Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Modernizare DJ 241A, limita judetul Galati – Feldioara – limita judetul Bacau, km 5+000 – KM 19+450, Lt = 14,45 km, comuna Tanasoaia, comuna Corbita, judetul Vrancea - titular - CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA
PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE
Nr. 10220 din 03.11.2017
Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de catre CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA, inregistrata la A.P.M. Vrancea cu nr. 9382 / 04.10.2017, in baza H.G. nr. 445/2009 - privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 02.11.2017, ca proiectul de investitii ,, Modernizare DJ 241A, limita judetul Galati – Feldioara – limita judetul Bacau, km 5+000 – KM 19+450, Lt = 14,45 km, comuna Tanasoaia, comuna Corbita, judetul Vrancea ” - propus a fi amplasat in intravilanul si extravilanul comunelor Tanasoaia si Corbita, judetul Vrancea - nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.
Justificarea prezentei decizii:
I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:
a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 13 lit. a. ( Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).
b) Caracteristicile proiectului:
b1)Mărimea proiectului: lungimea drumului ce urmeaza a fi modernizat este de 14,45 km.
Localizarea proiectului
Intravilanul si extravilanul comunelor Tanasoaia si Corbita, jud. Vrancea
Regimul juridic: folosinta actuala – drum judetean DJ 241A cu destinatia cale de comunicatie terestra.
Lucrările de bază care se vor executa sunt structurate conform următoarelor categorii de lucrări
A - Lucrări de drumuri
B - Lucrări de poduri
Lucrările de modernizare ale drumului vor consta din îndeplinirea următoarelor obiective:
• lucrări de terasamente (reconstrucții) și lucrări la structura rutieră (ranforsări sau reconstrucții). Secțiunea transversală a drumului modernizat va avea partea carosabilă de 6,00 m, având două benzi de circulație 2x3,00 m și acostamente de 2x0,75m execuția unei structuri rutiere suple dimensionate corespunzător traficului de perspectivă și verificată la îngheț-dezgheț;
• corecția punctuală a traseului (dacă este cazul), prin îmbunătațirea elementelor geometrice ale unor curbe, inclusiv asigurarea vizibilității în plan și în profil în lung, fără a conduce la lucrări costisitoare de sprijinire sau exproprieri, sau demolări de construcții existente;
• îmbunătațirea scurgerii apelor în lungul drumului prin prevederea unui sistem eficient de colectare a apelor din precipitații;
• înlocuirea podețelor cu diametre sau deschideri mai mici de 2,00 m precum și repararea unor podețe existente, inclusiv amenajări amonte și aval;
• sporirea siguranței circulației prin prevederea de dispozitive de protecție a drumului, în principal parapete metalice cu nivel de protecție corespunzător;
• sporirea sigurantei circulatiei prin prevederea de elemente de semnalizare și marcaje, precum și a elementelor de protecție de tipul parapeților metalici cu nivel de protecție adecvat;
• amenajarea zonelor de traversări pentru pietoni amenajate astfel încât să poata fi utilizate și de catre persoanele cu handicap locomotor;
Toate lucrarile se vor face cu incadrarea in limitele de proprietate intabulate, conform datelor furnizate de beneficiar.
Drumurile laterale se vor executa pe 20 m lungime.
Amenajare acostamente – cuprinde amenajarea zonelor din imediata vecinatate a partii carosabile astfel incat trecerea de pe carosabil in zona drumului sa se fac lent, fara socuri , asigurarea descarcarii apei de pe platforma drumului spre santuri sa fie asigurata dar si protejarea marginii partii carosabile sa se faca in mod corespunzator .
Operatiile necesare pentru amenajarea acostamentelor sunt :
- refacere profil transversal - cuprinde decaparea cavalierilor de pe acostamente prin saparea pe o adancime medie de 10 cm, suprafata libera rezultata a acostamentelor sa rezulte cu panta constanta de 4% spre santuri.
- amenajare acostamente - cuprinde readucerea la nivelul sistemului rutier nou executat a acostamentelor drumului, care se realizeaza cu :
- piatra sparta de grosime de 10 cm si se va executa pe latimea de 75 cm a acostamentului drumului ;
- beton – pereate, pe tronsoanele in care se impune si executia de sant pereat sau rigole carosabile.
Avand in vedere lungimea mare de traseu de amenajat si formele de amenjare a elementelor de preluare si descarcare a apelor pluviale este diversa.
Pentru preluarea si descarcarea apelor de suprafata se propune executia urmatoarelor categorii de lucrari :
- santuri pereate din beton ;
Sant pereat |
|
||||
Stanga |
Lungime |
Dreapta |
Lungime |
||
Km 5+000 |
Km 7+500 |
2500 |
Km 5+000 |
Km 8+000 |
3000 |
Km 11+700 |
Km 15+625 |
3925 |
Km 9+850 |
Km 10+850 |
1000 |
|
|
|
Km 11+560 |
Km 15+625 |
4065 |
Total |
6425 |
Total |
8065 |
L = (6 425.00 + 8 065.00) ml = 14 490.00 ml
- sant nepereat;
Sant nepereat |
|
||||
Stanga |
Lungime |
Dreapta |
Lungime |
||
Km 7+500 |
Km 11+700 |
4200 |
Km 8+000 |
Km 9+850 |
1850 |
Km 15+625 |
Km 19+700 |
4075 |
Km 10+850 |
Km 11+560 |
710 |
TOTAL |
8275 |
TOTAL |
2560 |
L = ( 8 275.00+2 560.00 ) ml
Sectiunea de libera scurgere a santurilor este de forma trapezoidala ,cu latimea la fundul santului de 40 cm si adancimea de 40 cm, cu pante de 2/3 pentru racordarea in zona taluzului drumului si de 1/1 pentru zona din imediata vecinatate. De asemeni la santurile pereate se va amenaja si o bancheta de 20 cm.
Rigolele carosabile se vor amplasa in intravilan in zonele in care platforma drumului are latime insuficienta pentru amenajarea unui sant pereat sau sunt in imediata vecinatate obiective la care accesul se face direct si cu frecventa mare – magazine, fantani, e.t.c.
- rigole cu placute carosabile ;
Rigola cu placuta carosabila |
|||
Stanga |
Dreapta |
||
|
|
Km 7+810 |
Km 7+830 |
Pentru preluarea si descarcarea apelor pluviale de pe drumul judetean analizat colectate in santuri se propune executia de podete din elemente prefabricate tip P2. Fundatia podetului este executata din radier continuu din beton C12/15 cu adancimea de 110 cm si latimea de 310 cm. Pe radier se monteaza elementele prefabricate tip P2 -6 buc cu latimea de 120 cm si cate 2 elemente de capat tip CP2 cu latimea de 60 cm. Acest sistem asigura o deschidere libera de 2.00 ml si inaltime libera de 110 cm . Sectiunea libera rezultata a podetului este avantajoasa si din punct de vedere al debitelor mai mari care pot fi preluate (comparativ cu podetul dalat de 1.00 ml ) dar si din punct de vedere al posibilitatilor de intretinere al acestuia. De asemeni si executia podetului se poate face in timp mai scurt avand in vedere ca si elevatia este prefabricata in comparatie cu cea a podetului dalat.
In spatele elevatiei se va amenaja drenul cu cuneta dren din beton C8/10 si umplutura din bolovani de rau. Elementul prefabricat se va proteja pe intreaga suprafata exterioara cu hidroizolatie continua.
Preluarea apelor se va face, in amonte prin amenajarea unei camere de captare iar in aval descarcarea se va amenaja cu pereu din beton ( care se continua si in deschiderea libera a podetului )si blocaje din bolovani de rau. Stabilitatea terasamentului in zona de descarcare se va asigura prin montarea de aripi prefabricate tip AP 2 -2 bucati asezate pe fundatie din beton.
Detaliile cu privire la executia podetului dar si pentru executia elementelor prefabricate sunt cuprinse in partea desenata a documentatiei.
|
Podete Tip P2 - L=8.4ml |
|
|
NR.CRT |
Km 5+613 |
|
|
1 |
Km 6+075 |
|
|
2 |
Km 6+165 |
15 |
Km 12+710 |
3 |
Km 6+640 |
16 |
Km 13+170 |
4 |
Km 6+910 |
17 |
Km 13+955 |
5 |
Km 7+335 |
18 |
Km 14+895 |
6 |
Km 8+195 |
19 |
Km 15+905 |
7 |
Km 8+585 |
20 |
Km 16+145 |
8 |
Km 8+740 |
21 |
Km 16+415 |
9 |
Km 8+860 |
22 |
Km 16+585 |
10 |
Km 11+180 |
23 |
Km 16+700 |
11 |
Km 11+650 |
24 |
Km 17+300 |
12 |
Km 11+790 |
25 |
Km 17+860 |
13 |
Km 12+300 |
26 |
Km 18+260 |
14 |
Km 12+450 |
27 |
Km 18+590 |
15 |
Km 12+710 |
28 |
Km 19+405 |
Podetul din elemente prefabricate tip D3 si D5 - se va amenaja in peste un curs de apa permanent sau la intersectia cu torenti a caror albie este foarte larga . Infrastructura si suprastructura podetului se va executa din elemente prefabricate din beton . Infrastructura se va executa din elemente tip L3 ( cate 5 bucati de fiecare parte) iar suprastructura se va executa din dale marginale tip D3M sau D5M(2 buc ) sau din dale centrale de tip D3C sau D5C (8 buc).
NR.CRT |
Podete Tip D |
|
1 |
Km 7+760 |
D3 |
2 |
Km 9+250 |
D5 |
3 |
Km 10+830 |
D3 |
4 |
Km 15+625 |
D5 |
5 |
Km 17+100 |
D3 |
6 |
Km 18+160 |
D3 |
Calea pe podet este constituita din urmatoarea succesiune de straturi:
- beton de panta - grosime variabila pentru realizarea pantei
- hidroizolatie - din trei straturi de bitum cu doua straturi din carton bitumat
- sapa de protectie hidroizolatie; 4 cm grosime
- calea pe podet - executata din doua straturi din mixturi asfaltice de cite 3.00 cm fiecare.
Elementele prefabricate ale infrastructurii se monteaza pe fundatie de tip radier si va avea adincimea de 1.00 ml.
La podetele de executat este necesara amenajarea descarcarii sau a preluarii apelor spre emisar cu canale pereate de forma trapezoidala a caror sectiune se va proteja cu aceleasi straturi ca si in cazul executie santurilor pereate :
- 5 cm strat din nisip
- 10 cm pereu din beton C30/37 .
- Lucrari de consolidare drum
Consolidarea corpului drumului este o categorie de lucrare foarte importanta pentru asigurarea functionalitatii dar si a sigurantei in exploatare pe durata de viata.
In aceasta categorie de lucrare s-a propus realizarea de gabioane asezate pe trei randuri. Acestea se vor aseza pe fundatie din beton peste care se vor aseza gabioane de 100x200x500; 100x150x500 si de 100x100x500 cm.
- Lucrari de poduri.
La cele trei poduri de pe traseul analizat se vor executa numai parapet pietonal ce se va incastra in rebord din beton.
Energia electrica va fi asigurata de un generator electric.
Organizarea de santier a fost stabilita la distanta de zonele locuibile pe suprafata impermeabilizata.
b2) Cumularea cu alte proiecte: Nu e cazul
b3) Utilizarea resurselor naturale : energie, agregate minerale, etc.
b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( balast, piatra sparta, beton, materiale plastice, pamant, metalice, etc.), deşeuri menajere. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.
b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.
b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.
c)Localizarea proiectelor :
c1) Utilizarea existenta a terenului: folosinta actuala – drum judetean DJ 241A cu destinatia cale de comunicatie terestra.
c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul,
c3) Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru;
a) zonele umede: nu este cazul,
b) zonele costiere: nu este cazul,
c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,
d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de
protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.
f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .
g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja
depăşite : nu este cazul;
h) ariile dens populate : intravilanul si extravilanul comunelor Tanasoia si Corbita;
i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul
d)Caracteristicile impactului potenţial :
d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este
cazul;
d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;
d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului.
impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta
masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in
memoriul tehnic);
d4) Probabilitatea impactului: redusa
d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de execuţie a proiectului
impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.
II. Condiţiile de realizare a proiectului :
- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 267/20.09.2017 emis de Consiliul Judetean Vrancea si a avizelor solicitate in acesta.
- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.
- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul de Prezentare.
- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor, de protectia mediului in vigoare.
- Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute
prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.
- In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si
utilajelor utilizate.
- Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul
obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).
- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.
- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.
- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .
- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.
- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.
- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.
- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.
- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.
- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.
- Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,
in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
- Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de
investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
- Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata
execuţiei lucrărilor.
- Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in
containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
- Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii (metalice,
hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
- Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate
temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
- Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
- Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului
autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
- Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate
utilajele vor fi verificate periodic;
- Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.
- Organizarea de şantier va dispune de toalete ecologice. Constructorul va avea in vedere
întreţinerea toaletelor ecologice, prin contract cu o firma autorizata.
- La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
- Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării
poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
- Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor
transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
- Nu se vor stoca combustibili in şantier.
- Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.
- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.
- Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.
- Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.
- Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.
- La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.
Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :
- O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
- Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
- Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
- HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
- Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate;
- Legea nr. 249 / 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri de ambalaje;
- Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O. 303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind evaluarea poluării mediului;
- Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
- SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;
- Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
- OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
- Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.
- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.