Back

Îndrumarul privind problemele de mediu care trebuie analizate în Studiul de evaluare adecvată și în Raportul privind impactul asupra mediului întocmit pentru proiectul Lucrări pentru decolmatare, regularizare și reprofilare albie minoră prin explotare de agregate minerale perimetrul Șișcani-Nord ", propus a fi amplasat în extravilanul municipiului Adjud, CF 59137, T0, P28/1, județ Vrancea - titular - S.C. LEICESTER INVEST S.R.L.

Îndrumarul privind problemele de mediu care trebuie analizate în Studiul de evaluare adecvată și în Raportul privind impactul asupra mediului întocmit pentru proiectul Lucrări pentru decolmatare, regularizare și reprofilare albie minoră prin explotare de agregate minerale perimetrul Șișcani-Nord ", propus a fi amplasat în extravilanul municipiului Adjud, CF 59137, T0, P28/1, județ Vrancea, titular SC LEICESTER INVEST SRL

 

 

 

 

I. Raportul privind impactul asupra mediului, va respecta conțunutul cadru prevăzut în anexa 4 la Legea nr. 292/2018  .

Aspectele  care vor fi tratate în detaliu,  în  Raportul privind impactul asupra mediului, astfel :

1. descrierea proiectului cu prezentarea tuturor lucrărilor și a soluțiilor tehnologice ce urmează a fi aplicate în cadrul proiectului inclusiv instalații și echipamente (descrierea caracteristicilor fizice ale întregului proiect și a cerințelor de amenajare a terenului în timpul etapelor de exploatare , a modului de construcție, natura și cantitatea materialelor și substanțelor utilizate a consumurilor de materii prime, platforme, drumuri de exploatare, drumuri de acces, organizarea de șantier, volumul de lucrări de artă necesare: consolidări de maluri, amenajarea cursurilor de ape, , descrierea lucrărilor de subtraversare/supratraversare a drumurilor comunale/judetene/naționate, a căilor ferate și a cursurilor de apă; masuri propuse la incetarea activitatii);

2. se vor prezenta caracteristicile fizice ale întregului proiect precum și cerințele privind utilizarea terenurilor în cursul fazelor de exploatare;

3. se vor prezenta principalele caracteristici ale etapei de funcţionare a proiectului (de exemplu: energia utilizată, natura şi cantitatea materialelor şi resursele naturale utilizate, inclusiv agregatele minerale, apa, terenurile, solul şi biodiversitatea);

4. se vor descrie aspectele relevante ale stării actuale a mediului (scenariul de bază) şi o descriere scurtă a evoluţiei sale probabile în cazul în care proiectul nu este implementat, în măsura în care schimbările naturale faţă de scenariul de bază pot fi evaluate prin depunerea de eforturi acceptabile, pe baza informaţiilor privind mediul şi a cunoştinţelor ştiinţifice disponibile; De asemenea, este necesar sa fie descrise principalele alternative studiate în cadrul proiectului, inclusiv alternativa 0 și justificarea alegerii variantei propuse din punct de vedere al protecției mediului.

 5. folosinţa actuală a terenurilor învecinate cu precizarea distanţelor faţă de zonele locuite şi a măsurilor luate pentru siguranţa populaţiei din zonă şi date despre ariile naturale protejate din vecinatatea amplasamentului;

6. descrierea organizării de şantier inclusiv menţionarea coordonatelor Stereo 70 ale acesteia (suprafeţe ce vor fi ocupate temporar şi definitiv, construcţii temporare, instalaţii care se regăsesc în cadrul organizării de şantier, instalaţii privind protecţia factorilor de mediu din cadrul organizarii de şantier, drumuri necesare, gestiune deşeuri, impact asupra factorilor de mediu);

7. descrierea surselor de poluanţi atmosferici, caracterizarea poluanţilor (debite masice, concentraţii în emisii) şi a metodologiilor de calcul emisii poluanţi cu referire la actele normative care le aproba; rezultatele calculelor se vor compara cu limitele maxime admise din normativele de mediu în vigoare;

8. estimarea, în funcție de tip și cantitate, a reziduurilor și emisiilor preconizate (de exemplu, poluarea apei, aerului, solului și subsolului, zgomot, vibrații, lumină, căldură, radiații etc.), precum și cantitățile și tipurile de reziduuri produse pe parcursul etapelor de construire și funcționare; O atentie deosebita se va acorda estimarii indicatorilor de turbiditate a apei in contextul extragerii de agregate minerale din cursul apelor curgatoare

9. descrierea surselor de generare a apelor uzate precum şi sistemele de colectare a apelor uzate, locul de evacuare a apelor uzate neepurate/epurate;

10. descrierea surselor de poluare a solului, tipuri si cantitati/concentraţii estimate de poluanţi;

11.prezentarea modului de gestionare a deşeurilor cu menţionarea codurilor acestora conform H.G. nr. 856/2002, pentru toate tipurile de deşeuri generate, cantitatea estimata pe fiecare tip de deşeu generat, modul de valorificare/eliminare precum şi trasabilitatea acestora;

12. descrierea principalelor caracteristici ale etapei de funcționare a proiectului (în special, orice proces de producție), de exemplu, necesarul de energie și energia utilizată, natura și cantitatea materialelor și resursele naturale utilizate (inclusiv necesarul de materiale pentru realizarea paturilor de inaintare, pozitionarea acestora, detalii constructive privind modul de realizare efectiva a acestora in zone acvatice, terenurile, solul și biodiversitatea);

13. descrierea efectelor semnificative directe şi indirecte, secundare, cumulative, pe termen scurt, mediu si lung, permanente si temporare, pozitive şi negative ale mediului, precum şi metodele de prognoză utilizate în evaluarea efectelor asupra mediului;

14. cumularea efectelor cu cele ale altor proiecte existente și/sau aprobate, ținând seama de orice probleme ecologice existente legate de zone cu o importanță deosebită din punctul de vedere al mediului, care ar putea fi afectate, sau de utilizarea resurselor naturale;

15. descrierea impactului proiectului asupra climei (de exemplu, natura și amploarea emisiilor de gaze cu efect de seră) și vulnerabilitatea proiectului la schimbările climatice;

16. descrierea modului în care se va asigura protecţia calităţii factorilor de mediu în corelare cu toate lucrările ce se vor realiza, ţinând cont de caracteristicile amplasamentului;

17. descrierea factorilor prevăzuți la articolul 3, alineatul (1), al Directivei 2011/92/U.E., susceptibili de a fi afectați de proiect: populația, sănătatea umană, biodiversitatea (de exemplu, fauna și flora), terenurile (de exemplu, ocuparea terenurilor), solul (de exemplu, materia organică, eroziunea, tasarea, impermeabilizarea), apa (de exemplu, schimbările hidromorfologice, cantitatea și calitatea), aerul, clima (de exemplu, emisiile de gaze cu efect de seră, impacturile relevante pentru adaptare), bunurile materiale, patrimoniul cultural, inclusiv aspectele arhitecturale și cele arheologice, și peisajul;

18. prezentarea măsurilor propuse pentru prevenirea/reducerea efectelor negative semnificative asupra mediului și efectul implementării acestora, în timpul realizării, în timpul exploatării proiectului şi pentru închidere/demolare/dezafectare şi reabilitarea terenului în vederea utilizării ulterioare precum și o prezentare a principalelor incertitudini existente;

19. descrierea alternativelor rezonabile identificate (de exemplu, în termeni de concepție, tehnologie, amplasare, dimensiune și anvergură a proiectului) analizate de către inițiatorul proiectului, relevante pentru proiectul propus, precum și caracteristicile specifice ale proiectului și indicarea principalelor motive care stau la baza alegerii făcute, inclusiv o comparație a efectelor asupra mediului;

20.prezentarea comparativă a impactului asupra mediului a fiecărei alternative ce a stat la baza alegerii opţiunii finale;

21.identificarea zonelor de protecţie sanitară şi perimetrele de protecţie hidrogeologică în jurul surselor de apă, după caz;

22. descrierea efectelor negative semnificative preconizate ale proiectului asupra mediului, determinate de vulnerabilitatea proiectului în fața riscurilor de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză. Această descriere ar trebui să includă măsurile avute în vedere pentru prevenirea sau atenuarea efectelor negative semnificative asupra mediului ale acestor evenimente, precum și detalii privind gradul de pregătire și reacția propusă în astfel de situații de urgență.

23. se va realiza evaluarea impactului asupra factorilor de mediu (sol, apă, aer, faună, floră, factorii climatici, populație, bunurile materiale, patrimoniul arheologic și arhitectural, peisajul, relațiile dintre toți acești factori), respectiv evaluarea impactului pe care lucrările prevăzute de proiect îl pot avea asupra ecosistemelor. Descrierea efectelor semnificative (directe, indirecte, secundare, cumulative, temporare, permanente, pozitive, negative) atât în timpul construirii cât și în timpul exploatării pe care proiectul propus le poate avea asupra mediului. Se vor prezenta măsurile preconizate pentru prevenirea, reducerea și, unde este posibil, compensarea oricăror efecte adverse semnificative asupra mediului:

  • măsuri în timpul realizării proiectului (se vor preciza pentru: apă, aer, sol, subsol, biodiversitate/arii naturale, zgomot, vibrații, deșeuri, risc pentru sănătate, peisaj, patrimoniu cultural și istoric, resurse naturale etc.) și efectul implementării acestora;
  • măsuri în timpul exploatării și efectul implementării acestora;
  • măsuri pentru închidere/demolare/dezafectare și reabilitarea terenului în vederea utilizării ulterioare, precum și efectul implementării acestora;

24. întocmirea planului de monitorizare a mediului pe faze de realizare şi funcţionare a investiţiei cu indicarea: parametrilor, periodicităţii si amplasamentelor alese pentru monitorizarea fiecărui factor de mediu. Monitorizarea efectelor lucrărilor asupra factorilor de mediu va cuprinde toate prevederile curente cu privire la protecția mediului pentru lucrări de construcții, prevederi ce vor fi adaptate condițiilor concrete ale amplasamentului. Planul de monitorizare va cuprinde obligatoriu etapele de pregătire a execuției lucrărilor, de execuție a lucrărilor, cât și a celor prevăzute pentru post execuție. Planul de monitorizare va fi actualizat pe întreaga durată a desfășurării lucrărilor proiectate, cat și în urma acestora, până la obținerea unei stări de echilibru a ecosistemelor din zona proiectului;

25. se vor prezenta condițiile ce trebuie respectate

în timpul realizării proiectului:

  1. condiții de ordin tehnic cerute prin prevederile actelor normative specifice (românești sau comunitare),
  2. condițiile necesare a fi îndeplinite în timpul organizării de șantier

    în timpul exploatării:

a) condițiile necesare a fi îndeplinite în funcție de prevederile actelor normative specifice;

b) respectarea normelor impuse prin legislația specifică din domeniul calității aerului, managementul apei, managementul deșeurilor, zgomot, protecția naturii;

   în timpul închiderii, dezafectării, refacerii mediului și postînchidere:

       a) condițiile necesare a fi îndeplinite la închidere/dezafectare/demolare;

       b)condiții pentru refacerea stării inițiale/reabilitare în vederea utilizării ulterioare a terenului;

26. alte informații cum ar fi: valoarea investiției propuse, perioada de implementare propusă, localizarea amplasamentului în raport cu patrimoniul cultural potrivit Listei Monumentelor Istorice actualizată periodic și publicată în Monitorul Oficial al României și a Repertoriului Arheologic Național instituit prin OG nr. 43/2000 privind protecția patrimoniului arheologic și declararea unor situri arheologice ca zone de interes național, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Se vor preciza distanțele față de monumente aflate, după caz, în zonă;

27. concluziile R.I.M. vor fi prezentate pe faze de execuţie şi de funcţionare a proiectului şi vor evidenţia modul în care se proiectul respectă condiţiile de ordin tehnic ce reies din actele normative specifice, condiţiile impuse prin legislaţia specifică din domeniul calităţii aerului, managementul apei, managementul deşeurilor, zgomot, protecţia naturii şi în ceea ce priveşte închiderea/dezfectarea/demolarea respectiv refacerea stării iniţiale a amplasamentului în vederea utilizării ulterioare a terenului.

28. RIM va conține concluziile Studiului de evaluare adecvată, preluate și dezvoltate;

29.  listă de referință care să detalieze sursele utilizate pentru descrierile și evaluările incluse în raport.

 

Rezumatul netehnic al Raportului privind evaluarea impactului asupra mediului (R.I.M.) va exprima în limbaj netehnic informaţiile furnizate în cadrul R.I.M., respectând ordinea și titulatura capitolelor prezente în raport. Rezumatul va include concluziile studiului de evaluare adecvată

Studiul de evaluare adecvată va respecta în totalitate prevederile Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023 și se va elabora ținând cont de obiectivele de conservare specifice elaborate și aprobate de ANANP pentru ariile naturale protejate de interes comunitar ROSPA0071/ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior.

Totodată, la elaborarea studiului de evaluare adecvată se va ține cont și de prevederile Ghidului specific, aprobat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 1.679/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic specific privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor/proiectelor din domeniile de interes.

Studiul de evaluare adecvată va conține și aspectele relevante specifice proiectului prevăzute în Anexa nr. 4A și 4B la Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023, pentru prezentarea abordărilor și metodelor/instrumentelor propuse și folosite pentru cuantificarea efectelor și impacturilor proiectului ținând cont de speciile ce fac obiectul conservării ariilor naturale protejate ROSPA0071/ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior.

Conform conținutul cadru din Anexa nr. 5A din Ordinul M.M.A.P. nr. 1682/23.06.2023, studiul de evaluare adecvată va conține:

 

  1. a) Descrierea și analiza proiectului supus aprobării:

a.1) Prezentarea proiectului, cu evidențierea relației dintre intervențiile proiectului și ariile naturale protejate de interes comunitar. Descrierea proiectului se va realiza avându-se în vedere toate etapele ciclului de viață al acestuia.

a.2) Efecte generate de intervențiile proiectului - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023. Intervențiile propuse de proiect trebuie să permită cuantificarea impacturilor generate de proiect.

a.3) Alte planuri/proiecte cu care proiectul analizat poate genera impact cumulat - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

b)Informații privind aria naturală protejată de interes comunitar afectată de implementarea proiectului:

b.1) Date privind aria naturală protejată de interes comunitar - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

b.2) Date privind habitatele/ speciile din ariile naturale protejate de interes comunitar posibil afectate de implementarea proiectului - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

b.3) Relațiile structurale și funcționale care creează și mențin integritatea ANPIC. Se realizează analiza intervențiilor/ activităților proiectului în raport cu relațiile structurale și funcționale și analiza relațiilor dintre habitate/ specii și ecosisteme- sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

b.4) Obiectivele de conservare ale ariilor naturale protejate de interes comunitar;

b.5) Analiza măsurilor de conservare din planul de management/ regulamentul ariilor naturale protejate de interes comnunitar care pot limita/ influența intervențiile și activitățile propuse de proiect;

b.6) Alte informații relevante privind conservarea ariilor naturale protejate de interes comunitar, inclusiv posibile schimbări în evoluția naturală a acesteia.

c)Prezentarea rezultatelor activităților de teren - detaliat, sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023.

d)Analiza presiunilor și amenințărilor - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023.

e)Evaluarea impactului - pe baza obiectivelor de conservare ale ariilor naturale protejate de interes comunitar:

e.1) Identificarea și cuantificarea impactului - direct, indirect, secundar, cumulativ, pe termen lung și scurt, în faza de construcție, operare și dezafectare - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023. site

e.2) Evaluarea semnificației impacturilor - sub formă tabelară, conform tabelului din anexa 3C din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

f) Măsurile de prevenire, evitare și reducere a impactului - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023, inclusiv calendarul de monitorizare a măsurilor de reducere a impactului.

g) Monitorizarea măsurilor de prevenire, evitare și reducere a impactului - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

h) Evaluarea impactului rezidual - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

 

Studiul va cuprinde o descriere a programului de activități în teren, precum și a rezultatelor obținute în urma parcurgerii acestora, cu indicarea perioadelor de studiu a zonelor investigate, a duratei observațiilor și a altor particularități ale programului de colectare a datelor din teren. Daca se vor realiza in teren studii care presupun capturarea/recoltarea unor exemplare de fauna sau flora salbatica se vor solicita derogarile prevazute de legislatia in vigoare fiind permise metodologiile care nu afecteaza speciile de interes comunitar.

 

Studiul va cuprinde o analiză a presiunilor și amenințărilor, inclusiv a schimbărilor climatice, identificate în planurile de management ale Ariei de Protecție Speciala Avifaunistica – Lunca Siretului Inferior ROSPA 0071 si al Ariei Speciale de Conservare ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior, corelată cu formele de impact asociate proiectului analizat.

 

Evaluarea impacturilor asupra Ariei de Protecție Speciala Avifaunistica – Lunca Siretului Inferior ROSPA 0071 si a Ariei Speciale de Conservare ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior se realizează pe baza obiectivelor de conservare specifice stabilite și aprobate prin Deciziile ANANP nr. 335/26.07.2021, respectiv nr. 125/28.03.2022. În cadrul studiului de evaluare adecvată este evaluat impactul asupra fiecărei specii și fiecărui habitat de interes comunitar din Aria de Protecție Speciala Avifaunistica – Lunca Siretului Inferior ROSPA 0071 si al Ariei Speciale de Conservare ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior la nivelul tuturor parametrilor stabiliţi în Obiectivele de conservare specifice stabilite și aprobate prin Deciziile ANANP nr. 335/26.07.2021, respectiv nr. 125/28.03.2022.

 

O atentie deosebita se va acorda analizei următoarelor aspecte particulare în cazul extracției de agregate minerale:

  • Nivelul apei –  se va analiza dacă nivelul apei va fi afectat prin extragerea agregatelor din cursul de apă. Analiza se va realiza atât la nivelul cursului de apă de suprafaţă, cât şi la nivelul pânzei freatice fiind estimat dacă reducerea nivelului apei poate afecta direct habitatul Natura 2000, dar şi alte specii de interes comunitar. Eventuale pierderi din habitatul Natura 2000 ca urmare a modificărilor nivelului apei pot conduce indirect la pierderi din suprafaţa habitatelor speciilor de interes comunitar;
  • Calitatea apei - se va analiza cum va fi afectată calitatea apei în etapa de operare ca urmare a creşterii turbidităţii, dar şi ca urmare a prezenţei produselor petroliere sau altor substanţe scurse accidental de la utilajele de extracţie şi de transport. Aceşti poluanţi pot afecta habitatele şi speciile dependente de apă, conducând inclusiv la reduceri din efectivele populaţionale ale acestor specii;
  • Se va analiza daca malurile cu pereţi verticali pot fi afectate de lucrările de extracţie, dacă acestea afectează şi zona de mal. Modificarea acestor maluri poate conduce la pierderi de habitat, precum în cazul unor specii de păsări care utilizează aceste zone pentru cuibărire;
  • Pierderile de habitate, alterarea habitatelor unor specii sau mortalitatea indivizilor unor specii dependente de apă poate avea repercusiuni pentru întreg lanţul trofic. Ca urmare, inclusiv speciile care nu sunt dependente de apă pot înregistra reduceri ale efectivelor populaționale ca urmare a modificării efectivelor speciilor pradă. 

 

Se vor analiza cu prioritate următoarele categorii de impacturi:

  • Pierdere de habitat: reducerea suprafeței habitatului ca urmare a distrugerii fizice a acestuia; pierderea habitatelor de reproducere, hrănire, odihnă pentru specii.
  • Alterare/degradare: deteriorarea calității habitatului, ducând la o abundență redusă a speciilor caracteristice sau la o structură comunitară alterată (compoziția speciilor). Acest lucru poate fi cauzat de modificări ale condițiilor abiotice (de exemplu, nivelul apei sau o creștere a sedimentelor în suspensie);
  • Deteriorarea habitatelor de reproducere, hrănire, odihnă pentru specii.
  • Perturbare: modificare a condițiilor de mediu existente (de exemplu cresterea turbiditatii apei in aval de zona de excavare). Perturbarea poate cauza, printre altele, deplasarea indivizilor speciilor, modificări ale comportamentului speciilor sau riscul de morbiditate sau mortalitate. Identificarea şi cuantificarea impactului perturbării se realizează astfel:
    • Se delimitează (după caz, se actualizează) zonele de influenţă directă şi indirectă a proiectului (fie prin modelare numerică, fie prin utilizarea unei distanţe de cel puţin 2 km faţă de limita proiectului);
    • Se identifică speciile potenţial afectate pe baza tipurilor de efecte identificate (zgomot, iluminare artificială, prezenţă umană, alte efecte) şi a sensibilităţii speciilor pentru fiecare dintre aceste efecte;
    • Se identifică, pe baza analizei literaturii de specialitate recente, valorile prag care pot determina reacţii de stres din partea indivizilor speciilor potenţial afectate;
    • Se estimează suprafeţele potenţial afectate pentru fiecare specie şi se identifică localizarea spaţială a acestora;
    • Se cuantifică impactul pe baza ţintelor şi a unităţilor de măsură prevăzute de OC. Pentru exemplificare, dacă parametrul OC analizat este „tiparul de distribuţie” al speciei, se estimează după caz, suprafaţa (şi/sau durata) pe care pot avea loc perturbări. În cazul în care distribuţia speciei este realizată prin intermediul pătratelor de distribuție se va estima numărul de pătrate de distribuţie afectate.
  • Fragmentarea: crearea de bariere fizice sau comportamentale în zone care sunt conectate fizic sau funcțional sau împărțirea lor în habitate mai mici și mai izolate (de exemplu realizare unor paturi de inaintare)
  • Reducerea efectivelor populaționale (ca urmare a mortalităţii directe sau indirect, ca o consecinţă a apariţiei uneia dintre formele de impact anterioare). Obiectivele de conservare pentru speciile de faună includ cel puţin un parametru legat de „mărimea populaţiei”. Evaluarea riscului de mortalitate este obligatorie în cadrul Studiilor de evaluare adecvată elaborate pentru proiecte ce vizează extracţia resurselor neregenerabile. Această evaluare trebuie să fie una obiectivă, bazată pe cea mai bună cunoaştere ştiinţifică din domeniu, şi să fie suficient de detaliată pentru a putea oferi certitudini în privinţa absenţei unui impact negativ semnificativ. În cadrul Studiului EA vor fi analizate toate etapele proiectului, toate zonele cu risc de producere a victimelor accidentale, toate locaţiile în care pot fi afectate habitate de reproducere, precum şi toate reducerile populaţionale ca urmare a apariţiei celorlalte forme de impact. Cuantificarea impactului se realizează prin estimarea numărului de indivizi afectaţi (victime) şi procentul de reducere al efectivului populaţional. Evaluarea riscului de mortalitate se realizează fie pe baza datelor şi informaţiilor colectate din teren şi aplicarea unor modele de calcul pentru estimarea numărului de victime accidentale, fie pe baza estimărilor din literatura de specialitate pentru proiecte similare.

 

  • Modul in care proiectul  afecteaza obiectivele de conservare specifice sitului ROSAC0162 (ROSCI0162) Lunca Siretului Inferior stabilite pentru speciile de ihtiofaună de importanță comunitară referitor la parametrul „elemente de fragmentare longitudinală”. Se va avea in vedere faptul ca la parametrul “numar elemente de fragmentare longitudinală (atât în interiorul sitului cât și în amonte și în aval cu minim 30 km de limitele sitului) s-a stabilit valoare țintă „0”; în Planul de management se precizează că sunt prezente elemente de fragmentare/zone cu discontinuități temporale precum baraje improvizate pentru irigații, șanțuri de deviere, paturi de înaintare pentru exploatări de agregate minerale, iar turbiditatea apei eliminate de la nivelul balastierelor nu poate să fie mai ridicată decât turbiditatea corpului de apă recipientă(râul în care se elimină).

 

Identificarea barierelor fizice ce pot fi generate de implementarea proiectelor se realizează caz cu caz, prin analiza intervenţiilor propuse de proiect (ex: intervenţii care conduc la întreruperea conectivităţii longitudinale şi conectivităţii laterale a cursurilor de apă, amplasamente situate în zona unor coridoare ecologice). În mediul acvatic, intervenţiile proiectelor de extracţie a resurselor neregenerabile pot genera creşteri ale vitezei apei, ce pot împiedica anumite specii acvatice să se deplaseze în amonte de zonele modificate, acţionând astfel ca o barieră.

 

În funcţie de modul de formulare a parametrilor obiectivelor de conservare, fragmentarea habitatelor se va calcula pe baza unităţilor de măsură prevăzute pentru fiecare parametru (ex: numărul elementelor de fragmentare longitudinală, lungimea elementelor de fragmentare laterală pentru habitatele speciilor acvatice).

 

Pentru impacturile identificate, susceptibile să afecteze în mod semnificativ Aria de Protecție Speciala Avifaunistica – Lunca Siretului Inferior ROSPA 0071 si Aria Speciala de Conservare ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior, se stabilesc măsuri de prevenire, evitare/ reducere. Evaluarea impactului rezidual se realizează ținându-se cont de eficacitatea măsurilor de reducere propuse. Evaluarea semnificației impactului rezidual se realizează utilizând aceleași criterii ca și evaluarea impactului fără măsuri, în baza obiectivelor de conservare

 

Durata minimă de elaborare a Studiului de evaluare adecvată rezultă din însumarea perioadelor optime de studiu în teren, necesare pentru clarificarea aspectelor necesare.

 

Studiul de evaluare adecvată este elaborat de experţi atestaţi pentru acest tip de studiu. Din echipa care elaborează Studiul EA vor face parte experţi cu competenţe dovedite pentru fiecare grupă taxonomică ce face obiectul protecţiei în Aria de Protecție Speciala Avifaunistica – Lunca Siretului Inferior ROSPA 0071 si Aria Speciala de Conservare ROSAC0162 Lunca Siretului Inferior. 

 

De asemenea, studiul de evaluare adecvată va conține și tabelul excel - Addendum la Circulara MMAP nr.4654/02.07.2021 completat cu informații specifice proiectului.

 

II. Soluții alternative, dacă este cazul- sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

III. Metodele utilizate pentru culegerea informațiilor privind speciile și/sau habitatele de interes comunitar afectate - inclusiv lista de specialiși implicați în realizarea studiului de evaluare adecvată

IV. Concluziile evaluării adecvate - sub formă tabelară, conform anexei 5 A din Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar aprobat prin Ordinul MMAP nr.1682/2023

Atât Studiul de evaluare adecvată cât și Raportul privind impactul asupra mediului vor ține cont de punctul de vedere al A.N.A.N.P - Serviciul Teritorial Vrancea înregistrat la A.P.M. Vrancea cu nr.2085/15.02.2024, atașat prezentei.

 

Raportul privind impactul asupra mediului, Rezumatul netehnic și Studiul de evaluare adecvată vor fi elaborate cu respectarea prevederilor art.12 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private de către persoane fizice sau juridice atestate conform prevederilor legale ( lista poate fi consultată pe site-ul Ministerului Mediului – www.mmediu.ro sau pe site-ul Asociației Române de Mediu – www.regexp.ro .

 

Cele trei documente vor fi transmise concomitent, prin poștă/curier la APM Vrancea, fiecare pe suport de hârtie și în format electronic.

Conform prevederilor Legii nr. 292/2018, anexa 5, art. 14, alin. (2), îndrumarul transmis titularului de proiect „ nu exclude posibilitatea solicitării ulterioare de informaţii suplimentare ”.

Menţionăm că A.P.M. Vrancea își rezervă dreptul de a solicita și alte avize și precizări în funcţie de conţinutul documentelor prezentate.

Prezenta constituie îndrumar întocmit în temeiul Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.