Back

Decizia de incadrare (initiala) pentru „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apaținând Asociației Proprietarilor de Păduri Valea Milcovului, U.P. XXII Valea Milcovului” titular ASOCIAȚIA PROPRIETARILOR DE PĂDURI "VALEA MILCOVULUI"

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 3998 / 22.05.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de ASOCIAȚIA PROPRIETARILOR DE PĂDURI "VALEA MILCOVULUI" cu sediul în com. Mera, sat Vulcăneasa, jud. Vrancea , privind „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apaținând Asociației Proprietarilor de Păduri Valea Milcovului, U.P. XXII Valea Milcovului, amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale: Andreiașul de Jos, Jariștea, Broșteni, Reghiu, Mera, Năruja și Valea Sării, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 3998 din 22.03.2023 și a completărilor ulterioare,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor și Pădurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare (Ordinul Ministrului M.M.A.P. nr. 262 din 18.02.2020);
  • OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare ;

Agenția pentru Protectia Mediului Vrancea,

Având în vedere următoarele:

  • consultarea autoritatilor publice participante în cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 18.05.2023;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificările și completările ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

  „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apaținând Asociației Proprietarilor de Păduri Valea Milcovului, U.P. XXII Valea Milcovului, amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale: Andreiașul de Jos, Jariștea, Broșteni, Reghiu, Mera, Năruja și Valea Sării, jud. Vrancea, titular ASOCIAȚIA PROPRIETARILOR DE PĂDURI "VALEA MILCOVULUI", necesită evaluare de mediu şi evaluare adecvată urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafata fondului forestier este de 135,06 ha, este organizata intr-o singura unitate de productie U.P. XXII VALEA MILCOVULUI.

Repartizarea fondului forestier pe unitati teritorial-administrative:

Nr.
crt.

Județul

Unitatea teritorial administrativa

Denumire fost OS, UP

Parcele aferente

Suprafața
- ha -

O.S.

U.P.

1

Vrancea

Mera

 

Focșani

I Beciu

72, 73A, 73B, 73C, 74A, 74V,75A, 75B, 75C, 75D, 76A, 76B, 76C, 76D, 78A, 78B, 79G, 79A, 79V

99.00

II Vulcăneasa

1, 30A, 30B, 31, 121, 123A, 123M

9.88

VI Milcovelul

8A

0.65

VII Arva

4C, 5C

6.37

Reghiu

II Vulcăneasa

61A, 61B, 69

2.77

V Reghiu

49A, 49M, 124A, 124B

2.38

VI Milcovelul

5A

1.00

Andreașul de Jos

V Reghiu

29A, 29M

1.82

Brosteni

VII Arva

84

1.01

Jariștea

I Bolotești

3A, 3B, 4A, 4B, 108

4.58

Năruja

Vidra

II Chilimetea

115

3.60

Valea Sării

85, 86

2.00

TOTAL

135.06

 

 

 

Justificarea prezentei decizii:

Peste fondul forestier proprietate din zona teritorială luata în studiu se suprapun următoarele arii protejate :

- ROSCI0216 Reghiu Scruntar

- ROSPA0075 Măgura Odobești

- ROSPA0141 Subcarpații Vrancei

- RONPA0837 Reghiu – Scruntar

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Repartiția fondului forestier pe folosințe se prezintă astfel:

A.Păduri și terenuri destinate împăduririi și reîmpăduririi: 129.67 ha, din care păduri: 128.77 ha și poieni sau goluri destinate împăduririi: 0.90 ha.

B.Terenuri afectate gospodăririi silvice: 3.90 ha, din care terenuri pentru hrana vânatului: 3.40 ha și terenuri cultivate pentru nevoile administrației: 0.50 ha.

D.Terenuri scoase temporar din fondul forestier: 1.49 ha, din care ocupații si litigii: 1.49 ha.

 

Conform Conferintei a II a de amenajare nr. 89 din 21.02.2023 suprafața pădurii este încadrată, din punct de vedere funcțional, după cum urmează:

- în grupa I functionala (129,67 ha), cu următoarele categorii funcționale:

- 1.2A – Arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliș (facies marnos, marno-argilos si argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologice (T II) – 7.03 ha.

- 1.2L - Arboretele situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecari, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria 1.2.A(T IV) – 6.58 ha.

- 1.5A – Arboretele cuprinse în rezervații naturale cu management activ ce vizează conservarea (T II) –2.12 ha.

- 1.5R - Arboretele din păduri/ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru specii de interes deosebit incluse în arii de protecție specială avifaunistică, în scopul conservării speciilor de păsări (din rețeaua ecologică Natura 2000 – ROSPA075 Măgura Odobești și ROSPA0141 Subcarpații Vrancei) (T IV) – 113.94

 

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

- regim – codru;                                     

- compoziția țel corespunzatoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile și compoziția țel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

- tratamente: tratamentul tăierilor progresive și taieri rase în parchete mici;

- exploatabilitatea – de protecție pentru arboretele încadrate în grupa I–a funcțională;

- ciclu – 110 ani.

 

Subunități de gospodărire

Subunitățile de gospodărire se vor constitui în conformitate cu prevederile din "Norme tehnice pentru amenajarea pădurilor".

În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile stabilite au fost constituite următoarele subunități de gospodărire :

SUP A – codru regulat  – 119,62 ha;

SUP M – păduri supuse regimului de conservare deosebită – 9,15ha.

 

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 207 m3/an, după valoarea indicatorului stabilit prin metoda creșterii indicatoare.

Cu lucrări de conservare se va parcurge anual 0.70 ha cu un volum de extras de 23 m3/an.

S-a prevazut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantități anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

  • curățiri  - 0.11 ha/an cu un volum de extras de 1 m3/an.
  • rărituri – 1.85 ha/an cu un volum de extras de 39 m3/an.

Cu tăieri de igienă se estimează a se parcurge anual 81.91 ha cu un volum de extras de 69 m3/an.

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a. :3B, 4B, 5A, 8A, 30B, 49A, 72, 73A, 73C, 75B, 76C, 78B, 123A, 124A si 124B.

Cu lucrări de conservare se vor parcurge u.a.: 29A, 85, 86 si 115.

Curățiri s-au propus în arboretele din u.a.: 30A si 31.

Rărituri s-au propus în arboretele din u.a.: 1, 4C, 5C, 30A, 31, 69, 73B, 76B, 84 si 121.

 

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • activităţi sau lucrări care să afecteze direct sau indirect zonele de hrănire, reproducere sau migrare a speciilor de interes comunitar;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

Peste fondul forestier proprietate din zona teritorială luata în studiu se suprapun următoarele arii protejate :

- ROSCI0216 Reghiu Scruntar

- ROSPA0075 Măgura Odobești

- ROSPA0141 Subcarpații Vrancei

- RONPA0837 Reghiu – Scruntar

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizată o analiza completă a tuturor activităților și măsurilor propuse în Planurile de Management astfel încât dacă există necorelări cu Planul de Amenajare Silvică acesta din urmă sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

În ceea ce privește fauna de interes cinegetic menționată în Anexa 1 și Anexa 2 la Legea vânătorii nr 407/2006 cu modificările și completările ulterioare, menționăm faptul că pădurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvică sunt incluse în diferite fonduri cinegetice de vânătoare administrate de gestionari pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra în contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse în anumite suprafețe de pădure.

 

c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată apaținând Asociației Proprietarilor de Păduri Valea Milcovului, U.P. XXII Valea Milcovuluise va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan: Suprafața care face obiectul planului se suprapune unor arii natrurale de interes comunitar și național pentru care sunt stabilite prin Planuri de Management obiective specifice de conservare și care impun o anumita precauție în amplasarea unor planuri și programe care pot afecta elementele de interes conservativ sau factorii de mediu:

 

Cod sit Natura 2000

Denumire sit Natura 2000

u.a.

Suprafața (ha)

ROSCI0216

Reghiu-Scruntar

69

2,12

ROSPA0075

Măgura Odobești

3A, 3B, 4A, 4B, 4C, 5C, 84, 108

12,96

ROSPA0141

Subcarpații Vrancei

1, 72, 73A, 73B, 73C, 74A, 75A, 75B, 75C, 75D, 76A, 76B, 76C, 76D, 78A, 78B, 79G, 121, 123A

101,98

Fond forestier în afara ariilor de importanta comunitara

18,00

TOTAL U.P.XXII VALEA MILCOVULUI

135.06

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Elaboratorii documentației și titularul planului susțin că planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Analiza informațiilor din documentația înaintata și a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca în aceste perimetre există spații cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas și/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate în Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile să genereze un impact semnificativ asupra speciilor pentru care au fost înființate ariile protejate mai sus menționate.

b) natura cumulativă a efectelor:Este posibilă manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus și existența unor planuri în zonă;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate):

  • suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  135,06 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: -

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: -

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul „ Anunțul de mediu” în ediţiile din 28.04.2023 şi din 03.05.2023 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.