Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru „ Lucrari de curatare, remedierea solului si reconstructia ecologica de pe amplasamentul depozitului de produse petroliere Focsani ”, titular OMV PETROM SA

Decizia  etapei de încadrare – proiect

Nr. 4300 din 22.05.2017

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de OMV PETROM SA , cu sediul in Bucuresti, sector 1, str. Coralilor nr. 22 , înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 5747/13.06.2016 si a completarilor, inregistrate la APM Vrancea cu nr. 2549/09.03.2017,

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 18.05.2017 că proiectul : „ Lucrari de curatare, remedierea solului si reconstructia ecologica de pe amplasamentul depozitului de produse petroliere Focsani ” , propus a fi realizat in Focsani, str. Barsei nr. 15 , jud. Vrancea , nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct. 13 a “orice modificari sau extinderi , altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului”;

    - nu intra sub incidenta art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, deoarece amplasamentul proiectului nu se afla in interiorul unei arii natural protejate de interes comunitar si nu este susceptibil sa aiba un impact negative semnificativ asupra ariilor natural protejate, habitatelor si speciilor de interes comunitar.

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

        Proiectul propune lucrari de curatare, remediere si reconstructie ecologica a amplasamentului fostului Depozit PECO care apartine OMV PETROM SA si urmareste aducerea la starea initiala a acestuia, ca urmare a obligatiilor de mediu stabilite de APM Vrancea in anul 2007 si in baza Raportului de investigare si evaluare a poluarii mediului geologic realizat in anul 2014 si a Studiului de Evaluare a Riscului realizat in anul 2015.

Amplasamentul fostului depozit de produse petroliere este situat pe teritoriul administrativ al municipiului Focsani, jud. Vrancea, avand o suprafata de 19.382 m2 din care 27 m2 suprafata construita, postul trafo. Este situat in partea vestica in zona intravilana a localitatii, accesul se realizeaza in zona garii CFR, pe strada Barsei nr.15.

 

 

In prezent, amplasamentul este proprietatea S.C. OMV Petrom S.A. conform certificatului de atestare a drepturilor de proprietate, seria MO3 0811/15.02.1991 si a specificatiilor prin certificatul de urbanism nr. nr. 439 din 13.04.2016 emis de catre Primaria Municipiului Focsani.

Proiectul prevede:

  • Trasarea si delimitarea pe amplasament a suprafetelor contaminate;
  • Cosirea si degajarea amplasamentului de vegetatie;
  • Sapaturi manuale, inainte de demararea excavarilor mecanizate, pentru identificarea eventualelor conducte/structuri subterane ingropate;
  • Excavarea mecanizata a solului contaminat (cu taluz 1:1 pentru zonele contaminate cu adancime de peste 1,0 m);

Sapaturile mecanizate se vor realiza cu excavatoare cu incarcare in auto, la adancimi ce variaza intre 0.5 m si 3.0 m, conform planului de amplasare a zonelor contaminate pentru un volum total estimat de sol contaminat 6.460,50  m3.

  • Sprijiniri de maluri excavatii, pentru prevenirea riscurilor producerii unor accidente;

Zonele contaminate depasesc adancimi de 1.20 m, astfel incat la executia sapaturilor mecanizate se vor realiza taluze corespunzatoare si/sau sprijiniri (daca este cazul functie de caracteristicile solului din timpul executiei).

  • Separarea solului necontaminat, pe parcursul excavatiilor, de solul contaminat. In acest scop se vor preleva 2 probe de sol la fiecare volum de aproximativ 500 mc sol excavat. In urma analizelor de laborator  solul necontaminat excavat va fi depozitat in incinta amplasamentului, in zona ce nu necesita masuri specifice de protectie iar cel contaminat va fi transportat in afara amplasamentului catre statii de bioremediere/eliminare autorizate.
  • Prelevarea de probe din peretii excavatiei si analiza acestora in vederea determinarii concentratiilor TPH (mg/kg. s.u.), dupa finalizarea excavatiilor mecanice si atingerea cotei din proiect; in situatia in care analizele de laborator arata concentratii mai mari specifice limitei de poluare semnificative pentru indicatorul THP – terenuri mai putin sensibile, obiectivele nu au fost indeplinite  se va comunica autoritatii competente, iar la solicitarea acestora se vor continua excavatiile suplimentare.
  • Revizuirea planului de excavare, in functie de excavarile real executate , pe baza rezultatelor analizelor de laborator si indicatiilor autoritatii competente pentru protectia mediului.
  • Epuismente pentru indepartarea apei de pe amplasament provenita din precipitatii, in functie de conditiile meteorologice, ce se vor realiza la inceputul si in timpul lucrarilor de excavare si umplere; apa evacuata din hotspoturi (zone contaminate) va fi colectata in rezevoare/ habe de inmagazinare si ulterior va fi preluata si transportate cu vidanja in vederea tratarii la o statie de epurare autorizata, daca este cazul;
  • Colectarea si transportul A.D.R. a solului contaminat si a materialelor neconforme contaminate (ex. moloz, materiale rezultate in urma demolarii si excavate din zonele contaminate) catre statia/statiile de bioremediere/eliminare din zona; Colectarea si transportul materialelor neconforme necontaminate (ex. moloz, materiale rezultate in urma demolarii) catre depozite autorizate din zona;

Solul contaminat se va transporta catre statia/statiile de bioremediere din apropierea amplasamentului Focsani, functie de disponibilitatea (capacitatea) acestora la momentul executiei lucrarilor din cadrul investitiei si a costurilor aferente, unde se va realiza receptia acestuia in vederea tratarii biologice a solului contaminat. Volumul total ( estimat )de sol supus actiunii de bioremediere este de 5.685,24 m3.

  • Remedierea solului contaminat in statia de bioremediere si certificarea acesteia;
  • Prelevari de probe si analizarea acestora din punct de vedere fizico-chimic, in acord cu limitele impuse prin Ordinul nr. 756/1997 (pentru folosinta mai putin sensibila), pentru TPH material de umplere,  TPH si pH pentru solul vegetal;
  • Transportul materialului de umplere din statie de bioremediere/sursa si a solului vegetal din sursa;
  • Umplerea compactata a excavatiilor ce se va face cu sol bioremediat din statii de bioremediere/sol din sursa locala;
  • Acoperirea suprafetei cu sol vegetal procurat din sursa in grosime de 0,50 m. Acest ultim strat nu va fi  compactat, ci se va nivela si inierba.
  • Sursa va fi readusa la starea initiala prin refacerea copertei.
  • Solul rezultat in urma bioremedierii va fi valorificat, putand fi folosit ulterior la lucrari de umplere a altor locatii.

Se propune amplasarea organizarii de santier pe latura de Nord, astfel incat sa nu limiteze actiunile de excavatii/umplutura si sa nu fie amplasata pe o zona contaminata sau hotspot.

Pentru zona administrativa a organizarii de santier va fi amenajata o platforma balastata care se va imprejmui cu un gard din plasa de sarma . In incinta se vor amplasa:

  • Baraci container cu destinatia birou, magazie, paza, grup sanitar ecologic;
  • laborator de analize probe sol/apa in conformitate cu legislatia in vigoare ( functie de oportunitati );
  • O remiza PSI;
  • Panou identificare a investitiei,  prin care se vor prezenta informatii referitoare la proiect .

         Accesul la lucrarile propuse se va face pe drumurile existente din zona.

         In perimetrul organizarii de santier se va amenaja un depozit de materiale si o parcare auto pentru autovehicule si utilajele terasiere din dotare.

         Pe perioada desfasurarii proiectului, la birourile organizarii de santier este necesara racordarea la utilitatile existente in zona.

b2)Cumularea cu alte proiecte : nu este cazul,

b3)Utilizarea resurselor naturale :  nu este cazul,

b4)Producţia de deşeuri :

  • in perioada de executie a lucrarilor prevazute in proiect rezulta: deseuri industriale reciclabile, deseuri din constructii , deseuri menajere amestecate, deseuri reciclabile din ambalaje;
  • solul contaminat , propus procedurii de tratare soluri contaminate cu hidrocarburi petroliere prin bioremedire ex-situ off-site;
  • deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deseurilor si HG nr. 856/2002, privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase, cu modificarile si completarile ulterioare.

b5)Emisiile poluante , inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : Local , in zona de lucru , pe perioada lucrarilor , de la mijloacele de transport/utilajele utilizate in perioada de realizare a proiectului.

b6)Riscul de accident , ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului : terenul se afla in intravilanul municipiului Focsani, in subzona cu unitati industriale, depozite si functiuni complementare, categoria de folosinta curti – constructii , in zona de protectie a infrastructurii feroviare conform certificat de urbanism nr. 439/13.04.2016 emis de Primaria municipiului Focsani.

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona , calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului , cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede ; nu este cazul ,

       b) zonele costiere : nu este cazul ,

       c) zonele montane si împădurite : nu este cazul ,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale : nu este cazul ,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare , cum sunt : zone de protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu este amplasat in arie protejata .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite : nu este cazul ,

       h) ariile dens populate : amplasamentul investiţiei este in intravilanul municipiului Focsani, in subzona cu unitati industriale, depozite si functiuni complementare,

       i) peisaje cu semnificaţie istorica , culturala si arheologica : nu este cazul

d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului : aria geografica si numărul de persoane afectate : local, in perioada de realizare a lucrarilor,

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul ,

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi redus daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

 d4) Probabilitatea impactului : redusa ,

 d5) Durata , frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului , a legislaţiei de mediu in vigoare, a    menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. nr. 439/13.04.2016 emis de Primaria Municipiului Focsani.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii  .

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si utilajelor utilizate;

- Se interzice depozitarea necontrolata a solului poluat sau a pamantului in alte locuri decat pe suprafetele special amenajate si ingradite.

- Excavatiile realizate prin inlaturarea solului contaminat sa fie umplute intr-un timp relativ scurt pentru a nu permite acumulari de apei pluviale, eventuale baltiri etc.

- Nu se admit materiale pentru umplere daca prezinta reziduuri ale activitatii antropice,  industriale sau domestice, etc

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- La terminarea lucrărilor se va reface cadrul natural pentru suprafeţele de teren ocupate temporar.

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe , praf , zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările, astfel :

  • deşeurile municipale amestecate generate în perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate, stocate temporar în pubele şi eliminate prin depozitare la un depozit conform;
  • deşeurile industriale reciclabile rezultate în perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate, stocate temporar pe tipuri, în funcţie de sortimente, în recipiente speciale, în vederea valorificării prin societăţi autorizate specializate;
  • deşeurile de construcţii rezultate vor fi colectate şi stocate temporar în vederea valorificării prin societăţi autorizate specializate. Primăria indică amplasamentul pentru eliminarea deşeurilor din construcţii, modalitatea de eliminare şi ruta de transport până la acesta;
  • solul contaminat propus procedurii de tratare soluri contaminate cu hidrocarburi petroliere prin bioremediere ex-situ off-site, va fi transportat la cea mai apropiata statie de bioremediere. Fiind incadrat ca deseu periculos, pentru transportul acestuia se vor respecta prevederile HG1061/2008 privind transportul deseurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul Romaniei.
  •  Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

Pe tot parcursul realizării proiectului operatorul va ţine lunar evidenţa gestiunii deşeurilor în conformitate cu prevederile HG nr. 856/2002, cu modificările ulterioare-Anexa I. Evidenta lunara a gestionarii deseurilor se va raporta la APM Vrancea la finalizarea lucrarilor.

- Organizarea de şantier pentru lucrările prevăzute prin proiect va respecta obligatoriu măsurile specifice pentru reducerea şi/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sănătăţii umane şi mediului înconjurator.

Se au în vedere:

- împrejmuirea corespunzătoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc;

 - organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;

- organizarea de şantier va fi amenajată astfel încât să asigure facilităţile de bază conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată;

- întreţinerea corespunzătoare a utilajelor/mijloacelor de transport utilizate la lucrările de construcţii în vederea evitării scurgerilor de combustibili şi uleiuri uzate pe sol/apă şi de alte substanţe toxice şi periculoase;

- întreţinerea (inclusiv schimbul de ulei) şi repararea utilajelor utilizate în realizarea lucrărilor vor fi efectuate numai în unităţi autorizate, specializate

- se interzice stocarea temporară şi depozitarea carburanţilor şi substanţelor periculoase în zona aferentă amplasamentului;

- se interzice spălarea utilajelor/vehiculelor în zona aferentă amplasamentului;

- la parasirea incintei şantierului , rotile autovehiculelor se vor curata.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si aducerea la starea stabilita prin proiectul prezentat la APM Vrancea.

- Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

- Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.

- Se vor lua masuri pentru evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

- în cazul poluării accidentale a solului cu produse petroliere si uleiuri minerale de la vehiculele grele si echipamentele mobile se va proceda imediat la decopertarea solului contaminat, stocarea lui în saci, tratarea de către firme autorizate/depozitarea în depozite de deseuri autorizate;

-  în cazul unui incident sau accident care afectează semnificativ mediul se va înstiinta imediat A.P.M. Vrancea si G.N.M. – C.J. Vrancea;

- dupa excavarea solului contaminat şi înainte de umplerea excavaţiilor, se vor efectua analize pentru determinarea calităţii solului la indicatorii: hidrocarburi petroliere totale (THP). Rezultatele vor fi transmise la APM Vrancea în vederea obţinerii punctului de vedere al autorităţii pentru protecţia mediului cu privire la continuarea lucrărilor;

- se vor verifica anual tasarile pentru a se evita baltirea apei pe amplasamentul ecologizat.

- va fi realizata o monitorizare periodica a procesului de remediere. In cadrul monitorizarii remedierii toate datele relevante pentru implementarea proiectului de remediere vor fi masurate si inregistrate (cantitati de sol excavat si expediat, calitatea solului livrat pentru bioremediere , analize chimice si microbiologice pentru solul tratat, monitorizarea emisiilor in aer, cantitatea si calitatea apei de scurgere, calitatea apei tratate, conditiile meteo etc.) si transmise anual la APM Vrancea.

- se va sigura o perioada de monitorizare post-remediere (monitorizare timp de 1 an dupa reabilitare) ce va presupune:

  • analiza calităţii solului pentru indicatorii: hidrocarburi petroliere totale (THP), benzen, toluen, etil benzen, xilen, Cd, Pb, Ni care va constitui baza de referinţă;

Frecvenţa de analiză – anuală

- rezultatele monitorizarii post-remediere vor fi transmise la APM Vrancea care va stabili dacă e necesara continuarea monitorizarii;

- la finalizarea lucrărilor se va notifica APM Vrancea, în vederea întocmirii procesului verbal de constatare a realizării lucrărilor; procesul verbal de constatare întocmit în această etapă va fi însoţit de procesul verbal de recepţie a lucrărilor realizate.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea se sanctioneaza conform prevederilor legale aflate in vigoare.

-  La finalizarea proiectului, dupa ce autoritatea competenta pentru protecţia mediului va efectua un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .

 

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare;
  • STAS 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr.119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.