Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Realizare foraj în vederea irigării exploataţiei agricole - titular - Intreprindere individuala NEAGU MIRCEA

Decizia  etapei de încadrare ( PROIECT)

Nr. 8122 din 04.09.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de INTREPRINDERE INDIVIDUALA NEAGU MIRCEA , cu sediul in comunei Măicăneşti, satul Rîmniceni, judetul  Vrancea, înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 6716 / 11.07.2017;

               în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

              Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 24.08.2017 că proiectul :Realizare foraj în vederea irigării exploataţiei agricole ” , propus a fi amplasat in intravilanul şi extravilanul comunei Măicăneşti, satul Rîmniceni, T. 176, P. 886, CF. 52594, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr.2, pct-ul 1, lit. (c);

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

Terenul pe care va fi construita investitia se afla in intravilanul şi extravilanul comunei Măicăneşti, satul Rîmniceni, T. 176, P. 886,  folosinta actuala : teren arabil; destinatia : foraj pentru irigatii teren agricol . Terenul are suprafata totala de  cca 17000 mp din care, destinata proiectului de investitie este suprafa de 100 mp si este proprietatea d-lui  Neagu Mircea.

Forajul va fi realizat in sistem hidraulic, cu circulatie inversa. Forajul va avea adancimea estimativa de 55 m, iar adancimea finala se va stabili dupa efectuarea masuratorilor geofizice. Debitul solicitat pentru forajul propus este de 3,00 l/s – 10, 80 mc/h.      

 Comuna  Maicanesti se află în sud-estul județului Vrancea, la limita cu județele Brăila și Galați, pe malul drept al râului Râmnicu Sărat, aproape de vărsarea acestui râu în Siret. Este traverastă de șoseaua națională DN23, care leagă Focșaniul de Brăila. La Măicănești, din acest drum se ramifică șoseaua națională DN23B care duce spre vest la Ciorăști și din DN23B se ramifică la Tătaru șoseaua județeană DJ204B, care duce spre vest la Tătăranu.

Vecinii sunt: la nord – Petrea Dumitru; la vest - Drum; la sud – Neagu Pauna; la est – Drum.

Amplasamentul propus pentru executia lucrarilor de foraj este situat la 3 km-vest de satul Măicănești. Coordonatele orientative sunt: latitudine: 45.51056460; longitudine: 27.44571110. Amplasamentul nu prezinta risc de inundabilitate.

Prin studiul hidrogeologic s-a stabilit ca alimentarea cu apa  la debitul solicitat (10,50 mc/h) poate fi asigurata prin executia unui foraj avand adancimea de cca. 55,00 m.

Forajul respectiv va fi prevazut cu o pompa submersibila. Datorita tipului si adancimii forajului, se impune executarea acestuia in sistem rotativ hidraulic cu circulatie inversa.

Fluidul de foraj trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa aiba un continut redus de particule solide abrazive pentru a evita eroziunea prajinilor;
  • sa nu fie coroziv;
  • sa nu altereze probele mecanice extrase din sonda (daca este cazul);
  • sa nu afecteze rezultatele investigatiilor geofizice;
  • sa nu blocheze sau sa contamineze formatiunile geologice productive;
  • sa nu dauneze personalului care il utilizeaza si sa aiba un cost scazut.

Se recomanda a se utiliza noroi dispersat tip „bentonita in apa dulce”

Volumul de foraj necesar pentru un foraj (adancimea de 55 m) : cca. 25.82 mc.

Pe tot parcursul sapaturii se vor verifica caracteristicile fluidului de foraj, pentru mentinerea acestora in parametrii recomandati.Datorita complexitatii procesului de dislocare a rocilor prin forare si a numarului mare de factori care influenteaza viteza mecanica, precum si a variatiei foarte mare pe verticala a proprietatilor rocilor, valorile regimului de foraj se vor alege de catre executant in asa fel incat sa corespunda caracteristicilor utilajului, echipamentelor si sculelor de foraj utilizate.

In timpul saparii forajului se vor recolta la sita din trei in trei metri si la fiecare schimbare de strat. Probele se vor aseza in recipiente, pe care se vor indica intervalele de recoltare si se vor pastra pana la stabilirea programului de tubare.

             Putul forat propus va deservi irigarea terenului studiat.  Necesarul si cerinta de apa nu se modifica. Necesar de apa:  maxim: 300 mc/zi;

                                            mediu: 125 mc/zi;

                                            minim: 90 mc/zi

     Debitul de apa solicitat de I.I. Neagu Mircea pentru forajul propus este de 3,00 l/s – 10, 80 mc/h.

Produsele obtinute in urma executarii forajului constau in apa subterana ce urmeaza a fi folosita ca apa industriala, pentru irigarea terenului studiat. Materia prima exploatata este constituita de catre apa subterana de adancime ce va fi utilizata ca  apa industriala, pentru irigarea terenului studiat.

Alimentarea cu apa pentru irigatii  - se propune executarea unui foraj subteran, cu adancime de H ~ 40 m; in vederea irigarii prin aspersiune a unei plantatii agricole cu suprafata de 1.7 ha.

Cerinta de apa  pentru irigatii:

V zi.  med = 57.6 mc; V zi max =  86.4 mc ; V min = 44.32 mc

Volumul de apa asigurat pentru in sursa pentru irigatii:

V med. anual = 2.720 mii mc/an;   V min anual = 2.266 mii  mc/an.

 

Evacuarea apelor uzate – de pe amplasament nu se evacueaza ape uzate menajere sau industriale;

Alimentarea cu energia electrică - nu este cazul.

Organizarea de santier  - avand in vedere specificul activitatilor desfasurate si dimensiunile reduse aferente operatiunilor de foraj, in cadrul obiectivului nu au fost si nu vor fi executate lucrari de oranizare de santier, acestea suprapunandu-se activitatii de executie a forajului si de pregatirea a activitatii de exploatare a apei subterane de adancime.

Inainte de executarea lucrarilor mentionate stratul de pamant vegetal, impreuna cu vegetatia existenta, va fi decapat si folosit ulterior, dupa terminarea activitatii pe amplasament, pentru redarea in circuit a terenurilor aferente.

Se considera necesare o serie de actiuni si recomandari, dintre care mentionam:

- rambleerea golurilor constituite de catre batalul de noroi si santul pentru conducta de racord dintre foraj si reteaua de alimentare cu apa a comunei;

- nivelarea terenului dupa terminarea operatiunii de rambleere, tasarea pamantului si completarea, dupa caz, cu pamant de imprumut a traseului conductei si a batalului, in cazul aparitiei unor denivelari;

- materialul rezultat din recuperarea solului vegetal si a vegetatiei aferente va fi depozitat separat si utilizat ulterior la redarea in circuit a suprafetelor aferente

 

b2)Cumularea cu alte proiecte : nu este cazul,

b3)Utilizarea resurselor naturale :  nu este cazul,

b4)Producţia de deşeuri : In urma activitatilor specifice desfasurate pe amplasamentul forajului vor rezulta urmatoarele tipuri si cantitati de deseuri: a)- deseuri rezultate in urma activitatii de realizare a forajului, reprezentate prin noroiul de foraj ce nu mai poate fi reconditionat ce va cumula o cantitate de 3500 litri si va fi preluat din Serviciul de Salubritate din zona. La aceasta se adauga cantitatea de 50 kg probe de sita extrase din foraj pentru reconstituirea coloanei litologice, care a fost transportata, ulterior, la acelasi depozit de deseuri; b)- deseurile menajere, rezultate in urma activitatilor desfasurate permanent ( 8 ore pe zi, 15 zile ) de catre un numar de 4 persoane, vor cumula o cantitate de 10 kg ce va fi depozitata, in europubele si vor fi preluate de Serviciul de Salubritate Publica. Data fiind perioada foare scurta de derulare a lucrarilor nu vor rezulta deseuri metalice, anvelope, acumulatori, uleiuri minerale sau alte tipuri de deseuri ce ar trebui colectate si valorificate.

b5)Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de demolare .

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

Se vor respecta prevederile si limitele SR nr. 10009/2017 - Acustica – Limite admisibile ale niovelului de zgomot din mediul ambiant.

b6)Riscul de accident , ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

 

c)Localizarea proiectelor :

c1) Utilizarea existenta a terenului : terenul se afla in intravilanul şi extravilanul comunei Măicăneşti, satul Rîmniceni, T. 176, P. 886,  folosinta actuala : teren arabil; destinatia : foraj pentru irigatii teren agricol .

c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona , calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul ,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului , cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede ; nu este cazul ,

       b) zonele costiere : nu este cazul ,

       c) zonele montane si împădurite : nu este cazul ,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale : nu este cazul ,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare , cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu este amplasat in arie protejata .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja  depăşite :                  nu este cazul ,

       h) ariile dens populate : nu este cazul.

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 

d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului  : aria geografica si numărul de persoane afectate : impactul este    

 local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor     

 invecinate  ,

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul ,

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului

  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta

  masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in

  memoriul tehnic) ,

       d4) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

       d5) Durata , frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de executie a proiectului   

  impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

     - Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 166/21.06.2017 emis de Consiliul Judetean Vrancea precum si acelorlalte avize  menţionate in acesta.

- Se vor respecta prevederile urmatoarelor acte de reglementare emise de autoritati :  Notificarii de incepere a executiei lucrarilor pentru obiectivul Realizare foraj în vederea irigării exploataţiei agricole nr. 28/18.08.2017 emisa de S.G.A. Vrancea;

  • La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii  .
  • Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute
  • prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.
  • In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si
  • utilajelor utilizate in incinta proprietatii titularului.
  • Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul 
  • obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).
  • Se va reface cadrul natural pentru suprafeţele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor, se vor reface spatiile verzi.
  • Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe , praf , zgomot si vibraţii.
  • Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu  si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .
  • Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .
  • Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.
  • Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor de orice natura in afara proprietatii titularului de proiect.
  • Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.
  • Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.
  • Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.
  • Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.
  • După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si readucerea la starea iniţiala.
  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,
  • in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de
  • investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata
  • execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri inerte autorizata, numai in baza avizului Primăriei municipiului Focsani  ;
  • transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice ,
  • hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate /stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate
  • temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului
  • autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate
  • utilajele vor fi atent verificate.
  • Se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic care sa nu genereze scurgeri de produse petroliere si lubrifianti, zgomot , vibratii.
  • Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.
  • Organizarea de santier pentru lucrarile prevazute prin proiect va respecta obligatoriu masurile specifice pentru reducerea si/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sanatatii umane si mediului inconjurator. Se vor avea in vedere: imprejmuirea corespunzatoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc.
  • Organizarea de santier se va realiza in interiorul amplasamentului astfel incat impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derularii lucrarilor prevazute prin proiect sa fie cat mai redus.
  • La parasirea incintei şantierului , rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării
  • poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor
  • transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • In cazul unui incident sau accident care ar putea afecta semnificativ mediul se va instiinta imediat APM Vrancea si GNM-CJ Vrancea.
  • Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.
  • Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .
  • Prezentul act nu exonereaza titularul investitiei de obligatia obtinerii tuturor avizelor mentionate in certificatul de urbanism.
  • Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.
  • Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin.(3) din HG nr.445/2009.. 

La finalizarea proiectului titularul va depune documentatie necesara autorizarii de mediu.

       - Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage anularea acestuia.

- La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare .

 

                     

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 - Acustica urbană – Limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea apelor nr. 107/1996 cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje ;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei .
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.