Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul “Reabilitare alunecări de teren pe DC 93 – comuna Vrîncioaia”, titular Comuna Vrincioaia

 

DECIZIA  ETAPEI  DE  ÎNCADRARE - PROIECT

NR. 9993 / 19.10.2017

 

                         Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de către : COMUNA VRÎNCIOAIA, înregistrată la A.P.M. Vrancea cu nr. 8774 / 18.09.2017, in baza H.G. nr. 445/2009 -  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si  a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfaşurată în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică desfaşurată în din data de 19.10.2017, ca proiectul de investitii: „ Reabilitare alunecări de teren pe  DC 93 – comuna Vrîncioaia ”  - propus a fi amplasat în intravilanul satelor :  Vrîncioaia şi Muncei, comuna Vrîncioaia,judeţul Vrancea - nu se supune evaluarii impactului asupra mediului şi nu se supune evaluarii adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 13, lit. – a).

( Orice modificări sau extinderi, altele decat cele prevăzute la pct. –ul 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).

b)Caracteristicile proiectului:

           Localizarea proiectului - Terenul se afla intravilanul satelor :  Vrîncioaia şi Muncei, comuna Vrîncioaia  si apartine domeniului public al comunei Vrîncioaia,  administrat de Consiliul Local Vrîncioaia.  Suprafaţa totală a terenului ocupat: 1.800,00mp.

Prezentul proiect propune pentru reabilitarea drumului Comunal DC93 o tehnologie clasică, respectiv îmbrăcăminte asfaltică în două straturi, în vederea obţinerii unui drum rutier circulabil pentru orice tip de autovehicule.

Lucrările propuse a se executa vor păstra vechiul amplasament al drumului propus pentru reabilitare.

            DC 93 incepe de la intersectia cu DJ 205L, se va reabilita de la km 0+040 pana la km 0+116,03, de la km 1+430 pana la km 1+466,70, de la km 2+820 pana la km 2+884,69, de la km 3+140 pana la km 3+175,90, de la km 4+055 pana la km 4+097, de la km 4+147 pana la km 4+190,64. DC93 are partea carosabilă de 4,00 m, panta în profil transversal pe partea carosabilă fiind de 2,5 % pantă unica; - acostamente: 2 x 0,50 m; - viteza de proiectare fiind de 40 km/h;

Se vor aplica un numar total de 3 profile transversale tip toate avand aceeasi structura rutiera si anume:

  • strat de reprofilare din balast în grosime de 10 cm dupa compactare;
  • strat de bază din baslast stabilizat cu ciment în grosime de 20 cm după compactare;
  • strat de legătură din mixtură asfaltică de tip BADPC 25 în grosime de 5 cm conform AND 605/2014;
  • strat de uzură din beton asfaltic de tip BAPC 16 în grosime de 4 cm conform AND 605/2014.

Profilul transversal propus coincide cu cel existent:

Tip I

  • - parte carosabilă     1x3,50m,
  • - benzi de încadrare 2x0,25m,
  • - acostamente            2x0,50m,
  • Sant pereat pe partea dreapta 

Tip II

  • - parte carosabilă     1x3,50m,
  • - benzi de încadrare 2x0,25m,
  • - acostamente            2x0,50m, 
  • Rigola pereatat pe partea dreapta

Tip III

  • - parte carosabilă     1x3,50m,
  • - benzi de încadrare 2x0,25m,
  • - acostamente            1x0,50m,
  • Rigola existenta pe partea dreapta 

 

Acostamentele se vor realiza din beton de ciment C30/37 in grosime de 10cm asezate pe un pat de nisip in grosime de 5cm cu o pantă transversală de 4% către şanţuri.

La proiectarea elementelor geometrice ale traseului în plan se va avea în vedere menţinerea traseului existent, astfel încât să se evite exproprierile de terenuri sau demolări.

Drumul Comunal DC93 se intersecteaza cu Drumul Judetean DJ205L, dar punctele studiate in proiect nu se intersecteaza cu acesta. Nu exista intersectii la nivel cu calea ferata.

 

Accesul maşinilor şi utilajelor se realizează din DN2 (E85) prin DJ 205L şi spre drumul propus spre reabilitare prin asfaltare în cadrul acestui proiect.

Nu este necesară amenajarea unor noi căi de acces şi nici devierea sau schimbarea celor existente. Lucrările ce se referă la execuţia complexului rutier se împart în :

  1. lucrări de remodelare a traseului cuprinzând lucrări specifice de terasamente;
  2. lucrări de execuţie a complexului rutier propriu-zis.

Pentru execuţie se propune următoarea ordine tehnologică:

-executie podete transversale

- reprofilare pat drum existent

- scarificare şi afânare pat drum existent

- aşternere strat balast

- compactare pat drum cu cilindri compactori cu rulouri netede, 10-12

  - treceri pentru grad de compactare minim 98%

- forare micropiloti;

- armare micropiloti;

- betonare micropiloti;

- armare si cofrare radier beton;

- executie pereu din piatra de rau;

- executie gabioane;

- repozitionare podete tubulare;

- executie camera de cadere;

- aşternere strat balast si stabilizarea lui cu 6% ciment

- compactare balast stabilizat

- aşternere straturi mixtură asfaltică,

         - executie acostamente;

         - executie santuri/rigole de acostamente.

 

 Organizarea de şantier - se va amenaja pe terenul lipsit de construcţii situat în intravilanul satului Vrincioaia. Organizarea de şantier va face obiectul autorizării unui proiect înaintat de către executantul lucrărilor de asfaltare şi va cuprinde:

- platformă balastată pe care se va construi un ţarc realizat din stâlpi din ţeavă neagră şi plasă de sârmă înrămată pe profil metalic, cu porţi, pentru materialele de construcţie neperisabile şi pentru echipamentele de inventar. 

- construcţie provizorie – structuri uşoare, din profil metalic cu pereţi şi acoperiş din panouri temoizolante cu uşi şi ferestre din lemn şi duşumele din dulapi de răşinoase, care va adăposti biroul maistrului, magazia de scule, vestiarul pentru muncitori şi sala pentru servit masa.

- alimentarea cu apă se va realiza de la reţeaua existentă a localităţii, prin conductă PEHD amplasată aparent.

- se vor amplasa pe platformă balastată două toalete ecologice pentru muncitori.

 - pichet de incendiu dotat conform “P118-99 - Normativ de siguranţă la foc a construcţiilor”.

Se vor lua toate măsurile necesare pentru ca pe timpul organizării de şantier să nu existe surse de poluare a mediului.

        Lucrari de refacere a amplasamentului 

            După încheierea lucrărilor de reabilitare, beneficiarul este obligat să întocmească graficul de execuţie a lucrărilor de întreţinere şi urmărire în timp în conformitate cu normativele în vigoare şi să prevadă în bugetele fiecărui an, sumele necesare. Se vor executa lucrări de refacere a amplasamentului şi de aducere la starea iniţială a cadrului natural.

Se va elibera amplasamentul de orice fel de obstacole, resturi menajere, anrocamente, grămezi de pământ, resturi de materiale, etc.. Se vor executa lucrări de înierbare a suprafeţelor de teren care au fost ocupate temporar

Nu se vor degrada mediul natural si cel amenajat prin depozitarea necontrolată a nici unui fel de deşeuri. Se vor informa autorităţile competente în caz de eliminări accidentale de poluanţi în mediu sau de accident major.

b2) Cumularea cu alte proiecte: Nu e cazul

b3) Utilizarea resurselor naturale: energie, agregate minerale, pamant; beton de ciment, combustibili utilizati de masinile si utilajele constructoruluietc.

b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( balast, piatra sparta, beton , materiale plastice, pamant, metalice, etc.), deşeuri menajere. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate: titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

 

c) Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului: Terenul ocupat de lucrările propuse aparţine domeniului public administrativ al comunei Vrincioaia conform inventarului bunurilor care aparţin domeniului public.

Folosinţa actuală a terenului: căi de comunicaţie rutieră şi amenajări aferente propuse spre reabilitare.  Destinaţia terenului: căi de comunicaţie rutieră şi amenajări aferente propuse spre reabilitare

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru;

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu se suprapune ariilor naturale protejate.

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite : nu este cazul;

       h) ariile dens populate : nu e cazul;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 

 d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este cazul;

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul tehnic);

 d4) Probabilitatea impactului: redusa .

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului: In perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

 

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 17/ 16.05.2017 emis de Primaria comunei Vrincioaia.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor

      prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii si de gospodărire a apelor in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriilor pe raza carora se realizeaza proiectul; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,  hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  •   NU se vor face demolari de cladiri sau defrisari de arbori.

   - Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate  temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

     - Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

  • Organizarea de şantier va dispune de toalete ecologice. Constructorul va avea in vedere

întreţinerea toaletelor ecologice, prin contract cu o firma autorizata.

  • La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • NU se vor face demolari de cladiri sau defrisari de arbori/arbusti/ garduri vii.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin.(3) din HG nr. 445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.                    

                

         Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului cu modificarile, si completarile ulterioare;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificarile si completarile ulterioare;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.

 

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.