Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Modernizare staţie de uscare gaze - HOMOCEA - titular - S.N.G.N. ROMGAZ SA MEDIAS

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRAREPROIECT

NR. 9645 /31.10.2016

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de S.N.G.N.  ROMGAZ  SA MEDIAŞ ,  inregistrata la A.P.M. Vrancea cu  nr. 8436 / 12.09.2016,  in baza H.G.  nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si  a Ordonantei de Urgenta a Guvernului (O.U.G.) nr. 57/2007 - privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 27.10.2016, ca proiectul de investitii : ,, Modernizare staţie de uscare gaze  - HOMOCEA ”  - propus a fi  amplasat în intravilanul satului Homocea, comuna Homocea, judeţul Vrancea -  nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

                         Justificarea prezentei decizii :

            Motivele care au stat la baza luarii deciziei etapei de incadrare in procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt urmatoarele:

a)-  Proiectul -  se incadreaza in prevederile H.G.  nr. 445/2009, anexa nr. 2,  pct-ul 13 – lit. a);

b)- Caracteristicile proiectului :

     1) Marimea proiectului - Statia de Uscare Gaze - Homocea este destinata tratarii gazului natural colectat de pe structurile Homocea, Gaiceana, Huruiesti si Glavanesti, inainte de predarea acestuia catre Transgaz, la un punct de roua al apei de minimum -15 oC. 

Procesul de tratare a gazelor naturale consta in adsorbtia vaporilor de apa pe silicagel, urmata de regenerarea mediului adsorbant folosind gaz umed preincalzit.

Statia de uscare gaze Homocea are capacitatea de uscare de 500.000 Sm3/zi. La ora actuala, este operata in intregime manual, iar monitorizarea parametrilor de operare se face exclusiv local. Incalzitorul de gaz de regenerare existent este costisitor in exploatare. La Incalzitorul Gazului de Regenerare s-au inlocuit serpentina si arzatoarele, s-a refacut zidaria si a fost eliminat circuitul de apa, trecandu-se pe incalzire directa. Exploatarea actualului incalzitor este greoaie deoarece:

  • zidaria trebuie refacuta cel putin o data la doi ani;
  • serpentina se deterioreaza frecvent;
  • consumul de gaz combustibil este mare;
  • intretinerea arzatorului este greoaie;
  • incalzitorul nu dispune de aparatura de automatizare, control si siguranta.

              Toate acestea au evidentiat necesitatea modernizarii statiei si automatizarea ei pentru mentinerea functionarii instalatiilor tehnologice la parametrii ceruti si in conditii de siguranta.

Proiectul prevede urmatoarele lucrari energetice:

  • tablou electric alimentat din Tabloul TFL existent;
  • racorduri electrice din tablou proiectat la noile obiective;
  • intalatie de legare la pamant;
  • conectarea la instalatia de protectie prin legare la pamant a echipamentelor noi, precum si a tuturor conductelor nou montate, neprotejate catodic.

Proiectul prevede executarea urmatoarelor lucrari de constructii:

  • fundatii incalzitor gaz regenerare,
  • fundatie cofret reglare / masura gaze pentru incalzitor gaz regenerare,
  • fundatie cofret reglare / masura gaze pentru consumatori existenti,
  • podet metalic conducte tehnologice,
  • suporti conducte.

Pentru amenajarea terenului sunt prevazute urmatoarele lucrari:

  • platforma aferenta incalzitorului de gaze de regenerare si cofretului de reglare-masura gaze combustibile va cuprinde: spatiu pentru acces pietonal si spatii pentru amplasarea obiectivelor proiectate.
  • in incinta statiei se vor executa 3 alei pietonale, cu latimea de 1 m (lungime totala 14,50 m), din dale prefabricate din beton.

Lucrarile de modernizare includ realizarea urmatoarelor instalatii de automatizare:

  • sistem de monitorizare proces, amplasat la camera de comanda;
  • cofret de reglare si masura gaz combustibil;
  • instrumentatie de camp pentru echiparea fluxului principal.

 

Sistemul de monitorizare va superviza inclusiv Sistemul local de control livrat impreuna cu Incalzitorul gazului de regenerare si Panoul masura gaze existent (punctul de roua).

      2) Cumularea cu alte proiecte: - nu este cazul.

      3) Utilizarea resurselor naturale : - nu este cazul.

      4) Productia de deseuri :

         Tipurile si cantitatile de deseuri  - Deseurile rezultate pe toata perioada de executie a lucrarilor sunt reprezentate prin intermediul urmatorului tabel  :

 

Nr. crt.

Tip deseu

Cod deseu

Cantitate estimata

1

deseuri metalice (resturi conducte)

15 01 04

5 kg

2

deseuri din beton –generate in urma operatiilor de asamblare, turnare platforme

17 01 01

10 kg

2

ambalaje de hartie si carton

15 01 01

10 kg

3

ambalaje de materiale plastice

15 01 02

5 kg

Deseurile de ambalaje vor fi constituite din ambalajele primare, secundare prevazute pentru comercializarea si protectia la transport a echipamentelor.

Acestea vor fi colectate in containere speciale si evacuate de catre antreprenorul lucrarilor.

Deseurile metalice - deseurile metalice rezultate  - vor fi colectate, sortate si predate spre valorificare, pe baza de contract, unei firme de profil.

 Modul de gospodarire a deseurilor

Deseurile rezultate in perioada executiei vor fi evacuate de pe amplasament prin grija firmei constructoare in vederea reprocesarii sau predarii la centre speciale de colectare, reciclare.

In vederea eliminarii impactului negativ al deseurilor asupra mediului si sanatatii umane se va tine cont de urmatoarele:

  • se va tine evidenta stricta a cantitatilor si tipurilor de deseuri produse si a operatiunilor cu deseuri conform prevederilor H.G. nr. 856 / 2002;
  • respectarea Legii nr. 211 / 2011 si a Ordinului nr. 794 / 2012;
  • respectarea O.U.G. nr. 16 / 2001 republicat cu completarile ulterioare privind gestionarea deseurilor reciclabile si a H.G. nr. 621 / 2005 privind gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje;
  • este interzisa abandonarea deseurilor sau depozitarea in locuri neautorizate;
  • toate deseurile vor fi depozitate astfel incat sa previna orice contaminare a solului si sa reduca la minim orice degajare de emisii fugitive in aer;
  • zonele de depozitare vor fi clar marcate si semnalizate, iar containerele vor fi inscriptionate;
  • nu se va depasi capacitatea de depozitare a containerelor.

Toate tipurile de deseuri rezultate vor fi eliminate de pe amplasament si depozitate pe baza contractelor incheiate cu firme autorizate.

Dupa terminarea lucrarilor terenul va fi adus la starea initiala.

     5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot aparea emisii poluante si zgomot pe perioada constructiei.

     6) Riscul de accident, tinandu-se seama de substantele si tehnologiile utilizate : nu este cazul.

    c) Localizarea proiectelor:

1) Utilizarea existenta a terenului : terenul se afla  situat in intravilanul comunei Homocea, conform Certificatului de Urbanism nr. 31 / 19.07.2016 ; teren arabil; si are ca destinatie : curti constructii. Accesul la Statia de uscare este asigurat din DN 11A Lespezi – Adjudu - Vechi.

2)  Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : - nu este cazul.

3)  Capacitatea de adsorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru :

   a)   Zonele umede – nu este cazul;

   b)   Zonele costiere – nu este cazul;

   c)   Zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

   d)   Parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

   e)   Ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt : zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : - nu este cazul;

   f)   Zonele de protectie speciala – nu este cazul;

   g)   Ariile in care standardele de calitate a mediului au sunt depasite : nu este cazul.

   h)   Ariile dens populate : - nu este cazul;

   i)    Peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica : - nu este cazul.

                  d) Caracteristicile impactului potential

1) Extinderea impactului (aria geografica si numarul persoanelor afectate): - nu este cazul.

2) Natura transfrontiera a impactului : - nu este cazul.

3) Marimea si complexitatea impactului: in perioada de executie a proiectului, impactul va fi nesemnificativ, daca sunt luate masurile de protectia mediului specifice.  Instalatiile propuse pentru modernizare nu afecteaza flora si fauna din  zona, nu afecteaza  calitatea  solului, apei si aerului.

4)  Probabilitatea impactului : - nesemnificativ.

5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului: In perioada de executie a proiectului impactului asupra factorilor de mediu va fi temporar cu efect minim.

    Instalatiile electrice de distributie publica ce se modernizeaza nu afecteaza flora si fauna din  zona, nu afecteaza  calitatea  solului, apei si aerului.

Conditiile de realizare a proiectului :

-  Investitia se va realiza cu respectarea  legislatiei in vigoare  si a avizelor de specialitate mentionate in Certificatul de Urbanism  nr. 31/19.07.2016 , eliberat de Primaria comunei Homocea, judetul Vrancea.

 -   Pe tot parcursul executiei lucrarilor si functionarii obiectivului se vor lua  toate masurile si se vor realiza toate lucrarile necesare pentru protectia calitatii solului si apelor cat si prevenirea poluarilor accidentale.

-   Se vor respecta masurile de protectie a mediului prevazute in proiect in scopul reducerii la minim a impactului asupra mediului.

-   Deseurile  reciclabile rezultate pe perioada lucrarilor de constructii  vor fi colectate  / stocate temporar, selectiv in recipienti speciali , in vederea valorificarii prin unitati de specialitate , autorizate  (cu respectarea in permanenta a prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deseurilor ;

 -  Deseurile menajere generate in perioada lucrarilor de constructii vor fi colectate / stocate temporar in pubele si eliminate prin firme de salubritate autorizate ;

-  Interzicerea tuturor lucrarilor de intretinere si reparatii la mijloacele de transport si utilaje din dotare in incinta obiectivului (acestea se vor executa prin unitati de specialitate autorizate) ; 

-  Se interzice depozitarea materialelor de constructie si a deseurilor rezultate in in spatii neautorizate;

-   Se vor lua masuri specifice de protectia mediului pentru organizarea de santier (imprejmuire cu panouri,  spatii amenajate prevazute cu recipiente pentru colectarea deseurilor,  WC-uri ecologice etc.) ;

-  Surplusul de pamant rezultat din excavatie va fi folosit  la refacerea unor zone degradate ;

-  Se vor asigura conditii pentru depozitarea temporara a materialelor de constructie si a reziduului de santier astfel incat sa nu afecteze factorii de mediu ;

-  Nivelul de zgomot se va încadra in limitele impuse de H.G.  nr. 321 / 2005 – privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental,  modificat prin H.G.  nr. 1260/ 2012 ,  STAS  10009 / 1988 – Acustica urbana,  STAS 6156 / 1986 – Protecţia  împotriva  zgomotului in construcţii civile si social culturale  - limite admisibile si parametrii de izolare acustica , Ordinul Ministerului Sanatatii nr.     119 / 2014 cu modificările si completările ulterioare ;

-  Se vor utiliza utilaje cu nivel de zgomot scăzut ;

- Se interzice spălarea si efectuarea lucrărilor de întreţinere/reparaţii a mijloacelor de transport, a utilajelor si echipamentelor folosite in perioada implementării proiectului, in perimetrul amplasamentului sau in afara unitatilor autorizate in acest scop;

- Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate;

- Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp;

- Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului autovehiculelor si a persoanelor neautorizate;

- Terenul ocupat temporar de organizarea de şantier va fi readus la starea initiala;

- Alimentarea cu carburanţi , repararea si întreţinerea mijloacelor de transport si a utilajelor folosite pe şantier se va face numai la societati specializate si autorizate.

- Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate utilajele vor fi atent verificate;

- Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane;

- Nu se vor depozita materiale si deşeuri in albia apelor de suprafaţa sau pe malurile acesteia;

- Nu se vor stoca combustibili in organizarea de şantier;

- Materialele fine (pamant, balast, nisip) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila;

- Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii ;

- Prezentul act administrativ nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora ;

- Titularul proiectului are obligatia respectarii mentiunilor cuprinse in memoriul tehnic de prezentare : « după terminarea lucrărilor se va aduce terenul la starea initiala »  .

-  Prezenta Decizie este valabila pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului;

- Titularul proiectului sau al activităţii are obligatia de a notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita dupa emiterea deciziei de incadrare , iar A.P.M. Vrancea va aplica corespunzator in aceasta situatie prevederile art. 22 , alin. 3 din H.G.  nr. 445 / 2009 .

- Nerespectarea prevederilor prezentei Decizii a A.P.M. Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.  

       Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvata.   

     Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului cu modificările si completările ulterioare;

STAS 10009/1988 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;

Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor.

               Prezenta decizie poate fi contestată in conformitate cu prevederile Hotărarii Guvernului nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările si completările ulterioare.