Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Realizare magazii materiale periculoase în cazarma 2675 Slobozia Ciorăşti - tiular - UNITATEA MILITARA 02248

Decizia  etapei de încadrare -proiect

Nr. 7470 /20.08.2019

 Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de Ministerul Apărării Naționale - UNITATEA MILITARA 02248 ,cu sediul in Bucuresti, sector 6, str. Drumul Taberei nr. 7F, înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 1537/11.02.2019 ,

               în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare ,

              Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnică din data de 14.08.2019 că proiectul : “ Realizare magazii materiale periculoase în cazarma 2675 Slobozia Ciorăşti” –cod lucrare 2018-I-2675, propus a fi amplasat în extravilan com. Slobozia Ciorăşti , incinta cazărmii 2675 Slobozia Ciorăşti , jud. Vrancea , nu se supune evaluării impactului asupra mediului .

 

Justificarea prezentei decizii:

I.Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, Anexa nr.2, pct.1d ( impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetatie forestiera sau defrisare in scopul schimbarii destinatiei terenului).

b)Caracteristicile proiectului :

        b1) Dimensiunea si conceptia intregului proiect :

      Imobilul este amplasat în extravilanul localitatii Slobozia Ciorăști, Județul Vrancea, cu acces stradal din drumul european E85, pe drumul județean 205R.

       Imobilul aflat în extravilan este compus din teren şi construcţii, în suprafaţă de 441.484 mp.

 

Proiectul de investiție imobiliară constă în execuția a două magazii de depozitare de materiale periculoase, în cazarma 2675 Slobozia.

            Pe lângă aceste două magazii se propun și o serie de lucrări care constau în realizarea de biute si amenajari exterioare, realizare bazine cu rezerva de apă pentru incendiu, realizare platforme betonate, realizarea drumului de acces dinspre cele doua noi magazii catre drumul principal, refacerea imprejmuirii exterioare a intregii cazarmi.

            Se vor planta pomi de o parte și de alta a drumului propus și în zona de siguranță, pe o fâșie lată de 25 de m de la împrejmuirea exterioară se vor executa lucrări de amenajare ale terenului astfel : tăierea crengilor arborilor până la înălțimea de 3 m de la pământ, îndepărtarea tufișurilor, arboretului, uscăturilor.

            În vederea realizării obiectivului de investiții se va defrișa o suprafață de 9944.86 mp de pădure de foioase formată predominant din salcâm și stejar. Numărul de arbori ce vor fi defrișați este

 

 

de aproximativ 1000, iar procesul de defrișare intră în competența Ocolului Silvic Dumitrești care va asigura tehnologia și necesarul de utilaje specializate specifice (motofierăstraie, utilaje de transport, troliu tractor, fierăstraie manuale, etc). Materialul lemnos rezultat în urma defrișării intră în proprietatea Ocolului Silvic Dumitrești urmând a fi valorificat în condiții legale.

Defrișarea se va efectua astfel încât să nu afecteze suprafața adiacentă celei propuse inițial.

 

  • Obiect 1. – Realizarea a două magazii materiale periculoase

Se propune realizarea a două constructii supraterane, dispuse izolat, cu destinația de magazii pentru depozitarea materialelor periculoase:

  • Regim de înălțime: P;
  • Arie desfășurată propusă = 372.11 mp
  • Aria construită propusă = 372.11 mp
  • H max. = 6.26 m.

Instalații sanitare

Apele meteorice de pe acoperiș sunt colectate prin intermediul sistemului tip jgheab-burlan.

Apele pluviale evacuate prin burlanele exterioare se vor scurge liber la un sistem de rigole amplasate perimetral și descărcate la teren.

Pentru magaziile de materiale periculoase se vor asigura mijloace și materiale pentru stingerea incendiilor astfel :

a) pentru fiecare magazie se prevad câte două bazine de apă prefabricate a câte 1 m3 fiecare, pentru intervenția cu gălețile.

b) pentru alimentarea cu apă a autospecialelor de intervenție:

- două bazine noi, având capacitatea de 25 m3, aflate la o distanță de 52.17 m, respectiv 76.18m față de magazia M1 si deservesc magazia M1,

- un bazin nou, având capacitatea de 25m3, aflat la o distanță de 72.55m față de magazia M2 și de un bazin existent ce are o capacitate de 24m3 și se află la o distanță de 90.72m față de magazia M2

Bazinele prevăzute se amplaseaza la o distanță de 50-150 m de magazii astfel încât să fie asigurată aducerea apei la fiecare magazie în același timp din două bazine.

Pentru fiecare magazie se prevăd câte două bazine de apă prefabricate a câte 1 m3 fiecare, pentru intervenția cu gălețile, la începutul incendiului.

  • Obiect 2. – Realizarea biute si amenajări exterioare

Se propune realizarea unor valuri de pămant de jur împrejurul fiecărei magazii, cu scopul de a proteja construcțiile si drumurile invecinate. Acestea vor fi dispuse pe toate cele patru laturi ale unei magazii. Pentru realizarea obiectivului de investiții se vor realiza și amenajările exterioare necesare: taierea vegetației, nivelarea terenului, plantare arbori.

  • Obiect 3. – Realizare bazine cu rezervă de apă pentru incendiu

Se vor realiza bazine de apă pentru stingerea incendiilor.

  • Obiect 4. – Realizare drumuri acces și platforme

Se vor asigura drumuri de legatură între pavilioanele nou propuse (magazii, platforme) și celelalte facilitați din incinta cazărmii 2675 Slobozia Ciorăsti.

Se vor asigura platforme betonate în dreptul magaziilor și platforme betonate de evacuare în caz de incendiu.

Drumul propus face legătura între drumul existent și noile magazii propuse pe partea de Vest a lotului. Structura rutieră este compusă din drum auto pietruit.

Drumul nou proiectat este prevăzut cu șanțuri pentru colectarea apelor pluviale și sunt mascate prin plantare de arbori pe ambele părți.

În dreptul platformelor betonate, ce sunt prevăzute cu rigole prefabricate din beton armat, apele pluviale vor fi preluate prin intermediul unui podeț tubular de beton cu diametrul de cca. 50cm de către șantul de pământ tasat.

Platformă betonată pentru staționarea și realizarea manevrei de încărcare/descărcare a containerelor de materiale periculoase, ce sunt aduse în incintă cazărmii de tehnică militară pe roți cât și manipularea acestora în magazii prin intermediul unui fork-lift.

Indicativi:

- suprafață platformă auto = 205.94 mp

- dimensiuni platformă auto = 7 x 29,42m

Cele două magazii propuse prin proiect, M1 și M2, beneficiază de câte o platformă betonată pentru depozitarea temporară a containerelor din magazii, în cazuri de urgente.

  • Obiect 5. – Refacere împrejmuire exterioară cazarmă

Se propune refacerea gardului de împrejmuire perimetrală în scopul asigurării securității primare a obiectivului și funcționarea în parametri normali a sistemelor de securitate suplimentare.

• Lungime preconizată = 2755.4 m

• H max. = 2.10 m.

  • Obiect 6. – Defrisare

Defrisarea va fi executata de pe o suprafata de 9944.86 mp de pădure de foioase formată predominant din salcâm și stejar de catre personalul si cu utilajele Ocolului Silvic Dumitresti .

              Numărul de arbori ce vor fi defrișați este de aproximativ 1000

 

 Racord la rețeaua de alimentare cu apă:

- Se va realiza de la un put forat existent.

 Racord la rețeaua de canalizare:

- Nu este cazul.

 

Organizarea de santier

Pentru organizarea de şantier se va stabili o suprafaţă de cca. 200 m2 aferentă spaţiilor pentru personalul de şantier şi depozitarea materialelor ce urmeză a fi puse în operă.

Asigurarea organizării de şantier cu toate utilităţile necesare desfăşurării activităţii se va realiza din cele existente în zona de amplasament.

 

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate : - nu este cazul.

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii : agregate minerale, apa.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate : - deşeuri de construcţii , pamant, deseuri de hartie, carton, materiale plastice, lemn de la ambalaje , fier, cupru,  materiale izolatoare, deşeuri menajere, etc.

Deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor si HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile , inclusiv deseurile periculoase cu modificarile si completarile ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si valorificate prin unitati specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

Se vor respecta prevederile si limitele SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant .

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza , inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

-  riscuri de dezastre naturale  - nu este cazul.

- riscuri cauzate de schimbarile climatice- nu este cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana- nu este cazul .

Zona obiectivului analizat este delimitata astfel incat riscul producerii unor accidente printre membrii comunitatilor invecinate este eliminat..

Functionarea utilajelor in vederea realizarii lucrarilor propuse va fi intermitenta.

c) Amplasarea proiectelor :

 c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor :  conform certificatului de urbanism nr. A 11.649/04.09.2018 emis de catre Ministerul Apararii Nationale – Directia Domenii si Infrastructuri, terenul este situat in extravilan comuna Slobozia Ciorasti, incinta cazarmii 2675 Slobozia Ciorasti , folosinta actuala : teren destinatie speciala; destinatia : cazarma.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale ( inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural , acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: nu este cazul ,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul ,

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul ,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : nu este cazul,

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : nu este cazul,

       f) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul ,

       g) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul .

       h) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care

 poate fi afectata : - proiectul are dimensiuni reduse, impactul asupra mediului în urma   

implementării proiectului va fi minim, strict local si prin realizarea proiectului nu se va schimba   

functiunea zonei. Respectarea normelor de protecția mediului vor face obiectul supravegherii de   

către structurile de specialitate din cadrul unității militare.

d2) Natura impactului: direct si temporar , in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul , proiectul nu intra sub incidenta Conventiei  

privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la

25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra

factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia

factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata , frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului :impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

      Perioada de expunere va fi redusă, întrucât poluanţii se vor manifesta doar în etapa de execuţie.

      Pe măsura realizării lucrărilor calitatea factorilor de mediu afectaţi va reveni la parametrii anteriori.

      În perioada de funcţionare factorii de mediu nu vor fi afectaţi suplimentar față de situația existentă.     

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea masurilor privind protectia factorilor de mediu propuse in memoriul de prezentare si a conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului , a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. A 11.649/04.09.2018 emis de catre Ministerul Apararii Nationale – Directia Domenii si Infrastructuri precum si a avizelor menţionate in acesta.

- Se vor respecta mentiunile din  avizul de principiu nr. 5488/18.06.2019 emis de Garda Forestiera Vrancea , iar lucrarile de defrisare ( inventariere, recoltare si valorificare) se vor executa de catre personal calificat si cu utilajele Ocolului Silvic Dumitresti dupa emiterea de catre Garda Forestiera Focsani a Deciziei pentru scoaterea definitiva din fondul forestier a terenului.

- La realizarea proiectului de investitii , Ministerul Apararii Nationale va avea in vedere respectarea art. 83 lit. b) din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului cu modificari, aprobata prin Legea nr. 256/2006 cu modificarile si completarile ulterioare.

      - Prezentul act nu exclude obţinerea avizelor/acordurilor emise de instituţii specializate ale statului  

     conform prevederilor legale.
      - La executarea lucrărilor se va respecta legislația de gospodărire a apelor, de securitate la

      incendiu și protecție civilă, normele sanitare și de protecţia muncii în vigoare.

      - Se va reface cadrul natural pentru suprafețele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse prezentate in Memoriul de 

      prezentare .

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si utilajelor  

      utilizate.

      - Se vor folosi drumurile existente nu se vor deschide drumuri noi de acces.

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe , praf , zgomot si vibraţii.

      - Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii si demolari va fi in conformitate

cu prevederile art. 17 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deseurilor cu modificarile si completarile ulterioare si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri din demolări si constructii , deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii si demolari vor fi colectate / stocate temporar

in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri conforma / autorizata ; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii si demolari 

(metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate utilajele

vor fi verificate periodic;

  • Materialul lemnos , managementul deseurilor  generate din activitatea de defrisare cat si

transportul acestora vor fi asigurate de Ocolul Silvic Dumitresti.

     - Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

  • La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare. 

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

Pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un

drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ

competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

              

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • Lege nr. 107/1996 privind legea apelor cu modificarile si completarile ulterioare;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificarile si completarile ulterioare;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei, cu modificarile si completarile ulterioare .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.