Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Reabilitare drum comunal DC 169 in comuna Slobozia Bradului, judetul Vrancea - titular - COMUNA SLOBOZIA BRADULUI

DECIZIA  ETAPEI  DE  INCADRARE- PROIECT

 

 

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de  catre : COMUNA SLOBOZIA BRADULUI, cu  sediul in com. Slobozia Bradului, sat Slobozia Bradului, jud. Vrancea,  înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 4202/ 10.04.2019; în baza  Legii nr. 292/ 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 21.11.2019 faptul că proiectul: ,, Reabilitare drum comunal DC 169 in comuna Slobozia Bradului, judetul Vrancea” propus a fi amplasat în com. Slobozia Bradului, sat Slobozia Bradului, judeţul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292 / 2018, Anexa nr. 2, pct. – ul 13, lit. a) < Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului> .                  

b)Caracteristicile proiectului :   

b1) - Mărimea proiectului :

Regimul juridic: Terenul ocupat de lucrarile de reabilitare este situate in intravilanul satului Slobozia Bradului, com. Slobozia Bradului, conform PUG aprobat prin HCL nr. 10/2014.

Regimul economic: folosinta actuala a terenului : drum comunal DC 169 si zone de utilitati publice, cu destinatia- cale de comunicatie terestra.

 Regimul tehnic: Lucrarile vor consta in reabilitarea infrastructurii de transport, cresterea gradului de siguranta si confort a circulatiei rutiere si pietonale. Lucrarile propuse nu vor aduce daune bunurilor altor titulari. In cazul in care lucrarile propuse afecteaza retelele de utilitati amplasate in zona de siguranta a drumului comunal DC 169 propus a fi reabilitat se va obtine in prealabil acordul detinatorilor retelelor respective.

Profilele transversale ale drumului comunal DC 169, ce urmeaza a fi reabilitat vor include  si rigole de evacuare apelor pluviale.

Lungimea totala a drumului propus pentru modernizare in cadrul acestui proiect este de: 2.648  m.

Prezenta investitie este amplasata pe DC 169, in satul Slobozia Bradului, comuna Slobozia Bradului. Starea tehnică actuală a structurii rutiere existente este neadecvată la cerințele traficului și prezintă următoarele deficiențe:

  • Gropi, făgașe, denivelări, burdușiri
  • Lipsa bombamentului
  • Înierbări acostamente
  • Evacuarea apelor pluviale se face în condiții necorespunzătoare, deoarece marginea acostamentului se află mai sus decât marginea părții carosabile

 

  Structura rutieră pentru drumul comunal care se va reabilita, rezultată în urma dimensionării sistemului rutier reprezintă varianta constructivă optimă şi se va realiza în următoarele etape:

  • repararea suprafetei degradate inclusive plombarea gropilor;
  • curatirea si amorsarea stratului de baza;
  • amplicarea geosintetic cu rol de amare si antifisura;
  • realizarea stratului de legătură din mixtura asfaltica de tip BADPC 22,4, aşternerea mixturii asfaltice se va face cu repartizatorul finisor, iar cilindrarea cu cilindri compactori conform normelor tehnice în vigoare;
  • realizarea stratului de uzură din beton asfaltic de tip BAPC 16, aşternerea mixturii asfaltice se va face cu repartizatorul finisor, iar cilindrarea cu cilindri compactori conform normelor tehnice în vigoare;
  • închiderea suprafeţei stratului de uzură cu dressing.

La realizarea structurii rutiere nu există variante alternative, toate lucrările se vor executa mecanizat, conform legislaţiei în vigoare cu respectarea prescripţiilor tehnice de execuţie ce vor fi prevăzute pentru fiecare fază în caietele de sarcini ce se vor elabora în cadrul proiectului tehnic de execuţie.

Acostamentele se vor realiza din beton cu o pantă transversală de 4% sau asfaltate cu o panta transversala de 2% către şanţuri.

La proiectarea elementelor geometrice ale traseului în plan se va avea în vedere menţinerea traseului existent, astfel încât să se evite exproprierile de terenuri sau demolări.

            Pentru asigurarea scurgerii apelor se va utiliza sistemul de santuri pereate existente.

Pentru reabilitarea drumului s-a prevăzut următoarea alcătuire a structurii rutiere:

  • geosintetic cu rol de amare si antifisura;
  • strat de legătură din mixtură asfaltică în grosime de 6 cm;
  • strat de uzură din beton asfaltic în grosime de 4 cm.

 

  Structura rutieră pentru drumul comunal care se va reabilita, rezultată în urma dimensionării sistemului rutier reprezintă varianta constructivă optimă şi se va realiza în următoarele etape:

  • repararea suprafetei degradate inclusive plombarea gropilor;
  • curatirea si amorsarea stratului de baza;
  • amplicarea geosintetic cu rol de amare si antifisura;
  • realizarea stratului de legătură din mixtura asfaltica de tip BADPC 22,4, aşternerea mixturii asfaltice se va face cu repartizatorul finisor, iar cilindrarea cu cilindri compactori conform normelor tehnice în vigoare;
  • realizarea stratului de uzură din beton asfaltic de tip BAPC 16, aşternerea mixturii asfaltice se va face cu repartizatorul finisor, iar cilindrarea cu cilindri compactori conform normelor tehnice în vigoare;
  • închiderea suprafeţei stratului de uzură cu dressing.

La realizarea structurii rutiere nu există variante alternative, toate lucrările se vor executa mecanizat, conform legislaţiei în vigoare cu respectarea prescripţiilor tehnice de execuţie ce vor fi prevăzute pentru fiecare fază în caietele de sarcini ce se vor elabora în cadrul proiectului tehnic de execuţie.

Acostamentele se vor realiza din beton cu o pantă transversală de 4% sau asfaltate cu o panta transversala de 2% către şanţuri.

La proiectarea elementelor geometrice ale traseului în plan se va avea în vedere menţinerea traseului existent, astfel încât să se evite exproprierile de terenuri sau demolări.

            Pentru asigurarea scurgerii apelor se va utiliza sistemul de santuri pereate existente.

Pentru menţinerea curăţeniei, esteticii rutiere şi condiţiilor optime de exploatare ale drumurilor după reabilitare, intrările pe drumurile laterale vor fi amenajate pe o lungime de 15,00 m cu un strat de fundaţie de balast în grosime de 30 cm, un strat de legătură din beton asfaltic de tip BADPC 22,4  în grosime de  6 cm și un strat de uzură din beton asfaltic de tip BAPC 16 în grosime de  4 cm, drumurile laterale ce trebuiesc amenajate fiind în număr de 23 bucăţi.

Pentru siguranta circulatiei pietonale s-a amplasat trecere de pietoni pe DC 169-la km 1+397(amplasata in fata Gradninitei Slobozia Bradului), km 1+875 (amplasata in fata primariei Slobozia Bradului)

Lucrarile aferente podului amplasat pe DC 169 in lungime de 15.50 m. la km 2+591- km 2+606,50:

  • inlocuirea bordurilor prefabricate  existente pe o lungime de 33 m;
  • curatirea si amorsarea stratului de baza;
  • asternerea geosintetic cu rol de amare si antifisura;
  • realizarea stratului de beton asfaltic BAP 16 in grosime de 5 cm.(cale pod ) avand o suprafata de 93 mp;
  • realizarea stratului de beton asfaltic BA 8 in grosime de 2 cm.(trotuare pod) avand o suprafata de 46 mp;
  • inlocuirea parapetului de tip semigreu in lungime de 33 m.;
  • inlocuire parapet de tip greu (rampe pod) in lungime de 88 m.;
  • Curatirea si vopsirea parapetului pietonal existent in lungime de 27,70 m.

 

Organizarea de santier :

            Se va realiza un singur punct de organizare aflat la distanţă convenabilă de limitele lucrării.

În organizarea de şantier se va ţine seama de următoarele:

  • organizările de şantier se vor amplasa la distanţă faţă de zonele locuite;
  • în organizările de şantier se vor lua toate măsurile de protecţie antifonică pentru personalul care munceşte;
  • pentru traficul de şantier se vor alege trasee care să evite pe cât posibil zonele dens populate;
  • se va alege un program de lucru de comun acord cu populaţia din zonă;
  • se va acorda o atenţie sporită manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite Se vor lua măsuri în exploatare care să asigure protecţia sănătăţii oamenilor şi a mediului înconjurător

            Utilajele şi mijloacele de transport vor fi verificate periodic din punct de vedere schimbul de ulei şi alimentarea cu motorină a acestora nu se va face niciodată în amplasament; operaţiile se vor face numai de către personal instruit astfel încât să prevină împrăştierea produselor petroliere.

Se va controla transportul cu autobetonierele, pentru a se preveni pierderile accidentale pe traseu.

Se va efectua curăţirea fronturilor de lucru, prin eliminarea tuturor deşeurilor.

La finalizarea lucrărilor, zona afectată va fi amenajată din punct de vedere peisagistic, pentru aducerea la starea iniţială.

 

        Justificarea  necesității  proiectului:

Avand in vedere starea de deteriorare a drumului comunal soluţia de modernizare adoptată prevede realizarea unui drum care să satisfacă cerinţele actuale şi de perspectivă ale utilizatorilor prin realizarea unei îmbrăcăminţi asfaltice moderne a cărei durată de exploatare va fi sporită prin colectarea şi evacuarea corespunzătoare a apelor meteorice şi printr-o întreţinere curentă şi periodică corespunzătoare. 

b2) Cumularea cu alte proiecte:nu este cazul.

b3) Utilizarea resurselor naturale:   Pentru realizarea lucrarilor de modernizare se vor folosi:

             - produse de balastieră (nisip, pietriș de diverse sorturi) pentru realizarea structurii rutiere;

            - apă, pentru realizarea betoanelor și pentru finisaje;

            - umpluturi de pământ pentru amenajarea spațiilor verzi.

b4) Producţia de deşeuri : Se vor realiza puncte special amenajate în vederea colectării și depozitării temporare a deșeurilor și se va implementa sistemul de colectare selectivă a deșeurilor. Serviciul de colectare a deșeurilor va fi realizat printr-un operator de salubritate autorizat potrivit legii, printr-un contract încheiat cu beneficiarul investiției. Depozitarea deșeurilor se va face doar în locurile special amenajate, nicidecum pe amplasamente neautorizate.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul;

 

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului:     Terenul în lungime de 2684 m propus a fi reabilitat este situat în intravilanul satului Slobozia Bradului, are folosinta actuala- drum communal si zone de utilitati publice, cu destinatia: - cale de comunicatie terestra, conform Certificatului de Urbanism nr. 10/05.04.2019 eliberat de Primaria comunei Slobozia Bradului.

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul.

 c3) Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru :

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de      protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite :   nu este cazul;

       h) ariile dens populate : proprietati existente;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul,  .

 d) Caracteristicile impactului potenţial :

d1)Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care   poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va  schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar , in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei   privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la  25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra  factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia  factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie  a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare si a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 10 / 05.04.2019 emis de Primaria comunei Slobozia Bradului, cat si a celorlalte avize mentionate in cadrul acestuia.

Se vor respecta prevederile Legii nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor, cu modificarile si completarile ulterioare precum si a art. 71 din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului cu modificarile si completarile ulterioare.

-  Se interzice diminuarea spatiului verde existent.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute    prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse (deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor , cu modificarile si completarile ulterioare.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, desuri specifice rezultate din lucrarile de constructie, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriei Slobozia Bradului;
  •  transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate  temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului  autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate  utilajele vor fi verificate periodic;
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării  poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor  transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

- Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

- Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

- Pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

-  Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.