Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Interventie in regim de urgenta pentru punerea in siguranta mal drept km 9+300, AHE Calimanesti - titular - HIDROELECTRICA SA – S.H. “BISTRITA”-P.NEAMT

Decizia  etapei de încadrare ( PROIECT)

Nr. 11573 din 20.01.2017

 

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de HIDROELECTRICA SA – S.H. BISTRITA”-P.NEAMT , cu sediul in Piatra Neamt , str. Locotenent Draghiescu nr. 13, jud. Neamt , înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 9890 din 26.10.2016 ,

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 19.01.2017 că proiectul : “ Interventie in regim de urgenta pentru punerea in siguranta mal drept km 9+300, AHE Calimanesti ” , propus a fi amplasat in extravilanul com. Pufesti, sat Calimanesti , jud. Vrancea , nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct. 13 a

   -  proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.  57 / 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare , amplasamentul acestuia fiind situat in interiorul :

1. Ariei de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior,

2. Sitului de Importanta Comunitara ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior.

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

Ploile abundente din perioada 03-06 iunie 2016 și cele din perioada următoare (11-13 octombrie 2016), au condus la viituri pe râurile Trotuș și Siret.

Astfel, râul Trotus, afluent al Siretului, și care se varsă în acumularea Călimănești a avut în perioada 03-06 iunie 2016 vârful viiturii de 2.130 mc/s (în data de 04.06.2016).

Precipitaţiile din perioada 11-13.10.2016 au condus la noi viituri pe râul Trotuș, care a avut un debit de 420 mc/s, provocând avarii suplimentare a digului de acumulare (plӑci de pereu prӑbuşite, umplutura de balast din piciorul amonte erodatӑ, pinten de reazӑm prӑbuşit ȋn diverse zone), pe lungimea totalӑ afectatӑ, de circa 180 m.

 

Astfel a fost necesarӑ demararea procedurii de achiziţie de execuţie lucrӑri ȋn regim de urgenţӑ şi ȋnceperea reparaţiilor ȋn zona afectatӑ, prin execuţia unei protecţii de mal antierozionalӑ, conform soluţie adoptatӑ de cӑtre proiectantul initial SC ISPH PD Bucureşti.

In urma derulӑrii procedurii de achiziţie de lucrӑri s-a ȋncheiat contractul nr.21/03.10.2016, cu SC Construcţii Feroviare Drumuri şi Poduri SRL, efectuând ȋn zona afectatӑ un prism de siguranţӑ,  la baza taluzului amonte al digului de acumulare mal drept. 

Solutia propusӑ de cӑtre SC ISPH –PD şi pusӑ ȋn aplicare pentru punerea în siguranță a digului de acumulare,  constӑ ȋn realizarea unui prism de anrocamente selectate cu greutatea cuprinsӑ ȋntre 500-1000 kg/bc. S-a aşezat un strat de balast la partea superioarӑ a prismului, pentru umplerea golurilor dintre anrocamente şi pentru circulaţia utilajelor şi autobasculantelor.

Lucrӑrile pentru prismul de apӑrare din anrocamente, este amplasat ȋn cuveta lacului, paralel cu DMD. Sunt lucrӑri provizorii, de intervenţie ȋn regim de urgenţӑ, pentru punerea ȋn siguranţӑ a tronsonului avariat.

 

Lucrӑrile principale pentru refacerea pereului şi a pintenului de reazӑm ȋn zona afectatӑ a digului, se vor executa ȋn baza unui proiect tehnic (ulterior acestei lucrӑri).

Proiectul tehnic cu detalii de execuţie pentru repararea efectivӑ a digului Cӑlimӑneşti, va fi elaborat ȋn conformitate cu recomandӑrile  expertizei tehnice, ȋn scopul asigurӑrii exploatӑrii digului de acumulare ȋn condiţii de siguranţӑ.

 

Pentru lucrarile mentionate nu este necesarӑ o organizare de şantier.

b2)Cumularea cu alte proiecte : nu este cazul

b3)Utilizarea resurselor naturale :  agregate minerale.

b4)Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( beton, pamant, anrocamente , etc.), deşeuri menajere . Deşeurile vor fi colectate selectiv si valorificate prin unitati specializate cu respectarea Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor ,

b5)Emisiile poluante , inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

Se vor respecta prevederile si limitele STAS nr. 10009/1988 - Acustica in constructii,Acustica urbana.

b6)Riscul de accident , ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului : terenul este inventariat in domeniul public al statului administrat de catre SC Hidroelectrica SA . Regimul economic: dig mal drept Calimanesti. Destinatia : dig mal drept Calimanesti.

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona , calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului , cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede ; nu este cazul ,

       b) zonele costiere : nu este cazul ,

       c) zonele montane si împădurite : nu este cazul ,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale : nu este cazul ,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare , cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică :

       - Aria de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior,

       - Situl de Importanta Comunitara ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior.

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja

       depăşite : nu este cazul ,

       h) ariile dens populate : nu este cazul .

       i) peisaje cu semnificaţie istorica , culturala si arheologica : nu este cazul

d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului  : aria geografica si numărul de persoane afectate : impactul este    

 local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor     

 invecinate  ,

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul ,

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului

  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta

  masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in

  memoriul tehnic) ,

       d4) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

       d5) Durata , frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de executie a proiectului   

  impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului , a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 348/17.10.206 emis de Consiliul Judetean Vrancea precum si a avizelor menţionate in acesta.

- Se vor respecta precizarile din urmatoarele documente emise de alte autoritati: adresa nr. 34018/IL/22.12.2016 emisa de Administratia Bazinala de Apa Siret – Bacau, adresa nr. 3466/16.01.2017 emisa de Asociatia pentru Conservarea Diversitatii Biologice.

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului , a legislaţiei de mediu in vigoare, si se va tine seama de adresa Custodelui Ariilor Naturale Protejate ROSPA071 si ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior.

- Lucrarile propuse prin proiect se vor realiza astfel incat sa se asigure starea de conservare favorabila a speciilor si habitatelor pentru care au fost declarate siturile respective.

- Se vor lua toate masurile necesare evitarii poluarii factorilor abiotici ( apei, aerului, solului si subsolului ) , precum si pentru evitarea oricarui  impact ce ar putea fi generat de proiect asupra biodiversitatii.

- Instruirea personalului in vederea prevenirii riscurilor tehnologice , a evacuarilor accidentale de poluanti in mediu, a evitarii producerii de zgomot peste limitele admise si a depozitarii necontrolate de deseuri de orice fel.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse prezentate in Memoriul de 

      prezentare .

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii si de gospodărire a apelor in vigoare .

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul 

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Se va reface cadrul natural pentru suprafeţele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor .

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe , praf , zgomot si vibraţii.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Se vor verifica utilajele utilizate in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate

utilajele vor fi atent verificate;

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .

                    

 

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • Lege nr. 107/1996 privind legea apelor cu modificarile si completarile ulterioare;
  • STAS 10009 / 1988 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificarile si completarile ulterioare;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvata .

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.