Back

Decizia etapei de incadrare pentru proiectul Lucrari de regularizare si reprofilare albie minora prin exploatare de agregate minerale in perimetrul aval Beresti , raul Siret Adjud, jud Vrancea - titular - S.C. AUTOSAS S.R.L.

Decizia Etapei De Încadrare 

 

PROIECT

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de: SC AUTOSAS  SRL cu sediul in cu sediul Valea Seaca , jud Bacau inregistrata la APM Vrancea cu nr. 9714/06.09.2019,  in  baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului si a OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificările si completările ulterioare, APM Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 28.11.2019, ca  proiectul de investitii “Lucrari de  regularizare si reprofilare albie minora prin exploatare de agregate minerale in perimetrul aval Beresti , raul Siret Adjud, jud Vrancea”  propus a fi realizat in  extravilanMun . Adjud, T0 , P 28/1 jud. Vrancea,, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului .

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:
a) Proiectul se încadrează în prevederile se încadrează in categoria proiectelor pentru care trebuie stabilita necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului ( Legea nr. 292/2018 , anexa 2,  pct. 2 a

b) Caracteristicile proiectului:

 S.C. AUTOSAS S.R.L., prin lucrările de decolmatare și reprofilare în perimetrul atribuit va contribui la refacerea echilibrului hidrodinamic din albie și scoaterea de sub eroziune a malului stâng afectat. Agregatele minerale rezultate în urma decolmatării vor fi  folosite ca diverse materiale de construcţii și la întreținerea infrastructurii județene ți locale.

Accesul la perimetrul Aval Berești va fi asigurat din DN 11 A Adjud-Bârlad, apoi pe DJ 119 J, apoi pe un drum de exploatare local din balast, de cca. 2 km, până la zona de exploatare. 

            PREZENTAREA TEHNOLOGIEI DE EXTRACŢIE ŞI DUPĂ CAZ DE TRANSPORT LA STAŢIA DE SORTARE-EXPEDIŢIE DUPĂ CAZ:

    Extracţia agregatelor  se va realiza prin metoda fâșiilor longitudinale, succesive și paralele cu cu sensul de curgere al râului Siret,  direcția de avansare va fi din aval către amonte. Adâncimea medie de exploatare va fi de 2,30 m, adâncimea maximă de exploatare va fi de 4,4 m (P6), fără a  coborî sub cota talvegului natural al râului, conform profilelor transversale din documentaţia tehnică. Extracţia propusă se va face cu excavatoare, buldoexcavator, draglina, încărcător frontal iar transportul agregatelor la instalațiile de prelucrare/beneficiari se va face cu  autobasculantele.  Agregatele minerale extrase vor fi încărcate direct în mijloace auto şi transportate la instalaţiile de prelucrare, astfel încât la sfârşitul zilei întregul volum excavat să fie îndepărtat din albia minoră.   

Perimetrul de exploatare a agregatelor minerale de râu din zona Aval Berești, este amplasat în albia râului Siret, suprafaţa perimetrului fiind stabilită la 60.470 mp, în extravilanul UAT Adjud având coordonatele de delimitare (în sistem STEREO 70) prezentate în tabelul de mai jos.

              Coordonatele perimetrului de exploatare în sistem stereo 70.   

Punctul

Coordonate  Stereo 70

X

Y

1

521 572

668 672

2

                      521 491

668 725

3

521 485

668 747

4

521 451

668 736

5

521 318

668 695

6

521 242

668 661

7

521 107

668 582

8

520 884

668 454

9

520 906

668 374

10

520 998

668 423

11

521 110

668 492

12

521 292

668 588

 

.  REZERVELE DE AGREGATE:

 Volumul rezervei de agregate minerale estimat în Studiul Tehnic Zonal, in perimetrul este V=138 000 mc. Perimetrul închiriat este de formă poligonală cu suprafaţa de S= 60470  mp, iar volumul maxim de agregate preliminat a se exploata pentru 2019-2020 este de 138 000 mc.

 

Utilități:

In este cazul. In procesul de exploatare agregate minerale un se utilizeaza apa si nu rezulta ape uzate.

Apa potabila pentru angajati se asigura in sticle tip PET-uri de catre societate.

Lucrari necesare organizarii de santier- Organizarea incintei

Pentru proiectul ”Lucrări de regularizare și reprofilare albie minoră prin exploatarea agregatelor minerale din perimetrul Aval berești, râu Siret. Adjud, județul Vrancea”, județul Vrancea, la nivelul suprafeţei nu se vor realiza lucrări de organizare de şantier. 

    b.2. cumularea cu alte proiecte si / sau aprobate  - nu este cazul

b.3.utilizarea resurselor naturale:-energie, agregate minerale etc
b.4. producţia de deşeuri: deşeuri de construcţii si demolari ( beton, materiale plastice, pamant, metalice , etc.),

Deşeuri menajere. Se produc de la personalul care asigură exploatarea agregatelor. Nu este necesară dotarea amplasamentului cu containere de preluare a acestor deşeuri, se vor face instruiri cu personalul de a colecta aceste deşeuri în pungi de plasic menajere, cu care vor fi dotate utilajele, iar deşeurile vor fi depuse la containerul de deşeuri menajere existent la sediul societăţii.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

   Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

-riscuri de dezastre naturale – nu este cazul

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu e cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul.

c) Localizarea proiectului:

c.1. utilizarea existentă a terenului: teren reprezentand albia minora a raului siret , terenul face parte din categoria  HR

c.2. relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora:-

c.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

  • zonele umede : albia minoră a râului SIRET .
  • zonele costiere : nu este cazul;
  • zonele montane şi cele împădurite: nu este cazul;
  •  parcurile şi rezervaţiile naturale: nu este cazul;

- ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a

faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate etc : nu este cazul;

- zonele de protecţie specială, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de  protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu este cazul;
- ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite: nu este     cazul;
- ariile dens populate: zona  de exploatare agregate minerale .

- peisajele cu semnifica0.

ţie istorică, culturală şi arheologică: nu este cazul.

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier, adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare).

   d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

  d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului :impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul

d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

II. Condiţiile de realizare a proiectului:

 

Documentele care au stat la baza emiterii deciziei etapei de incadrare  : Certificatul de urbanism nr.390 din 04.09.2019 emis de  CONSILIUL JUDETIAN VRANCEA si a avizului de gospodarire a apelor nr  emis de ABA siret Bacau

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii  .

- Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

- Dupa terminarea lucrarilor se vor evacua toate materialele ramase, se vor dezafecta terenurile si platformele de lucru ocupate de constructor.

Masuri de diminuare a impactului in perioada de realizare a proiectului:

Protectia calitatii apelor:

Masuri de diminuare a impactului:

- montarea de toalete ecologice pentru deservirea personalului pe toata perioada executiei;

- asigurarea întretinerii corespunzatoare a utilajelor, astfel încît sa se elimine scurgerile de combustibil în apele de suprafata

-  interzicerea intrarii în santier a utilajelor si a utilizarii echipamentelor care nu sunt etanse si pierd produs petrolier;

 

Protectia aerului:

Masuri de diminuare a impactului:

- utilizarea de autovehiculele care corespund din punct de vedere a conditiilor tehnice;

- efectuarea periodica, pe toata durata utilizarii autovehiculelor si utilajelor, a inspectiilor tehnice curente;

- întretinerea din punct de vedere tehnic a mijloacelor auto si a utilajelor pentru minimalizarea emisiilor de gaze de esapament si repunerea în functiune a acestora numai dupa remedierea eventualelor defectiuni;

- operatiile care produc mult praf, de exemplu realizarea umpluturilor de pamînt, nu se vor executa în perioadele cu vînt puternic;

- se va asigura umectarea drumurilor de santier în vederea reducerii  emisiilor de praf;

- transportul materialelor pulverulente la punctele de lucru se va realiza numai în stare umectata

sau acoperite, pentru a evita emisiile de pulberi  sau pierderile de materiale în timpul transportului.

 

Protectia împotriva zgomotului si vibratiilor:

          Masuri de diminuare a impactului:

  • pentru reducerea disconfortului sonor datorat funcționării utilajelor pe timpul de realizare a proiectului, programul de lucru nu se va desfășura în timpul nopții;
  • se va reduce la minim staționarea mijloacelor auto rutiere pe amplasamentul de realizare a proiectului;

Protectia solului si a subsolului:

         Masuri de diminuare a impactului:

- interzicerea operatiunilor de întretinere a mijloacelor auto si a utilajelor pe amplasamentul de realizare a proiectului;

- depozitarea materialelor de constructii in zone protejate.

 

Protectia asezarilor umane si a altor obiective de interes public:

       Impactul negativ asupra asezarilor umane este redus si are un caracter limitat in timp, fiind cauzat de zgomotul utilajelor folosite pe santier si a pulberilor sedimentate. Operatiunile pe santier vor trebui programate astfel incat sa se respecte orele legale de odihna.

  • pe perioada de execuție se va realiza o împrejmuire temporară de delimitare și semnalizare a zonei de organizare de șantier (h=2.50 m) realizată din plasă sau garduri modulare. Praful provenit din transportul şi desfășurarea lucrărilor de construcţie va fi minimalizat prin realizarea corespunzatoare a împrejmuirii provizorii a zonelor de lucru.
  • nivelul pulberilor sedimentabile trebuie redus prin stropirea permanenta a fronturilor de lucru.
  • pentru reducerea disconfortului sonor datorat funcționării utilajelor pe timpul de realizare a proiectului, programul de lucru nu se va desfășura în timpul nopții;
  • pentru limitarea propagării zgomotului aerian utilajele vor fi protejate, pe cat posibil și dacă este cazul cu materiale fonoabsorbante(ex: centrala de tratare a aerului, etc.)

 

Gospodarirea deseurilor generate pe amplasament:

  • In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

utilajelor utilizate in incinta proprietatii titularului.

  • Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul 

obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

  • Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe , praf , zgomot si vibraţii.
  • Nivelul pulberilor sedimentabile trebuie redus prin stropirea permanenta a fronturilor de lucru.
  • Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .
  • Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.
  • Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.
  • Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.
  • După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si readucerea la starea iniţiala.
  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate

utilajele vor fi atent verificate.

  • Se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic care sa nu genereze scurgeri de produse petroliere si lubrifianti, zgomot , vibratii.
  • Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.
  • Organizarea de santier pentru lucrarile prevazute prin proiect va respecta obligatoriu masurile specifice pentru reducerea si/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sanatatii umane si mediului inconjurator. Se vor avea in vedere: imprejmuirea corespunzatoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc.
  • Organizarea de santier se va realiza in interiorul amplasamentului astfel incat impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derularii lucrarilor prevazute prin proiect sa fie cat mai redus.
  • La parasirea incintei şantierului , rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • In cazul unui incident sau accident care ar putea afecta semnificativ mediul se va instiinta imediat APM Vrancea si GNM-CJ Vrancea.
  • Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.
  • Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .
  • Prezentul act nu exonereaza titularul investitiei de obligatia obtinerii tuturor avizelor mentionate in certificatul de urbanism.
  • Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.
  • Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.
  • La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .
  • Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

In acest sens pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

La finalizarea proiectului titularul va depune documentatie necesara autorizarii de mediu.

 

  Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.
  • Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.