Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru “ Modernizare drum comunal DC 200 Largaseni Km 0+000 – Km. 1+000”, titular Primaria Comunei Corbita

Decizia  etapei de încadrare ( PROIECT)

Nr. 9857/16.10.2017

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresată de Primaria comunei Corbita, cu sediul în com. Corbita, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 8072/24.08.2017,

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 19.10.2017 că proiectul : Modernizare drum comunal DC 200 Largaseni  Km 0+000 – Km. 1+000” , propus a fi amplasat în com. Corbita,  sat Largaseni, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct. 13 a.

Comuna Corbiţa este situată în partea de nord- est a judeţului Vrancea, având în componenţa sa satele Şerbăneşti, Corbiţa, Lărgăşeni, Rădăcineşti, Tuţu, Ocheşeşti, Izvoarele, Vâlcele,  Sălcuţa, Buda.

Tronsonul studiat din drumul comunal DC 200 având o lungime de 1000,00 m,           între km 0+000 – km 1+000, asigură legătura rutieră cu unităţile de stat sau private care îşi desfăşoară activitatea în această zonă.

Cu un traseu caracteristic drumurilor din localităţile rurale din zonele de terasa si lunca, cât şi fenomenelor naturale repetate (inundaţii, fenomene de îngheţ-dezgheţ frecvente) ce au determinat degradări importante ale corpului drumului, lucrările de modernizare reprezintă soluţia optimă care se verifică din punctul de vedere al rezistenţei, asigurând o capacitate portantă bună, crescând atât confortul în exploatare cât şi siguranţa circulaţiei.

 

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

        Principalele cantităţi de lucrări sunt :

  • lungimea totală a traseului propus pentru modernizare:    1,000 km
  • lăţime parte carosabilă variabila:                                        4,00 m
  • acostamente:                                                                      2 x 0,50 m
  • platforma drumului:                                                             5,00 m
  • clasa tehnică a drumului este “V “
  • viteza de proiectare este 25 km/h

 

DESCRIEREA INSTALAŢIEI ŞI A FLUXURILOR TEHNOLOGICE

Documentaţia de faţă cuprinde totalitatea lucrărilor necesare pentru aducerea drumului la un nivel optim de funcţionalitate şi exploatare, asigurarea unei circulaţii rutiere în condiţii de securitate şi confort.

Traseul în plan

Traseul drumului în plan este proiectat pe traseul drumului existent şi nu sunt afectate suprafeţe de teren din proprietate privată sau de stat, având o lungime totală de 1000,00 m. Elementele geometrice în plan sunt stabilite în comformitate cu STAS 863/85 pentru viteza de proiectare de 25 km/h.

Profilul în lung     

Profilul longitudinal al drumului se menţine ca elemente geometrice, linia roşie urmărind axul traseului existent.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Aliniamentele axului drumului se racordează între ele prin curbe în arc de cerc şi raze având mărimile înscrise în proiect.

Profilul transversal tip

În concordanţă cu normele tehnice actuale şi ţinând cont de clasa tehnică în care se încadrează, drumul comunal s-a proiectat cu lăţimea de 4,00 m, încadrată de acostamente de 0,50 m conf. ORD. M.T. nr. 45/1998 şi pantă de 2,5%.

Lăţimea platformei este de 5,00 m şi este încadrată de şanţuri neprotejate,  amplasate de o parte sau de alta a drumului.

Amenajarea sistemului rutier proiectat

Structura constructivă propusă are următoarea alcătuire:

  • strat de balast în grosime de 20 cm;
  • strat de piatră spartă amestec optimal în grosime de 12 cm;
  • strat de legătură BADPC 20 în grosime de 5 cm;
  • strat de uzură din beton asfaltic BAPC 16 în grosime de 4 cm.

Amenajare acostamente

Acostamentele au lăţimea de 0,50 m, fiind consolidate, având aceeaşi structura rutiera ca si carosabilul.

Scurgerea apelor

Pentru asigurarea colectării şi evacuării apelor pluviale de pe platforma drumului se realizează şanţuri neprotejate.

Descărcarea apelor din şanţuri se face la distanţe cât mai mici, în funcţie de configuraţia terenului, pentru a se evita stagnarea apelor în zona drumului.

Amenajare drumuri laterale

Pentru asigurarea viabilităţii lucrărilor este necesară şi amenajarea intersecţiilor cu drumurile laterale pe o lungime de 10,00 m, prin realizarea unui sistem rutier având aceeaşi structură ca şi drumul studiat.

METODE FOLOSITE ÎN CONSTRUCŢIE

  • execuţia unui strat de balast de 20 cm grosime;
  • execuţia unui strat de piatră spartă amestec optimal de 12 cm grosime;
  • execuţia unui strat de legătură BADPC 20 de 5 cm grosime;
  • execuţia unui strat de uzură BAPC 16 de 4 cm grosime.

 Se vor realiza lucrări pentru colectarea si scurgerea apelor pluviale (santuri, podeţe).

În cadrul acestui studiu nu este implicata realizarea altor reţele utilitare: apã, canalizare, gaz, energie termicã sau electricã.

DETALII PRIVIND ALTERNATIVELE CARE AU FOST LUATE ÎN CONSIDERARE

- Varianta I “ fără proiect” executarea unei întreţineri curente – care presupune repararea zonelor degradate, degajarea şanţurilor, eventual înlocuirea unor podeţe degradate.

- Varianta II – “cu proiect” o intervenţie asupra drumului şi executarea unui sistem rutier care să ducă la creşterea capacităţii portante a drumului comunal, cu beneficiile pe care le presupune aceasta operaţie. Acţiunea la zona drumului va fi completată de intervenţia la dispozitivele de scurgere şi evacuare a apelor din precipitaţii.

Alternativa studiata in cadrul studiului de fezabilitate este următoarea:

- îndepărtarea materialului necorespunzător de pe platforma drumurilor;

- execuţia unui sistem rutier care să crească capacitatea portantă a drumului;

- executarea şanţurilor şi a podeţelor.

Caracteristicile instalațiilor proiectate:

-Alimentarea cu apa - nu este cazul.

- Evacuarea apelor uzate: nu este cazul

- Cai noi de acces sau schimbări ale celor existente: nu este cazul

-Dupa terminarea lucrarilor propuse in cadrul prezentului proiect tehnic, amplasamentul va fi eliberat de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.)  , urmand a fi amenajate spatii pentru circulatii pietonale.

b2)Cumularea cu alte proiecte : nu este cazul,

b3)Utilizarea resurselor naturale : 

-           produsele de balastiera (nisip, pietriş de diverse sorturi)

-           apa pentru realizarea betoanelor;

-           umpluturi de pamant;

b4)Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii (conductoare electrice, elemente de fixare a acestora pe stilpi, e.t.c.), deşeuri menajere . Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5)Emisiile poluante , inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora,

b6)Riscul de accident , ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

 

 

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului :

Obiectivul de investiţii se află în intravilanul com. Corbita, sat Largaseni, T 5, P  200,  judeţul Vrancea.

Conform certificatului de urbanism nr. 25 din 23.08.2017 emis de Primăria comunei Corbita, terenul apartine domeniului public al comunei, conform HCL nr. 28/30.11.2002. Terenul nu figureaza in zone cu interdictii de construire.

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona , calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului , cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede: nu este cazul ,

       b) zonele costiere: nu este cazul ,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul ,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul ,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt: zone de  protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este amplasat în arie protejată.

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite: nu este cazul,

h) ariile dens populate: Conform certificatului de urbanism nr: 199/12.07.2017 emis de Primăria comunei Corbita, terenul face/are categoria de folosinţa – străzi, zona de siguranță și de protecție a străzilor . Impactul poate fi semnificativ pe durata constructiei daca nu se respecta conditiile din memoriu tehnic.

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologic: nu este cazul

d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este cazul,

 d2) Natura transfrontaliera a impactului: nu este cazul,

 d3) Mărimea si complexitatea impactului: în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim dacă se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate în memoriul tehnic) ,

 d4) Probabilitatea impactului: redusă,

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : în perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 25/23.08.2017 emis de Primăria comunei Corbita.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI si de protecţia muncii .

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate in incinta proprietatii titularului.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Se va reface cadrul natural pentru suprafeţele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor, se vor reface spatiile verzi.

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf , zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor de orice natura in afara proprietatii titularului de proiect.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si readucerea la starea iniţiala.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri inerte autorizata;

transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice ,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate /stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate

utilajele vor fi atent verificate.

-  Se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic care sa nu genereze scurgeri de produse petroliere si lubrifianti, zgomot, vibratii.

     - Organizarea de şantier va fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

     -   Organizarea de santier pentru lucrarile prevazute prin proiect va respecta obligatoriu masurile specifice pentru reducerea si/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sanatatii umane si mediului inconjurator. Se vor avea in vedere: imprejmuirea corespunzatoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc.

     - Organizarea de santier se va realiza in interiorul amplasamentului astfel incat impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derularii lucrarilor prevazute prin proiect sa fie cat mai redus.

  • La parasirea incintei şantierului , rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • In cazul unui incident sau accident care ar putea afecta semnificativ mediul se va instiinta imediat APM Vrancea si GNM-CJ Vrancea.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

- Prezentul act nu exonereaza titularul investitiei de obligatia obtinerii tuturor avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin.(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 acustică – limite admisibile ale nivelului de zgomot în mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

 

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.