Back

Decizia etapei de incadrare (initiala) pentru PLANUL URBANISTIC ZONAL – ,,Creare capacitate nouă de producție energie eletrică din energie solară” cu amplasamentul în intravilanul municipiului Focșani, T 56, P 235, CF 50580, jud. Vrancea - titular - S.C. PROGRES DISTRIBUȚIE S.R.L.

DECIZIA ETAPEI  DE  ÎNCADRARE

( inițială )

 

           Ca urmare a notificării adresate de:  SC PROGRES DISTRIBUȚIE SRL cu sediul în municipiul Focșani, str. Cotești, nr. 116, judetul Vrancea, privind Planul Urbanistic Zonal: ,,PUZ – Creare capacitate nouă de producție energie eletrică din energie solară” în intravilanul municipiului Focșani, T 56, P 235, CF 50580, jud. Vrancea, înregistrată la sediul  A.P.M. Vrancea cu nr. 3800/20.03.2023, în baza:

 

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020  privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; pentru modificarea unor acte normative,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea și funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului și a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările și completările ulterioare,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe,
  • având în vedere consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de :  06.04.2023 - etapa de încadrare;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (3), pct. c) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului,

în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide:

 

PLANUL URBANISTIC ZONAL – ,,Creare capacitate nouă de producție energie eletrică din energie solară” cu amplasamentul în intravilanul municipiului Focșani, T 56, P 235, CF 50580, jud. Vrancea, titular: SC PROGRES DISTRIBUȚIE SRL cu sediul în municipiul Focșani, str. Cotești, nr. 116, judetul Vrancea, nu necesită evaluare de mediu şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1.Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la :

  1. Gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Terenul studiat este în suprafață de 8869 mp și este situat în intravilanul municipiului Focșani, T 56, P 235, CF 50580, jud. Vrancea. Terenul este proprietate privată a SC PROGRES DISTRIBUȚIE SRL, conform extras de carte funciară pentru informare nr. 50699/26.05.2022 și contract de vânzare-cumpărare nr. 1567/01.10.2021. Terenul se află situat în intravilanul atras al municipiului Focșani conform PUZ aprobat prin HCL nr. 51/26.02.2008 privind “Lotizare Focșani – extravilan”. Conform HCL nr. 51/26.02.2008 terenul se află în subzone cu locuințe individuale cu regim mic de înălțime, spații verzi, locuri de joacă și spații carosabile propuse.

Din vechiul PUZ aprobat prin HCL 51/2008 nu au fost effectuate toate lotizările aprobate, existând partial dezmembrate două căi de circulație. Una dintre aceasta va fi utilizată cu drept de servitute pentru terenul generator de PUZ. Calea de circulație are lățimea de 5.00 m și aparține beneficiarului. Se propune utilizarea căii de circulație drept drum tehnic, drum ce va fi utilizat pentru a putea poza în subteran rețeaua de energie electrică și va oferi posibilitatea circulației auto, a unui utilaj specializat pentru întreținerea tuturor echipamentelor ale infrastructurii parcului fotovoltaic.

     Vecinătăți și distanțele față de limitele de proprietate și clădirile din terenurile învecinate:

-la Nord – drum în exploatare agricolă, iar peste drum se află terenuri proprietăți private cu destinația agricolă – arabilă. Distanța de la limita de proprietate până la limita edificabilă de pe această latură va fi de minim 21,5 m.

-la Est – proprietate privată a beneficiarului, care conform PUZ aprobat prin HCL 51/2008 are funcțiunea de cale de circulație. Peste drum se află terenuri proprietăți private cu destinația agricolă – arabilă. Distanța de la limita de proprietate până la limita edificabilă de pe această latură va fi de minim 1,00 m.

-la Sud – terenuri proprietăți private, a căror funcțiune a fost a fost reglementată prin HCL 51/2008. Distanța de la limita de proprietate până la limita edificabilă de pe această latură va fi de minim 1,00 m, iar distanța de la limita edificabilă până la cea mai apropriată clădire va fi de aproximativ 72 m (locuință individuală P+1E).

-la Vest – terenuri proprietăți private cu destinația agricolă – arabilă și terenuri a căror funcțiune a fost reglementată conform HCL 51/2008. Distanța de la limita de proprietate până la limita edificabilă de pe această latură va fi de minim 1,00 m, iar distanța de la limita edificabilă până la cea mai apropriată clădire va fi de aproximativ 122 m (locuință individuală P+1E).

 

Principalele elemente ale temei program sunt :

  • Reglementarea terenului generator de PUZ cu funcțiunea de infrastructură tehnico – edilitară – Parc tehnologic pentru energii alternative, parc fotovoltaic (creare capacitate de producție a energiei electrice, din energie solară – construcții ușoare din din structură metalică, cu fundații din beton armat, cu infrastructură de radier general, cu suprastructură realizată din rame din confecții metalice, peste care se vor monta grupuri de panouri – fotovoltaice, construcții cu destinații tehnice, care deservesc infrastructurii propuse, cu regim de înălțime parter);
  • Realizarea unui sens giratoriu în interiorul terenului generator de PUZ, care împreună cu terenul învecinat aparținând tot beneficiarului, va oferi posibilitatea circulației în regim de drum tehnic pentru un singur autovehicul utilitar, necesar întreținerii rețelei electrice sau a altor echipamente funcționale din parcul fotovoltaic;
  • Crearea de zone amenajate cu spații verzi (distanțele dintre rândurile de grupuri de panouri fotovoltaice care va fi de aproximativ 2m – 3,5 m, vor fi libere, putând fiind amenajate cu spații verzi); nu se vor planta arbuști, pomi sau copaci;
  • Realizarea împrejmuirii perimetrale acolo unde este necesară;
  • Evaluarea rețelei electrice din zona studiată și împrejmuirile acesteia, pentru a deservi noii funcțiuni propuse.

 

BILANȚ TERITORIAL PROPUS ÎN PARCELA CARE A GENERAT P.U.Z.

Zone funcționale

Situația existenă

Situația propusă

Suprafață mp

Procent din suprafața totală  %

Suprafață mp

Procent din suprafața totală  %

Teren generator de PUZ cu funcțiunea de locuire individuală conform PUZ aprobat prin HCL 51/2008 (situația existentă)

8869 mp

100 %

0.00 mp

0.00 mp

Zonă cu funcțiunea propusă de infrastructură tehnico-edilitară – Parc tehnologic pentru energii alternative – Parc Fotovoltaic

0.00 mp

0.00 %

8592, 50 mp

96,88 %

Zonă cu funcțiunea propusă de circulație rutieră

0.00 mp

0.00 %

157,00 mp

1,77 %

Zonă cu funcțiunea propusă de spații verzi

0.00 mp

0.00 %

119,50 mp

1,35 %

Total teren care a generat PUZ

8869 mp

100%

8869 mp

100%

 

Indicatori urbanistici propuși:

P.O.T. maxim admis propus = 35.00%

C.U.T. maxim admis propus = 0.35

R.H. maxim admis propus = parter

H maxim admis propus = 5 m.

 

Echiparea edilitară și tehnico – sanitară

Alimentarea cu apă – nu este necesară;

Alimentarea cu apă menajeră nu este necesară;

Apele uzate menajere – nu este necesară;

Apele pluviale – rezultate din drumul tehnic, învecinat de pe latura de est se vor infiltra în spațiile verzi propuse;

Energia electrica – grupurile de panouri solare vor fi legate la un transformator, apoi va transmite energia electrică produsă în rețeaua electrică aflaă pe latura de sud a terenului studiat. După realizarea întregii investiții și a rețelei de legătură, se va propune montarea unui contour de electricitate, care va monitoriza îmtreaga cantitate de energie electrică.  

Telecomunicații – pentru noua investiție se va extinde rețeaua de telecomunicații și date, urmând să se branșeze datorită necesității branșării sistemului de monitorizare;

Căi de comunicații – se va amenaja o porțiune de teren pentru căi de comunicații, un mic sens giratoriu, care împreună cu terenul învecinat de la est vor comunica și vor oferi posibilitatea de liberă circulație (drum tehnic).

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri și programe, inclusiv, pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Planul stabilește obiectivele, acțiunile și măsurile, pe baza analizei multicriteriale a situației existente și propuse pe segmentul de teren studiat.     … 

c) relevanța planului sau programului în/pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Noua investiție propune implementarea unui sistem alternativ de generare energie eletrică, prin captarea razelor de soare și transformarea acestora prin intermediul a mai multor grupuri de panouri solare, în energie electrică, care va fi transportată în rețeaua zonală a localității, pentru consumatorii din zona, dar și pentru a putea fi utilizată în sectorul public de iluminat stradal sau alte obiective din domneiul pulblic.

d)  probleme de mediu relevante pentru plan: nu este cazul.

e) relevanța planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale și comunitare  de mediu:

Planul propune implementarea unui proiect care se încadrează în politica și strategia Uniunii Europene care a stabilit ca, până în anul 2030, un procent de min. 32% din consumul de energie al UE să provină din surse regenerabile de energie (energia eoliană, energia solară, energia hidroelectrică, energia oceanelor, energia geotermală, biomasă și biocombustibilii).

 

2. Caracteristicile efectelor/ zonei posibil a fi afectate cu privire, în special :

 

  1. probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor: Soluția recomandată prin plan nu introduce efecte negative suplimentare asupra solului, subsolului, aerului, apei, microclimatului apelor de suprafață, vegetației, faunei sau peisajului. Implementarea planului nu produce efecte negative asupra mediului, dar există riscul ca în perioada de execuție a lucrărilor să apară efecte negative.
  2. natura cumulativă a efectelor – Nu se identifică manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, având în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus.
  3. natura transfrontiera a efectelor – nu este cazul.
  4. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu (de exemplu datorită accidentelor):

- implementarea planului este oportună din punct de vedere al protecției mediului și sănătății populației prin faptul că energia produsă din energia luminoasă radiată de soare (sursă regenerabilă) nu generează emisii poluante nici direct, nici indirect;

- sursele regenerabile de energie constituie alternative la combustibilii fosili, contribuind la  reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;

  1. mărimea si spaţialitatea efectelor (zona geografică și mărimea populaţiei potenţial afectată) – impactul va fi redus în perioada execuţiei lucrărilor.
  2. valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

             (i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.

             (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului: funcțiunea propusă nu presupune efecte de depășire a standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului  

         (iii) folosirea terenului în mod intensiv : prin PUZ se stabilesc modul de ocupare a terenului și procentul minim de spații verzi organizate pe solul natural pentru împiedicarea folosirii terenului în mod intensiv;

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu există efecte asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan național, comunitar sau internațional.

 

 Obligaţiile titularului - titularul planului are următoarele obligații:

  • De a respecta legislația de mediu în vigoare.
  • De a urmări ca prevederile PUZ-ului să fie cuprinse în PUG-ul localităţii.
  • De a respecta condiţiile prevăzute în: Certificatul de Urbanism nr. 644/03.06.2022, precum și a actelor menționate în acesta; Avizul de Oportunitate  nr.  1/24.02.2023 emis de Primăria municipiului Focșani; adresei nr. 2085/23.03.2023 emisă de C.U.P. SA; avizul de amplasament favorbail nr. 3040220907471/07.11.2022; avizul nr. 27141/17.03.2023 emis de Distrigaz Sud Rețele SRL; avizul condiționat emis de Orange România Communications SA; adresa nr. 4725331/20.03.2023 emisă de I.S.U. Vrancea; adresa nr. 2754/16.03.2023 emisă de D.S.P. Vrancea; avizul tehnic nr. 36/20.03.2023 emis de A.N.I.F. Vrancea; consultanța tehnică nr. 18/27.03.2023 emisă de SGA Vrancea.
  • De a respecta prevederile H.G. nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicată în 2001, cu modificările şi completările ulterioare.
  • De a lua măsuri pentru gestionarea deşeurilor, astfel: deşeurile menajere vor fi colectate în europubele (cu colectare selectivă) amplasate în spaţii special amenajate, cu asigurarea accesului mijloacelor de transport pentru ridicare şi evacuate periodic de către un operator de servicii de salubritate autorizat; deşeurile valorificabile vor fi colectate selectiv şi valorificate prin operatori specializaţi autorizaţi.
  • De a supune procedurii de adoptare a planului mai sus menţionat ( înregistrat la A.P.M. Vrancea cu nr. 3800/20.03.2023), precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 26 din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.
  • De a notifica Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea în cazul în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii de încadrare, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, înainte de realizarea modificării.
  • De a înainta la A.P.M.Vrancea documentaţia întocmită în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018  privind evaluarea  impactului asupra mediului anumitor proiecte publice şi private, în vederea analizării investiţiei propuse cu parcurgerea etapelor procedurale stipulate în ordinul menţionat. 

         

            Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţii competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine în întregime titularului planului.

 

  • Documentaţia care a stat la baza deciziei: Certificatul de Urbanism nr. 644/03.06.2022, precum și a actelor menționate în acesta; Avizul de Oportunitate  nr.  1/24.02.2023 emis de Primăria municipiului Focșani; adresei nr. 2085/23.03.2023 emisă de C.U.P. SA; avizul de amplasament favorbail nr. 3040220907471/07.11.2022; avizul nr. 27141/17.03.2023 emis de Distrigaz Sud Rețele SRL; avizul condiționat emis de Orange România Communications SA; adresa nr. 4725331/20.03.2023 emisă de I.S.U. Vrancea; adresa nr. 2754/16.03.2023 emisă de D.S.P. Vrancea; avizul tehnic nr. 36/20.03.2023 emis de A.N.I.F. Vrancea; consultanța tehnică nr. 18/27.03.2023 emisă de SGA Vrancea; memoriu general de prezentare, regulament local de urbanism, planșe: încadrare în teritoriu, situație existentă; plan reglementări urbanistice; plan mobilitate urbană.

 Informarea și participarea publicului :

          Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului  la informație prin :

  • Publicarea în cotidianul „Monitorul de Vrancea” în edițiile din zilele:  16.03.2023 și 20.03.2023 a anunțurilor privind prima versiune a planului în vederea obținerii avizului de mediu și declanșarea etapei de încadrare.
  • Anunț public privind luarea deciziei etapei de încadrare, afișat pe pagina de internet a Agenției pentru Protecția Mediului din luna aprilie 2023;

          Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.