Back

Decizia etapei de incadrare (INITIALA) pentru Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparţinând OBŞTII VIDRA – TICHIRIŞ

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 6049 / 09.06.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de OBŞTEA DE  MOŞNENI  ÎN DEVĂLMĂŞIE A SATELOR VIDRA ŞI TICHIRIŞ cu sediul în comuna Vidra, sat Vidra, jud. Vrancea, privind „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparţinând OBŞTII VIDRA – TICHIRIŞ, amplasament -  satele: Vidra şi Tichiriş, organizat în U.P. VII. Vidra – Tichiriş, comuna Tulnici, judeţul Vrancea, titular: OBŞTEA DE  MOŞNENI  ÎN  DEVĂLMĂŞIE A SATELOR VIDRA ŞI TICHIRIŞ,  înregistrat la A.P.M. Vrancea cu nr. 6561 / 22.06.2021 ,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor si Padurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare ;

 

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

  • ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 09.06.2022;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

„Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparţinând OBŞTII VIDRA – TICHIRIŞ, amplasament -  satele: Vidra şi Tichiriş, organizat în U.P. VII. Vidra – Tichiriş, comuna Tulnici, judeţul Vrancea, titular OBŞTEA DE  MOŞNENI  ÎN  DEVĂLMĂŞIE A SATELOR VIDRA ŞI TICHIRIŞ ,

necesită evaluare de mediu şi  evaluare adecvată urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafaţa totală a fondului forestier proprietate privată aparţinând OBŞTEA DE  MOŞNENI  ÎN  DEVĂLMĂŞIE A SATELOR VIDRA ŞI TICHIRIŞ, organizat în U.P. VII. Vidra – Tichiriş, comuna Tulnici, judeţul Vrancea, care face obiectul amenajării este de 2025,30 ha.

 

Justificarea prezentei decizii:

  • Teritoriul fondului forestier proprietate privată organizat în U.P. VII. Vidra – Tichiriş, care va face obiectul amenajamentului în este situat în Sit Natura 2000 -  Situl de Interes Comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea și Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei ; Parcul Natural Putna Vrancea; Rezervația Naturală Cheile Tișitei, Rezervaţia Naturală Pădurea Lepșa Zboina.

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Proiectul nu implică alte activităţi decât cele legate de silvicultură şi exploatare forestieră.

Amenajamentul silvic al U.P. VII Vidra – Tichiriş menţine sau reface starea de conservare favorabilă a habitatelor naturale, prin gospodărirea durabilă a pădurilor. Obiectivele de conservare a habitatelor de interes comunitar au un caracter general ţinând cont de multitudinea tipurilor de habitate, însă putem concluziona că obiectivele asumate de Amenajamentul Silvic pentru pădurile studiate sunt conforme şi susţin integritatea reţelei Natura 2000 şi conservarea pe termen lung a habitatelor forestiere identificate în zona studiată.

 

Subunităti de gospodărire :

  • S.U.P. "A" - Codru regulat - sortimente obişnuite  – 673,6 ha;
  • S.U.P. "M" - Păduri supuse regimului de conservare deosebită – 1254,9 ha;
  • S.U.P. "E" - Rezervaţii pentru ocrotirea integrală a naturii, cf. legii – 28,9 ha.

 

La amenajarea actuala se va reanaliza mentinerea subunitatilor de gospodarire.

 

Bazele de amenajare propuse a se adopta sunt :

  • regimul : codru;
  • compozitia tel : corespunzatoare tipului natural fundamental de padure pentru arboretele exploatabile si compozitia tel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • exploatabilitatea: de protectie exprimata prin varsta exploatabilitatii de protectie pentru arboretele din grupa I-a functionala care vor fi luate in considerare la reglementarea procesului de productie lemnoasa incadrate in S.U.P. A si tehnica exprimata prin varsta exploatabilitatii tehnice pentru arboretele din grupa a II-a functionala;
  •  tratamente : crang, progresive.
  • ciclul: se va stabili in concordanta cu varsta medie a exploatabilitatii, structura arboretelor, functiile atribuite si provenienta arboretelor;
  • la amenajarea precedenta a fost adoptat un ciclu de 110 ani.

In functie de restrictiile impuse de legislatia de mediu, pana la conferinta a II-a de amenajare se va analiza si oportunitatea propunerii unor alte tratamente.

 

Obiectivele asumate urmează a fi concretizate prin stabilirea măsurilor de management (lucrări silvice), în funcţie de realitatea din teren, aspectul, vârsta, compoziţia, consistenţa şi funcţiile pe care le îndeplinesc arboretele

 

Măsurile de management / lucrări silvice adoptate de către plan se prezinta sub forma de :

  1. Lucrări de îngrijire și conducere
  2. Lucrări de conservare
  3. Tratamente silvice

IV. Lucrări de ajutorarea regenerarilor naturale și de împădurire

  • Degajările - in cazuri speciale, dacă s-a întârziat cu executarea degajărilor, se poate recurge la intervenţii şi la începutul fazei de nuieliş, caz în care sunt denumite degajări întârziate (24,23 ha/an).
  • Răriturile sunt lucrări executate repetat în fazele de păriş, codrişor şi codru mijlociu şi care se preocupă de îngrijirea individuală a arborilor, în scopul de a contribui cât mai activ la ridicarea valorii productive şi protectoare a pădurii cultivate (84,72 ha/an cu un volum extras de 3101 mc/an).
  • Curătiri – 0,87 ha/an cu un volum extras de 6 mc/an
  • Tăieri de igienă, aceste lucrări urmăresc asigurarea unei stări fitosanitare corespunzătoare a arboretelor, obiectiv care se poate realiza prin extragerea arborilor uscaţi sau în curs de uscare, căzuţi, rupţi sau doborâţi de vânt sau zăpadă, puternic atacaţi de insecte, precum şi a arborilor-cursă şi de control folosiţi în lucrările de protecţie a pădurilor, fără ca prin aceste lucrări să se restrângă biodiversitatea pădurilor (se estimeaza a se parcurge  anual 325,03 ha, cu un volum de extras de 340 mc/an).
  • Lucrările de conservare constau dintr-un ansamblu de intervenţii necesare a se aplica în arborete de vârste înaintate, exceptate de la aplicarea tratamentelor, în scopul menţinerii sau îmbunătăţirii stării lor sanitare, al asigurării permanenţei pădurii şi îmbunătăţirii continue a exercitării de către arboretele respective a funcţiilor de protecţie ce li se atribuie (au fost prevazute a se executa pe 49,76 ha, urmand a se recolta un volum total de 19054 mc// 1905 mc/an).

 

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • activităţi sau lucrări care să afecteze direct sau indirect zonele de hrănire, reproducere sau migrare a speciilor de interes comunitar;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

 

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

 

Amenajamentul se corelează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, creând condiţii optime pentru a asigura continuitatea vegetaţiei fondului forestier.

  • Suprafaţa luată în studiu se suprapune parțial cu în este situat în Sit Natura 2000 -  Situl de Interes Comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea și Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei ; Parcul Natural Putna Vrancea; Rezervația Naturală Cheile Tișitei, Rezervaţia Naturală Pădurea Lepșa Zboina.

 

Toate ariile protejate suprapuse suprafetelor de fond forestier care fac obiectul acestui plan de amenajare silvica sunt administrate in baza unor planuri de management aprobate prin Ordin al Ministrului Mediului, dupa cum urmează:

Parcul Natural Putna -Vrancea a fost înfiinţat în baza Hotărârii de Guvern nr. 2151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone. Parcurile naturale, conform OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice corespund categoriei V IUCN – Peisaj Terestru: arie protejată administrată în special pentru conservarea peisajului terestru şi recreere.

ROSCI 0208 Putna -Vrancea a fost declarat sit de importanță comunitară prin Ordinul nr. 1964 din 13.12.2007.

ROSPA 0088 Munții Vrancei a fost declarată arie de protecție avifaunistică comunitară prin Ordinul nr. 1284 din 24.10.2007.

Parcul Natural Putna -Vrancea, respectiv siturile ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei au plan de management aprobat în data de 12.04.2021.

 

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizata o analiza completa a tuturor activităților si masurilor propuse in cele patru Planuri de Management astfel incat daca exista necorelări cu Planul de Amenajare Silvica acesta din uram sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparţinând OBŞTII VIDRA – TICHIRIŞ, organizat în U.P. VII Vidra – Tichiriş, se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan:

  • Suprafaţa luată în studiu se suprapune parțial cu siturile Natura 2000 -  Situl de Interes Comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea și Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei ; Parcul Natural Putna Vrancea; Rezervația Naturală Cheile Tișitei, Rezervaţia Naturală Pădurea Lepșa Zboina.

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Având în vedere cele asumate prin Memoriul de prezentare elaborat conform Ordinului nr. 19/2010, probabilitatea efectelor lucrărilor propuse prin amenajamentul silvic este redusă.

  Cu toate acestea sunt cateva tipuri de lucrari propuse ariile naturale protejate Situl de Interes Comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea și Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei; Parcul Natural Putna Vrancea; Rezervația Naturală Cheile Tișitei, Rezervaţia Naturală Pădurea Lepșa Zboina,  care pot genera un impact asupra avifaunei fie prin impactul direct manifestat prin pertubarea in timpul activitatilor fie prin reducerea zonelor de hranire si/sau cuibarire. Lucrările silvice în imediata apropiere a cuiburilor speciilor de păsări, în special dacă sunt desfăşurate în prima parte a sezonului de cuibărit, pot compromite succesul reproductiv în acel an, iar acest lucru trebuie avut in vedere si analizat astfel incat sa fie eliminata orice suspiciune de producer a unui impact negativ semnificativ asupra avifaunei.

Aplicarea măsurilor asumate vor fi monitorizate prin programul anual stabilit la condiţiile de realizare a planului.

b) natura cumulativă a efectelor:Este posibila manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus si existenta unor planuri in zona;

 

In vecinătatea suprafețelor la care face referire prezentul plan există suprafețe de pădure administrate in baza unor amenajamente silvice care prevăd lucrări si activitati in aceste arii protejate, fapt care poate genera un impact cumulativ asupra biodiversității si/sau factorilor de mediu.

 In ceea ce privește fauna de interes cinegetic mentionata in Anexa 1 si Anexa 2 la Legea vanatorii nr 407/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam faptul ca padurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvica sunt incluse in diferite fonduri cinegetice de vanatoare administrate de gestionari  pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra in contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse in anumite suprafețe de padure.

 

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

 

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

 

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

 

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

  • suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  2025,30 ha.

 

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv.

 

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în cotidianul „ Monitorul de Vrancea ” în ediţiile din 22.06.2021 şi din 21.06.2021.

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

 

 

 

 

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind  decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.