Back

Prpoiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Punct de extractie agregate minerale in terasa mal stang a raului Susita - titular - S.C. CRISILORY PROD S.R.L.

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE

 Nr. 5458 de 11.09.2017

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de S.C. CRISTILORY PROD S.R.L., cu sediul in Panciu, str. Diocheti, nr. 1, jud. Vrancea înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 5024 din 23.05.2017, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 07.09.2017 că proiectul: ,, Punct de extractie agregate minerale in terasa mal stang a raului Susita”, propus a fi amplasat in Panciu, DN 2L, nr. cadastral 50290, 50291, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 2.. lit. a ( Cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractie a turbei, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1).

b)Caracteristicile proiectului :

        b1)Mărimea proiectului :

Localizarea proiectului

Panciu, DN 2L, nr. cadastral 50290, 50291, jud. Vrancea

 

Regimul juridic:       

Amplasamentul este situat in Panciu, DN 2L, nr. cadastral 50290, 50291, jud. Vrancea.

 S.C. CRISTILORY PROD S.R.L. va exploata nisipurile şi pietrişurile, rezultate in urma excavarilor care se vor efectua intr-un teren proprietate privata, teren neproductiv aflat pe malul stang al raului Susita  pentru a le utiliza in stare bruta,  in vederea utilizarii in lucrarile de refacere a drumurilor comunale, judetene si nationale, precum si constructii in special amenajarea unor platforme, perne de balast, etc.

Suprafata de teren pe care se va desfasura exploatarea agregatelor minerale  se afla  in partea de S a localitatii orasului Panciu, in apropierea statiei de epurare a apelor uzate a localitatii,  zona fiind neinundabila.

Suprafata de teren are  nr. cadastrale  50 290 ( lot 1- S= 20 000 mp, teren neproductiv) si 50 291( lot 2- S= 48 138 mp, teren neproductiv).

Terenul este situat in Tarlaua 193, Parcela 3375,3376, categoria de folosinta-teren neproductiv, vecinatatile terenului- fiind padure si drum si rest proprietate SC Cristilori SRL.

Suprafata totala terenului este S= 68 138  mp.

Suprafata pe care se va lucra( perimetrul efectiv de lucru), va fi S = 56 920 mp ( s-a avut in vedere pilieri de siguranta de minim 5 m fata de terenurile din jur si 6 m fata de LEA ) este delimitate de urmatoarele puncte:

 

Punctul

Coordonate  Stereo 70

X

Y

 1

487 814

664 851

2

487 708

665 109

3

487 489

664 971

4

487 565

664 898

5

487 637

664 779

6

487 653

664 789

7

487 650

664 794

8

487 698

664 820

9

487 723

664 785

10

487 779

664 821

11

487 784

664 836

 

Suprafata S = 56 920 mp = 0,057 kmp.

Accesul în zona de lucru  se realizează din   DN 2 ( E 85) Bucuresti - Tisita – Suceava, apoi pe DJ  205 F Tisita-Panciu, cca. 25 m pana in perimetru.

Amplasarea punctului de extractie in terasa mal stang  al raului Susita  este necesara  si oportuna pentru exploatarea nisipului si a pietrisului pe  intreaga suprafata de teren proprietate privata, in scopul valorificarii acestora in constructii, refacerea infrastructurii, la drumuri.

Exploatarea nisipului si a pietrisului  in prima etapa se va face pe toata suprafata,  pe o adancime de h = 4 m( in treapta I), la care se adauga grosimea copertei zacamantului, g medie= 2,00 m, urmand ca sa se continuee pe adancime cu inca 2 trepte de adancime de 3,5 – 4,0 m, pana la cota finala de 120,5 mdM.

Informatii privind litologia zacamantului pana la 6 m s-au obtinut din sondajele (numite in documentatie foraje-4 bucati), in care grosimea copertei s-a apreciat la 2 m, iar pe urmatorii 4 m s-a intalnit un amestec de pietris, bolovanis si nisip.

Nivelul panzei freatice, conform datelor studiului hidrogeologic este situat la adancime de cca.  h = 50, 00 m fata de nivelul solului, mult inferioara cotei de fund proiectate.

Stratul provenit din decopertarea zacamantului va fi depozitat lateral urmand a fi utilizat, la refacerea ecologica a suprafetei de teren afectate,  pentru umplerea gropii rezultate din excavatii, odata cu nivelarea terenului la o cota mai joasa.

Pe suprafaţa amplasamentului nu există reţele de alimentare cu energie electrică, insa in aprpoierea perimetrului, pe terenul detinut de catre proprietar exista o LEA, fata de care a fost lasat un pilier de siguranta de 6 m latime.

În perioada excavării agregatelor minerale, nu se vor realiza reţele de alimentare cu energie electrica  a amplasamentului.

            Apa necesară personalului va fi asigurată de S.C. CRISTILORY PROD S.R.L.  prin aprovizionarea angajaţilor care deservesc utilajele de pe amplasament cu apă plată îmbuteliată în P.E.T.-uri.

Lucrari de organizare de santier presupun amplasarea baracii metalice, organizarea platformei pentru utilaje, amenajare drum aces catre perimetru.

 

b2) Cumularea cu alte proiecte: nu e cazul.

b3) Utilizarea resurselor naturale: Exploatarea se va face in primii trei ani in treapta a I-a  pana la cota de 128,50 mdM ( treapta I-a), unde se va realiza  o  berma intermediara  de 2 m latime.

        O probabila extindere in adancime cu inca 2 trepte, a caror adancime medie este de  4m(treapta a II-a)  respectiv 3,5 m( trepta a III-a)  a fost luata in calcul, prin extrapolarea datelor privind litologia  intalnita intr-un foraj de  adancime( foraj al carui beneficiar este tot SC Cristilory Prod SRL) situat in imediata apropiere a perimetrului.

         Pentru cele trei trepte proiectate volumul rezervei de nisip  si pietris  calculat este

V = 575 295 mc.

      Exploatarea pana la cota finala 120,50 mdM este proiectata in trei trepte cu adancimi medii de 4 m( treapta a I-a),  4 m( treapta a II-a), 3,5 m( treapta a III-a), cu 2 berme intermediare de 2 m latime, situate la cotele 128,70 mdM, respective 124,70 mdM, in fiecare trepta excavandu-se sub un unghi de taluz avand maxim 450, in felul acesta, luand in calcul si cele 2 berme unghiul final al excavarii se apropie de 300.

b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( balast, piatra sparta, beton , materiale plastice, pamant, metalice, etc.), deşeuri menajere. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate : titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

C)localizarea proiectelor :

 c1) utilizarea existenta a terenului: - folosinta – teren neproductiv cu destinatia zonei stabilita prin PUG – subzona unitati industriale, depozite situate in noile extinderi ale intravilanului.

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora: nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru ;

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică : nu se suprapune ariilor naturale protejate .

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja

       depăşite : nu este cazul;

       h) ariile dens populate : nu e cazul;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este

  cazul;

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului.

  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta

  masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in

  memoriul tehnic);

 d4) Probabilitatea impactului: redusa

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului : In perioada de execuţie a proiectului    

  impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 81/08.05.2017 emis de Primaria Orasului Panciu;

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

      - Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate in Memoriul de Prezentare.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri inerte autorizata, numai in baza avizului Primăriei Comunei Cimpineanca; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,

hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate

temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin(3) din HG nr.445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

 

                    

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant;
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009;
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.