Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Exploatarea de pietrisuri si nisipuri din perimetrul Suraia- situate in comuna Suraia, centrul albiei minore a raului Siret, in scopul reabilitarii si regularizarii acesteia - titular - S.C. MARGTIC GRUP S.R.L.

Decizia  etapei de încadrare -proiect

 

 

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de SC MARGTIC GRUP SRL cu sediul in com. Suraia, sat Suraia , jud. Vrancea , înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 2475/04.03.2019 ,

               în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare ,

              Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 08.08.2019 că proiectul : “ Exploatarea de pietrisuri si nisipuri din perimetrul Suraia- situate in comuna Suraia, centrul albiei minore a raului Siret, in scopul reabilitarii si regularizarii acesteia” propus a fi amplasat în extravilan com. Suraia, sat Suraia, jud. Vrancea , se supune evaluării impactului asupra mediului, se supune evaluării adecvate si fara evaluarea impactului asupra corpurilor de apa.

 

Justificarea prezentei decizii:

I.Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, pct. 2, lit. a) : < cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractie a turbei, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1>;

    - proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind situat în urmatoarele arii protejate: Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior ,

   - proiectul intra sub incidenta art. 48, lit.b) din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

b)Caracteristicile proiectului :

        b1) Dimensiunea si conceptia intregului proiect :

  

   Localizarea proiectului

 

Perimetrul propus pentru exploatarea agregatelor minerale de rau in vederea reabilitarii si regularizarii acesteia, este amplasat in albia raului Siret, malul drept, in dreptul localitatii Suraia, suprafata  perimetrului fiind stabilita la 19244 mp, in extravilanul comunei Suraia cu urmatoarele coordonate  de delimitare ( in sistem Stereo 70)

 

Punctul

Coordonate stereo 70

X

Y

1

467207

687957

2

467209

687987

3

467140

688093

4

467094

688161

5

467027

688262

6

466981

688300

7

466906

688356

8

466853

688399

9

466790

688445

10

466744

688477

11

466693

688511

12

466680

688484

13

466732

688453

14

466773

688424

15

466889

688339

16

466999

688240

17

467141

688051

 

     

        Justificarea necesității proiectului:

 

Exploatarea agregatelor minerale va servi la decolmatarea si regularizarea albiei minore a raului Siret, prin marirea sectiunii de scurgere, dirijarea cursului de apa spre centrul albiei, in scopul protejarii de eroziuni a malului stang.

Lucrarile de decolmatare, reprofilare si de regularizare a scurgerii realizate prin indepartarea materialului aluvionar in exces din albiile minore ale cursurilor de apa reprezinta lucrari specific pentru mentinerea capacitatii optime de transport a cursurilor de apa pentru prevenirea si diminuarea efectelor produse de eroziuni si inundatii, precum si pentru reducerea riscului la inundatii si asigurarea protectiei si sigurantei populatiei. Aceste lucrari se executa in zonele cu deponii si in zonele cu eroziuni ale malurilor existente/ formate pe un curs de apa, sunt absolut necesare si cu efecte positive asupra mentinerii sectiunilor optime de scurgere, diminuarea nivelului energiei specifice in sectiune, igienizarea raului in zona de exploatare si pastrarea talvegului natural al raului.

Investiţia este oportună pentru dezvoltarea economică a zonei deoarece determină apariţia unor noi locuri de muncă atât pe plan local cât şi în general la nivel sectorului reprezentat de realizarea diferitelor tipuri de construcţii şi dezvoltări ale infrastructurii

    

  Lucrările ce urmeaza a fi executate constau în:

 

Excavarea agregatelor se va realiza prin metoda fâșiilor longitudinale, direcția de vansare va fi din aval spre amonte. Adâncimea medie de exploatare va fi de 1,6m, iar adâncimea maximă de exploatare va fi de 3,0m, fără a coborâ sub cota talvegului natural al râului. Materialul excavat se va încărca în mijloace auto și se va transporta în afara zonei de exploatare.

Lucrările de excavare vor fi realizate utilizând un o wolă și o draglină. Agregatele minerale vor fi transportate cu autobasculante. Adâncimea medie de exploatare va fi de 1,6m şi cea maximă de 3,0m, conform documentaţiei pentru obţinerea avizului de gospodărire a apelor.   Cantitatea de agregate minerale propusă spre exploatare din perimetrul “Suraia”, situat în extravilanul comunei Suraia este de 30000 mc. Zacamantul de agregate minerale din zona Suraia este de tip aluvionar dezvoltat în albia minoră a Siretului

Lucrările de deschidere şi pregătire sunt minore şi se referă la accesul la zăcământ şi crearea frontului de lucru, cu respectarea pe durata exploatării a limitelor topografice impuse de tehnologia de derocare mecanică, încărcare şi transport. 

Lucrările de exploatare ale agregatelor minerale din cadrul perimetrului “Suraia” sunt următoarele:

  • bornarea perimetrului de extracţie;
  • delimitarea fâşiilor de exploatare și efectuarea exploatării în fâșii succesive;
  • încărcarea şi transportul nisipului şi pietrişului excavat. Exploatarea agregatelor minerale se va desfăşura prin crearea de fronturi de lucru cu respectarea succesiunii lucrărilor  conform planului de situaţie.  Tehnologia de extracţie cuprinde următoarele etape:
  • trasarea perimetrului, conform planului de situaţie şi materializarea lui pe teren prin bornare;
  • delimitarea fâşiilor de exploatare, conform cu metodologia de exploatare fașii paralele cu sensul  de curgere a râului;
  • extracţia se va face cu excavator tip “draglină” pentru excavare sub nivelul hidrostatic. 
  • încarcarea în mijloace auto a balastului extras se face direct din fâşia de lucru, cu utilaje de extracţie, iar transportul  către punctele de lucru, cu autobasculante de 16 t.

Accesul la perimetrul Suraia va fi asigurat din DJ 204 D (Focșani - Măicănești) apoi pe un drum de exploatare local în lungime de cca. 1.2 km.    

  Balastul va fi livrat în stare brută către beneficiari sau după ce va fi sortat în staţia  de sortare.

 

Organizarea de santier

Nu se va executa o organizare de santier pe perioada extractiei de aggregate minerale

Utilajele vor fi alimentate cu carburant,periodic de la o statie de distributie carburanti.

Lucrarile vor fi executate cu utilaje speciale proprii care la sfarsitul zilei vor fi parcate la sediul societatii in comuna Suraia, nu vor stationa pe amplasament.

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate : nu este cazul

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii :  pamant, agregate minerale, apa.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate :

-In perioada de executie a lucrarilor prevazute in proiect rezulta: deseuri menajere amestecate , pamant si pietre de la excavatii

-Deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor si HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile , inclusiv deseurile periculoase cu modificarile si completarile ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si valorificate prin unitati specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

Se vor respecta prevederile si limitele SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant .

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza , inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

-  riscuri de dezastre naturale  - nu este cazul .

- riscuri cauzate de schimbarile climatice- nu este cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana- nu este cazul .

c) Amplasarea proiectelor :

 c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor :  conform certificatului de urbanism nr. 7/21.01.2019 emis de catre Primaria Suraia folosinta actuala a terenului este: teren neproductiv, drumuri de interes local si zona albiei minore si majora a unui curs de apa clasificat si are destinatia: zona de exploatare de agregate minerale.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale ( inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural , acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: nu este cazul ,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul ,

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul ,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : amplasamentul proiectului   este situat in Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl     de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior ,

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : amplasamentul proiectului este

       situat in Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de    Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior ;

       f) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul ,

       g) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul .

       h) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care  poate fi afectata : - nu poate fi stabilita in aceasta etapa procedurala.

d2) Natura impactului: - nu poate fi stabilita in aceasta etapa procedurala .

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul , proiectul nu intra sub incidenta Conventiei  privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : in aceasta etapa , exista incertitudini cu privire la acest aspect.

      d6) Debutul, durata , frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : - nu poate fi stabilit in aceasta etapa procedurala .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: - nu poate fi stabilit in aceasta etapa procedurala .

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: - nu poate fi stabilit in aceasta etapa procedurala.

II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea efectuarii evaluarii adecvate sunt urmatoarele:

       - proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.  57 / 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare si se supune prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvata a efectelor potentiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, amplasamentul proiectului este situat in Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior.

       -  amplasamentul este situat in albia minora a raului Siret in ecosisteme care constitue habitate potentiale pentru specii de pasari, insecte, mamifere, amfibieni, reptile si pesti, mentionate in Formularul Standard al ariei protejate de interes comunitar, care pot fi afectate prin implementarea proiectului propus si prin activitatea care ulterior va fi implementata.

     -    proiectul propus necesita parcurgerea studiului de evaluare adecvata deoarece din completarea listei de control aferenta etapei de incadrare in procedura de evaluare adecvata rezulta ca proiectul este susceptibil a avea un impact semnificativ asupra integritatii ariilor naturale protejate de interes comunitar.

 

 

III. Motivele pe baza carora s-a stabilit neefectuarea evaluarii impactului asupra corpurilor de apa sunt urmatoarele:

  • Punctul de vedere al reprezentantului SGA Vrancea exprimat in sedinta CAT a A.P.M. Vrancea din data de 08.08.2019 privind neefectuarea evaluarii impactului asupra corpurilor de apa.
  • Titularul are obtinut Avizul de gospodarire a apelor nr. 74/28.03.2019 pentru proiectul propus.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.