Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Refacere drum, aparari de maluri, podet pe DN 2L km 56+050 – km 56+170, peste paraul Chiua, in comuna Soveja, judetul Vrancea - titular - C.N.A.I.R. S.A. - D.R.D.P. IASI

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE

Nr. 7852 din 10.09.2019

              Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de C.N.A.I.R. S.A. – D.R.D.P. IASI cu sediul in mun. Iasi, Sos. Nationala, nr. 23, jud. Iasi, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 4377 din 15.04.2018, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 01.08.2019 că proiectul:

,, Refacere drum, aparari de maluri, podet pe DN 2L km 56+050 – km 56+170, peste paraul Chiua, in comuna Soveja, judetul Vrancea”, propus a fi amplasat in intravilan si extravilan comuna Soveja, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018, Anexa nr. 2, pct. 13. lit.a. (Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

- proiectul propus nu intra sub incidenta art. 48 si 54 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

b) Caracteristicile proiectului :

   b1) dimensiunea si conceptia intregului proiect :

Având in vedere gravitatea proceselor de degradare a podetului existent si a tronsonului de drum amplasat pe DN 2L intre km 56+050 si km 56+170, care afectează alcătuirea constructiva si funcționalitatea drumului, se impune refacerea racordarilor podetului cu terasamentul si consolidarea terasamentului drumului.

    Pentru asigurarea conditiilor optime de siguranta si confort se impun urmatoarele lucrari:

  1. Semnalizarea zonei afectate.

- sectorul de lucru va fi semnalizat la ambele capete cu indicatoare pentru circulatia rutiera, confectionate si montate conform STAS in vigoare. In mod obligatoriu se va respecta instructia de semnalizare a lucrarilor pe drumuri.

- inainte de plecare la punctul de lucru, seful formatiei si de district este obligat sa verifice existenta tuturor indicatoarelor de semnalizare necesare pentru lucrarile din ziua respectiva. Cele necorespunzatoare vor fi inlocuite imediat.

  1. Devierea cursului de apa.
  • cursul de apa va fi deviat spre zona amonte la cca. 30,00 m de axul drumului. Excavatia efectuata, in vederea devierii cursului de apa, va fi pozata pe partea dreapta in sensul de curgere al apei.
  1. Indepartarea anrocamentelor existente.
  • toate anrocamentele existente in zona afectata, vor fi indepartate ata cat este necesar pentru realizarea lucrarilor de consolidarea a terasamentului si a podetului.
  • dupa realizarea lucarrilor de consolidare, anrocamentele vor fi pozate in fata salteleor de gabioane, conform planselor de excutie.
  1. Executia fundatiilor aripilor noi (zona aval podet).
  • Pentru fiecare aripa se va executa un bloc de fundatie din beton simplu C20/25. In sectiune transversala blocul va avea 1,65 m latime si 1,50 m inaltime. Lungimea blocului de fundatie va fi de 3,80 m.
  • pe toate suprafetele in contact cu pamantul se va aplica o hidroizolatie cu o solutie pe baza de bitum.
  1. Montarea aripilor prefabricate tip A3.
  • pe toata suprafata de beton aflata in contact cu mediul inconjurator, se va aplica o vopsea anticoroziva. Inainte de aplicarea vopselei, toata suprafata va fi amorsata.
  1. Executia zidului din gabioane.
  • zidul va avea 120 m lungime si va fi alcatuit din 2 sau 3 randuri de gabioane, montate pe o saltea de gabioane;
  • saltelele de gabioane vor avea dimensiunea (5,00x4,0x0,50) m;
  • primul si al doilea rand de gabioane vor avea dimensiunea (4,00x1,50x1,00) m, insa intercalat vor fi amplasate si gabioane cu lungimi diferite;
  • randul trei de gabioane va avea dimensiunea (4,00x1,10x1,00) m, insa intercalat vor fi amplasate si gabioane cu lungimi diferite;
  • in spatele zidului de gabioane se va amplasa un strat de geotextil dupa care se va executa o umplutura cu material local, exceptie facand tronsonul amplasat intre pichetii P5 si P9, unde intre fiecare rand de gabioane se va monta o geogrila cu lungimea de 4,00 m, iar umplutura va fi compusa din balast amestec optimal;
  • la partea superioara a zidului de gabioane, intre pichetii P5 si P9, se va executa un strat de pamant vegetal inierbat cu grosimea de 20 cm.
  1. Executia protectiei din anrocamente in fata gabioanelor. În faţa zidului de sprijin din gabioane se execută o umplutură de anrocamente cu lăţimea de 5,00m şi grosimea de 0,50m.
  2. Executia pragului deversor din fata aripilor.
  • pentru racordarea nivelului talvegului din interiorul podetului cu talvegul raului Chiua, este necesar executia unui prag deversor; Pragul va fi compus din doua tipuri de saltele de gabioane (tip S2 si tip S3, conform plansei), un gabion tip G3 si beton simplu C30/37. Pentru o racordare corespunzatoarea a pragului deversor, executia acestuia se va realiza dupa montarea aripilor prefabricate tip A3 si  a gabioanelor ce gormeaza zidul din gabioane de o parte si  de alta a aripilor.
  1. Executia pereului pe zona podetului, cuprinsa intre extremitatile aripilor.
  • dupa montarea gabioanelor ce alcatuiesc pragului deversor, odata cu turnarea zonei monolite din beton a pragului se va turna si pereul;
  • pereul va avea 20 cm grosime si va fi cuprins intre pragul deversor si extremitatea aripilor existente in zona amonte;
  • la capatul din zona amonte, pereul va fi prevazut cu un pinten din beton monolit C30/37, cu sectiunea 50x100 cm;
  1. Executia  acostamentelor din piatra sparta.
  2. Executia reparatiilor locale la podet se va efectua dupa cum urmeaza:
    1. curatarea cu peria mecanica a betoanelor elevatiilor culeelor;
    2. indepartarea betoanelor degradate;
    3. curatarea prin sablare a armaturilor ruginite si neacoperite;
    4. pasivizarea armaturilor;
    5. repararea elevatiilor prin aplicarea de mortare speciale cu rezistenta si aderenta ridicata;
    6. inlocuirea sau suplimentarea armaturilor degradate;
    7. la finalizarea lucrarilor de reabilitare toate suprafetele in contact cu mediul inconjurator vor fi protejate cu vopsea anticoroziva pentru beton;
  3. Montarea parapetului tip H4b pe podet si pe rampele de acce la podet.
  • pe partea dreapta a drumului se vor monta parapeti de siguranta tip H4b, pe lungimea totala de 120 m. Pornind din axul podetului spre localitatea Soveja parapetul va avea lungimea de 70,00 m, iar in partea opusa parapetul va avea lungimea de 50,00 m;
  • pe partea stanga a drumului se vor monta parapeti de siguranta tip H4b, pe lungimea totala de 50 m, montati simetric de o parte si de alta a axului podetului;
  • montarea parapetului se va realiza conform AND 593/2014;
  • parapetii vor fi zincati.

     Organizarea de santier se va amplasa la distanta de zonele locuibile.

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul.

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii:  apa, pamant, agregate minerale: nu e cazul.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate : deşeuri de construcţii ( deseuri din fier si otel, pamant, balast, piatra sparta, beton ), deseuri de hartie, carton, materiale plastice, lemn de la ambalaje, deşeuri menajere, etc.

Deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor si HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase cu modificarile si completarile ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si valorificate prin unitati specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

- riscuri de dezastre naturale – nu este cazul avand in vedere ca amplasamentul proiectului este in afara zonelor locuite.

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu e cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul.

c) Amplasarea proiectelor :

c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: conform certificatului de urbanism nr. 145/09.07.2018 emis de Consiliul Judtean Vrancea, folosinta – drum national DN 2L cu destinatia – cale de comunicatie terestra.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia: nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: nu este cazul,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul,

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : nu este cazul

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : situri Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice ; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul.

       g) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul,

       h) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul.

       i) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier, adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare).

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului :impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul

d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 145/09.07.2018 emis de Consiliul Judtean Vrancea; avizul de gospdarire a apelor nr. 34 / 16.05.2019.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic    

     prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in   

   cadrul  obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate

   autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-  La finalizarea lucrarilor , titularul proiectului notifica A.P.M. Vrancea in vederea efectuarii unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

Pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un

drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ

competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

      Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 Acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei cu modificarile si completarile ulterioare.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.