Back

Decizia etapei de incadrare privind obtinerea avizului de mediu pentru Strategia de dezvoltare locală 2021-2027 Municipiul Adjud, judetul Vrancea - titular - UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL ADJUD

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

(inițială)

Nr. 11844 / 22.11.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL ADJUD cu sediul în Adjud, str. Stadionului nr. 2 , jud. Vrancea , înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7929/26.07.2021 cu completarile nr. 11844/16.11.2021 referitoare la obtinerea avizului de mediu pentru  „Strategia de dezvoltare locală 2021-2027 Municipiul Adjud, judetul Vrancea ” ,

în baza:

  • Hotararea de Guvern nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare,

 

Agentia Pentru Protectia Mediului Vrancea

  • Ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 18.11.2021, etapa de incadrare, a completarilor depuse la documentatie,
  • In conformitate cu prevederile art. 11 alin.1 si a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potentiale asupra mediului din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluarii de mediu pentru planuri si programe,
  • In lipsa unor observatii/propuneri din partea publicului interesat,

 

decide:

„Strategia de dezvoltare locală 2021-2027 Municipiul Adjud, judetul Vrancea ”, titular UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL ADJUD , nu necesita evaluare de mediu si se va supune adoptarii fara aviz de mediu.

 

  1. Caracteristicile planurilor si programelor cu privire, in special, la :
  1. gradul in care planul creează un cadru pentru proiecte si alte activitati viitoare fie in ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea si condiţiile de funcţionare, fie in privinţa alocării resurselor:

 

Strategia de dezvoltare locală a Municipiului Adjud vizând perioada 2021-2027, urmărește pentru o perioadă de 7 ani dezvoltarea durabilă valorificând potențialul local pentru a răspunde obiectivului Strategiei Naționale pentru Dezvoltarea Durabilă a României – Orizonturi 2013-2020-2030, anume: ”atingerea nivelului mediu actual al țărilor Uniunii Europene la principalii indicatori ai dezvoltării durabile”. Astfel, se realizează un instrument de planificare a obiectivelor care subliniază nevoile actuale ale comunității și planifică răspunsul pentru acestea în viitor.

 

Strategia de dezvoltare locală integrată a Municipiului Adjud este creată pe fundalul unei nevoi de un cadru strategic și de programare a fondurilor europene pentru perioada 2021 – 2027, acest fapt generând actualizarea strategiilor de dezvoltare atât la nivel european și național, cât și regional, județean și local. Ca rezultat, în elaborarea strategiei de dezvoltare locale a Municipiului Adjud pentru perioada 2021 – 2027 au fost luate în calcul toate demersurile strategice în curs sau recent încheiate la niveluri administrative superioare.

 

Scopul strategiei de dezvoltare locală este acela de a contribui la creșterea calității vieții și crearea de noi locuri de muncă implementând măsuri de reabilitare și modernizare, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea formelor de turism, dezvoltarea societății civile, dezvoltarea serviciilor sociale, dezvoltarea culturii și susținerea tradițiilor locale și sprijinirea mediului de afaceri. Toate aceste mențiuni vizează ca rezultat transformarea Municipiului Adjud într-un municipiu de o importantă dezvoltare economică și socială în regiune.

 

 

OBIECTIVE STRATEGICE:

 

  1. Direcția de dezvoltare 1 – Creșterea accesului la servicii publice de bună calitate

 

Obiectiv Strategic 1 – Modernizarea infrastructurii rutiere și a infrastructurii tehnico[1]edilitare

• Măsură/Obiectiv Specific 1 - Extinderea și îmbunătățirea sistemului centralizat de alimentare cu apă și canalizare

• Măsură/Obiectiv Specific 2 - Dezvoltare infrastructură de drenaj a apelor

• Măsură/Obiectiv Specific 3 - Modernizarea rețelei de iluminat

• Măsură/Obiectiv Specific 4 - Reabilitarea și îmbunătățirea infrastructurii rutiere a Municipiului

• Măsură/Obiectiv Specific 5 - Dezvoltarea sistemelor de management al distribuției de gaze naturale

• Măsură/Obiecti • v Specific 6 - Realizare infrastructura subterana pentru cabluri

 

  1. Direcția de dezvoltare 2 – Dezvoltarea socio-culturală

 

Obiectiv Strategic 2 - Crearea condițiilor de dezvoltare si creștere a calității procesului educațional

• Măsură/Obiectiv Specific 7 - Creșterea capacității învățământului preșcolar

• Măsură/Obiectiv Specific 8 - Îmbunătățirea infrastructurii educaționale

 

Obiectiv Strategic 3 - Dezvoltare infrastructură sanitară și asistență socială

• Măsură/Obiectiv Specific 9 - Combaterea sărăciei și a excluziunii sociale

• Măsură/Obiectiv Specific 10 - Îmbunătățirea infrastructurii de sănătate

 

 Obiectiv Strategic 4- Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de agrement

• Măsură/Obiectiv Specific 11 - Construire, modernizare și extindere capacitate de agrement

 

Obiectiv Strategic 5 - Dezvoltarea turistică și culturală

• Măsură/Obiectiv Specific 12 – Demarare investiții în sectorul turistico-cultural

 

 

 

  1. Direcția 3 – Protejarea Mediului Înconjurător

 

Obiectiv Strategic 6 - Creșterea eficienței energetice și reducerea poluării

 • Măsură/Obiectiv Specific 12 – Lucrări de reabilitare pentru creșterea performanței energetice clădiri publice

• Măsură/Obiectiv Specific 13 – Lucrări de reabilitare pentru creșterea performanței energetice și a siguranței blocurilor

• Măsură/Obiectiv Specific 14 – Reînnoirea parcului auto pentru transportul public

• Măsură/Obiectiv Specific 15 – Infrastructură pentru vehicule electrice

• Măsură/Obiectiv Specific 16– Capacitate generare și utilizare RES

• Măsură/Obiectiv Specific 17 – Revitalizare urbană

 

  1. Direcția 4 – Consolidarea capacității administrative la nivel local

 

Obiectiv Strategic 7 - Modernizarea instrumentelor de lucru

• Măsură/Obiectiv Specific 18 – Dezvoltarea sistemului de analiză și management

 

  1. Direcția 5 – Mobilitate intra și extra urbană

 

Obiectiv Strategic 8 - Îmbunătățirea mobilității urbane

• Măsură/Obiectiv Specific 19 – Fluidizarea traficului

• Măsură/Obiectiv Specific 20 – Decongestionarea traficului

• Măsură/Obiectiv Specific 21 – Promovarea transportului alternativ

 

  1. Direcția 6 – Dezvoltarea și diversificarea sectorului economic

 

Obiectiv Strategic 9 - Realizarea infrastructurii pentru activități economice

• Măsură/Obiectiv Specific 22 – Creșterea capacității de întreprindere activități economice

 

  1. Direcția 7 – Modernizare locații publice

 

Obiectiv Strategic 10 - Modernizarea locațiilor publice prin activități de

reabilitare/consolidare/dezvoltare

• Măsură/Obiectiv Specific 23 – Executare lucrări de modernizare, reabilitare, consolidare dotare locații publice

 

In vederea atingerii obiectivelor de mediu sunt propuse proiecte , organizate in functie de actiunile specifice in care se incadreaza.

 

Nr. Crt.

Denumire proiect

1.

Extinderea îmbunătăţirea sistemului centralizat de alimentare cu apă şi canalizare (în satele Sişcani şi Burcioaia)

2.

Dezvoltarea unor mecanisme necesare pentru asigurarea eficientă a unei infrastructuri de drenaj a apelor din Mun. Adjud.

3.

Modernizarea reţelei de iluminat prin înlocuirea corpurilor de iluminat vechi cu lămpi de iluminat de tip LED

4.

Reabilitare şi modernizare infrastructură stradală în Mun. Adjud şi satele aparţinătoare

5.

Strada Somaco

6.

Realizare reţea inteligenta de distribuţie gaze naturale la Burcioaia si Sişcani

7.

Amplasarea in subteran a cablurilor electrice si/sau de telecomunicaţii

8.

Înfiinţarea de creşe în Municipiul Adjud

9.

Reabilitare/consolidare/extindere/modernizare si echiparea unităţilor şcolare

10.

Scoala 4, Refacere acoperiş si anexe sala de sport

11.

Incluziune socială

12.

Înfiinţare cămin de bătrâni

13.

Realizare locuinţe pentru tineri

14.

Realizare locuinţe sociale

15.

Extindere si modernizare Spitalul Municipal Adjud

16.

Realizare bazin olimpic

17.

Reabilitare clădire Sala de sport Colegiul Botta

18.

Terenuri şi săli de sport

19.

Regenerare Urbană - parcuri şi zone de agrement

20.

Modernizare stadion

21.

Locuri de joaca pentru copii

22.

Complex sportiv stadion

23.

Turism integrat - investiţii de tip atractivitate (muzee, case memoriale, monumente)

24.

Lucrări de intervenţie pentru creşterea performantei energetice a clădirilor publice- grădiniţe, scoli

25.

Creşterea performantei energetice a Spitalului municipal si a Staţiei de salvare

26.

Lucrări de intervenţie pentru creşterea performantei energetice a blocurilor de locuit

27.

Reabilitate clădiri cu risc seismic

28.

Achiziţie de vehicule electrice - hibride pentru transportul public

29.

Staţii de încărcare auto electrice

30.

Înfiinţare parc fotovoltaic în Municipiul Adjud

31.

Crearea de zone urbane locuibile si inteligente din punct de vedere climatic prin intensificarea infrastructurii verzi si albastre prin proiecte integrate pentru revitalizarea/reabilitarea urbana (spaţiul public aferent zonelor centrale, zonelor gărilor, zonelor cu mari ansambluri de locuit etc., extinderea/reabilitarea suprafeţelor verzi (amenajare/extindere spatii verzi, realizare acoperişuri verzi, realizarea pădurilor urbane, realizarea culoarelor verzi ecologice)

32.

Program GIS

33.

Elaborarea/actualizarea documentaţiilor de urbanism de tip plan urbanistic general/ plan urbanistic zonal

34.

Aplicaţia CITY-MANAGER

35.

Programul ELENA - întocmire documentaţii tehnice

36.

Realizare şosea de centură

37.

Parcări subterane

38.

Biblioteca Municipală sistematizare pe verticala si parcare

39.

Piste pentru biciclete

40.

Sistem bike sharing

41.

Realizare parc industrial

42.

Reabilitare clădire sediu Primărie din parcul municipal

43.

Reabilitare/modernizare/extindere clădiri publice

44.

Consolidare/modernizare/extindere/dotări clădiri administrative in Mun. Adjud

45.

Modernizare piaţă agroalimentara

46.

Piaţă moderna - zona OBOR

 

Aceste proiecte sunt cuprinse intr-un plan de actiuni ( anexa nr. 1 la Strategia de Dezvoltare a municipiului Adjud).

 

b) gradul in care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele:

 Pentru a asigura corelarea externă cu alte documente de planificare-programare, în definirea celor 10 obiective strategice de dezvoltare durabilă a Municipiului Adjud, au fost analizate şi alte planuri , strategii si programe existente la nivel naţional . Astfel obiectivele de dezvoltare răspund următoarelor documente de planificare-programare:

  • Programul National de reforma ( PNR);
  • Stategia Nationala penru Dezvoltare Durabila a Romaniei pentru orizontul de timp 2020, respectiv 2030;
  • Planul National de Amenajare a Teritoriului ( PATN);
  • Strategii şi planuri de dezvoltare la nivel regional şi judeţean:
  1. relevanta planului sau programului in /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud  integreaza considerentele de mediu in perspectiva promovarii dezvoltarii durabile.
  2. probleme de mediu relevante pentru plan: eficienta energetica, calitatea solului si apelor subterane, cadrul natural, gestiunea deseurilor, calitatea aerului, revitalizarea zonelor degradate.

e)   relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare  de mediu : s-au luat in considerare :

  • Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2001/42/EC privind evaluarea efectelor

      anumitor planuri si programe asupra mediului,

  • HG nr.1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  1. Caracteristicile efectelor si ale zonei posibil a fi afectate cu privire, in special la :
  1. probabilitatea, durata, frecventa si reversibilitatea efectelor : probabilitatea ca Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud prin portofoliul de proiecte propus sa genereze efecte negative asupra mediului este redusa , iar pentru cele care se produc durata si frecventa este scazuta, acestea avand caracter reversibil.
  2. natura cumulativa a efectelor – tinand cont ca proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud se vor efectua in etape de timp diferite si in zone diferite , acestea nu vor determina un efect cumulativ , iar impactul asupra factorului uman/social este unul pozitiv.
  3. natura transfrontiera a efectelor – proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud se refera la intravilanul si extravilanul municipiului si nu sunt de natura sa produca un efect transfrontiera.
  4. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor ) – proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud vizeaza reabilitarea/extinderea/modernizarea/construirea/ dotarea infrastructurii de sanatate si mediu , acestea neconstituind un risc pentru sanatate si mediu.
  5. mărimea si spaţialitatea efectelor ( zona geografica si mărimea populaţiei potenţial afectata ) - proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud se refera numai la intravilanul si extravilanul municipiului Adjud.
  6. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :

( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului : nu este cazul.

            (iii) folosirea terenului in mod intensiv : nu este cazul.

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : Strategia de dezvoltare locala 2021-2027 a municipiului Adjud vizeaza , teritorial, suprafata U.A.T. ADJUD care se suprapune partial siturilor Natura 2000 ROSPA 0071 Lunca Siretului Inferior si ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior , din acest context rezultand obligativitatea respectarii Planului de Mananagement si ale Regulamentului ariei naturale protejate ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si al ariilor naturale protejate cu care se suprapune , aprobat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 949/2016 si a avizului autoritatii  rersponsabile/administrator desemnat al ariilor naturale protejate mai sus mentionate.

Obligaţiile titularului:

  • pentru realizarea proiectelor propuse in strategie se va notifica APM Vrancea, conform    

      legislaţiei de mediu în vigoare;

  • la realizarea proiectelor propuse în strategie se va avea in vedere crearea de noi spaţii verzi şi aliniamente de copaci, menţinerea spatiilor verzi si arbori existenţi pe amplasament;
  • se vor respecta conditiile din avizul nr. 32/09.11.2021 emis de A.N.A.N.P – Serviciul Teritorial Vrancea , respectiv:
    1. planul se va implementa in conformitate cu documentatia prezentata si cu respectarea conditiilor impuse prin actele de reglementare emise de catre autoritatile competente;
    2. beneficiul are obligatia de a respecta cu strictete legislatia de mediu in vigoare si in special prevederile OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare;
    3. se vor respecta prevederile Planului de Mananagement si ale Regulamentului ariei naturale protejate ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si al ariilor naturale protejate cu care se suprapune , aprobat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 949/2016;
    4. pentru realizarea si implementarea proiectelor situate in interiorul sau in vecinatatea ariilor naturale protejate se va solicita emiterea unor noi avize ale administratorului ariei naturale protejate.
  • se vor respecta indicatorii de monitorizare stabiliţi în strategie;
  • titularul strategiei este obligat să depună anual rezultatele programului de monitorizare, pentru anul anterior, la APM Vrancea;
  • Se vor respecta prevederile art. 28, alin. 2 din OUG nr. 57/2007: „Orice plan sau proiect care nu are o legătură directă ori nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar, dar care ar putea afecta în mod semnificativ aria, singur sau în combinaţie cu alte planuri ori proiecte, este supus unei evaluări adecvate a efectelor potenţiale asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, avându-se în vedere obiectivele de conservare a acesteia”.
  • titularul strategiei are obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, precum şi in cazul oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acesteia;
  • titularul strategiei are obligaţia de a supune procedurii de adoptare planul, precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului;
  • răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţii competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine în întregime titularului planului.

Informarea si participarea publicului :

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul „ Monitorul de Vrancea ” în ediţiile din 20.07.2021 şi din 23-25.07.2021 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va emite decizia finală.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.