Back

Decizia etapei de incadrare (PROIECT) pentru Construire Statie Epurare Comuna Păunești, județul Vrancea, titular Consiliul Local Păunești

Decizia  etapei de încadrare ( PROIECT)

Nr. 5444 din 17.07.2017

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresată de Consiliul Local Păunești prin Popa Gheorghe in calitate de primar, cu sediul în com. Păunești, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 1459/10.02.2017,

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 13.07.2017 că proiectul : “Construire Statie Epurare Comuna Păunești, județul Vrancea” propus a fi amplasat în comuna Păunești, sat Păunești, T158, P5828, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct. 11 c

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

            Bilant teritorial proiect :

            - Suprafata totala a terenului : 976 mp

            - Suprafata construita la sol : 813,88 mp, din care :

                        - cladiri : 514,73 mp ;

                        - accese : 299,15 mp ;

            - Suprafata spatii verzi : 162,12 mp.

Proiectul consta in :

Proiectul  „Statie  epurare, sat Paunesti, comuna Paunesti, judetul Vrancea”,va asigura tratarea debitelor de ape uzate, de natura fecaloid – menajera, colectate de reteaua de canalizare existenta, din comuna Paunesti, satul Paunesti, judetul Vrancea.

Finanțarea este asigurată prin Ordonanta nr. 7/2006, prin care s-a instituit Programul de dezvoltare a infrastructurii si a unor baze sportive, in mediul rural.

Dimensionarea instalaţiilor de epurare s-a făcut pornind de la estimarea cantitativa si calitativa a debitelor de apa uzata rezultate de la comuna Paunesti, localitatea Paunesti, jud. Vrancea (ape uzate menajere si industriale).

            Aceste valori ale debitelor de ape uzate menajere evacuate la canalizare corespund unei populatii structurata astfel:

                                   - 3816 persoane locuind in locuinte individuale, racordate la reteaua de canalizare, cu un necesar de apa potabila de 80 l/om* zi; 

                                   - 2543 persoane locuind in locuinte individuale, ce folosesc apa distribuita prin cismele amplasate in curti, cu un necesar de apa de 50 l/om * zi;

Comform Breviarului de Calcul aferent obiectivului de investitii ‘’Modernizare si extindere alimentare cu apa com. Paunesti, jud. Vrancea’’, proiect nr. 176/2002, elaborat de catre SC CERT PRODEX SRL, Focsani, proiect finantat prin Programul SAPARD, Masura 2.1, Dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii rurale, la proiectarea retelei de alimentare cu apa s-au folosit urmatoarele valori ale debitelor cerintei de apa, pentru o zi conventionala de calcul de 16 ore :

                                   Q szi med = 31,65 mc/h = 506,4 mc/zi = 8,97 l/s ;

                                   Q szi max = 37,98 mc/h = 607,68 mc/zi = 10,55 l/s ;

                                   Q sorar max = 60,76 mc/h = 792,16 mc/zi = 16,88 l/s ;

            Corespunzator acestor valori, debitele de ape uzate, ce s-ar regasi in reteaua de canalizare (80% din debitul de alimentare cu apa) pentru intreaga localitate, sunt urmatoarele :

                                   Q uzzi med = 25,32 mc/h = 405,12 mc/zi = 7,17 l/s ;

                                   Q uzzi max = 30,38 mc/h = 486,14 mc/zi = 8,44 l/s ;

                                   Q uzorar max = 48,6 mc/h = 13,5 l/s ;

In cazul apelor uzate industriale, aceste ape provin de la institutiile publice, ce evacueaza la canalizare ape uzate de tip menajer (scoli, gradinita, primarii, banci, etc) si mica industrie locala, debitul de apa uzata evacuata la canalizare are o valoare de 40 mc/zi.

Apele uzate de tip industrial evacuate la canalizare respecta NTPA 002/2002, modificata prin HG 352/2005.

            In ceste conditii, debitul de apa uzata, evacuata la canalizare si care va fi procesata in cadrul statiei de epurare, propuse are urmatoarele valori:

                             Q uz zi med    = 348 m3/zi = 14,50 m3/h = 4,03 l/s

                             Q uz zi max    =  417,60 m3/zi = 17,40 m3/h = 4,83 l/s

                             Q uz orar max = 27,84 mc/ora = 7,73 l/s

                              Q uz orar min = 1,74 mc/h = 0,48 l/s.

Prin realizarea acestui nou obiectiv de investitii, pe amplasamentul existent, vor rezulta urmatoarele caracteristici tehnice:

   Caracteristici constructii:

 Scc = 976 mp;

1  Cabina personal existenta: Ac = 56,36 mp;  Au = 45,44 mp;

2  Platforma betonata existena: Ac = 175,48 mp;  Au = 175,48 mp;

3  Bazine namol existente: Ac = 65,25 mp; Au = 55,25 mp

4  Statia de epurare, propusa, 2000 l.e.: Ac = 207,40 mp;  Au = 165,80 mp

5  Camine vizitare, propuse: Ac = 10,24 mp; Au = 8,18 mp.

Ac totala = 514,73 mp; Au totala = 450,15 mp

POT = 52,73%

CUT = 0,527.

Drum de incinta: 211,73 mp

Suprafata pavata: 46,05 mp

Rigola betonata: 41,37 mp

Suprafata inierbata, Si = 162,12 mp;

Suprafata de teren, pe care se va continua construirea statiei de epurare, de 976 mp este amplasata in Tarla 158, parcela 5828, teren curti constructii cu caracter hidroedilitar, in zona de Sud a satului Paunesti, cu acces pe DC 5827.

Din punct de vedere al vecinatatilor, situatia se prezinta astfel:

-           La Nord: DC 5827, urmat de teren avand categoria de folosinta pasune, domeniu public, aflat in exploatarea CL Paunesti, pana la distanta de 108 ml. Dupa aceasta distanta, urmeaza proprietati particulare. In aceasta zona, nu exista surse de poluare. Cea mai apropiata locuinta (intravilan) se afla la 120 ml, fata de imprejmuirea amplasamentului statiei de epurare. Dat fiind faptul ca distanta pana la locuintele din zona, este de 120 ml, bazinele de epurare, vor fi acoperite cu o structura metalica, cu inchideri din panouri sandwich, cu grosimea de 4 cm. Incinta astfel creata, va fi ventilata si incalzita, similara statiilor de epurare containerizate.

-           In zona de Sud, pasune, domeniu public, pana la distanta de 80 ml, aflat in exploatarea CL Paunesti, urmat de teren arabil proprietati private, extravilan. In aceasta zona, nu exista surse de poluare.

-           In zona de Vest, pasune, la 80 m intre imprejmuirea amplasamentului statiei de epurare si paraul Valea Caselor, urmata de teren, avand categoria de folosinta pasune, extravilan, proprietate publica. In aceasta zona, nu exista surse de poluare.

-           In zona de Est, pasune, domeniu public,  90 ml, pana la drumul comunal, iar pana la primele constructii, circa 150 ml. In aceasta zona, nu exista surse de poluare.

Debitele de ape uzate, de natura meteorica, vor fi colectate, de pe incinta (betonata in proportie de 95%) intr-o rigola betonata si vehiculate la paraul Valea Caselor.

Personalul de exploatare, compus dintr-un laborant si un electromecanic, cu sediul permanent, in incinta statiei de epurare (cabina de personal) va urma cursuri de igiena a muncii, specifice si va fi supus examenelor medicale periodice.

-Alimentarea cu apa - Din reteaua de alimentare cu apa stradala.

- Evacuarea apelor uzate: Calitatea apei uzate atinsa, dupa epurare, permite acesteia sa fie evacuata intr-un emisar natural conform normativelor in vigoare.  Eficienta acestor statii de epurare este proiectata sa atinga valori de 90-98 %, datorita tehnologiei cu biomasa in suspensie, recirculare si stabilizarea namolului. Daca valorile incarcarilor (hidraulice si organice) ale apei uzate se incadreaza in valorile proiectate (valorile parametrilor caractersitici apelor uzate menajere din NTPA 002) , parametrii apei epurate sunt:

CBO5  = 25 mg/l

CCOCr  = 125  mg/l

Suspensii= 60 mg/l

NT =  10  mg/l

PT =1,0  mg/l

Detergenti sintetici anion activi, biodegradabili 0,5 mg/ dm3

Bacterii coliforme totale   1 mil / 100 cm3

Bacterii coliforme fecale   10.000 / 100 cm3

Streptococi fecali                 5000 / 100 cm3.

Parametrii la iesirea din statia de epurare : conf. NTPA 001

- Cai noi de acces sau schimbări ale celor existente – nu este cazul

         

b2)Cumularea cu alte proiecte : nu este cazul,

b3)Utilizarea resurselor naturale : 

-           produsele de balastiera (nisip, pietriş de diverse sorturi)

-           apa pentru realizarea betoanelor, pentru finisaje;

-           umpluturi de pamant pentru amenajarea spatiilor verzi;

b4)Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( beton, materiale plastice, pamant, metalice , etc.), deşeuri menajere . Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5)Emisiile poluante , inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora,

b6)Riscul de accident , ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului : terenul conform certificatului de urbanism nr 58/06.12.2016 emis de Primăria comunei Păunești terenul face parte din domeniul public al comunei Păunești având categoria de folosinţa teren curți construcții cu caracter hidroutilitar.

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona , calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului , cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede ; nu este cazul ,

       b) zonele costiere : nu este cazul ,

       c) zonele montane si împădurite : nu este cazul ,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale : nu este cazul ,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare , cum sunt : zone de  protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu este amplasat în arie protejată .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite: nu este cazul ,

       h) ariile dens populate : Conform certificatului de urbanism nr. : 58/06.12.2016 emis de Primăria comunei Păunești terenul face parte din domeniul public al comunei Păunești având categoria de folosinţa teren curți construcții cu caracter hidroutilitar. Impactul poate fi semnificativ pe durata constructiei daca nu se respecta conditiile din memoriu tehnic.

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologic: nu este cazul

d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului  : aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este

  cazul,

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul ,

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim dacă se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate în memoriul tehnic) ,

 d4) Probabilitatea impactului : redusă ,

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului , a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 58/06.12.2016 emis de Primăria comunei Păunești,

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si utilajelor utilizate in incinta proprietatii titularului.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Se va reface cadrul natural pentru suprafeţele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor, se vor reface spatiile verzi.

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf , zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor de orice natura in afara proprietatii titularului de proiect.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si readucerea la starea iniţiala.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri inerte autorizata, numai in baza avizului Primăriei comunei Păunești; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice , hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate /stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate utilajele vor fi atent verificate.

- Se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic care sa nu genereze scurgeri de produse petroliere si lubrifianti, zgomot , vibratii.

     - Organizarea de şantier va fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

     -   Organizarea de santier pentru lucrarile prevazute prin proiect va respecta obligatoriu masurile specifice pentru reducerea si/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sanatatii umane si mediului inconjurator. Se vor avea in vedere: imprejmuirea corespunzatoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc.

     - Organizarea de santier se va realiza in interiorul amplasamentului astfel incat impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derularii lucrarilor prevazute prin proiect sa fie cat mai redus.

  • La parasirea incintei şantierului , rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • In cazul unui incident sau accident care ar putea afecta semnificativ mediul se va instiinta imediat APM Vrancea si GNM-CJ Vrancea.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

- Prezentul act nu exonereaza titularul investitiei de obligatia obtinerii tuturor avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin.(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • STAS 10009 / 1988 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

 

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.