular OBŞTEA NEGRILEŞTI , necesită evaluare de mediu şi  evaluare adecvata urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafaţa totala a fondului forestier proprietate privata apartionand Obștii Negrilești, jud. Vrancea   este de 3123,0 ha, conform documentelor de proprietate.

In cadrul fondului forestier se va constitui o singura unitate de productie denumita UP IV NEGRILEŞTI, pastrandu-se numarul si denumirea amenajamentului anterior. De asemenea se propune pastrarea numeratorii parcelarului si numarul bornelor din cadrul unitatii de productie din amenajamentul precedent.

 

Justificarea prezentei decizii:

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată a Obștii Negrilesti se suprapune cu arii naturale protejate după cum urmează:

  • ROSCI 0208 Putna-Vrancea
  • ROSPA 0088 Munții Vrancei
  • RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea

si este in vecinatatea sitului Natura 2000 – ROSCI 0395 Soveja.

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul adoptat este codru.

            Compoziţia ţel este cea corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile si compozitia tel la exploatabilitate pentru celelalte arborete.

Exploatabilitatea : - de protecţie – pentru arboretele din gruopa I-a functionala.

Tratamente:

- în arboretele incadrate în tipul I funcţional ( SUP „E”) supuse ocrotirii genofondului şi ecofondului forestier nu se vor executa lucrari silvice.

- în arboretele încadrate în tipul II functional ( SUP „M”) supuse regimului de conservare deosebita se vor executa lucrări de igiena, lucrări de îngrijire şi lucrări speciale de conservare.

- în arboretele încadrate in tipul III funcţional ( SUP „A” – codru regulat), în concordanţă cu ţelul de gospodărire şi formaţia forestieră, cele mai adecvata tratamente sunt tăierile progresive în făgete, molidişuri şi amestecuri de fag cu răşinoase.

Ciclul : - se va stabili in concordanta cu structura arboretelor si functiilor atribuite acestora pentru subunitatea de codru regulat ( S.U.P A); la amenajarea precedenta a fost adoptat un ciclu de 110 ani care se va pastra si la actuala amenajare.

 

Zonarea funcţională

La amenajarea anterioară fondul forestier analizat , a fost încadrat în următoarele categorii funcţionale:

- 5C – arboretele cuprinse in rezervatia naturala Lacauti-Izvoarele Putnei, destinate ocrotirii genofondului si ecofondului forestier ( TI) – 824,5 ha.

- 2A - Pădurile situate pe stâncării, grohotişuri şi pe terenuri cu eroziune în adâncime pe terenuri cu inclinare mai mare de 30 grade , in zona de flis (T II) ;

- 2I – Arboretele situate pe terenuri cu inmlastinare permanenta (T II);

- 3F – Pădurile situate la mare altitudine in conditii foarte grele de regenerare ( gauri de ger, statiuni cu vanturi reci)(T II) .

2A,2I,3F – 801,4 ha

- 1G – Pădurile din bazinele torentiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a padurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice (T III) – 1475,6 ha.

În situaţia în care, în legislaţia de mediu referitoare la ariile naturale protejate sunt restricţii, acestea se vor identifica prin includerea arboretelor în tipurile funcţionale, grupele si subgrupele funcţionale corespunzătoare restricţiilor impuse.

 

Subunităţi de gospodărire

La amenajarea anterioară arboretele analizate erau incluse în următoarele subunităţi de gospodărire:

  • SU.P. "A" - Codru regulat - sortimente obişnuite  – 1475,6;
  • SU.P. "M" - Păduri supuse regimului de conservare deosebită – 801,4 ha;
  • S.U.P. "E" – ocrotirea genofondului si ecofondului forestier – 825,4 ha.

La amenajarea actuală se recomandă menţinerea subunităţilor de gospodărire.

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

 

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

 

Toate ariile protejate suprapuse suprafetelor de fond forestier care fac obiectul acestui plan de amenajare silvica sunt administrate in baza unor planuri de management aprobate prin Ordin al Ministrului Mediului.

 

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizata o analiza completa a tuturor activităților si masurilor propuse in  Planul de Management astfel incat daca exista necorelări cu Planul de Amenajare Silvica acesta din urma sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

De asemenea in vecinătatea acestor suprafețe aflate in proprietatea OBȘTII NEGRILEŞTI există suprafețe de pădure administrate in baza unor amenajamente silvice care prevăd lucrări si activitati in aceste arii protejate, fapt care poate genera un impact cumulativ asupra biodiversității si/sau factorilor de mediu.

 

In ceea ce privește fauna de interes cinegetic mentionata in Anexa 1 si Anexa 2 la Legea vanatorii nr 407/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam faptul ca padurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvica sunt incluse in diferite fonduri cinegetice de vanatoare administrate de gestionari  pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra in contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse in anumite suprafețe de pădure.

 

 c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

 

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului „Amenajamentul fondului forestier proprietate privata apartinand Obștei Negrileștise va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan:

 

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată a Obștii Negrilesti se suprapune cu arii naturale protejate după cum urmează:

  • ROSCI 0208 Putna-Vrancea
  • ROSPA 0088 Munții Vrancei
  • RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea

si este in vecinatatea sitului Natura 2000 – ROSCI 0395 Soveja.

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Analiza informatiilor din documentația înaintata si a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca in aceste perimetre exista  habitatea de interes comunitar si spatii cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas si/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate in Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile sa genereze un impact semnificativ asupra speciilor si habitatelor pentru care au fost infiintate ariile protejate mai sus menționate.

b) natura cumulativă a efectelor: Este posibila manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus si existenta unor planuri in zona;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate):

  • suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  3123,0 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv:

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

Lucrarile prevazute in ROSCI 0208 Putna-Vrancea, ROSPA 0088 Munții Vrancei, RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea si in vecinatatea sitului Natura 2000 – ROSCI 0395 Soveja sunt susceptibile de a genera un impact negativ  asupra ariilor natural protejate de interes comunitar.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul  „ Monitorul de Vrancea” în ediţiile din 13.07.2021 si 16.07.2021 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.