Back

Decizie emitere Aviz de mediu pentru „Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparţinând persoanei fizice Apostoleanu Tatiana Cecilia , UP II Apostoleanu ” amplasament în U.A.T Boloteşti , jud. Vrancea, - titular - APOSTOLEANU TATIANA CECILIA

DECIZIE DE EMITERE A AVIZULUI DE MEDIU

Nr.8858 / 31.10.2022

 

            Ca urmare a cererii adresate de APOSTOLEANU TATIANA CECILIA  cu domiciliul in Focsani, str. Petre Liciu nr. 1 bis , jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7807 din 21.07.2021 și a completărilor ulterioare, în baza Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, şi a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit al A.P.M. Vrancea din data de 13.10.2022 - etapa de analiză a calităţii Raportului de mediu, că:

Pentru „Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparţinând persoanei fizice Apostoleanu Tatiana Cecilia , UP II Apostoleanu ” amplasament în U.A.T Boloteşti , jud. Vrancea, se va emite avizul de mediu.

 

Obiectivele social-economice şi ecologice avute în vedere la elaborarea Amenajamentului fondului forestier proprietate privata apartinand persoanei fizice Apostoleanu Tatiana Cecilia sunt:

 

Ecologice - protejarea şi conservarea mediului:

  • Protecţia apelor
  • Protectia terenurilor contra eroziunii
  • Protecţia contra factorilor climatici dăunători
  • Conservarea şi ameliorarea biodiversităţii
  • Echilibrul hidrologic
  • Producţia de seminţe controlate genetic
  • Ocrotirea vânatului
  • Menţinerea nealterată a peisajului şi a climatului zonei

Sociale - realizarea cadrului natural:

  • Recreere, destindere
  • Valorificarea fortei de munca locala

Economice  - optimizarea productiei padurilor :

  • Productia de lemn gros si foarte gros necesar nevoilor proprietarilor

 

Obiectivele asumate de Amenajamentul fondului forestier proprietate privata apartinand persoanei fizice Apostoleanu Tatiana Cecilia, judetul Vrancea susţin integritatea ariilor naturale protejate de interes comunitar din zonă şi conservarea pe termen lung a habitatelor forestiere de interes comunitar din zonă.

 

Perimetrul planului analizat este situat în Judeţul Vrancea, Boloteşti. Principala cale de acces este drumul naţional Târgu Secuiesc – Focşani. Fondul forestier este administrat de OS Chiojdeni

 

Nr. crt.

Judeţul

Unitatea

administrativ - teritorială

Parcele aferente

Suprafaţa

(ha)

1

Vrancea

Comuna Bolotești

76-79, 83-84, 87-89, 92-101, 105-107

456,70

TOTAL

-

456,70

 

Administrarea fondului forestier se face de către Ocolul Silvic Privat Chiojdeni, județul Vrancea, cu sediul în comuna Chiojdeni, jud. Vrancea.

Ariile naturale protejate de interes comunitar sau național din cadrul amenajamentului silvic

 

La elaborarea amenajamentului silvic și propunerea lucrărilor s-a ținut cont de faptul că fondul forestier amenajat în cadrul UP II Apostoleanu este suprapus integral sitului Natura 2000, Magura Odobesti gestionat de Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate in baza Ordinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1555/2016 privind aprobarea Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0075 Măgura Odobești

 

Tipurile de lucrări silvice și intensitatea intervențiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate

 

În fondul productiv, în cazul arboretelor care au ajuns la vârsta exploatabilităţii (70-120 ani, în funcţie de specie şi clasa de producţie – vârste care permit totodată şi conservarea biodiversităţii ecosistemelor forestiere la toate nivelurile) s-au propus, în limita asigurării continuităţii recoltelor pe durata ciclului de producţie (110 ani), următoarele tratamente silviculturale (tăieri de recoltare a masei lemnoase) :

- tăieri progresive, în făgete, gorunete și goruneto-făgete, aflate în diferite stadii de aplicare a tratamentului şi cu seminţiş utilizabil pe diferite procente din suprafață. Prin acestea se urmăreşte regenerarea naturală din sămânţă a speciilor de arbori, în proporţii apropiate de cele ale compoziţiei arboretelor naturale. Perioada de regenerare este de 20-30 ani. Totodată se vor executa şi lucrări de ajutorare a regenerării şi de îngrijire a seminţişului.

  • Posibilitatea anuală de produse principale este de 789 mc;
  • Posibilitatea anuală de produse secundare este de 422 mc;

 

Evidenţa habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția, zone sensibile și justificarea lucrărilor propuse în aceste zone.

 

Analiza prezentei habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția acestora s-a realizat plecând de la Formularele standard si Planurile de management aprobate prin acte normative in vigoare. Habitatele si speciile prezente in zona de implementare a amenajamentului silvic sunt cele prevăzute in următoarele acte normative:

 

  • Ordinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1555/2016 privind aprobarea Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0075 Măgura Odobești

 

Starea de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor a fost stabilita prin planurile de management mai sus amintite pe baza studiilor realizate in vederea analizei toate datelor disponibile. Analiza impactului asupra speciilor si habitatelor de interes comunitar a fost realizata pe baza acestor informatii oficiale.

 

Repartiţia arboretelor din cadrul amenajamentului silvic

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

Evidența lucrărilor propuse și principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervențiilor, suprafețe și cantitățile de masă lemnoasă propuse  a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă și lucrări speciale de conservare) și operațiuni culturale.

Reglementarea procesului de producţie

  1. Analiza şi adoptarea posibilităţii

La S.U.P.  A s-au calculat următorii indicatori de posibilitate :

C.I. 1515 mc/an

Q = 0,5

VD/10 806 m3/an

VE/20 1192 m3/an

VF/40 3451 m3/an

VG/60 2550 m3/an

PCi  = 806 m3/an

Pded.= 834 m3/an

Pind. = 834 m3/an

 

Posibilitatea de produse principale pentru noul amenajament în cazul în care avem depășire de posibilitate decenală calculată conform Ordinului Nr. 766 din 23.07.2018 Articolul 7.

C.I. 1515 mc/an

Q 0,8

VD/10 1224 m3/an

VE/20 1390 m3/an

VF/40 3560 m3/an

VG/60 2622 m3/an

PCi  = 1224 m3/an

Padoptată  = 789 m3/an

 

Conform situației privind realizarea prevederilor pe natură de lucrări pentru U.P. II Apostoleanu, pusă la dispoziție de către Ocolul Silvic Chiojdeni, reiese faptul că a fost depășită posibilitatea de produse principale a vechiului amenajament cu volumul de 4354 mc, în consecință se impune precomptarea din posibilitatea de produse principale adoptată a noului amenajament a volumului de 4354 mc (volum cu care a fost depășită posibilitatea de produse principale a precedentului amenajament, provenit din produse accidentale I).

Posibilitatea de produse principale pentru noul amenajament în cazul în care avem depășire de posibilitate decenală se va calcula conform Ordinului Nr. 766 din 23.07.2018 Articolul 7.

A fost adoptată Posibilitatea P = 789 mc/an, egală cu valoarea rezultată din diferența valorii indicatorului rezultat prin metoda creşterii indicatoare, conform Ordinului Nr. 766 din 23.07.2018 Articolul 7 (1224 mc/an) și 4354 mc (volum cu care a fost depășită posibilitatea de produse principale a precedentului amenajament, provenit din produse accidentale I).

 

S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantităţi anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor :

  • Rărituri – 16,44 ha/an cu un volum de extras de 422 m3/an;
  • Curățiri – ;
  • Degajări – .

Cu tăieri de igienă se estimează a se parcurge anual 268,55 ha cu un volum de extras de 238 m3/an.

 

  1. Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a. : 89D, 96C, 100D, 101D, 105B, 106B și 107A.

Rărituri s-au propus în arboretele din u.a. : 77B, 78B, 79A, 79B, 83D, 87A, 88A, 88F, 93A, 93B, 94C, 95B, 96B, 98B, 99A, 99B, 100A, 100C, 101A, 101C, 101E, și 105A.

Prin implementarea planului nu vor rezulta modificari fizice ale amplasamentului. Amenajamentul silvic menţine sau reface starea de conservare favorabilă a habitatelor naturale, prin gospodărirea durabilă a pădurilor, astfel spus va avea un impact cumulativ neutru asupra peisajului.

 

Zonarea funcţională, baza de amenajare, subunităţi de gospodărire;

 

În concordanţă cu obiectivele social-economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor, suprafața fondului forestier analizat a fost încadrată la actuala amenajare în grupa I funcţională (453,21 hectare), în următoarele categorii funcţionale:

  • 1.2.a - arborete situate pe stâncării, pe grohotişuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinare mai mare de 30 grade pe substrate de fliş(facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrişuri și loess, precum și cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologiceT. II – 3,06 hectare;
  • 1.2.l arborete situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecări, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria 1.2.a – T. IV – 450,15 hectare;

 

Suprafaţa unităţii de producţie a fost încadrată, în secundar şi în grupa funcţională I, categoria 1.5.r – arboretele din păduri /ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru specii de interes deosebit incluse în arii de protecție specială avifaunistică, în scopul conservării speciilor de păsări – T IV (SITUL NATURA 2000 ROSPA 0075 Măgura Odobeşti) – 453,21 hectare.

 

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de protecţie şi de producţie stabilite au fost constituite următoarele subunități de protecție și producţie:

S.U.P. A – codru regulat , sortimente obişnuite:                     450,15 ha;

S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită: 3,06 ha;

Total U.P.                                                                                453,21 ha

 

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare :

  • Regimul: codru;
  • Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • Exploatabilitatea: de protecţie pentru funcţii multiple la arboretele încadrate în grupa I funcțională.
  • Tratamente – tăieri progresive.
  • Ciclul  -  110 ani.

 

Prezentarea măsurilor optime care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

 

În cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,) în care intensitatea fenomenelor depăşeşte prevederile amenajamentului, efectele neputând fi înlăturate prin aplicarea lucrărilor propuse în prezentul amenajament, se vor aplica prevederile legale în vigoare de la data apariţiei fenomenului. Principalele soluţii/măsuri optime, care se pot lua în cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,), în vederea eliminării cât mai rapide a efectelor negative a acestora şi a stopării extinderii fenomenelor, sunt următoarele:

  • În cazul fenomenelor dispersate este necesară inventarierea cât mai rapidă a arborilor afectaţi în vederea determinării volumului rezultat, pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă volumul arborilor afectaţi este mai mare de 20% din volumul arboretului existent la data apariţiei fenomenului);
  • În cazul fenomenelor concentrate este necesară determinarea cât mai rapidă şi exactă a suprafeţei afectate pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă arborii afectaţi, dintr-un arboret sunt concentraţi pe o suprafaţă de peste 5.000 m2);
  • Punerea în valoarea a arborilor afectaţi;
  • Extragerea arborilor afectaţi cât mai repede cu putinţă pentru a evita extinderea fenomenelor s-au apariţia altor fenomene (ex: în cazul arborilor de răşinoase, afectaţi de doborâturi, neextragerea acestora cât mai urgent posibil poate duce la deprecierea lemnului şi apariţia atacurilor de ipidae, etc.);
  • Împădurirea suprafețelor afectate cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;
  • Stabilirea, eventual schimbarea, compoziţiilor ţel de regenerare sau de împădurire, astfel încât viitoarele arborete să prezinte o rezistență mai ridicată la factorii destabilizatori ce au condus la afectările respective;
  • Măsuri de protecție pe lizierele deschise, perimetrale doborâturilor de vânt și rupturi în masă pentru preîntâmpinarea atacurilor de ipide și combaterea acestora;
  • Pentru volumul recoltat din calamități se vor face precomptări necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.
  • Pentru creşterea eficacității funcționale a pădurilor, prin amenajament s-au prevazut măsuri pentru asigurarea stabilității ecologice a fondului forestier, iar în cazul constatării unor importante deteriorări, acțiuni de reconstrucție ecologică.

 

În cazul în care este necesară modificarea prevederilor amenajamentului se impun următoarele:

• Convocarea, cât mai rapidă a persoanelor care trebuie să participe la efectuarea analizei în teren: şeful ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, șeful de proiect și expertul C.T.A.P., un reprezentant al structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care raspunde de silvicultură, un reprezentant al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, un reprezentant al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului;

• Întocmirea cât mai rapidă, de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, a documentaţiei necesare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare la data apariţiei fenomenului);

 

Prezentarea măsurilor necesare a fi luate pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național;

 

Masuri generale de reducere a impactului asupra habitatelor forestiere

 

  • compoziţiile ţel şi compoziţiile de regenerare vor fi adaptate pentru a asigura compoziţia tipică a habitatelor – în unităţile amenajistice propuse pentru completări, împăduriri sau promovarea regenerării natural;
  • arboretele ce au fost identificate ca fiind arborete cu stare nefavorabilă sau partial favorabilă, în care au fost propuse lucrări de curăţiri sau rărituri, vor fi conduse pentru a asigura îmbunătăţirea stării de conservare. Aceste arborete necesită intervenţii pentru reconstrucţie ecologică, prin promovarea speciilor specifice habitatului, aflate diseminat sau în proporţie redusă în arborete – în toate arboretele în care s-au propus rărituri sau curăţiri;
  • reconstrucţia terenurilor a căror suprafaţă a fost afectată (învelişul vegetal) la finalizarea lucrărilor de exploatare şi redarea terenurilor folosinţelor iniţiale;
  • valorificarea la maximum a posibilităţilor de regenerare naturală din sămânţă;
  • conducerea arboretelor numai în regimul impus prin amenajamentul silvic propus (codru);
  • executarea la timp a lucrărilor de îngrijire şi conducere, iar în cazul arboretelor în care nu s-a intervenit de mult timp, să se aplice intervenţii de intensitate redusă dar mai frecvente;
  • evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi cu ocazia recoltării masei lemnoase;
  • folosirea în cazul regenerărilor artificiale numai de puieţi produşi cu material seminologic de origine locală care se pretează la condiţiile climatice şi pedologice din zona analizată;
  • respectarea regulilor de recoltare a masei lemnoase şi evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi;
  • eliminarea tăierilor în delict;
  • evitarea păşunatului în pădure şi reducerea la minim a trecerii turmelor de animale prin arborete;
  • evitarea colectării concentrate şi pe o durată lungă a arborilor prin târâre, pe linia de cea mai mare pantă, pe terenurile cu înclinare mare, evitarea menţinerii fără vegetaţie
  • forestieră, pentru o perioadă îndelungată, a terenurilor înclinate, intervenţia operativă în cazul apariţiei unor semne de torenţialitate;
  • se va urmări promovarea celui mai intensiv tratament posibil de aplicat, în cazul arboretelor ajunse la vârsta exploatabilităţii, tratament ce permite totodată şi conservarea biodiversităţii;
  • în ceea ce priveşte zonele în care se vor planta puieţi, se recomandă evitarea lucrărilor mecanice, realizarea găurilor pentru plantarea puieţilor manual;
  • o atenţie sporită se va acorda arboretelor din grupa I funcţională, de protecţie, prin creşterea stabilităţii ecosistemice şi asigurarea permanenţei pădurii în spaţiu şi timp;
  • conştientizarea turiştilor asupra necesităţii şi beneficiile protejării habitatelor forestiere şi informarea corespunzătoare a cestora, fie prin amplasarea unor bannere fie prin puncte de informare;
  • menţinerea căilor de acces actuale din interiorul zonei analizate şi interzicerea creării unor noi căi de acces;
  • exploatarea să se facă iarna pe un strat de zăpadă suficient de gros, care să asigure protecţia seminţişului;
  • durata de recoltare şi scoatere a masei lemnoase din parchetele exploatate să nu fie mai mare de două luni şi jumătate;
  • tăierea arborilor se va face cât mai de jos, astfel încât înălţimea cioatelor să nu depăşească 1/3 din diametru, iar la arborii mai groşi să nu depăşească 20 cm;
  • doborârea arborilor se va face în afara ochiurilor sau a punctelor de regenerare, iar colectarea lemnului se va face pe trasee prestabilite.

 

Masuri generale pentru reducerea impactului asupra speciilor de interes comunitar, inclusiv a pasarilor

 

Aşa cum s-a menţionat în capitolele anterioare, chiar dacă prevederile amenajamentelor silvice implică doar habitate forestiere, trebuie luate în considerare şi speciile de interes comunitar (şi nu numai) care sunt prezente în ariile naturale protejate şi care utilizează pădurea analizată ca zone de cuibărire, odihnă, hrănire, etc. Pentru asigurarea unei stări de conservare favorabile a acestor specii, se propun câteva măsuri de gospodărire ce trebuie avute în vedere de către beneficiarul amenajamentului silvic propus, pentru menţinerea şi îmbunătăţirea stării de conservare favorabilă a speciilor de interes comunitar precum şi a altor specii semnalate atât în aria naturală protejată cât şi în vecinătatea acesteia.

 

  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • Traversarea paraielor cu busteni se va face obligatoriu pe podete de lemn iar platformele primare si organizarile de santier vor fi amplasate la o distanta de minim 50 de metri de albia minora a paraielor
  • la colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile pârâurilor;
  • se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi);
  • exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului;
  • în perioadele de îngheţ/dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel;
  • se vor fasona coroanele arborilor separat la locul de doborâre, nu se vor scoate;
  • arborii cu coroană, masa lemnoasă rezultată se va pachetiza în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât pentru scoaterea acestora să se evite degradarea solului, arborilor şi seminţişului;
  • arbori nemarcaţi situaţi pe limita căilor de scos-apropiat, vor fi protejaţi obligatoriu împotriva vătămărilor, prin aplicarea de lugoane, ţăruşi şi manşoane;
  • doborârea arborilor se execută: în afara suprafeţelor cu regenerare naturală sau artificială, pentru a se evita distrugerea sau vătămarea puieţilor, respectiv pe direcţii care să nu producă vătămări sau rupturi ale arborilor nemarcaţi;
  • la tăierile cu restricţii: colectarea lemnului se face în afara porţiunilor cu seminţiş, respectiv scosul lemnului se face prin târâre pe zăpadă şi prin semitârâre sau suspendare, în lipsa acesteia;
  • se interzice aplicarea tehnologiei de exploatare a arborilor cu coroană, variant arbori întregi, cu excepţia cazurilor în care operaţiunea de scos-apropiat se realizează cu funiculare sau suspendat;
  • se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau în cazul producerii unui prejudiciu asupra mediului, se vor respecta şi aplica prevederile OUG. nr.68/2007. În termen de două ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării, trebuie să informeze ANPM, Autoritatea pentru Protecţia Mediului locală;
  • păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit/odihnă de către păsările semnalate atât în interiorul cât şi în vecinătatea ariei naturale protejate, în toate unităţile amenajistice;
  • păstrarea a minim 5 arbori maturi, uscaţi sau în descompunere pe hectar, pentru a asigura un habitat potrivit pentru ciocănitori, păsări de pradă, nevertebrate etc, în toate unităţile amenajistice. Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure, în toate unităţile amenajistice;
  • este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • interzicerea perturbarii intenţionate în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;
  • este interzisă deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • este interzisă deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • este interzis uciderea sau capturarea intenţionată, indiferent de metoda utilizată;
  • sunt interzise activităţi care conduc la deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • sunt interzise culegerea ouălor din natură şi păstrarea acestora, chiar dacă sunt goale;
  • menținerea unui procent de cca 25% a arboretelor cu vârsta de peste 85 ani;
  • stabilirea suprafeţelor de zone tampon în jurul cuiburilor (cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 de metri) în care în perioada 15 martie – 15 august vor fi interzise activităţile legate de silvicultură (inclusive tăieri de conservare, igienizare etc.);
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice;

 

Corelarea masurilor stabilite cu măsurile din planurile de management aprobate

 

Pentru menţinerea stării de conservare a populaţiilor de păsări semnalate în Aria de protecţie specială avifaunistică ROSPA0075 – “Măgura Odobești se vor avea în vedere următoarele măsuri redate în cele ce urmează pentru fiecare specie în parte:

 

Specii de ciocănitori: Dendrocopos medius - Ciocănitoare de stejar, Dendrocopos syriacus - Ciocănitoare de grădini, Picus canus – Ghionoaia sura, Dendrocopos leucotos – Ciocanitoare cu spate alb

  • Se vor păstra minim 3-5 arbori/ha bătrâni cu scorburi pentru cuibărire și adăpostire în toate unităţile amenajistice în care a fost idetificată specia.  Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • Lucrările nu se va efectua în perioada de cuibărit, respectiv 1 aprilie - 30 iunie;
  • Nu se vor aplica tratamente chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • Nu se vor realiza curăţiri și degajări chimice;

 

Păsări comune (paseriforme): Lullula arborea - Ciocârlie de pădure, Ficedula albicollis - Muscar gulerat, Ficedula parva - Muscar mic

  • Proporția pădurilor cu vârste de peste 80 de ani - valoare țintă cel puțin 40% - la nivel de U.P. Prin lucrările ce se vor realiza în deceniul de aplicare se va mentine acest procent poate chiar va crește;
  • Se vor păstra minim 5 arbori/ha bătrâni cu scorburi pentru cuibărire și adăpostire în toate unităţile amenajistice în care a fost idetificată specia.  Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • Lucrările nu se va efectua în perioada de cuibărit, perioadă prezentată pentru fiecare specie
  • Nu se vor aplica tratamente chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • Nu se vor realiza curăţiri și degajări chimice;
  • Menținerea subarboretului existent pe minim 10% din suprafață;

 

Păsări răpitoare: Hieraaetus pennatus - Acvilă mica, Pernis apivorus – Viespar

  • Proporția pădurilor cu vârste de peste 80 de ani - valoare țintă cel puțin 40% - la nivel de U.P. Prin lucrările ce se vor realiza în deceniul de aplicare se va mentine acest procent poate chiar va crește;
  • Se vor păstra minim 5 arbori/ha bătrâni cu scorburi pentru cuibărire și adăpostire în toate unităţile amenajistice în care a fost idetificată specia.  Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • Lucrările nu se va efectua în perioada de cuibărit
  • Se va verifica dacă există cuiburi, în toate unităţile amenajistice în care a fost idetificată specia și dacă vor fi identificate, în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 de metri în care lucrarea nu se va efectua în perioada de cuibărit, perioadă prezentată pentru fiecare

 

Caprimulgus europaeus - Caprimulg, mulge – capre, lipitoare, Bonasa bonasia - ierunca

Proporția pădurilor cu vârste de peste 80 de ani - valoare țintă cel puțin 40% - la nivel de U.P. Prin lucrările ce se vor realiza în deceniul de aplicare se va mentine acest procent poate chiar va crește;

  • Lucrările nu se va efectua în perioada de cuibărit, perioadă prezentată pentru fiecare specie
  • Nu se vor aplica tratamente chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • Nu se vor realiza curăţiri și degajări chimice;
  • Menținerea subarboretului existent;

 

Prezența sau lipsa zonelor de păduri virgine și cvasi-virgine, precum și a zonelor de pădure cu o valoare ridicată a biodiversității și lucrările silvice permise în cadrul acestor zone.

 

La încadrarea arboretelor în planurile de lucrări, proiectantul a analizat şi aplicat prevederile Ordinului 3397/2012 privind stabilirea criteriilor şi indicatorilor de identificare a pădurilor virgine şi cvasivirgine în România. În urma acestei analize nu au fost identificate păduri virgine s-au cvasivirgine și nici alte păduri cu valoare ridicată a biodivesității, în afara celor zonate ca atare în prezentul amenajament.

 

 Monitorizarea implementării planului:

 

Titularul planului va implementa Planurile de monitorizare  prezentate in Raportul de mediu. Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuala trebuie să conțină indicatori, planificare si metode pentru observarea statutului de conservare al speciilor și a habitatelor din siturile Natura 2000 si din ariile protejate de interes national si se vor transmite anual catre APM Vrancea la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior celui în care s-a realizat monitorizarea si publica pe pagina de internet a acesteia.

 

Autoritatea competenta pentru protecția mediului a asigurat si garantat accesul liber la informație a publicului si participarea acestuia la luarea deciziei in etapa de definitivare si avizare din punct de vedere al protectiei mediului a planului. Astfel au fost mediatizate prin anunturi repetate in presa : elaborarea planului, finalizarea raportului de mediu , a studiului de evaluare adecvata si organizarea dezbaterii publice. Documentatia a fost accesibila publicului pe toata durata derularii procedurii: la sediul APM Vrancea/ Ocolul Silvic Privat Chiojdeni, pe site-ul APM Vrancea.

 

Informarea şi participarea publicului:

Anunţurile privind

Depunerea notificării

Decizia etapei de încadrare

Organizarea ședinței de dezbatere publică

Publicate în ediţiile ziarului

Ziarul „ Monitorul de Vrancea ” din data de 30.06.2021 şi 19.07.2021

Ziarul „Monitorul de Vrancea ” din data de 28.12.2022

Ziarul „Monitorul de Vrancea ” din data de 23.08.2022 si 26-28.08.2022

Afișate la sediu A.P.M. Vrancea

 

03.08.2021

 

17.08.2021

 

-

Afișate pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea

 

 

 

30.08.2022

 

Până la data luării acestei decizii, nu au fost înregistrate opinii/observaţii ale publicului.

 

Motivele care au stat la baza luării acestei decizii:

-Obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere.

-Planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora.

- Din analiza Studiului de evaluare Adecvata si a Raportului de mediu reiese ca prin implementarea planului si implementarea masurilor de reducere a impactului, nu va fi  afectata semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu.

- Raportul de mediu respecta conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a H.G. nr. 1076/2004;

- Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului insoteste documentatia depusa in vederea obtinerii avizului de mediu si face parte integranta din acesta.

- A fost emis avizul nr. 19/12.07.2022 emis de catre ANANP-Serviciul Teritorial Vrancea.

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontieră, după caz.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu apa

În conformitate cu amenajamentul silvic analizat nu se propun construcții edilitare sau de altă natură care să influențeze calitatea apelor de suprafață și/sau subterane. Cu toate acestea a preîntâmpina impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane a lucrărilor de exploatare se impun următoarele masuri de prevenire a impactului:

  • se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale şi limitarea consecinţelor acestora;
  • stabilirea căilor de acces provizorii la o distanta minimă de 1,5 m fata de orice curs de apă;
  • depozitarea resturilor de lemne si frunze rezultate si a rumegusului nu se va face în zone cu potential de formare de torenti, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • amplasarea platformelor de colectare în zone accesibile mijloacelor auto pentru încărcare;
  • este interzisă depozitarea masei lemnoase în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • este interzisă executarea de lucrări de întretinere a motoarelor mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • eliminarea imediată a efectelor produse de pierderi accidentale de carburanti si lubrifianti;
  • este interzisă alimentarea cu carburanti a mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu aer

  • acţiuni de monitorizare şi corectare/prevenire în funcţie de necesităţi;
  • măsuri pentru folosirea energiilor alternative – ecologice pentru încălzirea spaţiilor, prepararea apei calde menajere a hranei, măsuri ce vor reduce substanţial emisiile de poluant în atmosferă;
  • stabilirea şi impunerea unor limitări de viteză în zonă a mijloacelor de transport;
  • utilizarea de vehicule şi utilaje performante mobile dotate cu motoare performante care să aibă emisiile de poluanţi sub valorile limită impuse de legislaţia de mediu;
  • se vor lua masuri de reducere a nivelului de praf pe durata executiei lucrarilor; utilajele vor fi periodic verificate din punct de vedere tehnic in vederea creşterii performantelor; se interzice functionarea motoarelor in gol;
  • folosirea de utilaje şi camioane de generatie recenta, prevazute cu sisteme performante de minimizare a evacuarii poluantilor in atmosfera;
  • la sfarşitul unei saptamani de lucru, se va efectua curatenia fronturilor de lucru, cu care ocazie se vor evacua deşeurile, se vor stivui materialele, se vor alinia utilajele;
  • efectuarea la timp a reviziilor si reparatiilor a motoare termice din dotarea utilajelor si a mijloacelor auto;
  • etapizarea lucrărilor silvice cu distribuirea desfasurării lor pe suprafete restrânse de pădure;
  • folosirea unui număr de utilaje si mijloace auto de transport adecvat fiecărei activitati si evitarea supradimensionarea acestora;
  • evitarea functionării în gol a motoarelor utilajelor si a mijloacelor auto.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu sol

  • terenurile ocupate temporar pentru amplasarea organizărilor de şantier, a drumurilor şi platformelor provizorii se vor limita numai la suprafeţele necesare fronturilor de lucru;
  • se vor interzice lucrări de terasamente ce pot să provoace scurgerea apelor pe parcelele vecine sau care împiedică evacuarea şi colectarea apelor meteorice;
  • amplasarea organizărilor de şantier va urmării evitarea terenurilor aflate la limită;
  • la încheierea lucrărilor, terenurile ocupate temporar pentru desfăşurarea lucrărilor vor fi readuse la folosinţa actuală;
  • se vor lua masuri pentru evitarea poluării solului cu carburanţi sau uleiuri în urma operaţiilor de aprovizionare, depozitare sau alimentare a utilajelor, sau ca urmare a funcţionării defectuoase a acestora;
  • se vor încheia contracte ferme pentru eliminarea deşeurilor menajere şi se va implementa colectarea selectivă a deşeurilor la sursă.
  • adoptarea unui sistem adecvat (ne-târâit) de transport a masei lemnoase, acolo unde solul are compozitie de consistent ”moale” în vederea scoaterii acesteia pe locurile de depozitare temporară;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase cu o declivitate sub 20 % (mai ales pe versanti);
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel în zone cu teren pietros sau stancos;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase pe distante cât se poate de scurte;
  • dotarea utilajelor care deservesc activitatea de exploatare forestieră (TAF -uri) cu anvelope de latime mare care să aibă ca efect reducerea presiunii pe sol si implicit reducerea fenomenului de tasare;
  • în cazul în care s-au format șanțuri sau șleauri se va reface portanța solului (prin nivelarea terenului) pe traseele căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase;
  • platformele pentru depozitarea provizorie a masei lemnoase vor fi alese în zone care să prevină posibile poluări ale solului (drumuri forestiere, platforme asfaltate situate limitrof soselelor existente în zonă, etc.);
  • drumurile destinate circulaţiei autovehiculelor, inclusiv locurile de parcare vor fi selectate să fie în sistem impermeabil;
  • pierderile accidentale de carburanti si/sau lubrifianti de la utilajele si/sau mijloacele auto care deservesc activitatea de exploatare forestieră vor fi îndepărtate imediat prin decopertare;
  • spatiile pentru colectarea si stocarea temporară a deseurilor vor fi realizate în system impermeabil.

 

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzute de prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

 

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se atacă odată cu decizia etapei de încadrare.

 

Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

 

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele care fac parte din publicul interesat şi care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei de emitere a avizului de mediu, revocarea în tot sau în parte, a prezentei decizii.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă în termen de 30 zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura administrativă prealabilă este gratuită.