Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Modernizare sistem de alimentare cu apă în comuna Răcoasa, județul Vrancea - titular - COMUNA RACOASA

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect din data de 22.10.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA RĂCOASA cu sediul în com. Răcoasa, sat Răcoasa, jud. Vrancea, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea cu nr. 10675/06.11.2017, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, a Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului și a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 17.10.2019, că proiectul

,,Modernizare sistem de alimentare cu apă în comuna Răcoasa, județul Vrancea” propus a fi realizat în com. Răcoasa, satele Mărăști, Răcoasa, Verdea și Varnița, extravilan, jud. Vrancea,

nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.
 

  Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:
 

a) Proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, punctele 13. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului. și 10. l) instalaţii de extracţie a apei subterane şi de reîncărcare artificială a rezervelor de apă subterană, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1.

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, deoarece amplasamentul proiectului nu se suprapune cu nici o arie protejată de interes comunitar.

 

b) Caracteristicile proiectului:

b.1. Dimensiunea și concepția întregului proiect:

Investiția se va derula prin Programul Național de Dezvoltare Locală 2014-2020.

Proiectul propune modernizarea sistemelor de alimentare cu apă existente, pe fondul creșterii cerinței de apă necesară îmbunătățirii condițiilor de viață ale populației. Comuna Răcoasa are în componenșă satele Răcoasa, Verdea, Mărăști, Varnița și Gogoiu; sistemele de alimentare cu apă ale satelor componente au fost realizate în mai multe etape, în prezent fiind necesare lucrări de modernizare și extindere pentru acoperirea creșterii cerinței de apă a populației.

Proiectul prevede:

  • Sursa de apă
  • Reabilitarea drenurilor din sursele Răcoasa-Budui și Rai: înlocuirea căminelor colectoare/decantoare și căminelor de inspecție și înlocuirea conductelor drenante și de legătură rețea aducțiune:
  • drenul Fântâna lui Nistor: conducta drenantă gofrata, Dn 160 mm, L = 20 m, conducta legatura aductiune PEID,  De 110 mm, Pn6, L = 20 m,
  • drenul Șipotul cel Mare: conducta drenanta gofrată Dn 160 mm, L = 38 m, conducta legatura aductiune PEID, De 110 mm, Pn6, L = 20 m,
  • drenul Bolovoiu: conducta drenanta gofrata, Dn 160 mm, L = 12 m, conducta legatura aductiune PEID De 110 mm, Pn6, L = 20 m,
  • drenul CAP: conducta drenanta gofrata, Dn 160 mm, L = 22 m,  conducta legătură  aductiune PEID De 63 mm, Pn6, L = 290 m,
  • drenul Rai: conducta drenanta gofrata, Dn 160 mm, L = 30 m, conducta legătură aductiune PEID De 63 mm, Pn6, L = 60 m.
  • Reabilitarea captării din pârâul Limpejoara-Mărăști:
  • realizarea în zona captării a unui baraj de ridicare a nivelului hidrostatic, perpendicular pe pârâul Limpejoara,
  • înlocuire cămin colector/decantor și cămin de inspecție,
  • montajul a 4 conducte drenante Dn 160 mm în albia pârâului, pe sensul de curgere al acestuia, în lungime de 40 m,
  • amenajarea albiei pârâului Limpejoara în zona captării.
  • Reabilitarea împrejmuirilor zonelor de protecție sanitară cu regim sever la toate sursele de apă.
  • Instalații de aducțiune și înmagazinare
  • Înlocuire rețele de aducțiune:
  • Rețeaua de aducțiune drenuri-rezervor înmagazinare sistem de alimentare cu apă Răcoasa:
    • înlocuire rețea PEID, De 63 mm, Pn6 de la Fântâna lui Nistor, Sipotul cel Mare, Bolovoiu, cu o conductă PEID, De 110 mm, Pn6, L = 1.094 m,
    • înlocuire rețea metalică Dn1"de la drenul CAP cu o conductă PEID, De 63 mm, L = 290 m,
  • Rețeaua de aducțiune cămin pompare pârâu Limpejoara – rezervor înmagazinare sistem de alimentare cu apă Mărăști:
    • înlocuire rețea PEID, De 63 mm, Pn10 de la căminul de captare la stația de pompare intermediară, cu o conductă PEID, De 75 mm, Pn16, L = 1.122 m,
  • Construire rezervoare de înmagazinare a apei, radiale, supraterane, din beton armat, la: Varnița 1 x 100 mc, Verdea 1 x 100 mc și Răcoasa 2 x 100 mc,
  • Montare/reabilitare stații de pompare pentru sistemele de alimentare cu apă:
  • Verdea: montare electropompă centrifugă Q = 2 l/s, H = 110 mCA,
  • Răcoasa-Budui: montare în zona stației de clorinare dren CAP a unui cămin de pompare echipat cu electropompă submersibilă Q = 1 l/s, H = 30 mCA,
  • Mărăști: montare grup de pompare geamăn (1+1 pompe) Q = 2,5 l/s, H = 150 mCA.
  • Construire împrejmuiri zonele de protecție sanitară cu regim sever la noile rezervoare și stații de pompare.
  • Instalații de tratare:
  • Pentru sistemul de alimentare cu apă Răcoasa-Rai: montare stație de clorinare cu soluție de hipoclorit de sodium cu capacitate de dozare 0,01-20 g/h, în camera vanelor aferentă rezervorului de înmagazinare existent,
  • La celelalte sisteme de alimentare cu apă se vor repara și igieniza stațiile de clorinare existente.
  • Lucrări de demolare:  demolare camere de vane desființate și demontare rezervoare (Răcoasa: 2 x 80 mc,Varnița: 1 x 60 mc,Verdea: 2 x 60 mc, Mărăști: 1 x 10 mc, 1 x 60 mc) și valorificare prin operatori autorizați.

      Căi de acces: se vor utiliza drumurile existente; pentru gospodăria de apă Varnița se va amenaja un drum de acces de 120 m.

Organizarea de şantier: localizare: sat Răcoasa; lucrări propuse: decopertare teren și balastare, realizare imprejmuire, montare containere prefabricate (birou cu grup sanitar, grup sanitar, magazie utilaje), șopron deschis demontabil pentru depozitare materiale și magazie metalica prefabricate și amenajare 6 locuri de parcare.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: la terminarea lucrarilor, se vor curăța zonele afectate de orice material sau reziduuri, terenul afectat de lucrările de terasamente și montaj conducte va fi adus la starea initiala prin inierbari si plantatii de arbusti de talie joasă; incintele gospodariilor de apa vor fi amenajate prin plantatii de gazon si arbusti de talie joasa.

Nu se vor face defrișări de arbori.

b.2. Cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: -

b.3. utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

- în perioada de construcție se vor folosi: agregate naturale (sorturi balast) cca 120 mc (din balastiere autorizate), pământ de umplutura (pentru realizarea lucrarilor de terasamente, recuperat din sapatura);

- în perioada de funcționare se va folosi: apă - captată conform debitelor autorizate.

b4) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deșeurile rezultate în perioada de construcție și în perioada de exploatare a obiectivului (deșeuri municipale amestecate, deșeuri reciclabile - de metal, plastic, hârtie-carton, lemn) vor fi colectate selectiv în recipiente adecvate și valorificate/eliminate prin unități specializate; molozul va fi folosit ca material de umplutura in lucrari de terasamente/sistematizare verticală.

b.5. poluarea și alte efecte negative:

- Emisiile poluante vor fi locale, în zonele de lucru, pe perioada executării lucrărilor și vor fi generate cu precădere ca urmare a activităților mijloacelor de transport și utilajelor folosite în perioada de realizare a proiectului.

- Emisiile poluante, inclusiv zgomotul, provenite din surse din perioada de execuție a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje și echipamente adecvate.

b.6. riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice: titularul de proiect va lua măsuri în vederea prevenirii accidentelor; nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om;

-  riscuri de accidente majore: nu este cazul;

- riscuri de dezastre naturale: -

- riscuri cauzate de schimbările climatice: proiectul poate fi afectat de schimbările climatice (secetă).

b.7. riscurile pentru sănătatea umană: nu este cazul; lucrările prevăzute în proiect vor fi realizate în extravilanul comunei Răcoasa, în afara zonelor de locuit; proiectul contribuie la îmbunătățirea calității vieții oamenilor prin asigurarea alimentării cu apă;

c) Amplasarea proiectului: în extravilanul comunei Răcoasa, satele: Verdea (T 152, P 3090), Varnița (T 168, P 4143), Răcoasa (T 67, P 2329/1), Mărăști (T 31, P 995), județul Vrancea, în Bazinul hidrografic Siret, râu Șușița, cod cadastral XII-1.075.00.00.00.0, hm 245, 250, 300, 310, 390, Corp de apă subtaran ROSI03.Vecinătăți: N: județul Bacău, S: comunele Vidra și Vizantea Livezi, V: comuna Cîmpuri, E: comuna Străoane.

c.1. utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosință actuală: zonă utilități; destinație: zonă utilități.

- pe amplasament : curti constructii cu caracter hidroedilitar, pentru gospodariile de apa si pasune, drumuri de exploatare, pentru retelele de aductiune;

c.2. relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora: -

c.2. bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relativă a resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul,

c.3. capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se o atenție specială următoarelor zone:

  1. zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul,
  2. zonele costiere și mediul marin: nu este cazul,
  3. zonele montane și forestiere: nu este cazul,
  4. arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul,
  5. zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul,
  6. zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislația națională și la nivelul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul,
  7. zonele cu o densitate mare a  populației: nu este cazul,
  8. peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

 

d) Tipurile și caracteristicile impactului potenţial:

d.1. Importanța și extinderea spațială a impactului – zona geografică și dimensiunea populației care

poate fi afectată: impactul este local, cu durata limitată, numai în zona frontului de lucru și nu va schimba funcțiunea zonelor învecinate.

d.2. Natura impactului: direct și temporar, în perioada de realizare a lucrărilor.

d.3. Natura transfrontalieră a impactului: nu este cazul, proiectul nu intră sub incidența Convenției

privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontier, adoptată la Espoo la 25.02.1991, ratificată prin Legea nr. 22/2001.

d.4. Intensitatea și complexitatea impactului: în perioada de execuţie a proiectului, impactul asupra

factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim dacă se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect (prezentate în memoriul de prezentare).

d.5. Probabilitatea impactului: redusă pe timpul realizării proiectului.

d.6. Debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul lucrărilor asupra

factorilor de mediu va debuta odată cu începerea execuției lucrărilor; în perioada de execuție a

proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar și reversibil.

d.7. Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

d.8. Posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin aplicarea condițiilor de realizare a proiectului, menționate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului:

 

• Investiția se va realiza cu respectarea documentației depuse la A.P.M. Vrancea, precum și a normativelor și prescripțiilor tehnice specifice construirii proiectului, a legislației de mediu în vigoare și a prevederilor certificatului de urbanism nr. 20/25.10.2017 emis de Primăria Comunei Răcoasa, Avizului de gospodarire a apelor nr. 3/30.01.2019 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Vrancea, Notificării nr. 372/07.10.2019 emisă de Direcția de Sănătate Publică Vrancea.

• Prezentul act nu exclude obţinerea avizelor/acordurilor emise de instituţii specializate ale statului conform prevederilor legale.
• La executarea lucrărilor se vor respecta legislația de gospodărire a apelor, de securitate la incendiu și protecție civilă, normele sanitare și de protecţia muncii în vigoare.

• Se va reface cadrul natural pentru suprafețele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor.

• Se vor asigura condiții pentru depozitarea temporară a materialelor de construcții și a reziduului de șantier astfel încât să nu afecteze traficul rutier și să nu creeze disconfort în zonă.

• Investiția va respecta strict proiectul și măsurile de protecție a mediului prevăzute de proiect, în scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

• Se vor lua măsuri pentru prevenirea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toată durata execuției lucrărilor.

• Activităţile care produc mult praf vor fi reduse în perioadele cu vânt puternic, sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

• Se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și se vor pune în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Materialele fine sau prăfoase (pământ, balast, nisip, deșeuri de construcție prăfoase ) se vor transporta în autovehicule prevăzute cu prelate de protecție pentru împiedicarea împrăștierii acestora pe partea carosabilă.

• La părăsirea incintei șantierului, roțile autovehiculelor se vor curăța.

• La realizarea investiției se vor utiliza utilaje performante, cu nivel redus al emisiilor de noxe și care au revizia tehnică la zi; se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și punerea în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Nu se vor stoca combustibili în şantier.

• Se vor evita pierderile de carburanți sau lubrifianți la staționarea utilajelor/mijloacelor de transport utilizate; pentru aceasta, se vor verifica atent toate utilajele/mijloacele de transport utilizate.

• Se interzice efectuarea lucrărilor de întreținere și reparații a mijloacelor de transport în cadrul obiectivului de investiții / spațiului adiacent, precum și alimentarea cu carburanți a acestora; aceste lucrări se vor realiza numai la unități specializate autorizate.

• După terminarea lucrărilor, constructorul are obligația eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, etc).

• Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, cu modificarile si completarile ulterioare și va fi în responsabilitatea titularului de proiect cât și a operatorului care realizează lucrările.

• Pământul excavat rezultat din execuția proiectului va fi folosit  pentru sistematizarea terenului, iar excesul va fi depozitat pe o platformă special amenajată și va fi transportat la o locație stabilită de Primăria Comunei Răcoasa.

• Deșeurile de construcție vor fi transportate și depozitate la o platformă autorizată.

• Se vor realiza spații special amenajate pentru colectarea selectivă /depozitarea temporară a tuturor categoriilor de deșeuri produse (deșeuri de ambalaje, deșeuri metalice, de lemn, hârtie – carton, plastic – PET, sticlă, textile, etc.), atât în timpul lucrărilor de execuție a proiectului, cât și în timpul funcționării obiectivului, în vederea eliminării/valorificării prin operatori specializați autorizați, în conformitate cu prevederile Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare.

• Transportul deșeurilor se va face cu mijloace de transport  adecvate fiecarui tip de deșeu, cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.

• Deșeurile menajere generate în perioada lucrărilor de construcții vor fi colectate / stocate temporar în europubele și eliminate prin operator de servicii de salubrizare autorizat.

• Sunt interzise:

  • tăierea arborilor aflați pe amplasament sau în imediata vecinătate;
  • afectarea de către lucrările de construcţie a vegetatiei forestiere și a oricărui arbore secular;
  • depozitarea materialelor de construcție și a deșeurilor rezultate în albiile cursurilor de apă, în vecinătatea apelor, în areale acoperite de vegetaţie sau în oricare spații neamenajate în acest scop;
  • arderea deșeurilor rezultate în timpul lucrărilor de execuție a proiectului cât și în perioada funcționării obiectivului;
  • efectuarea lucrarilor de intretinere (inclusiv spalarea) si reparatii a mijloacelor de transport si a utilajelor in cadrul organizarii de santier sau la obiectivele aflate in constructie, precum si alimentarea cu carburanti a acestora; aceste lucrari se vor efectua numai la operatori specializati autorizati;
  • depozitarea combustibililor în şantier și în zona amplasamentului proiectului.

• Prezentul act nu se referă la partea de rezistență și stabilitate a lucrărilor.

• Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul și constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuției lucrărilor sau exploatării acestora.

• Titularul proiectului are obligaţia de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, iar A.P.M. Vrancea va aplica în mod corespunzător, în această situație, prevederile art. 22 alin. (3) din H.G. nr. 445/2009.

• La finalizarea proiectului, titularul proiectului va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

• Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea şi anularea acesteia, după caz.


                  Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

 

Pe toata durata realizării și funcţionării obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale:

• O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările și completările ulterioare;

• Legea nr. 211 /2011 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare;

• H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României;
• H.G. nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;

• H.G. nr. 352 /21.04.2005 privind modificarea și completarea H.G. 188 /2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

• Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare;

• H.G. nr. 974/2004 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, inspectie sanitara si monitorizare a calitatii apei potabile;

• Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

• Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri de ambalaje;

• O.U.G. nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu O.U.G. nr. 15/2009.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.