Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Refacere pod pe DC 142, strada Pietroasa, comuna Cimpineanca, judetul Vrancea - titular - UAT CIMPINEANCA

DECIZIA  ETAPEI  DE  INCADRARE

PROIECT

Nr. 6076 din  04.06.2019

 

 Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de  catre : UAT CIMPINEANCA, cu  sediul in com. Cimpineanca, sat Cimpineanca, jud. Vrancea,  înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 4370/ 15.04.2019; în baza  Legii nr. 292/ 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 30.05.2019 faptul că proiectul: ,, Refacere pod pe DC 142, strada Pietroasa, comuna Cimpineanca, judetul Vranceapropus a fi amplasat în  extravilanul comunei Cimpineanca, sat Pietroasa, judeţul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292 / 2018, Anexa nr. 2, pct. – ul 13, lit. a) ( orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 24 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului) .                  

b)Caracteristicile proiectului :   

b1) - Mărimea proiectului :

Regimul juridic: Terenul ocupat cu lucrarile propuse este situate in extravilanul localitatii Cimpineanca, sat Pietroasa, mai précis podul de pe drumul communal DC 142- Strada Pietroasa, peste paraul Pietroasa. Imobilul ocupat de lucrarile propuse apartine domeniului public al UAT Cimpineanca, conform HCL 54/25.10.2018.

 Regimul economic: Terenul respectiv este încadrat la categoria de folosinţă actuala –   teren arabil extravilan, cu destinatia : teren arabil extravilan.

 Regimul tehnic: Elementele geometrice ale podului existent afectat in urma calamitatilor naturale produse de inundatii sunt :- latime parte carosabila Bc= 6,80 m, - lungime pod Lp= 5,50 m. In cazul in care lucrarile propuse afecteaza retelele de utilitati amplasate in zona drumului se vor obtine in prealabil acordul detinatorilor retelelor respective. Prin lucrarile propuse nu vor fi afectate retelele din zona si nu se vor aduce daune bunurilor altor titulari. La finalizarea lucrarilor, beneficiarul va aduce terenul la forma si cota initiala, accesul se asigura din drumul comunal.

Descrierea proiectului:

Podul de pe DC 142 este amplasat în afara localității Cîmpineanca, în extravilan și asigură continuitatea drumului peste rîul Pietroasa. Sunt necesare reabilitări și/sau înlocuirea unor elemente, avand starea tehnica ,, Nesatisfacatoare’’, conform Instrucţiuniilor AND 522-2002.

Defectele  şi degradările constatate la pod sunt:

- clasa de încărcare la care sunt dimensionate grinzile este I-convoi de calcul A13-S60,

- beton clasă necorespunzătoare dală b.a.,

- beton segregat dală b.a.,

- armături descoperite, ruginite, la dală b.a.,

- rupturi amonte dală b.a.,

-clasă beton necorespunzătoare la aripi din b.a.,

- beton segregat la aripi din b.a.,

- secțiune albie pod subdimensionată hidraulic,

- albie decalibrată, depuneri de agregate în amonte și sub pod,

- lipsă apărări de maluri,

- lipsă parapeți de siguranță deformabili de tip semigreu pe rampe de acces.

- timpanele nu au parapeți de siguranță.

De structura de rezistență a podului  nu sunt suspendate conducte de apă.

Nu există indicatoare rutiere pentru restricţii de gabarit şi sarcină pe osie.

Suprastructura

Structura constructivă adoptată pentru suprastructură este din punct de vedere al schemei statice grindă simplu rezemată.

Elementele de rezistenţă sunt grinzi cu corzi aderente, prefabricate, precomprimate, tip T întors, cu lungimea de 8,00 m, înălțimea de 42 cm şi lăţimea de 60 cm, în secţiune transversală numărul lor fiind 13 bucăți. Peste grinzi se va turna o placă de suprabetonare din beton C25/30 armată pe două direcţii .

Grinzile precomprimate reazemă pe cuzineții infrastructurii prin intermediul aparatelor de reazem fixe şi mobile din neopren, cîte două la fiecare capăt al grinzilor.

Calea pe pod este alcătuită din hidroizolaţie, 4 cm strat protecție hidroizolație beton şi două straturi de mixtură asfaltică BA 8, de 3 cm grosime fiecare.

Pe lateral sunt montați parapeți de siguranță deformabili, combinați, de tip semigreu.

 Parapeții metalici sunt înglobați în grinzile laterale din beton armat.

Continuitatea suprafeţei de rulare a căii în zona rosturilor va fi asigurată de dispozitiv de acoperire a rosturilor de dilataţie. Termenul de garanţie a dispozitivului va fi de minim 10 ani de exploatare normală a podului. Caracteristicile fizico-mecanice care trebuiesc satisfăcute sunt prevăzute în caietul de sarcini.

 

Rampe de acces

Pentru asigurarea continuităţii traseului pe podul din beton armat ce urmează a se executa, în condiţiile amplasamentului propus prin prezenta documentaţie sunt necesare atât pe malul drept cât şi pe malul stâng, rampe de acces la pod.

În profil transversal curent, rampele de acces au următoarele elemente geometrice:

  • lăţime parte carosabilă 5,50 m,
  • acostamente 2 x 0,75 m,
  • panta transversală a părţii carosabile = 2,5 % iar a acostamentelor de 4% .

Rampele de acces se vor realiza din umplutură de pământ (material din zonă) şi vor avea următoarea structură rutieră:

  • 25 cm balast SR EN 13242+A1,
  • 15 cm piatră spartă SR EN 13242+A1
  • 6 cm mixtură asfaltică BADPC 22,4, SR EN 13108-1/2007.
  • 4 cm mixtură asfaltică BA16 - SR EN 13108-1/2007.

Lucrari de aparare:

  • Prad de fund din saltea de gabion cu dimensiunile 5,0 x 2,0 x 0,50 m;
  • Aparare de maluri din gabioane cu urmatoarele dimensiuni:
  • Amonte mal drept/stang- 40/40 m lungime cu dimensiunile 5,0 x 1,0 x 1,0 m;
  • Aval mal drept/mal stang – 25/25 m lungime cu dimensiunile 5,0 x 1,0 x 1,0 m.

              Suprafata ocupata de lucrari in albie este de 781 mp.

Pentru scurgerea apelor pluviale de pe pod, rampele vor avea casiuri din beton C16/20. Asigurarea accesului la infrastructură şi albie cît şi pentru lucrări de întreţinere, se va realiza prin  amenajarea pe taluzul rampelor de acces de  scări monolite din beton.

Lucrările se vor executa cu devierea circulației pe o variantă de serviciu amplasată aval de podul existent. Se vor monta două tuburi PREMO cu diametrul de 1500 mm iar lățimea părții carosabile va fi de 4,00 m, circulația desfășurîndu-se alternativ. Prioritatea vehiculelor va fi reglementată de indicatoare rutiere și/sau semafoare mobile conform Instrucţiuni privind condiţiile de închidere a circulaţiei rutiere sau de instituire a restricţiilor în vederea executării de lucrări în zona drumurilor publice

 

Organizarea de santier :

O importanţă deosebită în alegerea proiectului de refacere a podului a avut-o cerinţele Comunei Cimpineanca, respectiv a locuitorilor din zonă.

În organizarea de şantier se va ţine seama de următoarele:

  • organizările de şantier se vor amplasa la distanţă faţă de zonele locuite;
  • în organizările de şantier se vor lua toate măsurile de protecţie antifonică pentru personalul care munceşte;
  • pentru traficul de şantier se vor alege trasee care să evite pe cât posibil zonele dens populate;
  • se va alege un program de lucru de comun acord cu populaţia din zonă;
  • se va acorda o atenţie sporită manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite şi a obiectivelor care îşi desfăşoară activitatea lângă drum;

 

        Justificarea  necesității  proiectului:  

Drumul comunal DC 142- strada Pietroasa asigura legatura rutiera intre drumul judetean DJ 205 C si comuna Cimpineanca, iar podul de pe DC 142 este amplasat in afara localitatii Cimpineanca, in extravilan si asigura continuitatea drumului peste raul Pietroasa.

Justificarea investitiei consta in degradarile multiple constatate la pod si anume:

  • durata de viata a podului construit in anul 1980;
  • volumul redus al lucrarilor de intretinere pe durata de viata a constructiei;
  • volumul redus al fondurilor alocate pentru lucrari de intretinere care au facut ca lucrarile de intretinere curenta si periodica sa fie practic inexistenta;
  • modificarile organizatorice ale unitatilor de administrare a strazilor si drumurilor judetene care au facut ca interventiile asupra podului sa fie intarziate sau amanate;
  • cresterea sarcinii pe osie si mai ales nerespectarea sarcinilor maxime de tonaj pe osie si totale;
  • normele tehnice in vigoare la data proiectarii si executiei podului care indicau clase de betoane inferioare comparativ cu clasele de beton acceptate astazi;
  • calamitatile care au avut loc frecvent in zona in ultimii 20 de ani si care nu au fost urmate de masuri de interventie prompte si la timp din partea administratorului drumului din lipsa de fonduri.

b2) Cumularea cu alte proiecte:nu este cazul.

b3) Utilizarea resurselor naturale:   Pentru realizarea lucrarilor de modernizare se vor folosi:

            Materialele utilizate sunt:

  • produse de balastieră (aprovizionate de la balastiere autorizate);
  • betoane asfaltice şi betoane de ciment (aprovizionate de la staţii de betoane autorizate, sau preparate local conform normelor) ;
  • combustibili auto necesari functionării utilajelor (vor fi aprovizionaţi din staţii de distribuţie);

b4) Producţia de deşeuri : Din activitatea ce urmeaza a se desfaşura pe platforma obiectivului se estimeaza ca va rezulta un volum variabil de deseuri.

Aceste deşeuri vor fi de genul:

- deşeuri menajere provenite de la muncitorii care realizează obiectivul; compoziţia acestora este predominantă din materii organice, ambalaje de hârtie, plastic,  sticlă şi resturi textile.

- deşeuri industriale: deşeuri din metale feroase care provin de la  conducte sau piese de schimb deteriorate în timp, scăpări de produse petroliere – provenite de la exploatarea utilajelor terasiere.

Modul de gospodărire a deşeurilor

Deşeurile rezultate din activitatea zilnică desfăşurată în cadrul modernizari si refaceri drumurilor vor fi colectate în pubele tipizate amplasate în locuri special destinate acestui scop; pubelele vor fi preluate periodic de către serviciile de salubritate din zonă, pe bază de contract.

Deşeurile provenite de la pierderile accidentale de produse petroliere vor fi colectate şi deversate într-un separator de produse petroliere sau vor fi adunate cu ajutorul unor materiale absorbante, care se vor stoca în recipienţi speciali şi vor fi distruse prin incinerare în incineratoare autorizate.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul;

 

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului:     Terenul ocupat cu lucrarile propuse este situate in extravilanul localitatii Cimpineanca, sat Pietroasa, mai précis podul de pe drumul communal DC 142 – Strada Pietroasa, peste paraul Pietroasa. Folosinta actuala – teren arabil extravilan, destinatia- teren arabil extravilan

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul.

 c3) Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru :

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite :            

       nu este cazul;

       h) ariile dens populate : proprietati existente;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul,  .

 

 

 d) Caracteristicile impactului potenţial :

d1)Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care   poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va  schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar , in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei   privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la  25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra  factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia  factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie  a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare si a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 36 / 05.03.2019 emis de Primaria Cimpineanca, Avizului de gospodarire a apelor nr. 33/10.05.2019 emis de SGA Vrancea, cat si a celorlalte avize mentionate in cadrul acestuia.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute    prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse (deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, desuri specifice rezultate din lucrarile de constructie, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriei municipiului Focsani; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate  temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului  autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate  utilajele vor fi verificate periodic;
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării  poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor  transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

      - Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

-  Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

              

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

      Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.