Back

Decizia etapei de incadrare privind planul „ Strategia de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipiul Adjud, jud. Vrancea” - titular - U.A.T. MUNICIPIUL ADJUD

Nr.  10585 din data de  09.10.2023

                          

DECIZIE PRIVIND ETAPA DE ÎNCADRARE

 

 

         Ca urmare a notificării adresate de UAT MUNICIPIUL ADJUD cu sediul în Adjud, str. Stadionului, nr. 2, jud. Vrancea,  privind planul „ Strategia de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipiul Adjud, jud. Vrancea” , înregistrată la APM Vrancea cu nr. 10585 din 29.08.2023 ,

în baza :

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea și funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului și a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările și completările ulterioare ,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe,

 

având în vedere completările depuse la documentaţie și consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de 21.09.2023 - etapa de încadrare,

 

în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (3), pct. c) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului,

 

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide:

PLANUL– Strategia de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipiul Adjud, jud. Vrancea,  municipiul Adjud,  jud. Vrancea  , titular UAT MUNICIPIUL ADJUD, nu necesita evaluare de mediu şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

 

 

Motivele care au stat la baza luării deciziei sunt următoarele :

Strategia de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice (SAASC) are ca scop consolidarea capacității municipiului Adjud de a se adapta la schimbările climatice, prin contribuția la eforturile globale și naționale de atingere a neutralității climatice până în 2050. Aceasta oferă un cadru benefic de considerații generale, oportunități, recomandări și măsuri de adaptare pentru sectoarele-cheie, cum ar fi agricultura și dezvoltarea rurală, silvicultura, apa potabilă și resursele de apă, mediul și biodiversitatea, energia și resursele naturale, gestionarea deșeurilor, transporturile, amenajarea teritoriului, sănătatea publică și serviciile de urgență, fondul locativ și protecția civilă, analizând nevoile specifice de adaptare în fiecare domeniu.

Viziunea Strategiei de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice în municipiul Adjud pentru perioada 2022-2030 se aliniază cu obiectivele stabilite în cadrul Strategiei de Dezvoltare a Municipiului Adjud pentru perioada 2021-2027, Programului de Îmbunătățire a Eficienței Energetice și a Planului Integrat de Dezvoltare Urbană. Aceste documente vizează transformarea municipiului într-un oraș competitiv și inovativ, promovând dezvoltarea economică și socială, precum și o gestionare echilibrată a resurselor și a mediului natural. În acest context, Strategia de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice are scopul de a contribui la consolidarea sustenabilității municipiului, abordând eficient provocările legate de schimbările climatice și protejând mediul înconjurător.

1. Caracteristicile planurilor și programelor cu privire, în special, la :

a) gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte și alte activități viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea și condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Obiectivul general al Strategiei de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice este de a dezvolta un set de acțiuni și un sistem de monitorizare și control pentru implementarea acestora, cu scopul de a reduce amprenta de carbon a municipiului Adjud.   

Pentru a atinge acest scop, obiectivele generale ale SAASC pentru Municipiul Adjud sunt următoarele:

  • promovarea de măsuri operaționale orientate spre asigurarea neutralității climatice la nivelul Municipiului Adjud pentru orizontul 2050;
  • promovarea de măsuri operaționale orientate spre amplificarea capacității de adaptare la schimbări climatice a municipiului Adjud;
  • asigurarea fondului de date necesare gestionării aspectelor relevante pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice în municipiul Adjud;
  • conștientizarea publicului, creșterea responsabilității și a sprijinului acordat măsurilor pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice în municipiul Adjud;
  • întărirea capacității administrative și de management pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice;
  • cooperarea eficientă între toate categoriile de factori implicați (administrație, mediul de afaceri, societatea civilă), în vederea îmbunătățirii eficienței măsurilor pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice.

 

 

RECOMANDĂRI ȘI MĂSURI DE ADAPTARE

Agricultura și dezvoltarea urbană

  •  creşterea suprafeţei irigate pentru a se asigura o producţie continuă.
  •  Creșterea eficienței în combaterea dăunătorilor;
  •  Furnizarea de resurse regenerabile pentru bioenergii şi produse biologice.
  •  Conversia de deșeuri de origine animală în biogas.
  •  selecţia varietăţilor cultivate prin corelarea condiţiilor locale de mediu cu gradul de rezistenţă al genotipurilor faţă de condiţiile limitative de vegetaţie (secetă, excese de umiditate, temperaturi ridicate, frig/ger, etc.);
  •  administrarea culturilor şi utilizarea raţională a terenului;
  •  cultivarea unui număr mai mare de varietăţi/genotipuri, respectiv soiuri/hibrizi, în fiecare an agricol, cu perioada de vegetaţie diferită;
  •  selectarea unor varietăţi de plante cu rezistenţă naturală la boli specifice determinate de agenţii patogeni;
  •  Asigurarea accesului la informații privind metodele de adaptare a producției agricole la efectele schimbărilor climatice;
  •  la nivelul fermelor, se recomandă practicarea asolamentului şi stabilirea unei structuri de culturi care să includă cel puţin trei grupe de plante, respectiv cereale păioase 33%, prăşitoare - plante tehnice 33% şi leguminoase 33%.

Silvicultura

Măsuri active care intervin direct asupra factorilor negativi rezultați în urma fenomenului de schimbări climatice:

  • amplasarea de baraje adecvate pe cursurile de ape;
  • crearea de reţele de canale pentru irigaţii protejate de perdele forestiere;
  • întreprinderea de măsuri eficiente pentru reducerea efectivă a poluării mediului.

Măsuri active care întăresc rezistența arboretelor la influența negativă a schimbărilor climatice:

  • stoparea defrişărilor, extracţiilor, vătămărilor şi destructurării;
  • reducerea recoltărilor de lemn, la capacitatea de suport a ecosistemelor forestiere;
  •  reconstrucţia ecologică a arboretelor necorespunzătoare funcţional cu specii compatibile cu noile condiții de climă, sol şi destinaţii funcţionale;
  • menţinerea consistenţei pline (închise) a arboretelor;
  • dezvoltarea sistemelor de supraveghere şi control;
  • dezvoltarea prin cercetări experimentale a unor tehnologii silvioculturale, compatibile cu noile condiţii de climă şi soluri.

Apa potabilă și resursele de apă

  • crearea unor noi structuri pentru managementul apei (de exemplu, noi baraje; diguri; lacuri de acumulare etc.);
  • actualizarea schemelor de management al bazinului hidrografic;
  • proiectarea și implementarea unor soluții pentru colectarea și utilizarea apei pluviale;

 

  • asigurarea utilizării și conservării eficiente a apei;
  • instruirea/educarea utilizatorilor de apă privind reducerea cerințelor de apă;
  • stabilirea unor obiective privind calitatea apei și îmbunătățirea tratării apei reziduale sau menajere;
  • evaluarea cerințelor de apă ale principalelor culturi agricole;
  • evaluarea cerințelor de apă pentru principalele categorii de consum, etc.

Mediul și biodiversitate

  • stabilirea unui sistem de monitorizare a speciilor ameninţate;
  • evaluarea sistemului de monitorizare în vederea determinării eficienţei acestuia în concordanţă cu evoluţia efectelor schimbărilor;
  • elaborarea planurilor speciale de management a habitatelor naturale;
  • reducerea presiunilor suplimentare care afectează speciile vulnerabile;
  • reducerea activităţilor agricole în zonele direct afectate şi implementarea de măsuri corespunzătoare de protecţie a habitatelor naturale şi seminaturale existente în apropierea suprafeţelor agricole, incluzând identificarea de măsuri compensatorii necesare supravieţuirii populaţiei afectate;
  • reducerea impactului generat de activităţile industriale asupra pânzei de apă freatică şi a calităţii aerului, prin izolare cu perdele forestiere;
  • creşterea suprafeţelor împădurite prin refacerea celor degradate şi prin crearea altora în zone favorabile;
  • realizarea de studii privind evaluarea vulnerabilităţii diferitelor ecosisteme/specii la efectele schimbărilor climatice.

Energia și resursele natural

  • creşterea investiţiilor în utilizarea surselor de energie regenerabilă;
  • creşterea investiţiilor în înlocuirea şi modernizarea liniilor de transport şi distribuţie a energiei electrice;
  • este necesară elaborarea de urgenţă a unor studii privind evaluarea riscului efectelor schimbărilor climatice pentru sectorul energetic;
  • sunt necesare acţiuni de stabilire a infrastructurii critice din sistemul energetic (baraje hidroenergetice, sistemul de transport şi distribuţie, sistemul de transport gaze naturale petrol şi derivaţi ai acestuia);
  • sunt necesare analize şi studii cu privire la eventualele modificări în cererea şi consumul de energie cauzat creşterii temperaturii şi a fenomenelor extreme;
  • promovarea producerii de energie din surse regenerabile;
  • crearea condițiilor favorabile implementării Standardului de Management Energetic la întreprinderile din sectorul energetic, industrial și public;
  • construcția unei centrale de stocare a excesului de energie produs de parcurile eoliene și centralele electrice fotovoltaice;
  • elaborarea de strategii proprii ale autorităţilor administraţiei publice locale, în vederea utilizării de surse de energie.

Deșeurile

  • asigurarea unui sistem de transport rezilient;
  • promovarea și facilitarea utilizării mijloacelor de transport ecologice pentru colectarea, transportul și gestionarea deșeurilor;

 

  • creşterea gradului de conştientizare cu privire la efectele deşeurilor;
  • volumul sau schemele de stabilire a preţului, în funcţie de greutate,  în sensul scăderii volumului de deşeuri evacuat;
  • colectarea separată a deșeurilor biodegradabile și compostarea lor;
  • producerea energiei din deșeuri prin combustie;
  • creșterea conținutului de materie organică din sol, sporind astfel fertilitatea solului;
  • reducerea necesarului de îngrășăminte chimice.

Transporturi

  • revizuirea reglementărilor privind infrastructura, cum ar fi: drenarea apelor pluviale, terasamente, drumuri, căi ferate, poduri, tuneluri;
  • asigurarea protecţiei reţelei căilor de comunicaţie pentru a rezista condiţiilor meteorologice extreme;
  • protejarea infrastructurii căii ferate împotriva eroziunii;
  • înlocuirea cablurilor de suprafaţă cu cabluri subterane;
  • construirea, în reţeaua de drumuri şi cale ferată, a unui număr adiţional de facilităţi pentru a asigura tranzitul animalelor sălbatice (poduri verzi, pasaje);
  • promovarea unor tehnologii noi de îmbracăminţi stradale;
  • încurajarea transporturilor alternative cu impact cât mai redus asupra mediului;
  • îmbunătăţirea căilor de rulare şi fluidizarea traficului;
  • limitarea masei mijloacelor de transport de mărfuri pe anumite tronsoane cu expunere ridicată a populaţiei;
  • împădurirea zonelor afectate de inundaţii şi alunecări de teren limitrofe căilor de comunicaţie;
  • ajustarea planurilor urbanistice și de amenajare a teritoriilor la riscurile schimbărilor climatice viitoare în domeniul infrastructurii transporturilor;
  • promovarea trecerii la transportul care poluează mai puțin;
  • reînnoirea infrastructurii feroviare și a vehiculelor;
  • dezvoltarea infrastructurii rutiere durabile în rețeaua TEN-T;
  • instruirea factorilor de decizie care gestionează construcții ale infrastructurii transporturilor în condiții de risc climatic.

Amenajarea teritoriului

  • promovarea unor sisteme de prevenire şi intervenţie rapidă eficientă;
  • redimensionarea sistemului de canalizare;
  • dezvoltarea unor pavaje adecvate;
  • minimizarea riscului provocat de perioadele de căldură excesivă, prin sporirea suprafeţelor spaţiilor verzi şi asigurarea apei pentru spaţiile verzi;
  • dezvoltarea standardelor de construcţie pentu clǎdiri verzi;
  • dezvoltarea standardelor şi soluţiilor constructive pentru îmbunătăţirea performanţelor de izolare termică a construcţiilor;
  • implementarea conceptelor moderne de arhitectură pentru realizarea construcţiilor cu potenţial maxim de utilizare a surselor de energie regenerabilă;
  • promovarea de materiale şi soluţii constructive;
  • extinderea aplicării tehnologiilor şi practicilor de utilizare a surselor de energie regenerabilă pentru asigurarea utilităţilor necesare;
  • promovarea unor programe de formare profesională şi conştientizare publică.

Sănătate publică și serviciile de răspuns în situații de urgență

  • de asigurare a colaborării funcționale între sectoarele și instituțiile relevante;
  • de instituire a unui sistem informațional eficient în domeniul sănătății;
  • de asigurare a informării și sensibilizării populației;
  • de fortificare a sistemului de prevenire și control a bolilor infecțioase influențate de schimbările climatice;
  • măsuri pentru creșterea rezilienței instituțiilor medicale la schimbările climatice și dezvoltarea serviciilor medicale verzi, etc.;
  • studii epidemiologice privind influenţa efectelor schimbărilor climatice asupra sănătăţii;
  • dezvoltarea de metodologii pentru a prognoza probleme majore de sănătate;
  • dezvoltarea unor metode de monitorizare şi de sisteme de detectare timpurie a impactului valurilor de căldură extremă asupra stării de sănătate;
  • colaborarea între autorităţile competente, în vederea promovării unor programe de intervenţie operativă.

Fondul locativ (public și privat)

  • dezvoltarea și implementarea codurilor de construcții bazate pe datele climatice istorice;
  • analiza evenimentelor extreme din trecut și impactul lor asupra clădirilor;
  • utilizarea acoperișurilor vegetale.

Protecția civilă și situațiile de urgență

  • consolidarea conștientizării în rândul cetățenilor și a implicării acestora;
  • crearea de instrumente pentru anticiparea evenimentelor viitoare și realizarea de prognoze/monitorizare a acestora;
  • dispunerea de cunoștințe de specialitate pe teren;
  • personal de primă intervenție bine echipat și informat;
  • identificarea unor soluții și a unor forme de organizare adaptabile pentru personalul de primă intervenție;
  • mijloace suficiente pentru a face față situațiilor de urgență de lungă durată;
  • planuri de gestionare pentru distribuirea resurselor, soluții pentru evacuări/strămutări individuale și în masă, precum și pentru gestionarea unui număr mare de victime rănite sau decedate;
  • utilizarea de tehnologii avansate de gestionare a dezastrelor;
  • înştiiţarea, avertizarea şi alarmarea în situaţii de urgenţă;
  • evacuarea şi adăpostirea populaţiei.

 

PLANUL DE MĂSURI DE ATENUARE ȘI ADAPTARE LA SCHIMBĂRI CLIMATICE

Planul de Acțiune pentru Adaptare la Schimbările Climatice (PAASC) cuprinde principalele măsuri vizate de către municipalitate dar și de către instituțiile responsabile, pentru atenuarea impactului riscurilor și vulnerabilităților la nivel local și regional.

SECTOR ENERGETIC

Obiectiv general: Diminuarea consumului de CO2 la nivelul fondului locativ privat

  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a V-a, bloc 44, strada Tudor Vladimirescu nr.9C
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 21, strada Libertății nr.18 ,
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 11, strada Libertății nr.12B ,
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 1, scara 1 și 2 strada Libertății nr.3 ,
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 2, scara 1 ,2 și 3 strada Libertății nr.5 ,
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 112, strada Gării nr.2B,
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 126, strada Republicii nr.49
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 66, strada Republicii nr.16
  • Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe din Municipiul Adjud, județul Vrancea etapa a IV-a, bloc 101, strada Nicolaie Bălcescu nr.10C
  • Fondul Local din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației - Construirea de locuințe nZEB plus pentru tineri în Municipiul Adjud, județul Vrancea

Obiectiv general: Diminuarea consumului de CO2 la nivelul instituțiilor de învățământ din municipiul Adjud

  • Lucrări de renovare energetică moderată clădire Colegiul Național ,,Emil Botta”, corp B, Municipiul Adjud, județul Vrancea”
  • Lucrări de renovare energetică moderată clădire corp administrativ-anexe baza sportivă, Municipiul Adjud, județul Vrancea”
  • Lucrări de renovare energetică moderată clădire Școala gimnazială Mareșal Alexandru Averescu, Municipiul Adjud, județul Vrancea”
  • Lucrări de renovare energetică moderată clădire școala Burcioaia, Municipiul Adjud, județul Vrancea”
  • ,,Reabilitarea, modernizarea, extinderea și echiparea infrastructurii educaționale pentru învățământul profesional și tehnic și învățarea pe tot parcursul vieții – Colegiul tehnic ,,Gheorghe Balș” din Municipiul Adjud, județul Vrancea - SMIS 124215

Obiectiv general: Diminuarea consumului de CO2 la nivelul instituțiilor publice din municipiul Adjud

  • Lucrări de renovare energetică pentru clădire administrativă sediu Serviciul Impozite și Taxe Locale Adjud, Municipiul Adjud, județul Vrancea”
  • Lucrări de renovare energetică pentru clădire Cinematograf Doina, Municipiul Adjud, județul Vrancea”
  • Lucrări de renovare energetică pentru corp C4 și C2 - cantină și arhivă, Municipiul Adjud, Județul Vrancea”
  • ,,Lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice a Spitalului Municipal Adjud şi a Staţiei de Salvare Municipiul Adjud, judeţul Vrancea”, SMIS 137480
  • Dotarea unităților de învățământ preuniversitar de stat cu echipamente de protecție medicală de tip măști de protecție medicală, dezinfectanți, precum și alte echipamente de acest tip, necesare pentru a preveni răspândirea coronavirusului SARS-Cov-2, Municipiul Adjud, Județul Vrancea”

Obiectiv general: Diminuarea consumului de CO2 la nivelul infrastructurii de sănătate din municipiul Adjud

  • Îmbunatatirea calității vieții populației în Municipiul Adjud, județul Vrancea” - SMIS 125765
  • ,,Îmbunătățirea calității vieții populației în Municipiul Adjud, județul Vrancea - Obiective Adjudu Vechi” - SMIS 125766
  • Creșterea siguranței pacienților în Spitalul Municipal Adjud ca utilizator de fluide medicale”, SMIS 153724

Obiectiv general: Diminuarea consumului de energie electrică pentru sectorul iluminat stradal

  • Eficientizarea iluminatului public prin înlocuirea becurilor normale cu becuri ecologice și economice, cu consum mai mic de energie
  • Program de introducere în subteran a cablurilor de energie electrică și telecomunicații
  • Instalarea de senzori de mişcare pe zonele mai puţin circulate
  • Studiu de fezabilitate privind trecerea cablurilor aeriene în
  • infrastructură subterană

Obiectiv general: Creșterea producției și consumului de energie din surse regenerabile

  • Promovarea achiziționării şi utilizării instalațiilor de producere a energiei regenerabile la nivelul instituțiilor publice
  • Promovarea achiziționării şi utilizării de instalații de producere a energiei verzi la nivelul clădirilor private pentru iluminat şi climatizare
  • Promovarea/extinderea rețelei de iluminat public cu alimentare din energie solară
  • Înființare Parc Fotovoltaic care să alimenteze cu energie electrică întreaga comunitate și întreg sistemul de iluminat public al
  • municipiului Adjud

SECTOR TRANSPORT

Obiectiv general: Dezvoltarea și eficientizarea infrastructurii de transport verde

  • Dezvoltarea durabilă a transportului verde în Municipiul Adjud și Comuna Homocea, județul Vrancea - dotarea cu autobuz și microbuz nepoluante și instalarea stațiilor de reîncărcare

Obiectiv general: Diminuarea cantității de CO2 în infrastructura de transport din municipiul Adjud

  • Extinderea liniilor de transport public în municipiul Adjud
  • Crearea unor piste pentru biciclete la nivelul municipiului
  • Implementarea unor parcări speciale, sigure şi umbrite pentru biciclişti
  • Modernizare și extinderi, amenajări străzi
  • Fluidizarea traficului prin trafic management și supraveghere video

SECTOR PROTECȚIA CIVILĂ ȘI SITUAȚIILE DE URGENȚĂ

Obiectiv general: Conştientizarea populaţiei cu privire la problematicile schimbărilor climatice

  • Întărirea capacității administrative prin implementarea unui sistem de management de mediu la nivelul Primărie Municipiului Adjud
  • Implementarea unor noi programe la nivelul unităţilor şcolare pe problematici de mediu
  • Implementarea unor programe de colectare selectivă a deşeurilor în şcoli
  • Încurajarea achiziţiilor verzi la nivelul Primăriei Municipiului Adjud şi a serviciilor publice din subordinea Consiliului Local al Municipiului Adjud
  • Efectuarea de dezbateri publice şi întâlniri de mediatizare şi dezbateri cu grupurile ţintă privind strategia climatică

Obiectiv general: Promovarea de măsuri operaționale orientate spre amplificarea capacității de adaptare la schimbări climatice a municipiului Adjud

  • Campanie de conștientizare a populației cu privire la efectele schimbărilor climatice și măsurile de reducere a acestora
  • Campanie de conștientizare și educare privind reducerea consumului de energie și utilizarea energiei regenerabile
  • Creșterea rezilienței Municipiului Adjud la evenimente meteo-climatice extreme şi a celor asociate acestora
  • Îmbunătățirea accesului populației la servicii publice de calitate

SECTOR DEȘEURI

Obiectiv general: Reducerea cantităţii de CO2 la nivelul sectorului deşeuri

  • Înființarea unui centru de colectare prin aport voluntar
  • Amenajarea unui centru de colectare cu aport voluntar pentru deșeuri
  • Campanie de conștientizare și educare a importanței colectării selective la nivelul populației rezidente
  • Insule ecologice digitalizate în municipiul Adjud, județul Vrancea

SECTOR AGRICULTURĂ ȘI DEZVOLTARE URBANĂ

Obiectiv general: Scăderea cantității de CO2 la nivelul municipiului Adjud prin măsuri de creștere a suprafețelor de spații verzi

  • Creșterea suprafețelor de spații verzi la nivelul municipiului Adjud
  • Reabilitarea spaţiilor virane şi a celor degradate prin transformarea în spaţii verzi amenajate cu gazon
  • Umbrirea spaţiilor de parcare existente, prin plantarea de arbori cu anumite caracteristici ale tulpinii şi coroane, precum şi din specii a căror coroană să asigure umbrirea în cel mai scurt timp cu putinţă
  • Plantarea în aliniamentele stradale a unor specii de arbori rezistente la noxe şi secetă
  • Completarea şi îmbunătăţirea cadrului reglementativ din municipiul Adjud pentru protecţia, conservarea şi îmbunătăţirea spaţiilor verzi, de responsabilizare a cetăţenilor, instituţiilor şi societăţilor comerciale
  • Plantarea în spațiile verzi de pe domeniul public şi privat a unor specii vegetale cu capacitate mare de absorbție/stocare de carbon, care nu aduc prejudicii spațiului urban
  • Menținerea/creșterea calității spațiilor verzi prin reabilitarea vegetației, introducerea de sisteme de irigații şi sisteme de retenţie a apelor pluviale.

SECTOR APĂ POTABILĂ ȘI RESURSELE DE APĂ/CANALIZARE

Obiectiv general: Eficientizarea sistemului de mentenanţă al operatorului local al serviciului de furnizare apă/canalizare

  • Extinderea rețelei de apă potabilă în municipiul Adjud
  • Extinderea rețelei de canalizare în municipiul Adjud
  • Îmbunătățirea accesului la rețeaua de alimentare cu apă potabilă la nivelul gospodăriilor sau la nivelul spațiilor publice (inclusiv creșterea calității infrastructurii)
  • Studiu de identificare a zonelor cu capacitate scăzută de drenare a apelor pluviale

SECTOR SILVIC

Obiectiv general: Creșterea capacității de stocare a carbonului

  • Menținerea/îmbunătățirea stării de conservare a zonelor umede, ca spații cu rol semnificativ în stocarea carbonului

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele;     

Pentru a asigura corelarea externă cu alte documente de planificare-programare, în definirea obiectivelor propuse, au fost analizate şi alte planuri , strategii si programe existente la nivel naţional: Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 ( PNIESC); Strategia Națională privind Adaptarea la Schimbările Climatice pentru perioada 2022- 2030 cu perspectiva anului 2050 ( SNASC); Strategia Energetică a Romîniei propusă pentru perioada 2022-2030, cu perspectivele anului 2050; Strategia Națională privind Educația pentru Mediu și Schimbări Climatice cu perspectiva 2023-2030; Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030.

c) relevanta planului sau programului în /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Integrarea măsurilor de adaptare la schimbările climatice în procesul de dezvoltare a municipiului Adjud presupune ajustarea aspectelor privind schimbările climatice în procesele de luare a deciziilor, într-un mod informat. Aceasta implică identificarea riscurilor și oportunităților generate de condițiile și tendințele climatice actuale, precum și proiecțiile climatice pe termen lung.

d) probleme de mediu relevante : În contextul schimbărilor climatice, municipiul Adjud trebuie să fie pregătit pentru gestionarea efectelor fenomenelor naturale și dezastrelor naturale. Valurile de căldură, perioadele de secetă, incendiile, inundațiile, alunecările de teren, viscolul și ciclonii reprezintă evenimente cu potențial de a afecta comunitatea și mediul înconjurător.

e)  relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare  de mediu : Strategia de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice (SAASC) are ca scop consolidarea capacității municipiului Adjud de a se adapta la schimbările climatice, prin contribuția la eforturile globale și naționale de atingere a neutralității climatice până în 2050.

2. Caracteristicile efectelor și ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special la :

  1. probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor: probabilitatea ca Strategia de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice în municipiul Adjud prin portofoliul de proiecte propus sa genereze efecte negative asupra mediului este redusa, iar pentru cele care se produc durata și frecvența este scăzută, acestea având caracter reversibil.
  2. natura cumulativa a efectelor – ținând cont ca proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia de Atenuare și Adaptare la Schimbările Climatice în municipiul Adjud se vor efectua în etape de timp diferite și în zone diferite , acestea nu vor determina un efect cumulativ, iar impactul asupra factorului uman/social este unul pozitiv.
  3. natura transfrontiera a efectelor – nu este cazul.
  4. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor)- nu este cazul .
  5. mărimea și spaţialitatea efectelor ( zona geografică și mărimea populaţiei potenţial afectată ) – impactul este redus pe perioada execuţiei lucrărilor;
  6. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :

( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului :nu este     cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv : nu este cazul.

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului - titularul planului are următoarele obligații:

 

  • De a respecta legislația de mediu în vigoare.
  • Pentru realizarea proiectelor propuse in strategie se va notifica APM Vrancea, conform   legislaţiei de mediu în vigoare;
  • La realizarea proiectelor propuse în strategie se va avea in vedere crearea de noi spaţii verzi şi aliniamente de copaci, menţinerea spatiilor verzi si arbori existenţi pe amplasament;
  • Se vor respecta indicatorii de monitorizare stabiliţi în strategie;
  • Titularul strategiei este obligat să depună anual rezultatele programului de monitorizare, pentru anul anterior, la APM Vrancea;
  • Titularul strategiei are obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, precum şi in cazul oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acesteia;
  • Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţii competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine în întregime titularului planului.
  • De a lua măsuri pentru gestionarea deşeurilor, astfel: deşeurile menajere vor fi colectate în europubele (cu colectare selectivă) amplasate în spaţii special amenajate, cu asigurarea accesului mijloacelor de transport pentru ridicare şi evacuate periodic de către un operator de servicii de salubritate autorizat; deşeurile valorificabile vor fi colectate selectiv şi valorificate prin operatori specializaţi autorizaţi.
  • De a supune procedurii de adoptare planul mai sus menţionat (înregistrat la A.P.M. Vrancea cu nr. 10585 / 29.08.2023), precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 26 din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.

Informarea si participarea publicului :

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin:

- Publicarea în cotidianul „ Monitorul de Vrancea ” în ediţiile din 23.08.2023 și 25-27.08.2023 a anunţurilor privind prima versiune a planului în vederea obţinerii avizului de mediu şi declanşarea etapei de încadrare;

În conformitate cu prevederile art. 12 alin ( 2 ) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare pe care le trimite în scris la APM Vrancea, in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, APM Vrancea va emite decizia finala.