Back

Decizia etaei de incadrare revizuita (proiect) pentru proiectul Modernizare drumuri comunale in comuna Tataranu - titular - UAT TATARANU

DECIZIA  ETAPEI  DE  INCADRARE Nr. 39  din  03.05.2019- REVIZUITE

PROIECT

( AFISAT IN DATA DE 28.08.2019 )

 

               Ca urmare a solicitării de revizuire  a acordului de mediu adresata de  catre : UAT TATARANU, cu  sediul in com. Tataranu, sat Tataranu, jud. Vrancea,  înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7947/ 22.07.2019; în baza  Legii nr. 292/ 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 08.08.2019 faptul că proiectul: ,, Modernizare drumuri comunale in comuna Tataranupropus a fi amplasat în com. Tataranu, satele Tataranu, Martinesti, Vajietoarea, Bordeasca Veche , judeţul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare revizuite, în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292 / 2018, Anexa nr. 2, pct. – ul 13, lit. a). < Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului>                  

b)Caracteristicile proiectului :   

b1) - Mărimea proiectului :

Proiectul de investitie ,, Modernizare drumuri comunale in comuna Tataranu ’’, pentru care s-a emis Decizia Etapei de Incadrare nr. 39/03.05.2019 va suferi urmatoarele modificari :

Se va inlocui strada Statii din satul Martinesti cu o lungime de 437,2 ml, cu strada Pod Fier din satul Tataranu cu  aceeasi lungime de 437,2 ml.

Motivul acestei modificari survenite este urmatorul: strada Statii face parte din drumul National 2 N Martinesti Bogza.

Sistemul rutier  pentru proiectul modificat ramana valabil si pentru strada Pod Fier si are urmatoarea structura:

  • Strat de rulare, 4 cm grosime dupa compactare, din beton asfaltic BA 16 ( BA 16 RUL 50/70) , AND 605 ( cu agregate natural de cariera prelucrate prin concasare si sortare);
  • Strat de legatura, 6 cm grosime dupa compactare, din beton asfaltic  BAD 22.4 ( BA 22.4 leg 50/70), AND 605 ( cu agregate natural de cariera prelucrate prin concasare si sortare);
  • Strat de baza din piatra sparta 15 cm ( sort 0-13.5 mm);
  • Fundatie inferioara din piatra sparta minim 25 cm ( sort 0-63 mm);
  •  Strat de nisip anticapilar, anticontaminat, antigeliv de 7 cm grosime;
  • Terenul din amplasament cu pat al drumului prelucrat prin profilare si compactare.

Acostamentele se propun a fi executate din piatra sparta si pentru strada Pod Fier.

Se vor executa lucrari de colectare si evacuare rapida a apelor pluviale ( santuri, podete, poduri, canale, etc) care sa asigure evacuarea rapida a apelor din ampriza drumului si protectia impotriva eroziunilor.

Taluzele se vor consolida prin inierbare iar suprastructura drumului precum si depozitele de terasamente se vor compacta corespunzator.

Regimul juridic: Terenul propus a fi ocupat de aceste trasee este situat în intravilanul satelor Tataranu, Martinesti, Vajietoarea, Bordeasca Veche, judeţul Vrancea. Terenul respectiv se află în proprietatea consiliului local Tataranu.

 Regimul economic: Terenul respectiv este încadrat la categoria de folosinţă actuala- drumuri locale, cu destinatie- drumuri locale

Regimul tehnic: Lucrările propuse constau in modernizarea drumurilor locale prin realizarea unei imbracaminti moderne a drumurilor ( imbracaminte asfaltica) si realizarea elementelor de scurgere a apelor catre emisari, conform clasei tehnice a drumurilor. Elementele geometrice atat in plan, cat si in profil longitudinal si transversal, vor fi adaptate la amplasamentul existent in zona, astfel incat proprietatile riverane drumului, sa nu fie ocupate, iar instalatiile electrice aflate in zona sa nu fie mutate. P.O.T max= 50 %, C.U.T max= 1,5

     Proiectul de investitie modificat este " Modernizare drumuri comunale " in comuna Tataranu, judetul Vrancea si se va realiza pe urmatoarele strazi conform tabelului de mai jos:

NR. CRT

LOCALITATEA

STRADA

LUNGIME ( m)

1

Bordeasca Veche

Crivat

232,8

2

Bordeasca Veche

Casa Parohiala

389,6

3

Bordeasca Veche

Sticletilor

796,4

4

Bordeasca Veche

Casa Specialistului

784,7

5

Bordeasca Veche

Stadion

279,0

6

Bordeasca Veche

Orhideelor

487,4

7

Bordeasca Veche

Peco

169,7

8

Tataranu

Dr. Meluta

937,1

9

Tataranu

Dispensarului

162,4

10

Tataranu

Stadion

207,2

11

Tataranu

Blocuri

222,0

12

Tataranu

Politiei

169,8

13

Tataranu

Pod Fier

437,2

14

Martinesti

Vale

373,4

15

Vajietoarea

Pacii

238,6

TOTAL

 

 

5887,3

 

 

 

 

 

Pentru realizarea proiectului se recomanda - sistem rutier cu imbracaminti asfaltice (sistem rutier elastic).

Acest scenariu presupune modernizarea drumurilor prin realizarea unui sistem rutier care sa asigure desfasurarea circulatiei in conditii normale in orice perioada a anului si prin amenajarea unui sistem de colectare si evacuare al apelor meteorice din zona drumului intr-un timp cat mai scurt.

Sistemul rutier propus este de tip suplu (elastic) si are urmatoarea structura:

  • strat de rulare, 4cm grosime dupa compactare, din beton asfaltic BA 16 (BA 16 rul 50/70) conf. SR EN 13108-1, AND 605 (cu agregate naturale de cariera prelucrate prin concasare si sortare);
  • strat de legatura, 6 cm grosime dupa compactare, din beton asfaltic BAD22.4 (BA 22.4 leg 50/70) conf. SR EN 13108-1, AND 605 (cu agregate naturale de cariera prelucrate prin concasare si sortare);
  • strat de baza din piatra sparta 15 cm (sort 0-31.5 mm);
  • fundatie inferioara din piatra sparta minim 25 cm (sort 0-63 mm)
  • strat de nisip anticapilar, anticontaminant, antigeliv de 7 cm grosime;
  • terenul din amplasament ca pat al drumului prelucrat prin profilare si compactare.

Acostamentele se propun a fi executate din piatra sparta.

Se vor executa lucrări de colectare și evacuare a apelor pluviale (șanțuri, podețe, poduri, canale, etc) care să asigure evacuarea rapidă a apelor din ampriza drumului și protecția împotriva eroziunilor. Taluzele se vor consolida prin înierbare iar suprastructura drumului precum și depozitele de terasamente se vor compacta corespunzător;

Organizarea de santier : Constructorul va realiza organizarea de şantier pe teren liber pus la dispoziţie de către Primaria Tataranu.

  Terenul ocupat de organizarea de şantier va fi împrejmuit şi va fi stabilit împreună cu beneficiarul şi reprezentanţii puterii locale.

  La finalizarea lucrărilor de modernizare se vor efectua toate lucrările de redare la starea iniţială a terenurilor ocupate temporar de organizarea de şantier.

   Se va elibera amplasamentul de orice fel de obstacole, resturi menajere, anrocamente, grămezi de pământ, resturi de materiale, se va dezafecta organizarea de şantier.

  Se vor executa lucrări de înierbare a suprafeţelor de teren care au fost ocupate temporar.

   Nu se vor degrada mediul natural și cel amenajat prin depozitarea necontrolată a nici unui fel de deşeuri.

        Justificarea  necesității  proiectului:  

Avand in vedere situaţia precară a strazilor de pe raza localitatii Tataranu, atât din punct de vedere tehnic, al viabilităţii, cât şi din punct de vedere estetic, se doreşte modernizarea lor prin adoptarea unei i Realizarea investiţiei ar reprezenta o oportunitate pentru dezvoltarea localitatii Tataranu pentru cresterea turistica, culturala si economica a zonei.

Infrastructuri care sa asigure circulatia in conditii de siguranta si confort al pietonilor.

b2) Cumularea cu alte proiecte:nu este cazul.

b3) Utilizarea resurselor naturale:   Pentru realizarea lucrarilor de modernizare se vor folosi:

             - produse de balastieră (nisip, pietriș de diverse sorturi) pentru realizarea structurii rutiere;

            - apă, pentru realizarea betoanelor și pentru finisaje;

            - umpluturi de pământ pentru amenajarea spațiilor verzi.

b4) Producţia de deşeuri : Se vor realiza puncte special amenajate în vederea colectării și depozitării temporare a deșeurilor și se va implementa sistemul de colectare selectivă a deșeurilor. Serviciul de colectare a deșeurilor va fi realizat printr-un operator de salubritate autorizat potrivit legii, printr-un contract încheiat cu beneficiarul investiției. Depozitarea deșeurilor se va face doar în locurile special amenajate, nicidecum pe amplasamente neautorizate.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul;

 

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului Terenul propus a fi ocupat de aceste trasee este situat în intravilanul satelor Tataranu, Martinesti, Vajietoarea, Bordeasca Veche, judeţul Vrancea. Terenul respectiv se află în proprietatea consiliului local Tataranu.

Terenul respectiv este încadrat la categoria de folosinţă actuala- drumuri locale, cu destinatie- drumuri locale

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul.

 c3) Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru :

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite :           

       nu este cazul;

       h) ariile dens populate : proprietati existente;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul,  .

 

 d) Caracteristicile impactului potenţial :

d1)Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care   poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va  schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar , in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei   privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la  25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra  factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia  factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie  a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare si a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 1 / 16.01.2019 emis de Primaria Tataranu, cat si a celorlalte avize mentionate in cadrul acestuia.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute    prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse (deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, desuri specifice rezultate din lucrarile de constructie, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriei municipiului Focsani; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate  temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului  autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate  utilajele vor fi verificate periodic;
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării  poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor  transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   - Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

-  Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

      Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.