Back

Decizia etapei de incadrare (PROIECT) pentru „Înființare sisteme de apă și canal în satele Căiata, Bogza și Voetin, comuna Sihlea, județul Vrancea”, titular Comuna Sihlea

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE - Proiect

 Din data de 17.11.2017

 

 Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA SIHLEA din com. Sihlea, sat Sihlea, jud. Vrancea, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea cu nr. 10123 / 23.10.2017, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,
Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 19.10.2017, că proiectul  „Înființare sisteme de apă și canal în satele Căiata, Bogza și Voetin, comuna Sihlea, județul Vrancea” propus a fi realizat în com. Sihlea, satele Căiata, Bogza și Voetin, intravilan și extravilan, jud. Vrancea

nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.
 

  Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:
a)
Proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2,

punctul 10, lit. b) – “proiecte de dezvoltare urbană” și 2, lit. d)(iii) foraje pentru alimentarea cu apă.

b) Caracteristicile proiectului:

Situația existentă - în com. Sihlea (cu o populație de 5.039 locuitori) nu există sistem centralizat de alimentare cu apă și nici sistem de colectare și epurare a apelor uzate, populația din satele Căiata, Bogza și Voetin se alimentează din pânza freatică de mică adâncime (de calitate necorespunzătoare), prin intermediul fântânilor sătești, iar evacuarea apelor uzate menajere se face în fose septice și bazine vidanjabile.

Pentru com. Sihlea este prevăzut prin POS Mediu 2014-2020, prin operatorul regional CUP SA Focșani, înființarea unui sistem dealimentare cu apă și a unui sistem de canalizare, dar care va deservi doar numai câteva străzi din satul Sihlea, nu și celelalte sate ale comunei (datorită distanței dintre localități și a necesității limitării investiției).

Resurse de apă subterană existente = 3 buc. foraje abandonate (zona sat Sihlea, cu H = 45 m, 160 m, 80 m).

Proiectul propune realizarea a două sisteme centralizate de alimentare cu apă și canalizare - unul pentru satele Căiata și Bogza și unul pentru satul Voetin, care vor deservi toate gospodăriile individuale, diferite unități industriale și instituțiile publice.

Sistemul –I- Căiata și Bogza

Sistem de alimentare cu apă

  • front captare = 2 puțuri forate noi H = 120 m,
  • conductă aducțiune sursă-GA 206 m,
  • GA în Căiata = stație tratare modulată –eliminare depășiri amoniu, fier, mangan, stație clorare modulată – preclorare-dezinfecție-cu sediu operator, rezervor înmagazinare 400 mc, stație pompare spre rețea distribuție, rețea distribuție 11.894 m – prin pompare, conducte incintă GA, împrejmuire GA,
  • conductă aducțiune 2422 m Căiata –Bogza și rețele de distribuție în Căiata și Bogza
  • Rețea apă 11.969 m, cămine branșament cca 593 buc., hidranți 21 buc.

Sistem de canalizare

  • rețea de colectare ape uzate menajere în Căiata și Bogza = rețea de canalizare 11.878 m -menajeră, în sistem separativ (divizor), cu funcționare gravitațională și prin pompare (în zonele unde terenul nu permite funcționarea gravitațională), din conductă PVC multistrat Dn 250 mm, cămine de vizitare 286 buc., cămine de racord la consumatori 393 buc., subtraversări 2 buc. DN 2N prin foraj orizontal dirijat
  • stații de pompare SPAU 3 buc. echipate fiecare cu 1A+1R pompe submersibile, cu conducte de refulare PEHD 2.904 m, având pe traseu cămine de aerisire 3 buc. și cămin golire, subtraversări ape 5 buc., supratraversare apă 1 buc.
  • conductă de transfer între cele 2 sate 2.466 m,
  • stație de transfer tip POS2 în Bogza și conductă transfer PEID De 200 mm – punct de plecare Bogza – punct de descărcare Martinești căminul Cmt25 – distanță 7,92 km, care va transfera debitele de apă uzată aferente sistemului Căiata-Bogza Qu orar max. = 48,69 mc/h = 13,53 l/s.

Sistemul –II- Voetin

Sistem de alimentare cu apă

  • front captare = 2 puțuri forate noi H = 120 m,
  • conductă aducțiune sursă-GA 428 m,
  • GA – la fel ca la sistemul –I-
  • Rețea apă 13.750 m, rețea de distribuție în Voetin 13.359 m– prin pompare,   
  • cămine branșament cca 675 buc., hidranți 27 buc.

Sistem de canalizare

  • rețea de colectare ape uzate menajere rețea de 13.027 m -menajeră, în sistem separativ (divizor), cu funcționare gravitațională și prin pompare (în zonele unde terenul nu permite funcționarea gravitațională), din conductă PVC multistrat, cămine de vizitare 305 buc., cămine de spălare 46 buc., cămine cămine de racord la consumatori 475 buc., subtraversări 2 buc. DJ 202E prin foraj orizontal dirijat, subtraversare pârâul Coțatcu.
  • SPAU 3 buc. echipate fiecare cu 1A+1R pompe submersibile, cu conducte de refulare 704 m, cămin golire, subtraversare apă 1 buc.
  • Sistemul de canalizare Voetin va descărca apele uzate în sistemul de canalizare Căiata-Bogza și împreună vor fi legate la sistemul Mărtinești. Punctul de plecare va fi în Voetin Cvse, punctul de descărcare va fi Bogza – căminul CsB152, distanța = 7,55 km. Pentru aceasta, se va prevedea o stație de transfer tip POS2 și conductă transfer PEID De 160 mm

care va transfera debitele de apă uzată aferente sistemului Voetin Qu orar max. = 40,51 mc/h = 11,25 l/s.

Lucrări prevăzute

  • Săpăturile pentru conducte cu pereți verticali până la 1 m, pământul extras din săpătură –depozitat la min. 1,5- 2 m de baza șanțului și refolosit pentru realizarea umpluturilor, iar solul vegetal depozitat separat,
  • 6 buc. subtraversări DN 2 N, 1 buc. subtraversare DJ 202 F, 5 buc. subtraversări canale irigații (prin foraj orizontal dirijat) și 1 buc. supratraversare răul Slimnic.
  • Traseul conductelor va fi marcat (pentru protejarea pe durata executării unor viitoare lucrări hidroedilitare).

b.1. mărimea proiectului: conductă distribuție apă = cca 11900 m sistem –I- + cca 13400 m sistem –II-, conducte canalizare cca 11900 m sistem –I- + cca 13000 m sistem –II-, conducte transfer apă uzată = 7,92 km sistem –I- + 7,55 km sistem –II.

 

b.2. cumularea cu alte proiecte: În Măicănești este prevăzută o stație de epurare regională, precum și o rețea de canalizare în Mărtinești (UAT Tătăranu), prin Proiectul POS 2 inițiat de CUP SA. Apele uzate din sistemele de canalizare –I- și –II- vor fi descărcate în conducta Mărtinești.

b.3. utilizarea resurselor naturale: în constructie se vor folosi: nisip, pietriș, apă.

b.4. producţia de deşeuri:

Tipurile și cantitățile de deșeuri de orice natură rezultate - deșeuri din activitatea desfășurată în cadrul organizării de șantier, deșeuri menajere, ambalaje din hârtie, carton, plastic, lemn, metal, sticlă, anvelope uzate, uleiuri minerale uzate, straturi de pământ și humus de suprafață.

Pentru deșeurile menajere se vor amenaja spații speciale pentru colectarea și depozitarea temporară a acestora, urmând ca ulterior să fie preluate de către societățile de profil.

Constructorul va asigura: colectarea selectivă a deşeurilor rezultate în urma lucrărilor de construcţii, depozitarea temporară corespunzătoare a fiecărui tip de deşeu rezultat (în recipient etanși, cutii metalice / PVC, butoaie metalice, efectuarea transportului deşeurilor în condiţii de siguranţă la agenţii economici specializaţi în valorificarea deşeurilor.

Deşeurile reciclabile rezultate în perioada execuţiei lucrării se vor valorifica prin unități specializate în acest sens.

b.5. emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b.6. riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate: titularul de proiect va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c) Localizarea proiectului: com. Sihlea, satele Căiata, Bogza și Voetin, intravilan și extravilan

Comuna Sihlea se află în bazinul hidrografic al râului Râmnicu Sărat, la extermitatea sudică a județului, la limita cu județul Buzău, pe cele două maluri ale pârâului Slimnic și pe malul stâng al emisarului acestuia, pârâul Coțatcu.

c.1. utilizarea existentă a terenului: folosință actuală – teren agricol (pășune) și drumuri, destinația – zonă construcții aferente lucrărilor tehnico-edilitare și drumuri.

c.2. relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora: -

c.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

- zonele umede: nu este cazul;
- zonele costiere: nu este cazul;

- zonele montane şi cele împădurite: nu este cazul;

- parcurile şi rezervaţiile naturale: nu este cazul;

- ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate, etc.: nu este cazul;

- zonele de protecţie specială, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de  protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

- ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite: nu este cazul;

- ariile dens populate: nu este cazul.

- peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică: nu este cazul.

d) Caracteristicile impactului potenţial:

d.1. extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate: -

d.2. natura transfrontieră a impactului: nu este cazul;
d.3. mărimea şi complexitatea impactului: in perioada de executie a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protectia factorilor de mediu impuse prin proiect (prezentate in memoriul tehnic);

d.4. probabilitatea impactului: nesemnificativa;
d.5. durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului: in perioada de execuţie a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar, iar la finalizare calitatea factorilor de mediu afectaţi va reveni la parametrii anteriori.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului:

 

• Investitia se va realiza cu respectarea documentatiei depuse la A.P.M. Vrancea, precum si a normativelor si prescriptiilor tehnice specifice construirii proiectului, a legislatiei de mediu in vigoare, a prevederilor certificatului de urbanism nr. 25 / 09.08.2017 emis de Primaria Comunei Sihlea, Avizului de principiu nr. 7081/25.01.2017 emis de CUP SA Focșani și a avizelor prevăzute în certificatul de urbanism.

• Investitia se va realiza cu avizul Inspectoratul pentru Situatii de urgenta „Anghel Saligny” al jud. Vrancea.

• Prezentul act nu exclude obţinerea avizelor/acordurilor emise de instituţii specializate ale statului conform prevederilor legale.
• Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane și de suprafaţă.

• La executarea lucrărilor se vor respecta legislatia de securitate la incendiu si protectie civila, normele sanitare, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor și de protecție a mediului în vigoare.

• Constructorul si beneficiarul răspund de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente 

construcţiilor prezentate in Memoriul de Prezentare.

• Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

• Organizarea de şantier se va amenaja astfel încât să asigure facilitatile de baza conform

prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

• In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si utilajelor utilizate.

• Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

• Se vor respecta limitele de zgomot produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor in conformitate cu H.G. nr.1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor.

• Activitatile generatoare de zgomot se vor desfasura numai pe durata zilei.

• Se vor asigura conditii pentru depozitarea temporara a materialelor de constructii si a reziduului de santier astfel incat sa nu afecteze traficul rutier si sa nu creeze disconfort in zona.

• Investitia va respecta strict proiectul si masurile de protectie a mediului prevazute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

• Se vor lua masuri pentru prevenirea poluarii accidentale a factorilor de mediu pe toata durata executiei lucrarilor.

• Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

• Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic, sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

• Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si se vor pune in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Materialele fine sau prafoase (pamant, balast, nisip, deseuri de constructie prafoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protectie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

• La parasirea incintei santierului, rotile autovehiculelor se vor curata.

• La realizarea investitiei se vor utiliza utilaje performante, cu nivel redus al emisiilor de noxe si care au revizia tehnica la zi; se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

Daca terenurile cu destinatie spatiu verde vor fi afectate accidental pe perioada de  executie a investitiei, ele vor fi aduse la stadiul de functionalitate cu refacerea spatiului verde.

• Se va urmari exploatarea corecta a retelelor de aductiune si functionarea la parametrii proiectati, astfel încât sa nu apara suprasolicitari datorate presiunilor hidrostatice ce ar putea duce la fisuri.

• In timpul realizarii proiectului in locurile de traversare pentru pietoni si /sau autovehicule se vor monta podete din prefabricate corespunzatoare.

• Se vor evita pierderile de carburanti sau lubrifianti la stationarea utilajelor/mijloacelor de transport utilizate; pentru aceasta, se vor verifica atent toate utilajele/mijloacele de transport utilizate.

• Se interzice efectuarea lucrarilor de intretinere si reparatii a mijloacelor de transport in cadrul obiectivului de investitii / spatiului adiacent, precum si alimentarea cu carburanti a acestora; aceste lucrari se vor realiza numai prin unitati specializate autorizate.

• Dupa terminarea lucrarilor, constructorul are obligatia eliberarii amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, etc) si refacerea cadrului natural pentru suprafetele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrarilor.

• Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri conforma / autorizata .

• Managementul deseurilor generate de lucrarile de constructie va fi in conformitate cu legislatia pecifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizeaza lucrarile.

• Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva /depozitarea temporara a tuturor categoriilor de deseuri produse (deseuri de ambalaje, deseuri metalice, de lemn, hartie – carton, plastic – PET, sticla, textile, etc), atat in timpul lucrarilor de executie a proiectului, cat si in timpul functionarii obiectivului, in vederea eliminarii/valorificarii prin operatori specializati autorizati, in conformitate cu prevederile Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deseurilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

• Transportul deseurilor se va face cu mijloace de transport  adecvate fiecarui tip de deseu, cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

• Deseurile menajere generate in perioada lucrarilor de constructii si in perioada functionarii obiectivului vor fi colectate / stocate temporar in europubele si eliminate prin operator de servicii de  salubrizare autorizat.

Se interzic urmatoarele:

  • taierea arborilor aflati pe amplasament sau in imediata vecinatate;
  • afectarea de către lucrările de construcţie a vegetatiei forestiere si a oricarui arbore secular;
  • depozitarea materialelor de constructie si a deseurilor rezultate in: albiile cursurilor de apa, în vecinătatea apelor, in areale acoperite de vegetaţie sau in oricare spatii neamenajate in acest scop;
  • incinerarea deşeurilor de orice fel pe amplasament;
  • efectuarea lucrarilor de intretinere (inclusiv spalarea) si reparatii a mijloacelor de transport si a utilajelor in cadrul organizarii de santier sau la obiectivele aflate in constructie, precum si alimentarea cu carburanti a acestora; aceste lucrari se vor efectua numai la operatori specializati autorizati;
  • depozitarea combustibililor in şantier si in zona amplasamentului proiectului.

 

 

• Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrarilor.

• Prezentul act nu exonereaza de raspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul executiei lucrarilor sau exploatarii acestora.

• Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare, iar A.P.M. Vrancea va aplica in mod corespunzator, in aceasta situatie, prevederile art. 22 alin. (3) din H.G. nr. 445/2009.

• La finalizarea proiectului, titularul proiectului va notifica autoritatea competenta pentru protecţia mediului in vederea efectuarii unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

• Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea şi anularea acesteia, după caz.

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale:

• O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările si completările ulterioare;

• Legea nr. 211 /2011 privind regimul deşeurilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

• Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României;
• H.G. nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;

• H.G. nr. 352 /21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 /2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate.

• SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;

•Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.

• O.U.G. nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.