Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Modernizarea infrastructurii secundare de irigații la O.U.A.I.-S.P.P.6 –MĂICĂNEȘTI, județul Vrancea - titular - ORGANIZAȚIA UTILIZATORILOR DE APĂ PENTRU IRIGAȚII (O.U.A.I.) S.P.P. 6 MĂICĂNEȘTI

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE - proiect
Nr. 10646 / 28.11.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ORGANIZAȚIA UTILIZATORILOR DE APĂ PENTRU IRIGAȚII (O.U.A.I.) S.P.P. 6 MĂICĂNEȘTI cu sediul în com. Măicănești, sat Măicănești, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 10646/01.10.2019, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfășurate în cadrul ședinței Comisiei de analiză tehnică din data de 21.11.2019, că proiectul ,,Modernizarea infrastructurii secundare de irigații la O.U.A.I.-S.P.P.6 –MĂICĂNEȘTI, județul Vrancea” propus a fi amplasat în com. Măicănești, sat Măicănești, extravilan, jud. Vrancea

nu se supun evaluării impactului asupra mediului.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, Anexa nr. 2, punctul 13, lit. a) „Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 24 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului”;

- proiectul propus intră sub incidența prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

b) Caracteristicile proiectului:

   b1) dimensiunea și concepția întregului proiect:  

Stația de punere sub presiune a apei pentru irigații SPP 6 face parte din amenajarea hidroameliorativă (irigații/desecări) Ciorăști-Măicănești și utilizează infrastructura de pe o suprafață netă de 501 ha. Aducțiunea apei se face de la sursă – râul Siret prin stația de bază SPA Nămoloasa, canalul de aducțiune CA Nămoloasa, stația de repompare SRPA 0, canalul de aducțiune CA1, stația de repompare SRPA0, canalul de aducțiune CA1, stația de repompare SRPA1, canalul de distribuție CD2  infrastructură ce aparține Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare -Filiala Teritorială Dunărea Inferioară. Teritoriul deservit, în suprafaţă brută de 535 ha, este structurat astfel: Plot SPP 6 = 535 ha suprafața brută, 501 ha suprafața netă (supus lucrarilor de interventii).

Proiectul este finanțat de Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, prin programul PNDR 2014-2020, submăsura 4.3 - „Investiții pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole și silvice - Componenta de Infrastructură de irigații” - Domeniul de intervenție DI 5A Eficientizarea utilizării apei în agricultura.

Proiectul propune următoarele lucrări de reabilitare, pe suprafaţa de 501 ha:

  1. reparație clădire anexă electrică: refacere izolație hidrofugă, tencuieli, vopsitorii, înlocuire usi

si ferestre,

  1. refacere împrejmuire perimetru stație, cu plasa bordurata montata pe stalpi metalici,
  2. refacere instalații hidromecanice și montare ansambluri de protecție 3 agregate (inclusiv colector): robineți clapă fluture excentric 3 buc., robineți de reținere cu clapă future 3 buc., compensator telescopic de montaj 3 buc.), vopsitorii anticorozive la conducte,
  3. refacere instalaţie electrică exterioară și interioară: montare prize și corpuri de iluminat, instalație paratrăsnet, instalație de împământare, instalație de monitorizare video,
  4. refacere instalație electrică de forță: înlocuire tablouri electrice cu tablouri și echipamente de automatizare prevăzute cu variator de frecvență,
  5. montaj 3 buc. agregate de pompare noi, verticale, având caracteristicile: Qp=450 mc/h; Dnr=300 mm; Hp = 75 mcA;  Pn=132 kw/1450 r.p.m,
  6. instalație alimentare cu energie electrică echipamente de irigaat: pozare cablu electric în pământ, pe strat de nisip și marcare cu folie de avertizare din PVC, realizare confecții metalice de susținere tablouri electrice, montare tablouri electrice și prize de pământ,
  7. rețea distribuție apă SPP 6:
  • modernizare conducte principale CP1 și CP2 din SPP 6: montare conducte tip PE100; PN 8 cu acoperire protectivă, DN 400, pe o lungime de 385 m, respectiv 400 m,
  • modernizare Antena 1: montare conductă tip PE100; PN 8 cu acoperire protectivă, pe o lungime de 1.200 m, DN 250 pe 600 m și DN 200 pe 600 m,
  • modernizare Antena 3: montare conductă tip PE100; PN 8 cu acoperire protectivă, pe o lungime de 1.200 m, DN 250 pe 600 m și DN 200 pe 600 m,
  • modernizare Antena 4: montare conductă tip PE100; PN 8 cu acoperire protectivă, pe o lungime de 212 m, DN 315 m,
  • alimentarea pivoților P2, P3 din Antena A4: montare conductă tip  PE 100; PN 8, cu acoperire protectivă,  pe o lungime de 481 m, DN 200/P2 = 294 m, DN 200/P3 =187 m,
  1. procurare echipamente de irigat (in limita fondurilor disponibile): tamburi OCMIS 6 buc., sistem de irgație tip pivot central.

Justificarea necesitatii proiectului: zona este aridă, perioadele de secetă, de luni de zile fără precipitaţii, coincid cu perioadele de vegetaţie a plantelor; realizarea proiectului va conduce la reducerea incidenţei fenomenelor naturale (secetei) și creşterea eficienţei activităţii agricole.

Situația existentă: zonă cu terenuri bune, cernoziomuri, ce ajută la obţinerea de producţii agricole mari dacă se aplică tehnologia necesară; staţia de pompare pentru irigaţii SPP 6  se află într-o stare avansată de degradare, lucru ce creează dificultăți în aplicarea udărilor pe suprafețe mari de teren agricol.

Indicatori teritoriali: suprafața totală supusă lucrărilor de intervenții: 12.360 mp, din care:

  • suprafața ocupată permanent (perimetrul împrejmuit) = 726  mp (din care 15 mp S construită),
  • suprafața ocupată temporar = 11.634 mp, care se va reda circuitului agircol imediat după terminarea lucrărilor, din care: 1.155 mp conducta principală CP1, 1.200 mp conducta principală CP2, 3.600 mp antena A1, 3.600 mp antena A3, 636 mp antena A4, 882 mp racord pivot P2 din antena A4 și 561 mp racord pivot P3 din antena A4.

Materiile prime utilizate: apa pentru preparare beton si tencuieli, ciment, nisip, pietriș, lemn pentru cofrare, metal pentru montaj instalatii hidromecanice, motorina, benzina.

Combustiblii utilizați: motorina pentru alimentarea utilajelor în perimetrul de excavare: nu va fi stocată pe amplasament, se va asigura prin contract cu societăți de profil, iar autovehiculele și utilajele terasiere (autobasculante, autobetoniere, buldoexcavatoare, autoturisme) se vor alimenta din stații PECO, autorizate.

    Asigurarea utilităţilor:

- alimentarea cu apă: pe perioada realizării lucrărilor proiectului, apa potabilǎ, apa menajerǎ şi cea pentru stins incendii va fi asigurată de executantul lucrărilor, în conformitate cu reglementǎrile în vigoare; sursa de alimentare pentru irigații o constituie râul Siret;

- evacuarea apelor uzate: în perioada de construire: apele uzate menajere vor fi evacuate în toalete ecologice;

- alimentarea cu energie electrică se va asigura prin racord la instalaţia existentă în perimetrul staţiei SPP 6.

       Accesul  la terenuri se va face pe drumurile existente; nu se vor realiza căi noi de acces.

Organizarea de şantier: localizare: la sediul SPP6 Măicănești, în incinta împrejmuită a stației SPP 6; se vor realiza: depozitare materiale de construcţii în locuri amenajate corespunzător, acces auto prevăzut cu sistem de curățare a țutilajelor, montare containe și toalete ecologice.

Lucrarile de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuția investiției: la finalul perioadei de construcţie, vehiculele şi utilajele folosite vor fi retrase de pe amplasament, deşeurile generate vor fi eliminate de pe amplasament şi transportate de o firmă autorizată către un depozit conform; se va nivela amplasamnetul aducându-l la un aspect cât mai apropiat de cel natural.

  b2) cumularea cu alte proiecte existente şi/sau aprobate: în zona amplasamentului se desfășoară activități agricole; în structura culturilor predomină cultura mare (grâu, porumb, floarea soarelui,etc.).

b3) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei şi a biodiversităţii: în construcție se vor folosi: agregate minerale (pietriș, nisip), apă; în funcţionare se va folosi apă;

  b4) cantitatea şi tipurile de deşeuri generate/gestionate: deșeurile generate în perioada de construcție:

  • pământ amestecat cu materii organice rezultate ȋn urma terasamentelor (înlocuire rețea distribuție apă) se va folosi la acoperirea trenșeeii, se va ȋmprǎștia ȋn straturi de 20-30 cm pe lungimea conductelor înlocuite și ulterior se va ȋncorpora ȋn sol;
  • deșeuri din beton (beton degradat cămin vană linie): va fi transportat la o staţie de concasare, iar pietrişul rezultat va fi folosit pentru a fi împrăştiat pe drumurile de acces din incinta sistemului de irigaţii;
  • deșeuri de ambalaje de hȃrtie-carton și materiale plastice: vor fi colectate selectiv și valorificate prin agenƫi economici autorizaƫi;
  • deșeuri municipale amestecate. vor fi preluate de operatorul local de salubritate ȋn vederea eliminǎrii la un depozit autorizat.

  b5) poluarea şi alte efecte negative:

Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

  b6) riscurile de accidente majore şi/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informaţiilor ştiinţifice: nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu; titularul de proiect/constructorul vor lua măsuri în vederea prevenirii accidentelor;

-  riscuri de accidente majore: nu este cazul;

-  riscuri de dezastre naturale;

- riscuri cauzate de schimbarile climatice.

  b7) riscurile pentru sănătatea umană (din cauza contaminării apei, a poluării atmosferice, etc.): nu este cazul;

c) Amplasarea proiectului  

  c1) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală și destinație conform PUG  aprobat – teren extravilan ocupat de infrastructura de îmbunățiri funciare (infrastructura secundară de irigații -stație de pompare - SPP 6 – Plot 6); teritoriul deservit de Plotul SPP 6 din cadrul O.U.A.I SPP 6 MĂICANESTI aparţine de UAT Măicănești- T146 P722, T147 P723, T148 P724, T149 P726 și are urmatoarele vecinătăţi: la N- plot SPP 7, la - plot SPP 5 și canal CA2, la E- limita amenajare Ciorăști Măicănești, la V- plot SPP 9.

Localizarea sursei de alimentare cu apa a sistemului de irigații aparținând ANIF Filiala Brăila:

Sursa de alimentare o constituie raul Siret; apa pentru irigații va fi livrată către SPP 6 prin contract încheiat între ANIF Filiala Brăila și OUAI SPP 6 MĂICANEȘTI:

- bazinul hidrografic:  XII – 1.000.00.00.00.0 – (râul Siret); Bazin Hidrografic Siret,

- coordonate stereo SPA Nămoloasa: X: 449 873, Y: 697 538,

- cod și denumire corp de apã de suprafață: RORW12.1_B9, Siret,

- curs de apă: alimentarea cu apă pentru irigații se face din râul Siret prin stația de bază SPA Nămoloasa, conform autorizației de gospodărire a apelor – titular ANIF FILIALA Brăila.

   c2) bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale, inclusiv solul, terenurile, apa şi biodiversitatea, din zonă şi din subteranul acesteia: nu este cazul;

   c3) capacitatea de absorbţie a mediului natural, în special pentru:

  1. zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;
  2. zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;
  3. zonele montane şi forestiere: nu este cazul;
  4. arii naturale protejate de interes naţional, comunitar, international: nu este cazul;
  5. zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;
  6. zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul U.E. şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul;
  7. zonele cu o densitate mare a populaţiei: nu este cazul; 
  8. peisaje şi situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

d) Tipurile şi caracteristicile impactului potenţial

   d1) importanţa şi extinderea spaţială a impactului - zona geografică şi dimensiunea populaţiei care poate fi afectată: impactul este local, cu durată limitată, numai în zona frontului de lucru și nu va schimba funcțiunea zonelor învecinate;

   d2) natura impactului: direct și temporar, în perioada de realizare a lucrărilor;

   d3) natura transfrontalieră a impactului: nu este cazul; proiectul nu intră sub incidența Convenției 

privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontier, adoptată la Espoo la 25.02.1991, ratificată prin Legea nr. 22/2001;

   d4) intensitatea şi complexitatea impactului: în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra

factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim dacă se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect (precizate în memoriul de prezentare);

   d5) probabilitatea impactului: redusă pe timpul realizării proiectului;

   d6) debutul, durata, frecvenţa şi reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul lucrărilor asupra factorilor de mediu va debuta odată cu începerea execuţiei lucrărilor, în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar şi reversibil;

   d7) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente şi/sau aprobate: nu e cazul;

   d8) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin aplicarea Condiţiilor de realizare a proiectului menţionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului:

• Investiția se va realiza cu respectarea documentației depuse la A.P.M. Vrancea precum și a normativelor și prescripțiilor tehnice specifice construirii proiectului, a legislației de mediu în vigoare, a prevederilor Certificatului de urbanism nr. 12 / 02.05.2019 emis de Comuna Maicanesti și a Avizului tehnic emis de A.N.I.F. – Filiala Vrancea nr. 1992 / 01.11.2019.

• Se vor respecta prevederile Avizului de gospodărire a apelor nr. 107 / 13.11.2019 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Vrancea/ABA Siret Bacău.

• Prezentul act nu exclude obţinerea avizelor/acordurilor emise de instituţii specializate ale statului conform prevederilor legale.

• La executarea lucrărilor se vor respecta legislația de securitate la incendiu și protecție civilă, normele sanitare și de protecţia muncii în vigoare.

• Organizarea de şantier se va amenaja astfel încât să asigure facilitățile de bază conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările și completările ulterioare.

• Se vor asigura condiții pentru depozitarea temporară a materialelor de construcții și a reziduului de șantier, astfel încât să nu afecteze traficul rutier și să nu creeze disconfort în zonă.

• Investiția va respecta strict proiectul și măsurile de protecție a mediului prevăzute de proiect, în scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

• Se vor lua măsuri pentru prevenirea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toată durata execuției lucrărilor.

• Activităţile care produc mult praf vor fi reduse în perioadele cu vânt puternic, sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

• Se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și se vor pune în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Materialele fine sau prăfoase (pământ, balast, nisip, deșeuri de construcție prăfoase) se vor transporta în autovehicule prevăzute cu prelate de protecție pentru împiedicarea împrăștierii acestora pe partea carosabilă.

• La părăsirea incintei șantierului, roțile autovehiculelor se vor curăța.

• La realizarea investiției se vor utiliza utilaje performante, cu nivel redus al emisiilor de noxe și care au revizia tehnică la zi; se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și punerea în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Nu se vor stoca combustibili în organizarea de şantier.

• Se vor evita pierderile de carburanți sau lubrifianți la staționarea utilajelor/mijloacelor de transport utilizate; pentru aceasta, se vor verifica atent toate utilajele/mijloacele de transport utilizate.

• Se interzice efectuarea lucrărilor de întreținere și reparații a mijloacelor de transport în cadrul obiectivului de investiții / spațiului adiacent, precum și alimentarea cu carburanți a acestora; aceste lucrări se vor realiza numai la unități specializate autorizate.

• După terminarea lucrărilor, constructorul are obligația eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, etc).

• Deșeurile de construcție vor fi transportate și depozitate la o platformă autorizată.

• Managementul deșeurilor generate de lucrările de construcție va fi în conformitate cu legislația specifică de mediu și va fi în responsabilitatea titularului de proiect, cât și a operatorului care realizează lucrările.

• Se vor realiza spații special amenajate pentru colectarea selectivă /depozitarea temporară a tuturor categoriilor de deșeuri produse (deșeuri de ambalaje, deșeuri metalice, de lemn, hârtie – carton, plastic – PET, sticlă, textile, etc.), atât în timpul lucrărilor de execuție a proiectului, cât și în timpul funcționării obiectivului, în vederea eliminării/valorificării prin operatori specializați autorizați, în conformitate cu prevederile Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare.

• Transportul deșeurilor se va face cu mijloace de transport  adecvate fiecărui tip de deșeu, cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.

• Deșeurile menajere generate în perioada lucrărilor de construcții vor fi colectate / stocate temporar în europubele și eliminate prin operator de servicii de salubrizare autorizat.

• Este interzisă depozitarea materialelor de construcții și a deșeurilor rezultate în spații neamenajate în acest scop.
• Este interzisă arderea deșeurilor rezultate atât în timpul lucrărilor de execuție a proiectului cât și în perioada funcționării obiectivului.

• Prezentul act nu se referă la partea de rezistență și stabilitate a lucrărilor.

• Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul și constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuției lucrărilor sau exploatării acestora.

• La finalizarea proiectului, titularul proiectului va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

• Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea şi anularea acesteia, după caz.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui, în condiţiile specificate în art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, în cazul în care se constată apariţia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii.

Potrivit art.16, alin 5 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă decide, după caz, pe baza notificării titularului, prevăzută la art. 15 alin. (2) lit. a), menţinerea actelor de reglementare sau necesitatea revizuirii acestora, informând titularul cu privire la această decizie. Până la adoptarea unei decizii de către autoritatea competentă, este interzisă desfăşurarea oricărei activităţi sau realizarea proiectului, care ar rezulta în urma modificărilor care fac obiectul notificării.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat și care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanței de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanțial, actele, deciziile ori omisiunile autorității publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale:

• O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările și completările ulterioare;

• Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

SR 10009/2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;

• Legea nr. 211 /2011 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare;

• H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României;
• H.G. nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;

• H.G. nr. 352 /21.04.2005 privind modificarea și completarea H.G. 188 /2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

• Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare;

• Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri de ambalaje;

• Se vor respecta prevederile aplicabile din O.U.G. nr. 68/2007 aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin O.U.G. nr. 15/2009 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului.