Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Construire sistem de alimentare cu apa in satul Titila, comuna Andreiasu de Jos, judetul Vrancea - titular - COMUNA ANDREIASU DE JOS

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE

Nr. 5391 din 31.05.2019

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA ANDREIASU DE JOS, cu sediul in com. Andreiasu de Jos, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 10127 din 23.10.2017, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 16.05.2019 că proiectul: ,,Construire sistem de alimentare cu apa in satul Titila, comuna Andreiasu de Jos, judetul Vrancea ”, propus a fi amplasat in intravilanul si extravilanul satului Titila, comuna Andreiasu de Jos, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018, Anexa nr. 2, pct. 10. lit.b. (Proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv constructia centrelor comerciale si a parcarilor auto).

b) Caracteristicile proiectului :

   b1) dimensiunea si conceptia intregului proiect :

   Localizarea proiectului

   Intravilanul si extravilanul satului Titila, com. Andreiasu de Jos, jud. Vrancea.

   Regimul juridic: - terenul se afla in intravilanul si extravilanul satului Titila, cu folosinta actuala de cai de comunicatie rutiera si retele edilitare cu destinatia aceeasi.

Pentru a îmbunătăți nivelul de trai a locuitorilor din satul Titila (145 locuitori în 59 de gospodării), comuna Andreiașu de Jos, se propune realizarea unui sistem de alimentare cu apă potabilă compus din următoarele:

  • Sursă de apă
  • Aducțiune de apă
  • Gospodăria de apă
  • Distribuție

   Proiectul prevede realizarea a 59 de branșamente la rețeaua de distribuție, cu montarea de cămine de apometru în interiorul proprietății, la limită.

Sursa de apă

Sursa de apă este formată din două captări de izvoare și un dren, toate amplasate în extravilanul satului Titila, în punctul La Secături.

Drenul constă într-o ramură (polietilenă Dn200) cu lungimea de 18 m montată subteran, la baza stratului acvifer, cu pantă de 11% și dotat la un capăt cu un cămin de vizitare cu capac necarosabil (tub riflat Dn 1200mm încastrat în placă de beton) iar la celălalt cu o cameră de captare.

Drenul se va așeza pe stratul de marnă existent iar la partea superioară va fi acoperit cu un strat filtrant format din 60cm piatră (70÷120mm), 25cm sort (15÷31mm) și 25cm sort (7÷15mm) și folie din polietilenă pentru împiedicarea pierderilor de apă precum și prevenirea infiltrării în dren a apelor de suprafață.

Cele două captări de izvor se vor realiza fiecare într-o cameră de captare, realizată din două tuburi concentrice din PEHD cu diametrele 1200 și 800mm între care se va realiza un filtru din sort de piatră 7÷15mm.

În exteriorul tubului cu diametrul de 1200mm se va realiza un filtru invers (pe înălțimea stratului acvifer) compus din 70cm piatră 70÷120mm, 25cm sort 15÷31mm și 25cm sort 7÷15mm.

Apa brută provenită de la cele două izvoare și de la dren va fi dirijată către un cămin de vizitare prevăzut cu cameră de liniștire.

  Aducțiunea 

  Se va realiza din conductă PEHD, De 75mm, Pn 6 atm, L=100m, montată subteran (sub adâncimea de îngheț, pe pat de nisip de 15cm) care transportă gravitațional debitul de apă colectat în căminul de vizitare la gospodăria de apă amplasată în amonte de sursa de apă.

  Căminul de vizitare, construcție din beton armat cu dimensiunile de 1,80x1,80m este prevăzut cu cameră de liniștire din care apa pătrunde prin intermediul unui deversor în cea de-a doua cameră de unde pleacă prin intermediul rețelei de aducțiune, către rezervorul de înmagazinare din cadrul Gospodăriei de apă.

 Gospodăria de apă

 În incinta gospodăriei de apă se vor realiza atât lucrări de stocare și dezinfecție apă cât și lucrări de amenajare incintă.

Stocarea apei se va realiza în două rezervoare din Polstif (PAFS) cu capacitatea de 50 mc fiecare (D = 3m și L = 7,64m), ambele  montate semi-îngropat.

Cele două rezervoare se vor monta pe o placă de beton armat peste care se va așeza un strat de 20cm de nisip. Peste rezervoare se va așterne un strat de 1m de pământ (protecția la îngheț). Ambele rezervoare, în care va fi înmagazinată apă clorinată, vor fi dotate cu conducte de alimentare, de preaplin, de golire și de distribuție.

Montarea instalațiilor hidraulice aferente rezervoarelor se va face în camera de vane amplasată în vecinătatea acestora.

Camera de vane este o construcție regim de înălțime subsol (2,52m) și parter (2,42) și acoperiș tip terasă necirculabilă, asigurându-se accesul facil la racordurile de la rezervoare precum și la stația automată de dezinfecție.

La nivelul subsolului s-au proiectat două încăperi: camera de vane – Su = 14,90mp și camera stației de dezinfecție – Su = 3,42mp. Accesul la subsol se realizează prin intermediul unei scări metalice de la parter, din încăperea Spațiu tehnic cu Su = 18,90mp.

În încăperea cameră de vane de la subsol se vor amplasa conductele PEHD De 63mm aferente alimentării rezervoarelor, pe care sunt montați robinete cu sferă și robinete flotoare, conducte PEHD De 110mm, robinete cu sferă, sorb, apometru, robinet de preluare probe, fitinguri aferente rețelei de distribuție și a instalației de asigurare a rezervei intangibile la incendiu.

Tratarea apei brute se va realiza prin instalația de dozare cu hipoclorit, compusă din: 

  • o pompă dozatoare ce asigură un debit de 8 l/h cu membrană cu comandă electronică prevăzută cu accesorii (conducte si fitinguri PE, injector pentru soluția de hipoclorit de sodiu, senzor de nivel soluție, etc.)
  • debitmetru cu generator de impulsuri Dn 1 1/4ʺ, Pn 10 atm
  • rezervor de stocare din polietilena pentru soluția de hipoclorit 100 l
  • limitator de nivel
  • conducte de apă și robinete de izolare.

Amenajarea incintei va cuprinde lucrări de alei balastate cu suprafața de 175 mp, executarea unei rigole în lungime de 87 m (care va colecta apele pluviale de pe amplasamentul gospodăriei de apă și le va conduce spre exterior într-o ravenă, amenajarea unui closet uscat (zidărie de cărămidă cu pardoseală din ciment sclivisit) și realizarea unei împrejmuiri, care să asigure zona de protecție sanitară, în lungime de 380m.

Alimentarea cu energie electrică se va realiza din sistemul public de alimentare printr-un branșament de joasă tensiune ce asigură alimentarea cu energie electrică a instalației de hipoclorit, a spațiului tehnic și a iluminatului în incinta gospodăriei de apă.

Incinta va fi dotată cu un generator electric cu puterea instalată de 42 KW. 

Pentru un acces cât mai facil la locul amplasamentului gospodăriei de apă și la sursa de apă proiectul propune realizarea unui drum de acces balastat cu lungimea de 317 ml și lățimea de 3m.

Zona de protecție sanitară cu regim sever cu S = 7217 mp care cuprinde sursa, aducțiunea și înmagazinarea/tratarea va fi împrejmuită cu gard panouri bordurate pe stâlpi din țeavă rectangulară montați în fundație de beton monolit dotată cu porți de acces auto și pietonal.

Rețeaua de distribuție

Rețeaua de distribuție se va realiza din țeava de PEHD, De 63÷110 ml, Pn 6-10 atm pe o lungime de 3230 ml, pe rețeaua de distribuție fiind prevăzute a se monta 2 cămine de vană, 6 cămine de aerisire, un cămin de reducere a presiunii și 9 hidranți de incendiu Dn 80mm.

Lungimile conductelor, pe diametre, sunt următoarele:

De 110, Pn 10 L= 760ml

De 110, Pn  6  L= 2285ml

De   63, Pn  6  L=   185ml

-    Lungime rețea de distribuție – 3230m

  • Gospodărie de apă – 7217mp
  • Sursă cu debitul de 1,35 l/sec. – dren Dn200mm cu L = 18m și 2 captări de izvor
  • Cămine – 11 buc.
  • Hidranți – 9 buc.

Rețeaua de distribuție va fi amplasată pe trama stradală a drumurilor de interes local din satul Titila și va subtraversa 5 viroage la care conducta de distribuție va fi montată într-o protecție metalică cu diametrul mai mare decât al conductei de transport din zonă.

    Organizarea de șantier se va amenaja pe terenul cu suprafața de 7217mp care se va împrejmui pe tot conturul pentru Gospodăria de apă proiectată. Terenul organizarii de santier este amplasat în extravilanul satului Titila, în punctul “La Secături”.         Amplasamentul nu se găsește în apropiere de zona locuită.

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul.

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii: nu e cazul.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate : deşeuri de construcţii ( deseuri din fier si otel, pamant, balast, piatra sparta, beton ), deseuri de hartie, carton, materiale plastice, lemn de la ambalaje, deşeuri menajere, etc.

Deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor si HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase cu modificarile si completarile ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si valorificate prin unitati specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

- riscuri de dezastre naturale – nu este cazul

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu e cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul.

c) Amplasarea proiectelor :

c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: conform certificatului de urbanism nr. 7/20.10.2017 emis de Primaria Comunei Andreiasu de Jos terenul se afla in intravilanul si extravilanul satului Titila, cu folosinta actuala de cai de comunicatie rutiera si retele edilitare cu destinatia aceeasi.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia: nu este cazul.

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: nu este cazul,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul,

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : nu este cazul

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : situri Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice ; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul.

       g) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul,

       h) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul.

       i) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier, adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare).

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului :impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul

d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 7/20.10.2017 emis de Primaria Comunei Andreiasu de Jos, a notificarii DSP Vrancea nr. 153 / 19.04.2019 si a avizului de gospodarire a apelor nr. 32 / 08.05.2019

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic    

     prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in   

   cadrul  obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate

   autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-  La finalizarea lucrarilor , titularul proiectului notifica A.P.M. Vrancea in vederea efectuarii unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

Pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un

drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ

competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 Acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei cu modificarile si completarile ulterioare.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005
  • Legea apelor nr. 107 / 1996.