Back

Decizia etapei de încadrare ( PROIECT) pentru “Exploatarea agregatelor minerale din perimetrul Râmna-Gugești, comuna Gugești, albia minoră a râului Râmna în scopul regularizării și recalibrării acesteia”, titular SC Procifal Construcții SRL

Decizia  etapei de încadrare ( PROIECT)

Nr. 4843 din 19.05.2017

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresată de SC Procifal Construcții SRL cu sediul în Focșani, str. Cotești nr. 79, județul Vrancea, înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 2206/28.02.2017,

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 18.05.2017 că proiectul : proiectului   proiectului   “Exploatarea agregatelor minerale din perimetrul Râmna-Gugești, comuna Gugești, albia minoră a râului Râmna în scopul regularizării și recalibrării acesteia” , propus a fi amplasat în comuna Gugești, albia minoră a râului Râmna,  județul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct. 2 a

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

           

Proiectul constă în :

Societatea comercială SC Procifal Construcții SRL prin lucrările de regularizare si recalibrare în perimetrul atribuit va dirija cursul de apa pe centrul albiei minore şi scoaterea de sub eroziune a celor doua maluri afectate.

Accesul la perimetrul Râmna - Gugeşti va fi asigurat din D.J. 204 C (Dumbraveni – Căiata – Mărtineşti, apoi pe un drum de exploatare balastat de pe malul drept al Râmnei în lungime de cca. 3 km, care face legătura cu perimetrul de exploatare. S.C. PROCIFAL CONSTRUCTII S.R.L deţine Acordul de reabilitare drum nr. 1848/28.02.2017 emis de Primăria comunei Gugeşti, judeţul Vrancea.

Lucrările de deschidere şi pregătire sunt minore şi se referă la accesul la zăcământ, care este la suprafaţa şi crearea frontului de lucru, cu respectarea pe durata exploatării a limitelor topografice impuse de tehnologia de derocare mecanică, încărcare şi transport.

Metoda de exploatare va fi prin fâşii longitudinale paralele cu malul drept.

Lăţimea fâşiilor va fi de 5 m, lungimea de în funcţie de configuraţia perimetrului de exploatare, de 200 m iar adâncimea medie de excavare de 1,2 m, cu o adâncime maximă de 1,9 m în funcţie de relieful terenului şi cota locală a talvegului râului. În etapa realizării excavaţiilor şi ulterior în perioada exploatării nu vor fi utilizate pe amplasament substanţe periculoase sau potenţial periculoase.

Extracţia se va realiza cu un excavator, cu cupa de 0,8 mc.

Adâncimea medie de exploatare va fi de 1,2 m şi cea maximă de 1,9 m, conform documentaţiei pentru obţinerea avizului de gospodărire a apelor.

Cantitatea de agregate minerale propusă spre exploatare din perimetrul Râmna - Gugeşti, situat în extravilanul comunei Gugeşti este de 5000 mc, conform actului de reglementare din punct de vedere al gospodăririi apelor şi un volum exploatabil conform studiului tehnic zonal V= 8000mc. Regimul de lucru este de 8 - 10 ore/zi, 5 zile /săptămână, aproximativ 180 zile/an. În perioadele cu precipitaţii importante şi în cele de îngheţ, nu se excavează.

Lucrările de deschidere şi pregătire sunt minore şi se referă la accesul la zăcământ şi crearea frontului de lucru, cu respectarea pe durata exploatării a limitelor topografice impuse de tehnologia de derocare mecanică, încărcare şi transport.

Lucrările de exploatare ale agregatelor minerale din cadrul perimetrului Râmna - Gugeşti sunt următoarele:

  • bornarea perimetrului de extracţie;
  • delimitarea fâşiilor de exploatare;
  • încărcarea şi transportul nisipului şi pietrişului.

Exploatarea agregatelor minerale se va desfăşura prin crearea de fronturi de lucru cu respectarea succesiunii lucrărilor conform planului de situaţie, amenajându-se drumuri laterale provizorii de exploatare care pot fi accesate din drumul principal.

Tehnologia de extracţie cuprinde următoarele etape:

  • trasarea perimetrului, conform planului de situaţie şi materializarea lui pe teren prin bornare;
  • delimitarea fâşiilor de exploatare, conform cu metodologia de exploatare şi caracteristicile tehnice ale utilajelor;
  • extracţia se va face cu excavator cu cupă 0,8 mc;
  • încarcarea în mijloace auto a balastului extras se face direct din fâşia de lucru, cu utilaje de extracţie, iar transportul către punctele de lucru, cu autobasculante de 16 t.

Accesul la perimetrul Râmna - Gugeşti va fi asigurat din D.J. 204 C (Dumbraveni – Căiata – Mărtineşti, apoi pe un drum de exploatare balastat de pe malul drept al Râmnei în lungime de cca. 3 km, care face legătura cu perimetrul de exploatare. S.C. PROCIFAL CONSTRUCTII S.R.L deţine Acordul de reabilitare drum nr. 1848/28.02.2017 emis de Primăria comunei Gugeşti, judeţul Vrancea. Balastul va fi livrat în stare brută către beneficiari sau după ce va fi sortat în staţia de sortare.

Adâncimea medie de exploatare va fi de 1,2m şi cea maximă de 1,9m, fiind condiţionata de cota talvegului, conform documentaţiei pentru obţinerea avizului de gospodărire a apelor.

Pentru implementarea proiectului nu vor fi realizate noi căi de acces şi nici nu vor fi modificate cele deja existente. La nivelul suprafeţei nu se vor realiza lucrări de organizare de şantier.

 

 -Alimentarea cu apa - nu este cazul. Apa necesară personalului va fi asigurată de SC Procifal Construcții SRL prin aprovizionarea angajaţilor care deservesc utilajele de pe amplasament cu apă plată îmbuteliată

- Evacuarea apelor uzate: nu este cazul

- Cai noi de acces sau schimbări ale celor existente: nu este cazul

b2)Cumularea cu alte proiecte : În vecinătate nu mai sunt atribuite perimetre de exploatare în vederea regularizării şi recalibrării albiei râului Râmna. Activitatea de transport a agregatelor minerale de la perimetrul de excavaţie pe drumurile de exploatare către beneficiari nu are un impact negativ asupra speciilor din zonă deoarece se realizează pe drumuri preexistente care sunt frecvent circulate de autoturismele şi tractoarele din regiune.

b3)Utilizarea resurselor naturale : 

Resursele naturale folosite de SC Procifal Construcții SRL sunt reprezentate de agregatele minerale exploatate. Adâncimea medie de executare a exploatării va fi de 1.2 m.

Agregatele minerale extrase au, din punct de vedere mineralogic, următoarea compoziţie: gresii cuarţoase şi cuarţitice, calcare şi marnocalcare. În etapa realizării excavaţiilor şi ulterior în perioada exploatării nu vor fi utilizate pe amplasament substanţe periculoase sau potenţial periculoase.Zăcământul  de nisipuri şi  pietrişuri este  de  tip aluvionar  şi  aparţine  holocenului superior.  Constituţia litologică este realizată în principal din nisipuri şi pietrişuri.

Compoziţia granulometrică indică prezenţa unor acumulări de agregate naturale de râu, care se încadrează în categoria nisipuri şi pietrişuri cu bolovăniş:

Analizele granulometrice efectuate pe probele tulburate recoltate din forajele de probe, au scos în evidenţă următoarea compoziţie granulometrică:

- nisip = 20 %;

- pietriş = 50 %;

- bolovăniş = 25 %;

- levigabil = 5 %.

b4)Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( beton, materiale plastice, pamant, metalice , etc.), deşeuri menajer. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5)Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6)Riscul de accident , ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului : terenuri neproductive- albie minora cf certificatului de urbanism nr 21/21.02.2017 emis de CJ Vrancea.

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului , cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede ; Suprafaţa perimetrului propus pentru exploatare este lipsită de vegetaţie. Vegetaţia teraselor este alcătuită din asociaţii ierboase care cuprind specii xerofile şi arbuşti din specia Tamarix ramosissima. Dintre speciile ierboase pe suprafeţele adiacente zonei perimetrului de exploatare şi drumurilor de acces menţionăm următoarele: Salix fragilis, Festuca valesiaca, F. pseudovina, Botriochloa ischaemum, Agropyron cristatum, Medicago lupulina, M. minima, Lotus corniculatus, Coronilla varia, Euphorbia sequierana, Euphorbia nicaeensis, Galium humifusum, Ceratocarpus arenarius, Medicago falcata.

Impactul proiectului asupra vegetaţiei

Implementarea proiectului nu va avea nici un impact asupra vegetaţiei din zonă. Suprafaţa plajei de balast nu este acoperită cu vegetaţie astfel încât excavarea agregatelor minerale nu va determina modificări ale covorului vegetal.

Accesul către perimetrul de exploatare se face pe drumuri de exploatare existente  sufiente de late astfel încât nu va fi afectată vegetaţia dezvoltătată pe terenurile adiacente.

Impactul proiectului asupra faunei

Impactul proiectului asupra speciilor de nevertebrate tereste va fi unul foarte mic deoarece datorită lipsei vegetaţiei suprafaţa perimetrului este accidental populată de insecte, arahnide, miriapode, etc. Aceste habitate ripariene sunt populate de specii caracteristice marginii râului.

Impactul exploatării de balast asupra specii lor de peşti este redus şi temporar, manifestându-se prin creşterea turbidităţii apei în aval de exploatare datorită antrenării fracţiunii fine în momentul realizării excavaţiilor.

Pe terenurile adiacente perimetrului de exploatare vegetaţia ierboasă este reprezentată de specii de talie mică, cu zone punctuale şi rarefiate de sălcioară, iar terenul este încadrat ca neproductiv – albie minoră a râului Râmna. Acesta oferă condiţii foarte reduse de hrană şi pentru cuibărit unor specii de păsări cum sunt: Passer montanus, Galerida cristata, Motacilla alba, Motacilla flava .

Datorită stratului aluvionar (pietriş şi nisip) sursele de hrană necesare şi accesibile păsărilor sunt foarte reduse. Din această cauză şi în această zonă diversitatea şi abundenţa speciilor care cuibăresc sunt mici.

Pâlcurile de sălcioară, cătină roşie sau albă atrag în perioadele pasajelor de toamnă păsări mâncătoare de fructe cum ar fi: Paser montanus, Turdus merula, Turdus philomelos, Turdus pilari, Sturnus vulgaris şi rare exemplare din familia Fringillidae (cinteze) însă, pe perimetrele de extracţie predomină pietrişul şi nisipul. În apropierea lor urmează stratul ierbos format din ierburi mici care oferă puţine surse de hrană şi cuibărit pentru păsări.

Suprafaţa perimetrului de exploatre nu prezintă condiţii favorabile pentru speciile de mamifere din zonă. Zona este intens circulată astfel încât existenţa acestor specii este limitată. În sezonul rece sunt întânite în zonă speciile Leprus europaeus şi Vulpes vulpes.

Impactului proiectului propus asupra solului

Excavarea agregatelor minerale nu va produce nici un impact asupra solului deoarece pe suprafaţa depozitului litologic exploatat nu s-a dezvoltat copertă de sol.

Cantitatea de agregate minerale care trebuie exploată în perimetrul propus prin excavare în scopul regularizării si recalibrării albiei  este de 5000 mc. Pietrişul şi nisipul de pe suprafaţa amplasamentului vor fi exploatate într-o perioadă contractata în funcţie de cererea de agregate minerale pe piaţa materialelor de construcţii.,

       b) zonele costiere : nu este cazul ,

       c) zonele montane si împădurite : nu este cazul ,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale : nu este cazul ,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare , cum sunt : zone de  protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu este amplasat în arie protejată .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite: nu este cazul ,

       h) ariile dens populate : nu este cazul

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologic: nu este cazul

d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului  : aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este

  cazul ,

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul ,

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim dacă se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate în memoriul tehnic) ,

 d4) Probabilitatea impactului : redusă ,

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 21 din 21.02.2017 emis de Consiliul Județean Vrancea,

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii  .

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

-Trotuarele si strazile afectate de executia lucrarilor se vor aduce la starea initiala pe toata suprafata acestora.

- Se va reface cadrul natural pentru suprafeţele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor, se vor reface spatiile verzi.

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf , zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor de orice natura in afara proprietatii titularului de proiect.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si readucerea la starea iniţiala.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri inerte autorizata, numai in baza avizului Primăriei municipiului Focsani  ;

transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice ,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate /stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate

utilajele vor fi atent verificate.

- Se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic care sa nu genereze scurgeri de produse petroliere si lubrifianti, zgomot , vibratii.

     - Organizarea de şantier va fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

     -   La parasirea incintei şantierului , rotile autovehiculelor se vor curata.

  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • In cazul unui incident sau accident care ar putea afecta semnificativ mediul se va instiinta imediat APM Vrancea si GNM-CJ Vrancea.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

- Prezentul act nu exonereaza titularul investitiei de obligatia obtinerii tuturor avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin.(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • STAS 10009 / 1988 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.