Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Modernizarea infrastructurii rutiere de drum judetean dintre localitatile: Gugesti – Dragosloveni – Gura Calitei – Dealu Lung – Tinoasa – Poenita - Dumitresti cu conectivitate directa la reteaua TEN - T - titular - CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de catre CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA,  inregistrata la A.P.M. Vrancea cu  nr. 8732 / 20.09.2016, in baza H.G. nr. 445/2009 -  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si  a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 27.10.2016, ca proiectul de investitii ,, Modernizarea infrastructurii rutiere de drum judetean dintre localitatile: Gugesti – Dragosloveni – Gura Calitei – Dealu Lung – Tinoasa – Poenita - Dumitresti cu conectivitate directa la reteaua TEN - T ”  - propus a fi  amplasat in intravilanul si extravilanul comunelor Gugesti, Dumbraveni, Gura Calitei si Dumitresti,  judetul Vrancea - nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 13 a. ( Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).

b)Caracteristicile proiectului:

Localizarea proiectului

Intravilanul si extravilanul comunelor Gugesti, Dumbraveni, Gura Calitei si Dumitresti, jud. Vrancea.

Regimul juridic:

Rețeaua Transeuropeană de transport (TEN-T) prevede crearea unei rețele de transport auto, feroviar și maritim ce urmează să conecteze pe teritoriul Uniunii Europene infrastructura de transport, telecomunicații și energie a statelor membre.

 Rezumatul proiectului

  • lungime drum în intravilan                  23,884 km
  • lungime drum în extravilan                 10,966 km
  • suprapunere E85 de la km 1+760 la km 2+908,

din care:

  • extravilan 1+760 – 2+765 rezulta 1,005 km
  • intravilan 2+765 – 2+908 rezulta 0,143 km
  • total lungime drum                            34.850 km

Lungime intravilan tratată prin proiect 23,741 km

Lungime extravilan tratată prin proiect  9,961 km

Pe traseul drumului județean întâlnim și poduri de diferite dimensiuni care vor fi reabilitate în cadrul proiectului de față:

  • km 6+356, (in inventarul domeniului public este amplasat la km 6+566),  pod peste Ramna la Dragosloveni cu  lungimea de 63.20 m.
  • km 8+382 pod cu deschiderea de 12 m peste torent care nu face obiectul proiectului.
  • km 9+054, (in inventarul domeniului public este amplasat la km 9+292) pod peste Ramna la Gura Caliței cu lungimea de 64,20 m.
  • km 9+578, (in inventarul domeniului public este amplasat la km 9+850) pod peste Ramna la Gura Caliței cu lungimea de 60.20 m.
  • km 10+164, (in inventarul domeniului public este amplasat la km 10+250) pod peste Ramna la Gura Caliței cu lungimea de 60.20 m
  • km 10+453, (in inventarul domeniului public este amplasat la km 11+095) pod peste Ramna la Gura Caliței cu lungimea de 73.20 m
  • km 15+331(in inventarul domeniului public este amplasat la km 13+818) pod peste Ramna la Gura Caliței (Lacul lui Baban) cu lungimea de 48.15m
  • km 17+256, pod peste Ramna  la Gura Caliței (Cocoșari)(in inventarul domeniului public este amplasat la km 15+567), pod cu lungimea de 55.10m in execuție pe alte surse de finanțare.

Pentru accesele la proprietăți se vor amenaja   695 accese ( podețe tubulare DN 300 cu o lățime medie de 4,00m sau placa de beton ).

Pentru descărcarea transversala se vor executa podețe prefabricate tip P2 (sau D2). Fundația acestora va fi de tip radier din beton C12/15, cu adâncimea de 110 cm si lățimea de 310 cm. 

Pe radier se montează elementele prefabricate cu lățimea de 120 cm si cate doua elemente de capăt cu lățimea de 60cm.

Acest sistem asigura o deschidere libera de 2.00 m si o lățime de 110 cm.

Preluarea apelor se va face, daca este cazul, in amonte prin amenajarea unei camere de captare, iar in aval descărcarea se va amenaja cu pereu din beton (care se continua si in deschiderea libera a podețului) si blocaje din bolovani de râu.

Stabilitatea terenului in zona de descărcare se va asigura prin montarea de  aripi prefabricate așezate pe fundații din beton.

Situația podețelor transversale propuse, existente si care vor fi înlocuite (78 podețe).

Pentru asigurarea continuității dispozitivelor de scurgere a apelor, la fiecare drum lateral se prevede dezafectarea podețelor existente si execuția unor rigole carosabile in lungime medie de 6ml.

Pentru a proteja marginea sistemului rutier, la fiecare intersecție cu un drum lateral se vor consolida si acostamentele pana la rigola carosabila pe o suprafața medie de 10 mp per intersecție, suprafață aflata in proprietatea Consiliului Județean Vrancea.

Fiecare drum lateral își are originea (km 0+000) la limita de proprietate a drumului județean 204 P.

Trotuarele propuse a fi amenajate sunt detaliate altfel:

  • Km 0+000 – 0+790 stânga – dreapta (2x790m = 1.580km)
  • Km 2+908 – 4+450 dreapta (1x1542m)
  • Km 10+224 – 10+453 stânga – dreapta  (2x228.8 =0,457 km)

TOTAL: 3580 m = 3580 mp.

In vederea protecției drumului fata de efectele generate de fenomene meteo extreme (viscol) și ținând cont ca sectorul de drum km 0+000 -  1+760  are traseu perpendicular  pe direcția vanturilor predominate (N-S) si este in debleu se prevede realizarea unei perdele vegetale pe partea dreapta a drumului, in extravilan, pe marginea dispozitivelor de scurgere a apelor in lungime de 120 m.

      Pe raza comunelor  Gura Caliței și Dumitrești se executa si lucrări pentru stabilizarea traseului, astfel fiind îndepărtate efectele fenomenelor meteorologice deosebite (alunecări de teren).

     Suprafaţa de teren ce va fi ocupată definitiv de lucrare este de 290.360 mp si este compusa din:

- 276.338 mp  – lucrări de drumuri

- 4.158 mp - poduri

- 9.900 mp -  mp viaduct

Organizarea de santier va fi situata pe un  platou situat în intravilanul comunei Gura Caliței, la ieșirea din satul Șotârcari spre satul Cocoșari, după ultimul pod propus spre reparare cu păstrarea elementelor de gabarit actuale, respectiv km 13+818.

Organizarea de santier se va amplasa in afara zonelor locuibile.

b2) Cumularea cu alte proiecte: Nu e cazul

b3) Utilizarea resurselor naturale : energie, agregate minerale, etc.

b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( balast, piatra sparta, beton , materiale plastice, pamant, metalice , etc.), deşeuri menajere. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c)Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului: folosinta actuala – drum judetean 204P, destinatia – drum judetean 204P.

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru;

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

 f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja

       depăşite : nu este cazul;

       h) ariile dens populate : nu e cazul;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului  : aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este

  cazul;

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului.

  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta

  masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in

  memoriul tehnic);

 d4) Probabilitatea impactului : redusa

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de execuţie a proiectului    

  impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 219/02.12.2015 emis de Consiliul Judetean Vrancea.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor

      prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii si de gospodărire a apelor in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriilor pe raza carora se realizeaza proiectul; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

     - Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

  • Organizarea de şantier va dispune de toalete ecologice. Constructorul va avea in vedere

întreţinerea toaletelor ecologice, prin contract cu o firma autorizata.

  • La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • STAS 10009 / 1988 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.