Back

Decizia etapei de incadrare privind amenajament silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Obștii Nistorești, organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T: Nistoreşti şi Păuleşti, judeţul Vrancea - titular - Obstea Nistoresti

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 1041 / 11.03.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de Obstea Nistoresti, din com. Nistoresti, sat Nistoresti, privind amenajament silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Obștii Nistorești,  organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T: Nistoreşti şi Păuleşti, judeţul Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 9827 din 21.09.2021,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor si Padurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • Ordinului MMAP numărul 1.946 din 26 octombrie 2021 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice.
  • Ordinul MMAP nr. 654/2021 privind aprobarea Planului de management al Parcului Natural Putna-Vrancea și al siturilor ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei

 

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

Avand în vedere următoarele:

  • consultarea autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 03.03.2022;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

 

amenajament silvic proprietate privată aparținând Obștii Nistorești, organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T Nistoreşti şi Păuleşti - judeţul Vrancea titular Obștea Nistorești, necesită evaluare de mediu şi  evaluare adecvata urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafata fondului forestier amenajamentului silvic proprietate privată aparținând Obștii Nistorești,  organizat în U.P. V Nistorești, judetul Vrancea este de 2794,2 ha si este constituita într-o singura unitate de productie, U.P. V Nistorești. Suprafata fondului forestier este situata integral in judetul Vrancea

 

Justificarea prezentei decizii:

 

Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând Obștei Nistorești, judeţul Vrancea cu suprafața de 2794,20 ha a trecut prin Conf I – a de amenajare numărul 106 din 14.05.2021.

Suprafaţa  de 1005,10 ha (situata în parcelele 71-109) din cadrul amenajamentului silvic proprietate privată aparținând Obștii Nistorești, organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T Nistoreşti şi Păuleşti - judeţul Vrancea titular Obștea Nistorești se suprapune cu ariile protejate:

•          Situl de interes comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea și

•          Aria de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0088 Munții Vrancei

•          Parcul Natural Putna Vrancea

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul adoptat este codru.

            Compoziţia ţel este cea corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile si compozitia tel la exploatabilitate pentru celelalte arborete.

Exploatabilitatea : - de protecţie – pentru arboretele din grupa I-a functionala si tehnica exprimata prin varsta exploatabilitatii tehnice pentru arboretele din grupa a II a functionala.

Tratamente: taieri progresive si taieri succesive.

Ciclul : - 110 ani.

Zonarea funcţională

Conform hotarari Conferința I de amenajare numărul 106 din 14.05.2021 suprafața fondului forestier a fost încadrată în grupa I-a funcţională, în umătoarele categorii funcţionale:

  • 1.1.G - păduri din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice (T III);
  • 1.2.A - păduri situate pe stâncării, pe grohotişuri, pe terenuri cu eroziune în adâncime, pe terenuri situate pe substrate de fliş, nisipuri sau pietrişuri, cu înclinare mai mare de30g (T II);
  • 1.2.H – păduri situate pe terenuri alunecătoare (T II);
  • 1.5.H. – păduri stabilite ca rezervații pentru producerea de semințe forestiere și conservării genofondului forestier, stabilite de Ministerul Silviculturii (T II).

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de gospodărire:

  • S.U.P. „J” – Codru cvasigradinarit, în care au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria funcţională 1G;
  • S.U.P. ,,K” – Rezervații de semințe, în care au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria funcţională 5H;
  • S.U.P. ,,M” – Conservare deosebită, în care au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria funcţională 2A și 2H.

 

La actuala reamenajare va reanaliza încadrarea pe grupe şi categorii funcţionale a fiecărui arboret în parte în conformitate cu “Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor”, respectiv O.M. 766 / 2018. În situatia în care, în legislaţia de mediu referitoare la ariile naturale protejate sunt restricţii, acestea se vor identifica prin includerea arboretelor în tipurile funcţionale, grupele si subgrupele funcţionale corespunzătoare restricţiilor impuse.

 

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

 

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

 

Toate ariile protejate suprapuse suprafetelor de fond forestier care fac obiectul acestui plan de amenajare silvica sunt administrate in baza unor planuri de management aprobate prin Ordin al Ministrului Mediului.

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizata o analiza completa a tuturor activităților si masurilor propuse in  Planul de Management astfel incat daca exista necorelări cu Planul de Amenajare Silvica acesta din urma sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată, ce aparţine Obştei Nistoreşti, judeţul Vrancea constitui în U.P. V Nistorești are la bază principiile ştiinţifice moderne ale gospodăririi şi dezvoltării durabile, de aceea este imperios necesar ca amenajamentul să facă parte integrantă din planul de management al ariilor naturale protejate din zonă (conform prevederilor Legii 46 / 2008 – Codul Silvic). Acesta şi pentru că amenajamentul pune accent pe rolul remarcabil pe care îl îndeplinesc pădurile în totalitate (fie că fac parte din arii naturale protejate, fie că sunt limitrofe sau nu acestora) şi totodată contribuie fundamental la menţinere şi îmbunătăţirea biodiversităţii şi stării de conservare a întregului fond forestier din zonă.

Impactul lucrărilor, la nivel de parcela si subparcela, propuse prin amenajamentul silvic se analizează prin corelare cu obiectivele de conservare ale speciilor și habitatelor siturilor Natura 2000 asa cum au fost aprobate prin Planul de management al ariilor protejate suprapuse (Ordinul nr. 654/2021 privind aprobarea Planului de management al Parcului Natural Putna-Vrancea și al siturilor ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei) si in conformitate cu Decizia Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate nr 668 din 08.12.2021.

De asemenea in vecinătatea acestor suprafețe aflate in proprietatea Obstii Nistoresti există suprafețe de pădure administrate in baza unor amenajamente silvice care prevăd lucrări si activitati in aceste arii protejate, fapt care poate genera un impact cumulativ asupra biodiversității si/sau factorilor de mediu.

In ceea ce privește fauna de interes cinegetic mentionata in Anexa 1 si Anexa 2 la Legea vanatorii nr 407/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam faptul ca padurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvica sunt incluse in diferite fonduri cinegetice de vanatoare administrate de gestionari  pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra in contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse in anumite suprafețe de pădure.

 

 c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

 

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului Amenajament silvic proprietate privată aparținând Obștii Nistorești,  organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T Nistoreşti şi Păuleşti - judeţul Vrancea titular Obștea Nistorești se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan:

 

Suprafaţa de 1005,10 ha (situata în parcelele 71-109) din cadrul amenajamentului silvic proprietate privată aparținând Obștii Nistorești,  organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T Nistoreşti şi Păuleşti - judeţul Vrancea titular Obștea Nistorești se suprapune cu ariile protejate:

•          Situl de interes comunitar ROSCI0208 Putna-Vrancea și

•          Aria de Protectie Speciala Avifaunistica ROSPA0088 Munții Vrancei

•          Parcul Natural Putna Vrancea

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Analiza informatiilor din documentația înaintata si a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca in aceste perimetre exista  habitatea de interes comunitar si spatii cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas si/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate in Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile sa genereze un impact semnificativ asupra speciilor si habitatelor pentru care au fost infiintate ariile protejate mai sus menționate.

b) natura cumulativă a efectelor: Este posibila manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus si existenta unor planuri in zona;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

 

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate):  suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  2794,20 ha

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

  1. caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.
  2. depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:
  3. folosirea terenului în mod intensiv:

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

Lucrarile prevazute in Amenajament silvic proprietate privată aparținând Obștii Nistorești,  organizat în U.P. V Nistorești, amplasament în U.A.T Nistoreşti şi Păuleşti - judeţul Vrancea titular Obștea Nistorești sunt susceptibile de a genera un impact negativ  asupra ariilor natural protejate de interes comunitar.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul  „ Ziarul de Vrancea ” în ediţiile din 15.09.2022 si 20.09.2022.

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.