Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Modernizarea infrastructurii rutiere de drum judeţean dintre localităţile: limită judeţ Buzău – Voetin – Sihlea – Obrejiţa – Tîmboieşti – Bordeşti, cu conectivitate directă la reţeaua TEN – T ( DJ 202 E) - titular - CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA

PROIECTUL  DECIZIEI  ETAPEI  DE  ÎNCADRARE

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de către CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA, înregistrată la A.P.M. Vrancea cu nr. 7282 / 27.07.2016, in baza H.G.  nr. 445/2009 -  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si  a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfaşurată în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică desfaşurată în din data de 27.10.2016, ca proiectul de investitii ,, Modernizarea infrastructurii rutiere de drum judeţean dintre localităţile:  limită judeţ Buzău – Voetin – Sihlea – Obrejiţa – Tîmboieşti – Bordeşti, cu conectivitate directă la reţeaua TEN – T ( DJ 202 E) ”  - propus a fi amplasat în intravilanul şi extravilanul comunelor Sihlea, Obrejiţa, Tîmboieşti şi Bordeşti, judeţul Vrancea - nu se supune evaluarii impactului asupra mediului şi nu se supune evaluarii adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 13, lit. – a).

( Orice modificări sau extinderi, altele decat cele prevăzute la pct. –ul 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).

b)Caracteristicile proiectului:

       Localizarea proiectului - Terenul se afla amplasat în intravilanul şi extravilanul comunelor Sihlea, Obrejiţa, Tîmboieşti şi Bordeşti, judeţul Vrancea .  

       Terenul face parte din domeniul public al judeţului Vrancea si se afla in administrarea Consiliului Judeţean Vrancea si de asemenea implementarea investitiei nu presupune achizitionare de terenuri de la terti posesori, nu se vor face demolari de cladiri sau defrisari de arbori

            Terenul în suprafaţă de 248.380 mp propus a fi ocupat de aceste trasee este situat în domeniul administrativ al judetului. Terenul respectiv se află în proprietatea publică şi în administrarea U.A.T. Vrancea.

          Lucrările prevăzute în prezentul proiect se încadrează în PUG aprobat pentru UAT Vrancea şi în prevederile Planului de Amenajare Teritorială a judeţului Vrancea. Tronsoanele de drum propuse a fi modernizate urmează actualul traseu al drumului, terenul fiind de utilitate publică, nefiind necesare exproprieri.

         Regimul economic: Terenul respectiv este încadrat la categoria de folosinţă căi de comunicaţie rutieră.

         Regimul tehnic: Lucrările propuse a se executa vor păstra vechiul amplasament al drumului propus pentru modernizare şi constau în modernizarea cu îmbrăcăminte asfaltică. Lucrările propuse prin prezenta documentaţie se vor realiza în zona drumului existent şi nu vor afecta suprafeţe de teren cu altă destinaţie, conform O.G. nr. 43/1997, privind regimul juridic al drumurilor publice.

  • DJ 202E  à  se deosebesc patru tronsoane:
  • Km 5+000 – 15+400 sector cu structura rutiera constituita din pietruire, in grosime medie de 50cm, cu multiple degreadari: gropi, fagase, lipsa santuri, acostamente inierbate care permit stagnarea apei
  • Km 15+400 – 21+000 sector cu structura rutiera constituita din imbracaminte bituminoasa, variind 8-10cm grosime, prezentand crapaturi partial colmatate si suprafete cu faiantare, acostamentele prezinta denivelari locale.
  • Km 21+000 – 24+330 sector cu structura rutiera constituita din imbracaminte bituminoasa, variind intre 12-17cm grosime, in stare relativ buna, acostamentele prezinta denivelari locale, santuri apparent in stare buna.
  • Km 24+330 – 26+400 sector cu structura rutiera constituita din pietruire, in grosime medie de 40cm, in stare rea, prezentand: gropi, fagase, acostamentele prezinta denivelari locale
  •  

Traseul drumului este alcatuit dintr-o succesiune de aliniamente si curbe neamenajate in spatiu.

Scurgerea apelor nu este asigurata in mod unitar, o parte din proprietari amenajandu-si local santuri in dreptul proprietatilor. Podetele existente sunt colmatate. Pe unele zonele santurile lipsesc cu desavarsire, apa de pe partea carosabila stagnand pe partea carosabila.

Pe lungimea traseului se gasesc un numar de 2 lucrari de arta.

  1. Pod peste paraul Cotatcu  la Voetin Km 9+700 (conform inventar domeniu public UAT Judetul Vrancea) respectiv Km 8+720 (conform ridicarii topografice) - pod cu o deschidere de 24.00m si o lungime totala de 30.10m.
  2. Pod peste paraul Slimnic  la Slimnic Km 16+760 (conform inventar domeniu public UAT Judetul Vrancea) respectiv Km 15+656 (conform ridicarii topografice) -pod cu doua deschideri de 17.60m si lungime totala de 52.50m.

Lucrările ce trebuiesc executate pentru modernizarea drumului conform raportului de expertiză sunt:

-lucrări de modernizare a sistemului rutier;

-lucrări de îmbunătăţirea scurgerii apelor de suprafaţă;

-lucrări la drumurile laterale;

-lucrări de înlocuire, reparare şi reabilitare a podurilor şi podeţelor;

-lucrări pentru accese la proprietăţi;

-lucrări pentru semnalizare rutieră şi marcaje.

Drumul ce se va moderniza vor avea următoarele platforme propuse:

  • 8.00 m – parte carosabila 6.00m (2x3.00m) +  doua acostamente 2.00m (2x1.00m) + santuri pereate  cu H=0.50m sau  santuri nepereate cu H=0.50m
  • 10.00 m – parte carosabila 6.00m (2x3.00m) +  doua acostamente 2.00m (2x1.00m) + santuri pereate  cu H=0.50m sau  santuri nepereate cu H=0.50m + 2.00m trotuare (2x1.00m)

Reabilitarea drumului cuprins in prezentul studiu  se extinde pe o lungime de 22580 m.

Caracteristicile principale ale construcţiilor:

- categoria drumului:                drum judetean;

- clasa tehnică:                         IV;

- viteza de proiectare:                           40km/h;

- lungimea traseului proiectat               22,580 km;

- lăţimea părţii carosabile                     2x3.00m;

- lăţimea platformei:                             8-10 m

- lăţimea acostamentelor:                     2x1.00

- tipul structurii rutiere:                        suplă

Tehnologia de execuţie cuprinde următoarele faze:

  • asternerea stratului de piatra sparta;
  • compactarea stratului de piatra sparta
  • mişcarea pământurilor;
  • gropi de împrumut şi depozite;
  • execuţie rambleurilor;
  • finisarea platformelor.

          La finalul lucrărilor de terasamente, platforma drumului va fi reprofilată şi va avea cotele corespunzătoare rezultate din ridicarea liniei roşii.

   Organizarea de santier se va amplasa in afara zonelor locuibile.

 

b2) Cumularea cu alte proiecte: Nu e cazul

b3) Utilizarea resurselor naturale: energie, agregate minerale, etc.

b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( balast, piatra sparta, beton , materiale plastice, pamant, metalice, etc.), deşeuri menajere. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate: titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

 

c) Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului: folosinta actuala – drum judetean 202E, destinatia – drum judetean 202E.

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru;

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu se suprapune ariilor naturale protejate.

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja

       depăşite : nu este cazul;

       h) ariile dens populate : nu e cazul;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este cazul;

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul tehnic);

 d4) Probabilitatea impactului: redusa .

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului: In perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 222/02.12.2015 emis de Consiliul Judetean Vrancea si Notificarii pentru inceperea executiei emisa de Sistemul de Gospodarire a Apelor Vrancea nr. 50 / 03.08.2016.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor

      prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii si de gospodărire a apelor in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriilor pe raza carora se realizeaza proiectul; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

     - Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

  • Organizarea de şantier va dispune de toalete ecologice. Constructorul va avea in vedere

întreţinerea toaletelor ecologice, prin contract cu o firma autorizata.

  • La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare              

                  Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • STAS 10009 / 1988 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.