Back

Decizia etapei de incadrare privind „ AMENAJAMENTULUI FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND OBȘTII PĂULEȘTI, JUDEȚUL VRANCEA, UP VI PĂULEȘTI” -titular - OBSTEA PAULESTI

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 6562 / 23.07.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de OBSTEA PAULESTI  jud.  Vrancea, privind „ AMENAJAMENTULUI FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND OBȘTII PĂULEȘTI, JUDEȚUL VRANCEA, UP VI PĂULEȘTI”, amplasament în com Paulesti, jud Vrancea  înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 6562 /   22.06.2021 în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor si Padurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare ;

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

  1. ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 15.07.2021;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

„ AMENAJAMENTULUI FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND OBȘTII PĂULEȘTI, JUDEȚUL VRANCEA, UP VI PĂULEȘTI”, titular OBSTEA PAULESTI, necesită evaluare de mediu şi  evaluare adecvata urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafaţa totală a fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, care face obiectul reamenajării este de 3947,6 ha, conform documentelor de proprietate.

 

Justificarea prezentei decizii:

  Teritoriul fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, care va face obiectul amenajamentului este situat în situl  ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei fiind în întregime în cadrul Parcului Natural Putna Vrancea.

Suprafaţa fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, provine din:

Ocolul Silvic

U.P.

Parcele aferente

Acte proprietate, ha

Suprafata acte proprietate, ha

Suprafata amenajament anterior, ha

Vidra

V Vrăncioaia

37-47

266,2

266,2

266,2

Tulnici

I Coza

31-83, 111-115

3681,4

3681,4

3681,4

II Tișița

33-38, %94, 110-114, 128-134, 135-137, 138-140

III Tisaru

31-55

IV Pr. Țiganului

1-36

TOTAL GENERAL

3947,6

3947,6

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul adoptat este codru.

Compoziţia ţel Compoziţia-ţel reprezintă asocierea speciilor din cadrul unui arboret care îmbină în orice moment al existenţei sale, în modul cel mai favorabil, exigenţele biologice ale pădurii cu cerinţele social-economice.

        Pentru fiecare arboret în parte, amenajamentul a stabilit o compoziţie corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure, condiţiilor staţionale, funcţiilor social-economice atribuite, precum şi stării de fapt actuale a acestuia. Compoziţia-ţel din descrierea parcelară este redată diferit după cum urmează:

- compoziţia-ţel la exploatabilitate, este redată pentru arboretele preexploatabile şi neexploatabile, reprezentând cea mai favorabilă compoziţie la care trebuie să ajungă arboretele la vârsta exploatabilităţii, în raport cu compoziţia lor actuală şi cu posibilitatea de modificare a ei, prin intervenţiile posibile a se executa.

- compoziţia-ţel de regenerare, este redată numai pentru terenurile goale de împădurit, arboretele exploatabile în prezent şi pentru cele care devin exploatabile în deceniul primei perioade de amenajare. La stabilirea acesteia s-a ţinut cont de compoziţia corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure, din “Norme tehnice pentru compoziţii, scheme şi tehnologii de regenerarea pădurilor şi de împădurire a terenurilor degradate”, ediţia 2000.

Compoziţia-ţel optimă este compoziţia stabilită pentru fiecare tip de pădure în parte reprezentând compoziţia-ţel optimă corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure. Prin lucrările propuse de amenajament, se va urmări realizarea compoziţiei optime.

       La fixarea compoziţiei ţel a fiecărui arboret s-au avut în vedere compoziţia corespunzătoare tipului fundamental de pădure, condiţiile staţionale şi starea actuală a arboretului existent, ţinând cont de rolul funcţional atribuit acestor arborete, de experienţa locală precum şi de „Normele tehnice pentru compoziţii, scheme şi tehnologii de regenerarea pădurilor şi de împădurire a terenurilor degradate” şi „Normele tehnice pentru alegerea şi aplicarea tratamentelor”. Tendinţa actuală la alegerea compoziţiilor-ţel optime este revenirea la compoziţiile caracteristice arboretelor natural fundamentale. Având în vedere etajele de vegetaţie în care se încadrează pădurile studiate, se vor promova molidul, fagul, bradul și paltinul de munte etc.

Exploatabilitatea:

  • Protectie ( pentru grupaI);
  • Tehnica ( pentru grupa II)

Tratamente:

- taieri progresive;

Ciclul: - 110 ani S.U.P.A.

Analiza şi adoptarea posibilităţii

Zonarea funcţională

La amenajarea anterioară fondul forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, a fost încadrat în grupa I-a funcţională - păduri cu funcţii speciale de protecţie: 3882,1 ha cu următoarele categorii funcţionale:

- 1.1G - Pădurile din bazinetele torenţiale sau cu transport excesiv de aluviuni (T III) – 1569,3 ha.

- 1.2A - Pădurile situate pe stâncării, grohotişuri şi pe terenuri cu eroziune în adâncime cu alunecări active precum şi pe terenuri cu pante mari (T II) -  1562,3 ha;

- 1.2I - Pădurile situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă (T II) - 1,2 ha

- 1.5C - Păduri constituite în rezervaţii naturale (T I) – 749,3 ha.

În situaţia în care, în legislaţia de mediu referitoare la ariile naturale protejate sunt restricţii, acestea se vor identifica prin includerea arboretelor în tipurile funcţionale, grupele si subgrupele funcţionale corespunzătoare restricţiilor impuse.

Subunităţi de gospodărire

La amenajarea anterioară arboretele analizate erau incluse în următoarele subunităţi de gospodărire:

  • SU.P. "A" - Codru regulat - sortimente obişnuite  – 1569,3 ha;
  • SU.P. "M" - Păduri supuse regimului de conservare deosebită – 1563,5 ha;
  • S.U.P. "E" - Rezervaţii pentru ocrotirea integrală a naturii, potrivit legii – 749,3 ha.

            La amenajarea actuală se recomandă menţinerea subunităţilor de gospodărire.

 

 

 

Instalații de transport

Reţeaua instalaţiilor de transport utilizată în gospodărirea fondului forestier însumează 44,8 km și asigură accesibilitatea în proporție de 94% din suprafața și a posibilității în proporție de 95%.

Densitatea rețelei instalațiilor de transport: 12,3 m/ha.

Nr

crt

Indicativ

drum

Denumirea drumului

Lungimea  kmkm

Suprafaţa deservită

ha

Volumul deservit

m3

 

 

Total

Drumuri publice

1

DP001

DN 2D Focșani - Târgu secuiesc

-

-

2,6

189,0

6864

2

DP003

DJ 205L Coza-Ploștina

-

-

3,8

154,0

1407

Total

-

-

6,4

343,0

8271

Drumuri forestiere

1

FE001

Drum forestier Coza I

-

-

8,6

549,4

7709

2

FE002

Drum forestier Alunu

-

-

3,9

273,1

7452

3

FE003

Drum forestier Strungi

-

-

3,3

268,5

3484

4

FE009

Drum forestier Lespezi-Tișița Mare

-

-

9,0

892,6

37873

5

FE010

Drum forestier Scăldătorile Mari

-

-

1,0

209,5

-

6

FE011

Drum forestier Băhneanu I

-

-

1,0

230,6

1057

7

FE012

Drum forestier Bahneanu II

-

-

0,8

70,3

-

8

FE013

Drum forestier Putna

-

-

5,3

339,0

8908

9

FE014

Drum forestier Pârâul Alb

-

-

2,6

386,8

31902

10

FE015

Drum forestier Pârâul Țiganului

-

-

2,9

84,3

1928

Total

-

-

38,4

3304,1

100013

TOTAL GENERAL

-

-

44,8

3647,1

108284

 

 Structura arboretelor (compoziția, consistența și clasele de vârstă) în amenajamentul expirat

Compoziţia

Conform amenjamentului expirat, evoluția compoziției a fost și este diferită de optim, cu proporția fagului peste normal în defavoarea bradului și a speciilor principale de amestec.

 

Anul *

amenajării

Specii - % -

Total

BR

FA

MO

PAM

AN

-

-

   -

   -

-

   -

-

2011

43

32

17

7

1

-

-

-

-

-

-

-

100

 

Consistența medie

Conform amenjamentului expirat, evoluția consistenței arboretelor a fost și este sub valoarea optimă de  (0,76) 0,85.

 

S.U.P.  A - Codru regulat, sortimente obișnuite

0,7

S.U.P.  M - Conservare deosebită

0,81

S.U.P.  E - Ocrotirea integrală a naturii

0,81

 

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

 

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

 

Toate ariile protejate suprapuse suprafetelor de fond forestier care fac obiectul acestui plan de amenajare silvica sunt administrate in baza unor planuri de management aprobate prin Ordin al Ministrului Mediului.

 

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizata o analiza completa a tuturor activităților si masurilor propuse in cele patru Planuri de Management astfel incat daca exista necorelări cu Planul de Amenajare Silvica acesta din uram sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

De asemenea in vecinătatea acestor suprafețe aflate in proprietatea Obstii Paulesti există suprafețe de pădure administrate in baza unor amenajamente silvice care prevăd lucrări si activitati in aceste arii protejate, fapt care poate genera un impact cumulativ asupra biodiversității si/sau factorilor de mediu.

 

In ceea ce privește fauna de interes cinegetic mentionata in Anexa 1 si Anexa 2 la Legea vanatorii nr 407/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam faptul ca padurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvica sunt incluse in diferite fonduri cinegetice de vanatoare administrate de gestionari  pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra in contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse in anumite suprafețe de padure.

 

 c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales

 din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

 

      Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată a Obștii Hăulica  se suprapune cu arii naturale protejate după cum urmează:

  • ROSCI 0208 Putna-Vrancea
  • ROSPA 0088 Munții Vrancei
  • RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea

 

   Parcul Natural Putna-Vrancea a fost înfiinţat în baza Hotărârii de Guvern nr. 2151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone. Parcurile naturale, conform OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice corespund categoriei V IUCN – Peisaj Terestru: arie protejată administrată în special pentru conservarea peisajului terestru şi recreere.

    Situl de interes comunitar ROSCI 0208 Putna-Vrancea a fost declarat sit de importanță comunitară prin Ordinul nr. 1964 din 13.12.2007.

    Aria de protecție specială avifaunistică ROSPA 0088 Munții Vrancei a fost declarată arie de protecție avifaunistică comunitară prin Ordinul nr. 1284 din 24.10.2007.

      Parcul Natural Putna-Vrancea, respectiv siturile ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei au plan de management aprobat în data de 12.04.2021.

      Lucrările necesare (măsurători, inventarieri, etc., executate de către echipa priectantului - amenajist) se vor realiza prin respectarea planului de management și în acord cu legislația de mediu și cea silvică.

      Propunerea noilor lucrări se vor realiza în concordanță cu respectarea zonării interne conform planului de managemnt în vigoare și a legislației silvice.

 

Referitor la habitate, amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând Obștii Păulești, județul Vrancea va urmări o conservare (prin gospodărire durabilă) a tipurilor de ecosisteme. Aşadar este vorba de perpetuarea aceluiaşi tip de ecosistem natural (menţinerea, refacerea sau îmbunătăţirea structurii şi funcţiei lui). Lipsa măsurilor de gospodărire poate duce la declanşarea unor succesiuni nedorite, către alte tipuri de habitate.

 În consecință, măsurile de gospodărire propuse vor urmări dirijarea dinamicii pădurilor în sensul perpetuării acestora, nu numai ca tip de ecosistem (ecosistem forestier), dar mai ales ca ecosistem cu o anumită compoziţie şi structură. Gospodărirea lor trebuie să promoveze regenerarea naturală (din lăstari şi drajoni).

     Conservarea şi ameliorarea biodiversităţii la cele patru niveluri ale acesteia (intraspecifică, interspecifică, ecosistemică şi al peisajelor) este unul din obiectivele care stau la baza întocmirii proiectului de amenajarea pădurilor. 

Impactul potenţial al lucrărilor silvotehnice asupra florei şi faunei sunt reprezentate de:

  • presiunea exercitată de lucrările din teren care se desfăşoară în perioada clocitului în apropierea speciilor de păsări și a celorlalte specii prezente pe suprafața planului;

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu biodiversitate

  • păstrarea liniștii în apropierea cuiburilor păsărilor, și a habitatelor propice speciilor de pe suprafața planlui în timpul lucrărilor din teren demarate în vederea proiectării amenajamentului silvic;
  • deșeurile rezultate (deșeuri menajere) se vor colecta și preda unor societăți autorizate;

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan:

Suprafaţa totală a fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, care face obiectul reamenajării este de 3947,6 ha, conform documentelor de proprietate.

 

     Teritoriul fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, care va face obiectul amenajamentului este situat în situl  ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei fiind în întregime în cadrul Parcului Natural Putna Vrancea.

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Având în vedere cele asumate prin Memoriul de prezentare elaborat conform Ordinului nr. 19/2010, probabilitatea efectelor lucrărilor propuse prin amenajamentul silvic este redusă.  Cu toate acestea sunt cateva tipuri de lucrari propuse in cele trei arii protejate, care pot genera un impact asupra speciilor si habitatelor de interes comunitar fie prin impactul direct manifestat prin pertubarea in timpul activitatilor fie prin reducerea zonelor de hranire si/sau cuibarire. Lucrările silvice în imediata apropiere a cuiburilor speciilor de păsări, în special dacă sunt desfăşurate în prima parte a sezonului de cuibărit, pot compromite succesul reproductiv în acel an, iar acest lucru trebuie avut in vedere si analizat astfel incat sa fie eliminata orice suspiciune de producer a unui impact negativ semnificativ asupra avifaunei.

Aplicarea măsurilor asumate vor fi monitorizate prin programul anual stabilit la condiţiile de realizare a planului.

b) natura cumulativă a efectelor:Este posibila manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus si existenta unor planuri in zona;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate):

  • suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  3947,6 ha

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv:

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în cotidianul „ Monitorul de Vrancea ” în ediţiile din 22.06.2021 şi din 27.06.2021 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.