Back

Decizia etapei de incadrare privind „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apartinand Obștii Condratu, UP I Condratu, judetul Vrancea”, amplasament în U.A.T Tulnici si Paulesti, jud. Vrancea - titular - OBSTEA CONDRATU

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 1615 / 07.04.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de OBSTEA CONDRATU cu sediul in com. Vizantea- Livezi, sat Livezile, jud. Vrancea, privind „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apartinand Obștii Condratu, UP I Condratu, judetul Vrancea”, amplasament în U.A.T  Tulnici si Paulesti,  jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 9407 din 08.09.2022,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor si Padurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare ;

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

  • ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 07.04.2022;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

„Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apartinand Obștii Condratu, UP I Condratu, judetul Vrancea”, amplasament în U.A.T: Tulnici si Păulești, jud. Vrancea, titular OBSTEA CONDRATU, necesită evaluare de mediu şi  evaluare adecvata urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafaţa fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Condratu, județul Vrancea este de 2491,43 ha si  provine din:

 

Ocolul Silvic

U.P.

Parcele aferente

Acte proprietate, ha

Suprafata acte proprietate, ha

Suprafata amenajament anterior, ha

 

Ocolul Silvic Tulnici

I Condratu

97-115

Proces verbal de punere in posesie nr. 5951/08.12.2009

627,73

627,73

 

1-5, %6, %7, %8, 9-27, %28, 29-32, %33, 34-66

Proces verbal de punere in posesie nr. 4651/03.12.2001

1654,30

1654,30

 

%6, %7, %8, 28, %33

Proces verbal de punere in posesie nr. 4267/07.10.2002

209,40

209,40

 

 

 

 

TOTAL GENERAL

2491,43

2491,43

 

 

Justificarea prezentei decizii:

Scopul amenajamentelor este organizarea pădurilor prin măsuri silvotehnice concretizate în planuri în vederea dirijării lor spre o structură normală. Soluţiile silvotehnice prevăzute la actuala amenajare, urmăresc dirijarea organizării pădurilor spre structura normală, corespunzătoare funcţiilor atribuite şi în concordanţă cu cerinţele ecologice ale speciilor forestiere.

Gestionarea durabilă a pădurilor prin administrarea şi utilizarea pădurilor astfel încât să îşi menţină şi să îşi amelioreze biodiversitatea, productivitatea, capacitatea de regenerare, vitalitatea, sănătatea şi în aşa fel încât să asigure, în prezent şi în viitor, capacitatea de a exercita funcţiile multiple ecologice, economice şi sociale permanente la nivel local, regional, naţional şi global fără a crea prejudicii altor ecosisteme.

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Amplasarea geografică

Din punct de vedere fizico-geografic U.P I Condratu este situate in Carpații Orientali, Grupa de la Curbura, Munții Curburii externe, mai exact in Munții Vrancei.

Padurea este situata in bazinul hidrografic al pâraielor Coza, Lespezi, Tisita Mica, Tisita Mare, Condratu, Oii, Tiganu, Sburatura si Mioarelor, afluenti de dreapta ai raului Putna si bazinetul paraului Lepsa afluent de stanga al raului Putna, care la randul sau este afluent de dreapta al raului Siret.

Zonarea funcţională

La amenajarea anterioară fondul forestier proprietate privată aparţinând Obștii Condratu, județul Vrancea, a fost încadrat în grupa I-a funcţională - păduri cu funcţii speciale de protecţie: 2491,43 ha cu următoarele categorii funcţionale:

- 1.1G - Pădurile din bazinele torenţiale sau cu transport excesiv de aluviuni  (T III) ;

- 1.2A - Pădurile situate pe stâncării, grohotişuri şi pe terenuri cu eroziune în adâncime, pe terenuri cu inclinare mai mare de 350, iar cele situate pe substrate de flis, nisipuri sau pietrisuri, cu inclinare mai mare de 300(T II);

- 1.2C – Benzi de padure din jurul golurilor alpine, cu latimi de 100-300 m, constituite cu ocazia lucrarilor de amenajare a padurilor in functie de panta si natura terenului, precum si de starea de vegetatie a padurilor respective ( T II);

- 1.5C - Rezervaţii naturale ce cuprind suprafete de teren si de ape ( din fondul forestier) de intinderi variate, destinate conservarii unor medii de viata a genofondului si ecofondului forestier  (T I).

 

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

-           lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.

-           realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;

-           utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;

-           realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);

-           inundarea terenurilor;

-           crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;

-           nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

 

 

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

 

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizata o analiza completa a tuturor activităților si masurilor propuse in  Planul de Management astfel incat daca exista necorelări cu Planul de Amenajare Silvica acesta din urma sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată are la bază principiile ştiinţifice moderne ale gospodăririi şi dezvoltării durabile, de aceea este imperios necesar ca amenajamentul să facă parte integrantă din planul de management al ariilor naturale protejate din zonă (conform prevederilor Legii 46 / 2008 – Codul Silvic). Acesta şi pentru că amenajamentul pune accent pe rolul remarcabil pe care îl îndeplinesc pădurile în totalitate (fie că fac parte din arii naturale protejate, fie că sunt limitrofe sau nu acestora) şi totodată contribuie fundamental la menţinere şi îmbunătăţirea biodiversităţii şi stării de conservare a întregului fond forestier din zonă.

 

La efectuarea lucrarilor de teren si la incadrarea arboretelor in planurile de lucrari se vor analiza si aplica prevederile Ordinului 3397/2012 privind stabilirea criteriilor si indicatorilor de identificare a padurilor virgine si cvasivirgine in Romania.

 

Impactul lucrărilor, la nivel de parcela si subparcela, propuse prin amenajamentul silvic se analizează prin corelare cu obiectivele de conservare ale speciilor și habitatelor siturilor Natura 2000 asa cum au fost aprobate prin Planul de management al ariilor protejate suprapuse (Ordinul nr. 654/2021 privind aprobarea Planului de management al Parcului Natural Putna-Vrancea și al siturilor ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei) si in conformitate cu Decizia Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate nr 668 din 08.12.2021.

 

De asemenea in vecinătatea acestor suprafețe aflate in proprietatea Obstii Nistoresti există suprafețe de pădure administrate in baza unor amenajamente silvice care prevăd lucrări si activitati in aceste arii protejate, fapt care poate genera un impact cumulativ asupra biodiversității si/sau factorilor de mediu.

In ceea ce privește fauna de interes cinegetic mentionata in Anexa 1 si Anexa 2 la Legea vanatorii nr 407/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam faptul ca padurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvica sunt incluse in diferite fonduri cinegetice de vanatoare administrate de gestionari  pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra in contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse in anumite suprafețe de pădure.

 

 c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Modul de gestionare a pădurilor  se diferențiază în raport cu intensitatea și natura funcțiilor atribuite, stabilite prin amenajamentele silvice. Conservarea biodiversităţii ecosistemelor forestiere implică măsuri de gestionare durabilă, prin aplicarea de tratamente intensive, care promovează regenerarea naturală a speciilor din tipul natural fundamental de pădure şi prin conservarea pădurilor virgine şi cvasivirgine

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan:

Factorul de mediu apă

Padurea este situata in bazinul hidrografic al paraielor Coza , Lespezi, Tisita Mica, Tisita Mare, Condratu, Oii, Tiganu, Sburatura si Mioarelor, afluenti de dreapta ai raului Putna si bazinetul paraului Lepsa afluent de stanga al raului Putna, care la randul sau este afluent de dreapta al raului Siret.

Pe ansamblu, regimul hidrologic este un factor important pentru dezvoltarea vegetației forestiere, influențând procesele de formare a solului prin acțiunea de descompunere pe care o exercită asupra rocilor și a litierei, acest fenomen fiind în strânsă legătură cu temperatura, expoziția, altitudinea, etc. Prin aplicarea amenajamentelor silvice nu se generează ape uzate tehnologice și nici menajere. Vegetația forestieră existentă în păduri are un rol deosebit de important în protejarea învelișului de sol și în reglarea debitelor de apă de suprafață și subterane, în special în perioadele când se înregistrează precipitații importante cantitativ.

 Impactul prognozat asupra factorului de mediu apa: - spălarea terenurilor/versanţilor în perioada lucrărilor de implementare a obiectivelor prevăzute în amenajamentul silvic analizat, de către apa din precipitaţii şi antrenarea de sedimente către cursuri de apă nepermanente ce traversează zona analizată; - afectarea calităţii apelor de suprafaţă datorate apelor pluviale şi apelor uzate menajere rezultate din activităţile fiziologice ale personalului angrenat în implementarea obiectivelor prevăzute în amenajamentul silvic analizat (impact neutru). - pot apărera pierderi accidentale de carburanți și lubrifianți de la utilajele și mijloacele auto care acționează pe locație.

Factorul de mediu aer

Impactul prognozat asupra factorului de mediu aer în faza de execuţie a planului este datorat:

 - emisii din surse mobile (oxid de carbon, oxizi de azot, oxizi de sulf, poluanţi organici persistenţi şi pulberi) de la mijloacele de transport care vor deservi lucrările din amenajamentul silvic. Cantitatea de gaze de eşapare este în concordanţă cu mijloacele de transport folosite şi cu durata de funcţionare a motoarelor acestora în perioada cât se află pe amplasament;

 - emisii din surse mobile (oxid de carbon, oxizi de azot, oxizi de sulf, poluanţi organici persistenţi şi pulberi) de la utilajele care vor deservi lucrările din amenajamentul silvic;

 - emisii din surse mobile (oxid de carbon, oxizi de azot, oxizi de sulf, poluanţi organici persistenţi şi pulberi) de la mijloacele de tăiere (drujbe) care vor fi folosite în activitatea de exploatare a amenajamentului silvic; - pulberi (particule în suspensie) rezultate în urma activităţilor de doborâre, curăţare, transport şi încărcare masă lemnoasă;

Factorul de mediu sol

Impactul prognozat asupra factorului de mediu sol:

- tasarea solului prin supraîncărcarea utilajelor de transport a materialului lemnos rezultat;

 - tasarea solului prin executarea lucrărilor în perioadele umede;

 - lezarea solului prin târârea materialui lemnos;

Factorul de mediu biodiversitate

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată a Obștii Condratu se suprapune cu arii naturale protejate după cum urmează:

  • Situl de interes comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea,
  • Aria de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0088 Munții Vrancei
  • Parcul Natural Putna Vrancea

 

Impactul lucrărilor, la nivel de parcela si subparcela, propuse prin amenajamentul silvic se analizează prin corelare cu obiectivele de conservare ale speciilor și habitatelor siturilor Natura 2000 asa cum au fost aprobate prin Planul de management al ariilor protejate suprapuse (Ordinul nr. 654/2021 privind aprobarea Planului de management al Parcului Natural Putna-Vrancea și al siturilor ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei) si in conformitate cu Decizia Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate nr 668 din 08.12.2021.

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Posibilele efecte negative asupra animalelor cu respectareamasurilor de conservare prevazute in planul de management al sitului Natura 2000 nu vor depasi nivelul de intensitate medie. Aceasta se mai datoreaza mobilitatii acestora in teritoriu, dar si pentru ca habitatele, la nivelul sitului, se caracterizeaza printr-o dinamica continua si echilibrata a varstelor, in care unele imbatranesc iar altele sunt intinerite.

Aplicarea măsurilor asumate vor fi monitorizate prin programul anual stabilit la condiţiile de realizare a planului.

b) natura cumulativă a efectelor:Este posibila manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus si existenta unor planuri in zona;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Masuri pentru reducerea presiunilor exercitate de factori destabilizatori:

  • Promovarea semintisului natural;
  • Executarea la timp a lucrarilor de ingrijire, in special a curatirilor in arboreta tinere, cu scopul de a mari rezistenta arboretelor impotriva vantului;
  • Conducerea arboretelor spre o compozitie apropiata de cea a tipului natural fundamental de padure ;
  • Executarea la timp a lucrarilor de ingrijire si de conducere;
  • Valorificarea la maximum a posibilitatii de regenerare naturala din samanta a fagului;
  • Conducerea arboretelui numai in regim de codru;
  • Evitarea la maximum a ranirii arborilor nemarcati, cu ocazia lucrarilor de exploatare a masei lemnoase;
  • Stoparea totala a taierilor in delict;
  • Interzicerea pasunatului in padure si reducerea la minim si numai in zone bine determinate, vizibil delimitate si numai in cazuri extreme, a trecerii animalelor prin padure.

 

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate):

  • suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  2491,43 ha.

 

 

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv:

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în cotidianul „ Monitorul de Vrancea” în ediţiile din 31.08.2021 şi din 03.09.2021 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.