Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Reabilitare si modernizare DJ 205 J, km 9+180 ( intersectie DJ 205 H)- km 16+100, sat Fitionesti, judetul Vrancea - titular - CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA

Decizia  etapei de încadrare ( PROIECT)

Nr. 10573 din 09.11.2017

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresata de catre CONSILIUL JUDETEAN VRANCEA , cu sediul in Focsani, Bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, jud. Vrancea ,  inregistrata la A.P.M. Vrancea cu  nr. 9648 / 10.10.2017, in baza H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si  a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 09.11.2017, ca proiectul de investitii „  Reabilitare si modernizare DJ 205 J, km 9+180 ( intersectie DJ 205 H)- km 16+100, sat Fitionesti, judetul Vrancea”, amplasat in intravilanul si extravilanul comunelor Fitionesti si Movilita, jud. Vrancea , nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 13 a. ( Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).

b) Caracteristicile proiectului:

        b1)Mărimea proiectului:

Localizarea proiectului

Intravilanul si extravilanul comunelor Fitionesti si Movilita, jud. Vrancea .

Regimul juridic:

     Terenul aparţine domeniului public al judetului Vrancea si se afla in administrarea Consiliului Judetean Vrancea , conform HG 3/2010, Anexa 2 la HG 540/2000 si HG 908/2002 si  in proprietatea statului in administrarea Apele Romane- ABA Bacau- SGA Vrancea , folosinta actuala drum judetean DJ 205 J , destinatie: cale de comunicatie terestra.

Proiectul propune reabilitarea si modernizarea drumului judetean DJ 205J, pe sectorul cuprins intre intersectia cu DJ 205H km 9+180, pana la km 16+100, pe o lungime de 6,920 km, in sat Fitionesti, judetul Vrancea. Drumul judetean asigura legatura rutiera intre drumul judetean DJ 205H si Manastirea Musunoaiele (limita de judet).

Ţinând seama de expertiza tehnica, si de starea tehnică a drumului, în ceea ce priveşte structura rutieră (implicit suprafaţa de rulare), lucrările anexă (semnalizare verticală şi orizontală), se propun urmatoarele:

- refacerea complexului rutier la nivelul intregii structuri;

- realizarea unui sistem functional de scurgere a apelor, executie rigole, santuri si podete.

- realizarea unei semnalizari corespunzatoare.

Caracteristici proiectului:

- lungime 6920 m

- latime parte carosabila medie – 2 x 2,75m

- latime acostamente –2 x 0,75m

- latime platforma – 7,00m

Lucrari de drum

Structura rutiera va trebui sa asigure o structura impotriva degradărilor datorate fenomenului de inghet - dezghet, o capacitate portanta corespunzătoare, dar si sa permită realizarea unor intervenţii viitoare asupra structurii rutiere doar la nivel de imbracaminte rutiera.

Straturile sistemului rutier nou, dimensionat la actiunea traficului si verificat la inghet – dezghet sunt:

- 4 cm plus aducere la cota din strat de uzură BA16;

- 2 - 4 cm frezare pentru preluarea denivelarilor.

Sistemul rutier al drumurilor pe zona de largire este:

- 4 cm strat de uzură BA16 conform AND 605;

- 6 cm strat de legatura BAD20 conform AND 605;

- 15 cm piatra sparta;

- 20 cm strat din balast.

Traseul in plan

Sectorul de drum este amplasat in comuna Fitionesti, pe drumul judetean DJ 205J, intre pozitiile kilometrice 9+180 si 16+100, si face legatura intre drumul judetean Dj 205J si limita de judet (Manastirea Musunoaiele).

Traseul proiectat are o lungime totala de 6920m si se suprapune pe traseul drumului existent.

Traseul in profil longitudinal

Proiectul va pastrara declivitatile si racordarile existente in plan vertical cu incadrarea pe cat posibil in pasul de proiectare corespunzator. Proiectarea liniei tine cont de solutia proiectata pentru structura rutiera a drumului.

Profilul transversal

- Platforma: 7,00 m

- Parte carosabila: 2 x 2,75 m

- Acostamente: 2 x 0,75 m

Panta transversala pe partea carosabila: 2,5% (panta in acoperis).

Intersectii cu drumurile laterale

Drumurile laterale, se vor amenaja pe o lungime de 10,00 m cu un sistem rutier elastic alcatuit din:

- 6 cm BA16;

- min. 15 cm piatra sparta.

Lucrări de consolidare a taluzelor și versanților din zona drumului

Nu este cazul.

Evacuarea apelor pluviale:

Scurgerea apelor în bune condiţiuni are un rol important în prevenirea degradărilor în structura rutieră. Astfel scurgerea apelor se va realiza prin doua tipuri de sectiuni:

- Sectiuni trapezoidale ( santuri);

- Sectiuni triunghiulare (rigole).

Acestea se vor prevedea in functie de fiecare profil caracteristic. Deasemeni se vor perea in functie de pantele de scurgere. În acest sens se va prevedea:

- pereerea şanţurilor sau rigolelor acolo unde panta longitudinală este mai mică de 0,5% şi mai mare de 3% şi deversarea apelor în zone posibile;

- reprofilarea şanţurilor existente din pamant, acolo unde nu se prevede pereerea;

- se pot prevedea pe zone scurte şi rigole carosabile; se recomandă ca aplicabilitatea acestora să se facă pe baza unor analize atente pentru a da posibilitatea scurgerii apelor fără pericolul de îngheţ sau colmatări; acestea se vor dispune la traversarea localităţii acolo unde distanţa între gardurile proprietăţilor este mică;

- crearea de şanţuri noi acolo unde acestea lipsesc;

Pentru continuitatea scurgerii apelor, in dreptul acceselor la proprietati, s-au prevazut:

- rigole carosabile;

- podete tubulare avand diametrul de 0.50m, peste care se va realiza o placa armata din beton de ciment C 25/30 cu o grosime minima de 16 cm. Latimea accesului va fi de 4.00 m iar lungimea amanejata va fi de la margimea acostamentului pana la limita de proprietate.

Siguranta circulatiei

Reglementarea circulatiei va fi intocmita conform standardelor si normativelor in vigoare, avandu-se in vedere fluidizarea circulatiei printr-o presemnalizare corespunzatoare. O atentie deosebita va fi acordata sigurantei circulatiei, atat pietonale cat si auto, astfel:

- se va asigura un marcaj rutier corespunzator la demarcatia benzilor de circulatie si trecerile de pietoni;

- semnalizarea verticala: se vor amplasa semne de circulatie de avertizare si reglementare conform normelor in vigoare.

Siguranta in exploatare depinde nu numai de standardul si de calitatea suprafetei de rulare ci si de lucrarile conexe, de modul de amenajare a intersectiilor, de functionarea sistemelor de scurgere a apelor, de semnalizari, de marcaje, si de toate celelalte masuri intreprinse pentru siguranta si desfasurarea normala a traficului.

Pentru realizarea lucrarilor proiectate, vor fi necesare urmatoarele lucrari:

  • sapatura/umplutura manuala cu cazmaua si mecanica cu excavatorul;
  • cofraje pentru betoane;
  • confectionare armaturi;
  • fixare pe pozitie elemente prefabricate cu macaraua, lucrari de umplutura si compactare mecanica, realizare straturi sistem rutier;
  • transport rutier al materialelor, cu autovehicule speciale: cisterna, betoniera, autobasculanta etc.

Toate materiile prime si combustibilii necesari pentru lucrarile proiectate, se vor asigura

de catre constructorul care va fi contractat pentru executarea lucrarilor.

Organizarea de șantier

- organizarea de șantier se va amenaja in zona frontului de lucru, pe un teren strict delimitat in

acest scop,

- se va proceda la decopertarea și nivelarea terenului;

- zona destinată organizării de șantier va fi prevăzută cu un pat de piatră spartă cilindrată și va

ocupa o suprafață de cca. 1000 m2;

- se va realiza împrejmuirea organizării de șantier, iar accesul auto și pietonal va fi controlat;

- baracamentul va fi constituit din containere modulare poziționate pe pat de piatră ce vor

adăposti depozitele de materiale de construcții și biroul organizării de șantier;

- se propune racordarea organizării de șantier la rețelele de utilități din zonă;

- se va amenaja o platformă pentru depozitarea temporară a materialelor de construcții utilizate și a deșeurilor generate, în incinta organizării de șantier.

 

 

Pentru realizarea lucrărilor se vor folosi:

- materiale metalice si prefabricate din beton fabricate conform standardelor aplicabile;

- agregate; din balastiere deja deschise şi autorizate din punct de vedere al protecţiei mediului,

- apa necesară pentru nevoi menajere şi igienico-sanitare va fi aprovizionata de antreprenorul lucrarii,

- combustibil pentru funcţionarea utilajelor şi vehiculelor de transport; asigurate prin grija

antreprenorului.

Antreprenorul are obligaţia de a reface terenul la starea pe care acesta l-a avut anterior execuţiei lucrărilor.

Surplusul de pământ rezultat, va fi transportat în basculante acoperite cu prelate şi depozitat în locuri stabilite cu autorităţile din zonă.

Umpluturile se execută manual sau mecanizat, iar straturile de umplutura se compactează separat.

Gradul de compactare se va realiza la gradul de compactare a terenului natural din jur.

Umiditatea optimă de compactare se asigură prin stropire manuală în locuri înguste şi prin stropire mecanică în spaţii largi, pentru completarea gradului de umiditate necesar.

Albia paparaului se va curata de eventualele resturi de materiale cazute accidental.

b2) Cumularea cu alte proiecte: Nu este cazul

b3) Utilizarea resurselor naturale : agregate minerale, apa.

b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( pamant, balast, piatra sparta, beton )  , deseuri de hartie, carton, materiale plastice, lemn de la ambalaje , deseuri metalice , deşeuri menajere, etc.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : - Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

Se vor respecta prevederile si limitele SR nr. 10009/2017.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : -nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

c)Localizarea proiectelor :

c1) Utilizarea existenta a terenului: Intravilanul si extravilanul comunelor Fitionesti si Movilita, jud. Vrancea , folosinta actuala drum judetean DJ 205  J si albie minora si majora curs apa clasificat.

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru;

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de          protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja

       depăşite : nu este cazul;

       h) ariile dens populate: Intravilanul si extravilanul comunelor Fitionesti si Movilita, jud. Vrancea ;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 d)Caracteristicile impactului potenţial :

      d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor invecinate sau activitatile ce se desfasoara in vecinatatea amplasamentului. Realizarea proiectului va contribui la imbunatatirea conditiilor de viata a populatiei de pe aria proiectului;

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului.

  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta

  masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in  memoriul de

  prezentare);

 d4) Probabilitatea impactului : redusa pe perioada desfasurarii proiectului.

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil . Pe masura realizarii lucrarilor calitatea factorilor de mediu afectati va reveni la parametrii anteriori .

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 265/20.09.2017 emis de Consiliul Judetean Vrancea si a avizelor mentionate in acesta .

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

      - Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente  

     construcţiilor prezentate in Memoriul de Prezentare.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor, de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri din demolări si constructii , deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu

prevederile art. 17 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deseurilor cu modificarile si completarile ulterioare .

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri conforma / autorizata ; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

     - Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

  • Organizarea de şantier va dispune de toalete ecologice. Constructorul va avea in vedere

întreţinerea toaletelor ecologice, prin contract cu o firma autorizata.

  • La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr. 445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare. 

              

    Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  •  Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate;
  • Legea nr. 249 / 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O. 303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

 

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.