Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Amplasare staţie asfalt în comuna Bilieşti - titular - S.C. PROCIFAL CONSTRUCTII S.R.L.

DECIZIA  ETAPEI  DE  INCADRARE

PROIECT

Nr. 2765 din  17.05.2019

 

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de  catre :  S.C.  PROCIFAL CONSTRUCŢII  S.R.L. , cu  municipiul Focşani, str. Coteşti, nr. 79,  judetul Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 10391/ 27.11.2018; în baza  Legii nr. 292/ 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 09.05.2019  faptul că proiectul: ,, Amplasare staţie asfalt în comuna Bilieşti ”  propus a fi amplasat în extravilanul comunei Bilieşti,T. 10, P. 108/2 CC, C.F. 50154,  judeţul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2,  pct-ul 5, lit. (b) – Instalatii pentru fabricarea cimentului

- proiectul propus intră sub incidenţa articolului 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare; perimetrul amplasamentului propus aflându-se in interiorul următoarelor arii naturale protejate: Aria de Protecţie Specială Avifaunistică „Lunca Siretului Inferior” – ROSPA0071  (Parte  a Reţelei Ecologice Europene Natura 2000 in Romania) desemnată prin H.G. nr. 1284 din 24.10.2007 si  a Sitului de Importanţă Comunitară „Lunca Siretului Inferior” - ROSCI 0162;

- proiectul propus nu intră sub incidenta prevederilor art. 48 si 54 din legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,

 

b)Caracteristicile proiectului :   

b1) - Mărimea proiectului :

        Acest proiect are ca scop “Amplasarea  unei staţii de  asfalt”  pe un teren curti, constructii, in extravilanul comunei Biliesti, tarlaua 10, parcela 108/2 si acopera o  suprafata de 6280 mp, în terasa malului drept al râului Siret în dreptul localităţii Bilieşti.

Instalatia  si fluxul  tehnologic: Zona de descaracare agregate; Zona de uscare agregate;  Zona stocare agregate uscate; Zona depozitare și dozare filer; Zona depozitare bitum;  Zona de preparare a mixturii asfaltice si de depozitare.

Mixtura asfaltica are in componenta sa urmatoarele꞉ -agregate 50% -filer in agregate12% -filer in reteta 12%;   - bitum 3-12%  .  Greutatea specifica mixturii este de 1,8 to/mc.

Alimentarea cu apă - Pe suprafaţa amplasamentului nu vor fi realizate reţele de alimentare cu apă în perioada de realizare a investiției. În procesul tehnologic de preparare a mixturilor asfaltice, nu este necesară alimentarea cu apă.  Apa necesară personalului va fi asigurată de conducerea societății prin aprovizionarea angajaţilor care își desfășoară activitatea pe amplasament cu apă plată îmbuteliată .

Evacuarea apelor uzate - Apele uzate rezultata de la personalul ce deservește punctul de lucru sunt colectate într-o fosă vidanjabilă. (bazin etanş vidanjabil din beton armat, cu V= 10 mc).

Apele meteorice care cad pe suprafaţa amplasamentului se infiltrează în sol.

Alimentarea cu gaz metan - Pe suprafaţa amplasamentului nu există reţele de alimentare cu gaz metan.  Pentru proiectul supus atenției se va folosi GPL pentru uscătorul rotativ utilizat în procesul de producție la uscarea agregatelor. Stocarea GPL va fi făcută în două rezervoare a câte 5000l capacitate fiecare, etanșe, special concepute și amplasate în stânga buncărului de alimentare.

Alimentarea cu energie electrică - Alimentarea cu energie electircă se face dintr-un  punct de transformare propriu.

Căi de acces - Accesul la amplasamentul investiţiei se face din drumul DN2/E85 (Bucureşti – Focşani – Suceava), apoi pe DJ 204D (Focşani – Suraia – Vadu Roşca – Vulturu – Hânguleşti – Măicăneşti) şi DJ 204G (din DJ 204D) Bilieşti, apoi pe un drum de exploatare din balast, de cca. 1 km, până la amplasament. Pentru implementarea proiectului nu vor fi realizate noi căi de acces şi nici nu vor fi modificate cele deja existente. 

 

b2) Cumularea cu alte proiecte:  În vecinătatea amplasamentului analizat prin acest  proiect,  T10, P108/2, se află în proceduri de autorizare tot  a S.C. PROCIFAL CONSTRUCTII S.R.L. proiectul “Infiintare iaz piscicol” în T10, P107/1 -  UAT Bilieşti (aflat în fază finală de reglementare) și “Decolmatare și adâncire baltă” în T11, P 105B; C.F. 51107 ( in procedura de obtinere a acordului de mediu). Tot în zonă, titularul S.C. PROCIFAL CONSTRUCŢII S.R.L., a avut implementat  proiectul “Extindere iaz piscicol Biliesti”  - T10 P108/1, CF 50152.

b3) Utilizarea resurselor naturale:  Resursele naturale folosite in desfasurarea activitatii sunt  reprezentate de agregatele minerale şi a sorturilor specifice pentru preparerea mixturilor asfaltice conform reţetelor în procesul tehnologic. Staţia de preparare mixturi asfaltice nu va consuma apa în procesul tehnologic. Alimentarea cu energie electircă se face dintr-un  punct de transformare propriu.

b4) Producţia de deşeuri : Din activitatea lucrărilor de amplasare stație mixturi asfaltice vor rezulta următoarele tipuri de deşeuri: deşeuri  menajere generate pe amplasament de personalul care exploatează utilajele  (20 03 01);  deşeuri de ambalaje (20 01 01 - 20 01 39);  nu rezultă ape uzate industriale;  ape menajere uzate.

Deşeuri din activitatea de producţie  - Ca urmare a folosirii utilajelor terasiere şi a autobasculantelor pentru amplasarea stației de mixturi asfaltice pot rezultă următoarele tipuri de deşeuri: uleiuri uzate  0,15- 0,30 t/an  -  (13 02 08);  anvelope uzate - 6 buc/an  (16 01 03) baterii uzate – 3 buc/an            (16 06 05) . Deşeurile menajere vor fi colectate în saci menajeri atașați utilajelor și în europubelele dispuse pe amplasament. Deşeurile menajere vor fi eliminate de pe amplasament prin contract cu o firmă prestatoare de servicii salubrizare. Administratorul societatii va colecta PET-urile, care vor fi valorificate prin predare la centre de colectare.  Uleiurile uzate vor fi eliminate prin societăţile specializate în realizarea lucrărilor de mentenanţă a autovehiculelor şi utilajelor. Anvelopele uzate şi bateriile uzate vor fi stocate la în staţia de sortare şi predate la achiziţionarea celor noi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada realizarii investitiei.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul; lucrarile prevazute in proiect vor fi realizate in incinta amplasamentului apartinand beneficiarului PROCIFAL CONSTRUCTII SRL, iar functionarea utilajelor in vederea realizarii lucrarilor  propuse va fi intermitenta.

 

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului:  Terenul unde se propune amplasarea statiei de asfalt are o suprafata de 200 mp este situat extravilanul comunei Bilieşti, aparținând titularului; folosinta actuala: curti constructii,  accesul fiind asigurat  din drumul de exploatare balastat de cca 1.2 km.

 

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul.

 c3) Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru :

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : perimetrul analizat se afla in interiorul următoarelor arii naturale protejate: Aria de Protecţie Specială Avifaunistică „Lunca Siretului Inferior” – ROSPA0071  (Parte  a Reţelei Ecologice Europene Natura 2000 in Romania) desemnată prin H.G. nr. 1284 din 24.10.2007 si  a Sitului de Importanţă Comunitară „Lunca Siretului Inferior” - ROSCI 0162.

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite :            

       nu este cazul;

       h) ariile dens populate : terenul este situat in extravilanul comunei Biliesti;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul .

 

 d) Caracteristicile impactului potenţial :

d1)Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care   poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va  schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei   privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la  25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra  factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia  factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie  a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare si a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 43 / 03.10.2018 emis de Primaria comunei Biliesti, cat si a celorlalte avize mentionate in cadrul acestuia a Notificarii Nr. 112 / 29.03.2019 emisa de Directia de Sanatate Publica Vrancea; a punctului de vedere emis de Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate, inregistrat cu Nr. 3388 / 23.04.2019.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse (deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, desuri specifice rezultate din lucrarile de constructie, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriei municipiului Focsani; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate  temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului  autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate  utilajele vor fi verificate periodic;
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării  poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor  transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.20 alin. (3) din Legea nr. 292 / 2018.

-  Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.